تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۳۵

10‌ کشور خطرناک برای زندگی کودکان

(روزنامه آسمان آبي ـ 1396/06/23 ـ شماره 62 ـ صفحه 14)

اعلامیه جهانی حقوق‌بشر حقوقی را برای کودکان لحاظ کرده‌است. به باور تنظیم‌کنندگان این سند جهانی، کشورها باید برای سلامتی، آموزش و رشد کودکان برنامه‌ریزی کرده و برای رفاه این گروه راهکارهایی را پیش‌بینی کنند. از همین‌رو بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بستر لازم برای رشد و آموزش کودکان را فراهم کردند، با این‌حال وضعیت کودکان ساکن کشورهای در حال‌توسعه یا عقب‌مانده به‌دلایل مختلفی چون جنگ یا دسترسی‌نداشتن به مواد‌غذایی، امکانات پزشکی و درمانی و همچنین تسهیلات آموزشی به‌شدت وخیم است. دیده‌بان حقوق‌بشر و صندوق کودکان بین‌الملل «یونیسف» براساس داده‌هایی که در اختیار دارند 10‌ کشور خطرناک برای کودکان را رتبه‌بندی کرده‌اند.

سوریه

بیش از 6‌سال از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد. در این میان فارغ از گسترده‌تر‌شدن ابعاد این تنش و بازی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، وضعیت ساکنان این کشور جنگ‌زده به‌خصوص کودکان بسیار نگران‌کننده‌است. براساس داده‌های سازمان‌های بشردوستانه از میان چهار‌کودک سوری، یک‌نفر از آن‌ها به‌دلیل پس‌لرزه‌های حاصل از حملات، درگیر بیماری‌های روانی هستند. بیش از 50‌درصد کودکان سوری به‌مدرسه نمی‌روند. بسیاری از کودکان ساکنان این کشور جنگ‌زده به امکانات اولیه چون آب‌آشامیدنی، امکانات بهداشتی، مواد‌غذایی و مراقبت‌های روانی و اجتماعی دسترسی ندارند.

لیبریا

آمار مرگ مادران در لیبریا بسیار بالاست. بیش از هزار مادر هنگام تولد نوزادشان جان خود را از دست می‌دهند. در این میان نرخ مرگ کودکان در این کشور آفریقایی بالاست، به‌شکلی که در میان هزار کودک متولد شده، 71نفر از آن‌ها جانشان را ازدست می‌دهند. در این میان گسترش بیماری‌های واگیر، چون ویروس ابولا، زمینه را برای افزیش نرخ مرگ‌و‌میر فراهم کرده‌است. در لیبریا بسیاری از کودکان قربانی خشونت جنسی هستند یا مورد استثمار جنسی قرار می‌گیرند. از همین‌رو بسیاری از کودکان این کشور حتی در مدارس و عبادتگاه‌ها نیز احساس امنیت نمی‌کنند. این کشور همچنین به‌عنوان مأمن کودک- سربازها شناخته شده است.

مالی

مالی یکی از کشورهای آفریقایی است که از جنگ داخلی رنج می‌برد. تداوم‌ درگیری‌های مسلحانه در این کشور آفریقایی آینده تاریکی را برای کودکان این سرزمین ترسیم کرده‌است. براساس داده‌های به‌دست‌آمده توسط صندوق کودکان ملل متحد از میان هزار‌کودکی که در این کشور متولد می‌شوند، 106‌نوزارد به‌دلیل نبود امکانات پزشکی جانشان را از دست می‌دهند. در این میان به‌دلیل سوءتغذیه بسیاری از مادران، کودکان نیز درگیر بیماری‌های جدی هستند. براساس داده‌های دیده‌بان حقوق‌بشر 39درصد کودکان زیر پنج‌‌سال جانشان را از دست می‌دهند و 18‌درصد نوزادان نیز به‌دلیل مشکلات حاصل از زایمان و دسترسی نداشتن به مواد‌غذایی و بهداشتی درگیر سوء‌تغذیه می‌شوند.

سودان‌جنوبی

امنیت غذایی یکی از چالش‌های حاکم بر سودان‌جنوبی است. بسیاری از کودکان ساکن این سرزمین از سوءتغذیه رنج می‌برند. نرخ بیکاری در سودان‌جنوبی بالاست و به‌همین دلیل خانواده‌ها نمی‌توانند شکم کودکانشان را سیر کنند. در این میان آمار کودکان‌کار نیز در این کشور آفریقایی روز به روز افزایش می‌یابد. در سودان‌جنوبی از کودکان برای انجام کارهای سخت و سنگین استفاده می‌شود. کودک‌سربازها نیز از جمله چالش‌های حاکم بر این کشور است. ارتش آزادی‌بخش سودان در بسیاری از مواقع از کودکان به‌عنوان سرباز استفاده می‌کند. کودکان این کشور فقیر آفریقایی به‌لحاظ جنسی نیز امنیت ندارند و به‌عنوان برده‌جنسی مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند.

سومالی

زمانی‌که نام کشور سومالی شنیده می‌شود نخستین تصویری که به‌ذهن می‌رسد، تصاویر کودکانی است که از سوء‌تغذیه رنج می‌برند. براساس داده‌های صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، بیش از 363‌هزار کودک سومالیایی از سوء‌تغذیه رنج می‌برند و در این میان وضعیت بیش از 70‌هزار نفر از این کودکان بحرانی است. براساس آمارهای منتشر‌شده از وضعیت کودکان در سال 2017، بیش از 9هزار کودک سومالیایی درگیر سوء‌تغذیه هستند. براساس گزارش سازمان ملل متحد بیش از 50‌هزار کودک ساکن سومالی به‌دلیل دسترسی نداشتن به مواد‌غذایی، آب آشامیدنی و امکانات پزشکی در آستانه مرگ قرار دارند. در این میان متوسط درآمد والدین این کودکان در یک روز کمتر از یک دلار است.

پاکستان

نتایج حاصل از درگیری میان نیروهای شبه‌نظامی و گروه‌های مسلح زندگی کودکان پاکستان را تحت‌تأثیر قرار داده است. 16‌دسامبر 2014، حمله شبه‌نظامیان به مدرسه‌ای در منطقه پیشاور تراژدی تلخی را در این کشور آسیایی رقم زد. در این حادثه خونین بیش از صد‌کودک جانشان را از دست دادند. کودکان و پرسنل این مدرسه که از این حادثه جان سالم به‌در بردند در رسانه‌ها اعلام کردند که تروریست‌ها کودکان و معلمان را در برابر چشمان هم می‌کشتند. ملاله یوسف‌زی، یکی از قربانیان خشونت گروه‌های تروریستی است. این گروه‌های رادیکال از مخالفان سرسخت آموزش کودکان به‌خصوص دختران قلمداد می‌شوند. علاوه بر حملات تروریستی، موارد دیگری چون سوء‌تغذیه و همچنین گسترش بیماری‌های واگیر به‌تهدیدی جدی علیه جان کودکان پاکستانی تبدیل شده است.

افغانستان

افغانستان برای کودکان کشور امنی نیست. بسیاری از مردم این سرزمین برای تأمین نیازهایشان به منبع مالی باثباتی دسترسی ندارند. در این میان فعالیت گروه‌های تروریستی چون طالبان و داعش نیز وضعیت امنیت حاکم بر این کشور را پیچیده‌تر کرده است. چندی پیش انتشار خبری از تصمیم یک مادر افغان، جهان را شوکه کرد. خبر این بود: «مادری برای خرید هیزم کودکش را فروخته است». در این میان ساختار مرد‌سالارانه حاکم بر افغانستان وضعیت را برای دختران دشوارتر کرده است و ازهمین‌رو حقوق دختران در این ساختار به‌درستی تعریف نشده است. نرخ مرگ‌ومیر کودکان افغان بالا است، از هر هزارکودک 97‌نفر آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند. دسترسی‌نداشتن به امکانات پزشکی و درمانی عامل اصلی مرگ کودکان قلمداد شده است.

کره‌شمالی

سیاست‌های تهاجمی کره‌شمالی صرفا موجب شده‌است که این کشور درگیر انزوای بیشتری شود. رژیم حاکم بر این کشور نتوانسته نیازهای کودکان ساکن در این سرزمین را تأمین کند و کودکان کره‌شمالی درگیر سوء‌تغذیه هستند و به امکانات بهداشتی و پزشکی دسترسی ندارند. براساس گزارش یونیسف بیش از 200‌هزار کودک به‌دلیل دسترسی‌نداشتن به مواد‌غذایی و امکانات پزشکی در آستانه مرگ قرار دارند. در این میان کودکان به‌یکی از قربانیان اصلی بیماری‌های واگیر تبدیل شده‌اند، بیماری‌ای که به‌دلیل دسترسی نداشتن به آب‌آشامیدنی سالم به‌سرعت جان نوزادان را می‌گیرد. در این میان کار اجباری کودکان نیز به یکی از دغدغه‌های نهادهای حقوق‌بشری تبدیل شده‌است. بسیاری از کودکان یتیم به سربازخانه‌ها سپرده می‌شوند تا برای آموزش نظامی آماده شوند.

هندوستان

هند دومین کشور پر‌جمعیت جهان است و از همین‌رو کودکان ساکن این سرزمین با چالش‌های جدی دست‌به‌گریبان هستند. هزاران کودک ساکن در محله‌های فقیرنشین چون بمبئی و دهلی در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیردار قرار دارند یا ممکن است مورد سوء‌استفاده جنسی قرار بگیرند. بسیاری از کودکان هندی به خدمات آموزشی دسترسی ندارند. از هر هزار کودک، 52‌نفر از آن‌ها پیش از رسیدن به پنج‌سالگی جانشان را از دست می‌دهند. درآمد والدین هندی بسیار اندک است و براساس برآوردهای انجام‌شده کمتر از چهار‌دلار است. از همین‌رو بسیاری از کودکان هندی در معادن کار می‌کنند تا از این طریق بتوانند به خانواده‌هایشان به‌لحاظ مالی کمک کنند. میزان مرگ نوزادان به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های واگیر بسیار بالاست.

نیجر

نیجر یکی از بدترین کشورها برای کودکان قلمداد می‌شود. نرخ مرگ‌و‌میر کودکان در آن کشور بالاست. از هر هزار کودک متولد‌شده 104کودک جانشان را از دست می‌دهند. بیش از یک‌میلیون کودک ساکن این سرزمین به‌دلیل حملات شبه‌نظامیان به‌مدارس ناچار به ترک‌تحصیل شدند. در این میان شبه‌نظامیان از کودکان به‌عنوان عامل انتحاری استفاده می‌کنند. با این حال براساس داده‌های یونیسف نرخ باروری در این کشور بسیار بالاست و نیمی از جمعیت این کشور را کودکان زیر 15‌سال تشکیل می‌دهند. گروه‌های تروریستی فعال در این کشور آفریقایی بسیاری از کودکان را از خانواده‌هایشان جدا می‌کنند و از آن‌ها به‌عنوان سرباز یا عامل‌ انتحاری استفاده می‌کنند. بسیاری از این کودکان در محلات فقیرنشین زندگی می‌کنند. در این میان دسترسی‌داشتن به امکانات پزشکی نیز نیجر را به جهنم کودکان تبدیل کرده است.

https://asemandaily.ir/post/1843/

ش.د9602296

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات