تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۳۴
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات11

امید به بقای برجام در ایستگاه آخر

در حالی که روزنامه های اصولگرا با نگاه به جزئیات انجام مذاکرات بر نگاه پیشین خود یعنی ناکارآمدی برجام و خسارت محض بودن آن تأکید می کنند جریان اصلاح طلب سعی می کند با تأکید بر نقش اروپا در ادامه برجام امید خود را در حفظ برجام زنده نگه دارد چرا که با تمام توان و سرمایه و حیثیت از برجام دفاع کرده بودند و خط بطلان بر برجام یعنی خط بطلان بر تفکر وراهبرد این جریان!.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ فرهاد کوچک زاده
امید به بقای برجام در ایستگاه آخرمطبوعات در هفته گذشته سه موضوع تحلیل سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت آغاز سال تحصیلی، دستگیری مهدی جهانگیری و برجام را بیشتر مورد توجه قرار داده اند.
اصلح طلب:
اکثر روزنامه های اصلاح طلب بخشی از سخنان روحانی به مناسبت آغاز سال تحصیلی که به نوعی با مفهوم آزادی در ارتباط بود را تیتر روزنامه خود قرار دادند و به حمایت و طرفداری از آن پرداختند. روزنامه شرق با تیتر ((انحصار خطرناک است))روزنامه بهار با تیتر((حرمت افراد محبوب به آسانی شکسته می شود)) روزنامه مردم سالاری با تیتر(( نباید پس از انتخابات جناحی را تشویق و جناحی را تنبیه کرد)) و روزنامه آرمان  با تیتر(( انتقام گیری راه علاج نیست)) به جریان اصولگرایی حمله نمودند و نوشتند: جریان اصولگرا از سال 92 تاکنون با هر نامزد و شعاری که وارد عرصه انتخابات شد، بازنده انتخابات بوده اند. از این رو به جای اینکه جریان شکست خورده به دنبال تغیرات اساسی در نگرش و دیدگاههای خود برآیند تا در انتخابات دیگر بر آرای مردم امیدوار باشند، برعکس دست به تخریب زده است.  قصد آنها صرفا ایجاد ناامنی در جامعه است. 
بدین جهت پس از انتخابات سال 96 این جریان به دنبال اصلاح و تصحیح برنامه ای خود نبوده، بلکه بیشتر به دنبال انتقام گیری از دولت منتخب بوده است در این راستا اتفاقات روزهای اخیر هم از اقداماتی بوده که این جناح به آن اقدام کرده است.

امید به بقای برجام در ایستگاه آخر

دومین موضوعی که در هفته ی گذشته روزنامه های اصلاح طلب به آن پرداخته اند موضوع دستگیری مهدی جهانگیری است. به علت آنکه او برادر معاون اول رئیس جمهور است این دستگیری مهم و قابل توجه جلوه می دهد. اولین واکنش به دستگیری مهدی جهانگیری را برادرش معاون اول رئیس جمهور نشان داد او در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: اطلاع دقیق از دلیل، چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط و شاکی برادرم ندارم، البته وی هیچگونه مسئولیت و فعالیت دولتی ندارد. مسئله قابل پیش بینی بود باید صبر کرد. امیدوارم سوء استفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه با فساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجراء شود.



 متاسفانه جمله ((امیدوارم سوء استفاده سیاسی نباشد)) از اقای جهانگیری به بحث اصلی در خصوص دستگیری برادرش در روزنامه های اصلاح طلب تبدیل شد. روزنامه اعتماد با تیتر((شروع دوران تازه یا اتفاقات معمولی))،  شرق و مردم سالاری با تیتر(( امیدوارم سوء استفاده سیاسی نباشد)) روزنامه آرمان در روز شنبه با تیتر ((شروع دوران تازه یا برخورد معمولی)) این موضوع را بهانه ای برای تضعیف دولت دانست و نوشت رسیدگی به پرونده مهدی جهانگیری از اختیارات نهادهای رسیدگی کننده است که شکی در آن  نیست، اما نکته ی قابل تامل فرصت طلبی برخی مخالفان دولت است که از مدتها قبل در بوق و کرنا کرده بودند تا با ارائه اطلاعاتی درباره معاون اول رئیس جمهور، به تضعیف دولت بپردازند. 

امید به بقای برجام در ایستگاه آخر


در خصوص موضع گیری روزنامه اصلاح طلب  در موضوع مهدی جهانگیری باید بر این موضوع تاکید نمود نگاه سیاسی به مسائل مالی را ابتدا معاون اول رییس جمهور مطرح نمود  متاسفانه ما همواره شاهد آن هستیم به محض اینکه کسی احضار می شود برخی افراد ذینفع شروع به فضا سازی سیاسی می نمایند. هدف از این کار دور نمودن اذهان مردم از اختلاس ، فساد و کشاندن آن به سمت مسائل سیاسی است.
برجام سومین موضوع مورد توجه روزنامه های سیاسی در هفته ی گذشته بوده است. گفته می شود ترامپ قصد دارد تصمیم گیری در مورد برجام را برعهده کنگره بگذارد. کنگره ای با اکثریت جمهوری خواه که احتمال دارد به سادگی با ترامپ هم نوا شوند و برجام را لغو کرده و تحریمهای ایران را بازگردانند. در جدیدترین رخداد از منابع آگاه گزارش داده مشاور امنیت ملی ترامپ، با تعدادی از سناتورهای دموکرات درخصوص تأیید نکردن برجام جلس های خصوصی برگزار کرده است.
در چنین شرایطی روزنامه های اصلاح طلب در بیان استدلال و تحلیل چشم امیدشان به راه  کمک اروپا به ایران  است و بر حمایت اروپا از ایران و منزوی شدن امریکا درصورت خروج از برجام تاکید نموده اند.
روزنامه مردم سالاری15/7/96  با تیتر((  پایان رایزنی با ترامپ؛ آغاز مذاکره با کنگره آمریکا)) بر این موضوع تاکید نمود که سه کشور اروپایی امضاءکننده برجام از مذاکره با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای تأیید برجام ناامید شده اند و رایزنی های خود با کنگره آمریکا را آغاز کرده اند.

امید به بقای برجام در ایستگاه آخر

مردم سالاری با تیتر (( پیام قاطع اتحادیه اروپا در حمایت از برجام))می نویسد مقامات اروپایی که حامی توافق هسته ای هستند سعی دارند تا آخرین تلاش خود را در راستای حفظ این توافق به کار ببندند.
روزنامه شرق 17 مهر 1396 با تیتر ((اجماع جهانی علیه آمریکا)) در شرایط کنونی موضع سخت ترامپ آمریکا را در مسئله برجام منزوي کرده و برخلاف شرایط قبل از برجام که همه جهان علیه ایران متحد شده بودند، اکنون همه دنیا علیه آمریکا متحد شده اند.
اصولگرا : روزنامه های اصولگرا نیز موضوع سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت آغاز سال تحصیلی را مورد توجه قرار داده اند و به تحلیل ریشه های این سخنرانی پرداخته اند. سیاست روز یک شنبه 16  مهر 96 نوشت در حقیقت به نظر می رسد که ایشان از احضار برخی از اطرافیان خود ناراحت هستند که به برخی نهادهای امنیتی هم انتقاد کرده و با طعنه می گویند: شاید بعضی از دستگاه ها بیکارند و باید شغلی داشته باشند، ناچار هستند عده ای را احضار کنند. روحانی با بیان اینکه باید این مسیر را رها کنیم اظهار کرد: چند بار باید تجربه کنید یکبار در 92 تجربه کردید و باز هم در 94 تجربه کردید و در 96 دوباره تجربه کردید بگذاریم یک رقابت آزاد در جامعه ما باشد. اما جالب آنجاست که ایشان پیشتر در سخنان خود اشاره کرده بودندکه انتخابات دیگر تمام شده و همه باید به فکر رفع مشکات مردم باشند در حالی که خود مجدداً به فضای انتخاباتی بازگشتند. 

امید به بقای برجام در ایستگاه آخر

کیهان روز یک شنبه با تیتر ((برجام در بن بست، اقتصاد در رکود، دولت مشغول حاشیه سازی)) از زاویه دیگر سخنرانی روحانی را مورد تحلیل  قرار داد و نوشت: رئیس جمهور در ســخنرانی دیروز خود، از تنبیه برنده انتخابات سخن گفت! تجربه نشان داده که هرگاه دولت در اثر قصور و تقصیر با مشکل مواجه می شود، رئیس جمهور وارد میدان می شود و با طرح یکی دو حاشیه مهم و جنجالی، موجی در کشور و در رسانه های حامی خود و بالتبع در بخشی از افکار عمومی راه می اندازد تا حواس ها از مسائل اصلی دور بماند.
دســتگیری مهدی جهانگیری، صدور اولین حکم برای جاسوس تیم هسته ای و احتمال رسیدگی به پرونده سایر جاسوس ها، اوضاع آشفته برجام و رجز خوانی هر روزه ترامپ و... زمینه تولید و گسترش تازه ترین حاشیه های سیاسی می باشد.
دستگیری مهدی جهانگیری موضوع دوم می باشد. برخلاف جریان اصلاح طلب که در قضیه دستگیری مهدی جهانگیری نقش عوامل سیاسی در دستگیری او را برجسته کرده اند روزنامه های اصولگرا صرفا به شرح این موضوع و اتهاماتی که متوجه مهدی جهانگیری است پرداخته اند. قدس با تیتر ((بازداشت مهدی جهانگیری و واکنش معاون اول )) و روزنامه کیهان با تیتر((مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور دستگیر شد)) نوشتند: برادر معاون اول رئیس جمهور، بنیان گذار و موسس بانک گردشگری بوده است. او ظرف مدت کوتاهی توانست شش شرکت اقماری بزرگ تاسیس کند. مهدی جهانگیری به عنوان کار آفرین برتر این صنعت تقدیر و تندیس شایستگی از دست روحانی دریافت کرده است. در فروردین ماه 1393 خبری در رسانه ها منتشر شد که بر اساس آن اعضاء هیات مدیره بانک گردشگری دو میلیارد ریال به عنوان پاداش دریافت می کنند.

امید به بقای برجام در ایستگاه آخر

اصولگرایان در این هفته نیز به موضوع برجام توجه ویزه داشته اند و تحلیلی متفاوت و متضاد از اصلاح طلب ها در این قضیه ارائه داده اند. نکته اصلی که اصولگرایان بر آن تاکید دارند موضوع عدم فایده برجام برای جمهوری اسلامی می باشد. 
روزنامه سیاست روز15 مهر96  با تیتر (( هیاهوی شاه و ترامپ)) رفتار آمریکایی ها نشان می دهد که آنان در قبال برجام سیاست معلق نگاه داشتن میان رد و پذیرش را اجراء می کنند تا در لوای آن در حالی که عدم اجراء تعهدات خود به برجام را اجرایی نمی کنند، اقتصاد ایران و جهان را نیز در فضای ابهام قرار دهند. این فضای ابهام زمینه ساز معلق ماندن بازار اقتصاد ایران می شود.که نوعی خود تحریمی است.  
کیهان شنبه 15 مهر 96 با تیتر ((مذاکره مجدد درباره برجام تله سه جانبه آمریکا، اروپا و آژانس))  نوشت :در حقیقت مسئله اساسی در حال حاضر این است که برجام به یک توافق یک طرفه تبدیل شده است؛ به عبارتی هسته ای رفت و تحریم ها ماند کنگره با ژست دروغین مخالفت با برجام به دنبال ایجاد اختلاف محاسباتی در افکار عمومی و مجموعه تصمیم گیر در دستگاه دیپلماسی است. برنامه اصلی مثلث آمریکا، اروپا و آژانس انرژی اتمی این است که ایران را به مسیری هدایت کنند که آن سرش اقدامات  برجامی دیگر است. برجامی که هدف از آن تعمیم در دیگر مولفه های قدرت نقد در مقابل وعده های نسیه ایران است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات