تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۱۴

افغانستان صحنه تلاش داعش برای رویارویی با چالش بی‌سرزمینی

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/06/11 – شماره 10960 – صفحه 6)

شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و وجود برخی زمینه‌ها برای حضور و فعالیت آن در افغانستان سبب شده است این گروه افغانستان را محل مناسبی برای فعالیت و خودنمایی خود برگزیند.

این روزها نَفَس تروریست‌های داعش در سوریه و عراق به شماره افتاده و آنان پایگاه‌های خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهند. از این رو، راهکار گروه داعش برای رویارویی با چالش بی‌سرزمینی سبب شده است این گروه به قلمروهای دیگری چشم بدوزد.

یکی از راهکارهای داعش در این زمینه انتقال نیروهای خود به افغانستان و یارگیری در برخی از مناطق این کشور است. افغانستان دارای شرایط مستعدی برای تغییر جغرافیای داعش است. با تغییر معادلات بحران در سوریه و عراق به ضرر تروریست‌های تکفیری، بخشی از نیروهای داعش افغانستان در مناطقی از افغانستان رخنه کردند و امنیت این مناطق را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

رسانه‌های جهان عرب نیز از موضوع حضور داعش در افغانستان دور نمانده‌اند و این روزها تحلیل‌هایی در این زمینه منتشر می‌کنند. این گزارش در بردارنده مهمترین محور تحلیل‌هایی است که در رسانه‌های عربی درباره وضعیت کنونی حضور داعش در افغانستان و عوامل این موضوع منتشر شده است.

حضور داعش در افغانستان

روزنامه‌های «الاهرام» مصر، «العرب» چاپ لندن، صفحه عربی تارنمای «دویچه وله» آلمان حضور داعش در افغانستان و تنش آفرینی‌های این گروه را در کانون توجه قرار دادند.

به نوشته روزنامه الاهرام، هنوز افغانستان تنش خونبار با جریان طالبان را به پایان نرسانده است که در دیگری از جهنم به روی این کشور باز می‌شود. افغانستان به صحنه عملیات نظامی تبدیل شده است که بسیاری از کنشگران خارجی برای رسیدن به هدف‌های ویژه خود از آن استفاده می‌کند.

فعالیت گروه داعش به تازگی در افغانستان افزایش یافته است و این گروه همواره بسیاری از مراکز را هدف قرار می‌دهد. برخی از اقدام‌های داعش در افغانستان خشونت بار است. این گروه اخیرا در کوی دیپلماسی کابل دست به اقدام‌های تروریستی زده است که در نتیجه آن حدود 400 نفر کشته و زخمی شدند. افزون بر این، داعش در افغانستان بسیاری از مراکز حضور شیعیان، مراکز امنیتی و پایگاه‌های نظامی را هدف قرار می‌دهد و اوضاع را در این کشور ناگوار ساخته است. داعش به تازگی در سوریه و عراق ضربه‌های کمرشکنی را دریافت کرده است. از این رو، این گروه به دنبال سرزمین تازه‌ای بر آمده و افغانستان را زمین حاصلخیزی برای فعالیت‌های خود یافته است.

به نوشته روزنامه العرب، از زمان پیدایش داعش در افغانستان در سال 2015 میلادی (94ش)عناصر این گروه شیعیان و مساجد آنها را هدف قرار می‌دهد. ناظران معتقدند جنگجویان داعش در افغانستان، افغانی و پاکستانی هستند. برخی دیگر از این اعضا وابسته به گروه‌های سرکشی مثل «جنبش اسلامی» ازبکستان هستند. عناصر داعش در بخشی از مناطق شرقی این کشور مستقر بودند. اما اکنون این افراد بخش بیشتری از سرزمین‌ها را در اقلیم شمالی به ویژه در مکان حضور جنبش اسلامی ازبکستان به کنترل خود در آورده‌اند.

به نوشته تارنمای دویچه وله، گزارش‌ها و بیانیه‌هایی که پیش از این توسط آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد در افغانستان حدود 600 تا 800 عناصر داعش حضور دارد. دولت افغانستان و ارتش آمریکا در سال 2014 هم اعلام کرده بودند داعش در میان جنگجویان افغانستان یارگیری می‌کند و از خلاء و ضعف طالبان استفاده می‌کند. این گروه در منطقه اشین در ایالت ننگرهار در شرق افغانستان یارگیری کرد و مدت‌ها است که این گروه در این منطقه فعال است. اوضاع در این منطقه مانند مناطقی است که داعش در عراق و سوریه حضور دارد. داعش در این منطقه مخالفان را به خاک و خون می‌کشد و ثروت‌ها را به غارت می‌برد و رعب و وحشت را در این مناطق حاکم کرده است.

زمینه‌های حضور داعش در افغانستان

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن و روزنامه «عمان» چاپ مسقط مسائل و مشکلاتی که زمینه حضور داعش در افغانستان را فراهم کرده اند، مورد بررسی قرار دادند. به نوشته روزنامه العربی الجدید، ناگواری اوضاع اقتصادی و گسترش بیکاری میان جوانان در افغانستان به سود گروه‌های مسلح و در راس آنها داعش است. به گفته «محمد همایون» یکی از اعضای سابق داعش این گروه از ثروتمندترین گروه‌های تروریستی در افغانستان است. بسیاری از جوانانی که به داعش گرایش دارند به دنبال حقوق ثابت و بالاتری از حقوق اعضای طالبان هستند. از این رو آنان به داعش ملحق می‌شوند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید پس از مرگ «ملا محمد عمر» رهبر طالبان در سال گذشته در صف گروه طالبان در افغانستان اختلاف‌ها و انشقاق‌های به وجود آمد. این موضوع سبب شد که بسیاری از رهبران و عناصر این جریان به گروه داعش در «ولایت خراسان» ملحق شوند.

به گزارش ایرنا در این زمینه «روح‌الامین حسن» کارشناس مسائل سیاسی و حقوقدان به روزنامه العربی الجدید گفت: گروه ولایت خراسان موفق شد از اختلاف‌های داخلی در جنبش طالبان بهره‌برداری کند و بسیاری از رهبران و هواداران این جنبش را به سوی خود جذب کند.

روزنامه عمان نیز در این زمینه نوشت: با افزایش حمله‌ها در بهار و تابستان و عقب نشینی بیشتر نیروهای ناتو، داعش جای پایی را در افغانستان پیدا کرد و اکنون دولت افغانستان و جنبش طالبان را تهدید می‌کند. شاهدان عینی و مسوولان این کشور گفته‌اند جنگجویان وابسته به گروه داعش برای نخستین بار بخش‌های گسترده‌ای از افغانستان را به کنترل خود در آورده‌اند. اگر این گروه‌ها بتوانند در مناطق شرقی پیشروی کنند خطری بزرگ برای ثبات افغانستان تلقی می‌شوند.

شاهدان عینی که از جنگ در اقلیم ننگرهار فرار کرده انده گفته‌اند صدها تن از جنگجویانی که با داعش بیعت کرده‌اند جنبش طالبان را از این مناطق بیرون کرد و مزارع خشخاس را به آتش کشیده‌اند. جنگجویان داعش همچینین فرمان‌های را به نقل از «ابوبکر البغدادی» منتشر کرده‌اند. در سایه چنین واقعیتی، هنوز هم اوضاع افغانستان خطرناک و فضا در این کشور تیره و تار است. این کشور هنوز هم از شکاف‌ها، تنش‌ها رنج می‌برد و نوعی سرخوردگی در این کشور جریان دارد. دخالت نظامی نتوانسته است ثبات دائمی را به ارمغان آورد و این دخالت تنها بر شمار شبه نظامیان مسلح و دامنه فساد در افغانستان افزوده است. در داخل دولت ملی افغانستان هم هنوز اختلاف‌های سیاسی وجود دارد و این دولت هنوز موفق نشده است با جنبش طالبان مذاکرات موفقیت آمیزی داشته باشد.

آمریکا پشت پرده حضور داعش در افغانستان

صفحه عربی شبکه خبری «روسیا الیوم» نقش آمریکا و کشورهای غربی در تقویت داعش در افغانستان را مورد توجه قرار داد.

شبکه روسیا الیوم به نقل از روزنامه «موسکوفسکی کامسامولتس» نوشت: آمریکا به طور هدفمند برای تمرکز عناصر داعش در افغانستان برای استفاده از آن برای رویارویی با روسیه و ایران تلاش می‌کند. گروه تروریستی داعش هر روز پایگاه‌های خود را در عراق و سوریه از دست می‌دهد. این گروه به طور فعال برای انتقال عناصر خود به سرزمین‌های افغانستان تلاش می‌کند. همچنین این گروه در افغانستان برای جذب شمار بسیاری از جنگجویان طالبان به صف‌های خود تلاش می‌کند.

به تازگی فعالیت نظامی عناصر گروه تروریستی داعش در افغانستان افزایش یافته است. حضور و شرکت کودکان در عملیات تروریستی مثل حمله اخیر به سفارت عراق در کابل شایع شده است. اکنون بسیاری از عناصر داعش در اردوگاه‌های پاکستان سرگرم آموزش هستند. این افراد شتشوی مغزی می‌شوند و برای دامن زدن به اقدام‌های تروریستی و انتحاری آماده می‌شوند. این مراکز و اردوگاه‌ها، کمک‌های را از کشورهای عربی دریافت می‌کند و دستگاه اطلاعاتی انگلیس و آمریکا بر آن نظارت می‌کنند.

آمریکا هنگامی که در آوریل بمبی را به طرف داعش افکند این گونه تظاهر کرد که با داعش در حال مبارزه است اما باید این موضوع را درک کرد که چنین اقدامی هیچ زیانی به داعش وارد نخواهند کرد و عناصر داعش دارای تونل‌هایی در درون زمین هستند که می‌تواند در برابر بمب اتمی هم مقاومت کنند. افزون بر این، در افغانستان اردوگاه‌هایی وجود دارد که کارشناسان غربی بر آن نظارت می‌کنند. در این مراکز گروه‌های مسلح برای اعزام به تاجیکستان و ازبکستان آموزش داده می‌شود. در شرایط کنونی دولت افغانستان در سخترین شرایط بحرانی به سر می‌برد که سبب ساز این بحران آمریکا است. زیرا بیشتر امور افغانستان در دست اشخاصی است که دارای تابعیت آمریکایی هستند. کابل به طوری کلی در برابر تصمیم‌های واشنگتن تسلیم می‌شود. افغانستان از استقلال محروم شده است و در نتیجه وجود چنین بحران و نابسامانی داعش مناطق بیشتری را به زیر اشغال خود در می‌آورد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=146761

ش.د9602393

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات