تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۴۵
دومین اجلاسیه خبرگان رهبری برگزار شد

دولت، برجام و نفوذ، محور انتقادات خبرگان

(روزنامه آسمان آبي ـ 1396/06/29 ـ شماره 68 ـ صفحه 9)

رئیس‌جمهوری در سومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری حضور نداشت اما محور سخنرانی‌های نخستین روز از این اجلاس دولت و برجام بود. روز گذشته این اجلاس با حضور اعضای خود در تهران آغاز به کار کرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری که نماینده استان تهران در این مجلس است، به‌دلیل شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد در این اجلاس حضور نداشت.

افتتاحیه این مراسم با حضور اعضای مجلس خبرگان رهبری و با ریاست آیت‌الله احمد جنتی در محل ساختمان مجلس قدیم آغاز شد. قرار است اعضای مجلس خبرگان روز پنجشنبه بعد از پایان اجلاس با مقام معظم رهبری دیدار کنند. اعضا در ابتدای این مراسم یاد و خاطره آیت‌الله معصومی که چندین دوره نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری بود و چندی قبل دار فانی را وداع گفت، گرامی داشتند. برخی از اعضا با تاخیر وارد صحن علنی مجلس شدند. سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، پس از تلاوت قرآن و آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه، در حین سخنرانی احمد جنتی وارد سالن شدند، اما صندلی مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی روز گذشته خالی نبود. آیت‌الله مرتضی مقتدایی دیروز روی صندلی شماره 11 که پیش از این مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی روی آن می‌نشست، تکیه زده بود، اما غیر از اعضای این مجلس، دیروز عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، نیز در این نشست حاضر بود. در این اجلاس روحانی، ‌دولت و برجام بیش از همه موردتوجه اعضای مجلس خبرگان رهبری بود. آیت‌الله احمد جنتی به‌عنوان رئیس این مجلس، در سخنان ابتدایی خود به‌صراحت رئیس‌جمهوری و اعضای دولت را خطاب قرار داد. او ابتدا درباره برجام صحبت کرد و گفت: «مسئولان باید بدانند در پس لبخند دشمن، تیر زهرآگینی وجود دارد که دشمن در زمان اهمال، سستی‌ها و اعتماد‌های نابجا از آن استفاده می‌کند و برای نابودی مردم و جامعه ما اقدام خواهد کرد.»

« برجام تیر زهرآگینی بود که در پس لبخندهای به‌ظاهر دوستانه دشمن پنهان شده بود. مؤمن نباید به‌راحتی فریب بخورد، آیا معاهده الجزایر و بدعهدی‌های آمریکا کافی نبود؟ آیا بدعهدی‌های آمریکا با دیگر کشورها برای شناخت این سرطان جهانی کافی نبود؟»

برجام محور انتقادات از دولت

غیر از رئیس مجلس خبرگان، دیگر اعضا نیز برجام را محور سخنان خود قرار دادند. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در حاشیه سومین اجلاس مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا گفت: «اما پایبندی غرب و آمریکا به این قرارداد را باید با جدیت در دیپلماسی دولت دنبال کرد تا آن‌ها ملزم به اجرای این تعهد شوند.»عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف از پیش‌پرداخت‌های ایران در مسئله برجام اظهار کرد: «آن پیش‌پرداخت‌ها غرب را جسور کرده است، اما ما معتقدیم همچنان بی‌اعتمادی به آمریکا ایجاب می‌کند به‌دنبال نسخه اصلی‌ای که کشور را در برابر هجوم دشمنان توانمند می‌کند برویم که این نسخه همان اقتصاد مقاومتی است.» او با تاکید بر این‌که ملت ایران از ابتدای انقلاب نشان داد که در برابر تحریم‌ها بسیار پایدار و مقاوم است، گفت: «امروز بدعهدی‌ آمریکایی‌ها و غرب‌ باید به رخ عالم کشیده شود و پیمان‌شکنی آن‌ها را باید به ملت‌ها و دولت‌ها اعلام کنیم که این‌ها نه‌تنها در برابر ملت ما بلکه در برابر هیچ ملتی پایبند به پیمان نیستند.» رئیسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی‌بر بی‌اعتمادی به آمریکا گفت: «باید به اصول اصلی نظام که اتکا به دست‌های توانمند جوانان است پایبند باشیم؛ چون گره‌گشای امور کشور دست‌های جوانان است.» رئیسی که رقیب روحانی در انتخابات اخیر رئیس‌جمهوری بود، پیش از این نیز دولت را به کم‌کاری در مسئله برجام متهم کرده بود. به این ترتیب، دیروز درحالی‌که رئیس‌جمهوری در این اجلاسیه غایب بود، برجام محور مهم انتقاد از دولت حسن روحانی بود، این در حالی است که روحانی مهم‌ترین دستاورد دولت اول خود را برجام می‌داند. با روی‌کارآمدن دونالد ترامپ، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره احتمال خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی مطرح می‌شود. با وجود این، کشورهای دیگر حاضر در این قرارداد برای حفظ برجام مصمم هستند. با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده ایران تعهدات خود به اجرای برجام را تابه‌حال انجام داده است، اما همچنان برخی منابع می‌گویند که ممکن است آمریکا به‌طور یکجانبه از برجام خارج شود.

پاسخ به آمریکا

پیش از سفر روحانی به نیویورک، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی در این‌باره اعلام کردند: «هر حرکت غلط در برجام با عکس‌العمل جمهوری‌اسلامی مواجه خواهد شد.»

پاسخ به آمریکا در موضوع نقض برجام نیز از دیگر محورهای موردتوجه اعضای مجلس خبرگان رهبری بود. دیروز آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در حاشیه اجلاس سوم این مجلس در جمع خبرنگاران درباره اقدام ایران در صورت نقض برجام ازسوی آمریکا اظهار کرد: «صحبت‌های دشمنان ما جدید نیست و از ابتدای انقلاب تا امروز با تهدیدات آن‌ها آشنا هستیم و تعبیر امام‌راحل(ره) همیشه این بود که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، پس شما مطمئن باشید اگر آن‌ها توان انجام کاری را داشتند تا انقلاب را زمینگیر و مشکل جدی برای آن ایجاد کنند؛ تاکنون این کار را کرده بودند و انقلاب ما به ۴۰سالگی نمی‌رسید.» او تصریح کرد: «با توجه به حضور رهبر معظم انقلاب و آگاهی و بصیرت ملت ایران معتقد هستم همان‌گونه که از ابتدای انقلاب تا امروز با مقاومت و همت مردم ایران در برابر تهدیدات دشمن ایستاده، از این به بعد هم خواهد ایستاد و جز رسوایی برای آن‌ها چیز دیگری نخواهد ماند.» حسینی‌بوشهری با بیان این‌که امروز در دنیا آمریکا به‌صورت آشکار پرچم‌دار برهم‌زدن برجام است افزود: «این کشور به‌عنوان پرچم‌دار تهدید علیه ملت ایران است و این توافق که بین ایران و ۶ کشور بسته ‌شده، فقط بین ایران و آمریکا نیست که اگر این کشور بخواهد آن را تهدید کند، برجام دچار فروپاشی شود. آن‌چه برای جهانیان ثابت خواهد شد، سخنان مقام معظم رهبری و ملت ایران مبنی‌بر انجام‌ندادن تعهدات ازسوی آمریکاست.» او تأکید کرد: «ما انتظار داریم هیئتی که برای نظارت بر برجام تعیین ‌شده پس از بازگشت رئیس‌جمهوری از سازمان ملل، پاسخی درخور و متناسب با تهدیدات آمریکا بدهد تا این کشور برای همیشه احساس کند که نمی‌تواند در برابر اراده ملت ایران حرفی بزند.» حسینی‌بوشهری گفت: «آن‌ها باید بفهمند انجام هر حرکتی که بخواهد ملت ایران را تحقیر کند از توانشان خارج است.»

تخلف انتخاباتی

یکی دیگر از موضوعاتی که دیروز در مجلس خبرگان دولت را به چالش کشید برگزاری انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری بود. روز گذشته آیت‌الله جنتی رسما گفت: «تعداد زیادی از مقامات دولت در انتخابات تخلف کردند.» او در سخنرانی ابتدایی خود اظهار کرد: «انتخابات مشکلات فراوانی داشت و مقامات زیاد دولتی رسما تخلف کردند و به دادگاه قضایی کشیده شدند، از استاندار، فرماندار، دهدار و دیگران و به‌هر‌حال به نتیجه رسید.»این اظهارات در حالی است که شورای نگهبان به‌عنوان ناظر انتخابات که در رأس آن نیز آیت‌الله جنتی قرار دارد که صحت نتایج این انتخابات اخیر را پیش از این تایید کرده است و حسن روحانی، بعد از تنفیذ از سوی رهبر معظم انقلاب و اجرای مراسم تحلیف رسما دوازدهمین رئیس‌جمهوری ایران است.

تذکر به رئیس‌جمهوری

رئیس مجلس خبرگان رهبری دیروز موضوع نفوذ را بیان کرد و بر مبنای آن به رئیس‌جمهوری در این‌باره تذکر داد. آیت‌الله جنتی گفت: «ما باید به رئیس‌جمهوری تذکر دهیم؛ البته در این جلسه خود رئیس‌جمهوری هم حضور ندارند که ما با ایشان مستقیما سخن بگوییم، اما افراد ناباب و نالایق که با انقلاب، اسلام و ولایت‌فقیه مشکل دارند، باید مراقبشان باشیم و مدام نامه بنویسیم و از دولت مطالبه کنیم که به جایی نفوذ نکنند.»

او همچنین با اشاره به فعالیت‌های دولت اظهار کرد: «ما الان باید مراقب باشیم چه می‌کنند، نگران این هستیم که نیروهای انقلابی دفع و نیروهای ضدانقلابی و غیرانقلابی جذب شوند. ما باید به فتنه حساس شویم و نگران باشیم آنان می‌خواهند به کجا نفوذ کنند.»

غیر از رئیس مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که میهمان ویژه این اجلاس بود، نیز درباره نفوذ صحبت کرد و گفت: «نفوذ نخبگان یعنی شناخت چهره‌های قابل‌جذب برای چیدن در هرم قدرت، تغییر محاسبات ازجمله تغییر در سطح مدیران عالی و بحث زماندارکردن انقلاب، تغییر محاسبات در مبانی همچون حجیت ولی‌فقیه، تغییر محاسباتی در اصول همچون مقابله با استکبارستیزی و شعار استقلال، تغییر در محاسبات سیاسی براساس مدل غربی، تغییر در مبانی فرهنگی مثل سینما، حجاب و عفاف، تغییر در مبانی شایسته‌سالاری و تقابل با شعار خودی و غیر‌خودی و تغییر در سطح ذائقه مردم و نیز تغییر در سبک زندگی، همچنین تغییر از سطح ایدئولوژی به سطح استراتژیک از برنامه‌های دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است.» او تاکید کرد: «دشمن سر سوزنی از آرمان‌هایش عقب‌نشینی نکرده است، چرا ما باید از آرمان‌های‌مان کوتاه بیاییم؟ دشمن تلاش می‌کند ما را مجبور کند بین دست‌کشیدن از آرمان‌ها و زندگی با ذلت یکی را انتخاب کنیم و این ماییم که با آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی باید با آن مقابله کنیم.»

https://asemandaily.ir/post/2480

ش.د9602318

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات