صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۵۵

اخبار ویژه روزنامه های 18مهر1396

کیهان

درس تلخی که اوباما و ترامپ به معاون دفتر روحانی دادند
تحلیل اخیر معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، اذعان به این حقیقت است که سیاست تنش‌زدایی در قالب برجام، تخاصم آمریکا را افزایش داده است.


به گزارش رجانیوز حمید ابوطالبی با اشاره به بدعهدی‌های اخیر آمریکا نوشت: «سیاسی کردن برجام در داخل آمریکا و اعلام خلاف واقع عدم پایبندی ایران، به سرعت ایران و آمریکا را به مرحله جدیدی از اختلاف رساند و این باور را منتقل می‌کند که بر دیوار بلند بی‌اعتمادی ما، نقض عهد، خصومت مستمر و عدم امکان عملی تفاهم نیز افزوده گردید؛ راه تداوم هرگونه سخن و گفت‌وگو میان دو کشور بسته شد.


لیست بلند خصومت‌های بیش از شش دهه‌ای با ایران، بلندتر و سیاه‌تر شد، امکان انتقال از سخن‌پراکنی‌های رتوریک به خصومت‌ورزی‌های عملی بیشتر گردید، بی‌ثباتی منطقه‌ای با ناسیونالیسم آمریکا روزافزون شد، نزاع درونی در مقابله با تروریسم بالا گرفت، امکان تفاهم در چالش‌های منطقه‌ای از میان رفت.


با بازگشت زورگویی یک جانبه  در عرصه بین‌الملل، جبهه‌بندی و خط‌کشی‌های تازه ضرورت بیشتری یافت، جهان ناامن‌تر و نگرانی خردمندان بیشتر شد، زیرا برجام که تفاهمی برای آرامش صحنه بین‌الملل و دوجانبه بود، به بهانه‌ای جهت تشدید اختلاف تبدیل گردید؛ گامی که آمریکا در حال برداشتن آن است».


این سخنان به منزله اعتراف به شکست راهبرد دیپلماسی تنش‌زدا است که در این سالها خط سیر سیاست خارجی دولت را شکل می‌داد. بیان این سخنان از سوی ابوطالبی که روزی همه مضرات برجام را در مقابل باز شدن باب گفت‌وگو با آمریکا ناچیز می‌دانست و نتوانست خوشحالی خود را از مذاکره با آمریکا مخفی نگه دارد، نشانه‌ای بر آن است که کار مهمترین راهبرد دولت در سیاست خارجی به جاهای سخت و غیرقابل دفاعی کشیده است.


یادآور می‌شود خود ابوطالبی یکی از زخم‌خوردگان سیاست تنش‌زدایی یک‌طرفه است.
هنگامی که دولت آقای روحانی ابوطالبی را به عنوان نماینده کشورمان در سازمان ملل معرفی کرد، دولت «اوباما» با وقاحت تمام، نامزد ویژه روحانی را «تروریست» خواند و برای وی ویزا صادر نکرد!!

دولت توضیح دهد که جاسوسی کن و نشان خدمت بگیر یعنی چی؟!
آیا مسئولان دولتی نسبت به حضور جاسوس دوتابعیتی در تیم مذاکره‌کننده توضیح می‌دهند و از مردم عذرخواهی می‌کنند یا نه؟
رجانیوز ضمن طرح پرسش فوق، درباره جاسوسی درّی اصفهانی نوشت: در کدام طرف میز مذاکرات، منافع مردم ایران پیگیری شده است؟


فردی که از طرف ایران به مصاف گروه 5+1 رفته است اما در عمل نیروی آنها بوده! از یک طرف با کراوات و نام آمریکا و انگلیس و فرانسه و در طرف دیگر بدون کراوات و به نام نمایندگی از دولت حسن روحانی!


یک سال پیش در چنین روزهایی یک عضو تیم‌ مذاکره‌کننده بازداشت شد و اتهام جاسوس بودن آن در رسانه‌ها پخش شد اما رسانه‌های دولتی به سرعت سعی داشتند تا این خبر را بایکوت و حتی تکذیب کنند چرا که جاسوس خواندن فردی که به او مدال خدمت و 50 سکه طلا هدیه داده شد یک رسوایی بزرگ سیاسی بود.


بازداشت و زندانی شدن حسین موسویان که در دولت اصلاحات و تیم مذاکراتی روحانی مشغول بوده و به جرم ارائه اطلاعات به بیگانگان هنوز از ذهن مردم پاک نشده که تایید خبر محکوم شدن یکی از اعضای تیم هسته‌ای دوباره بحث‌برانگیز شد.


سخنگوی دستگاه قضایی کشور درخصوص حکم صادره برای این جاسوس این‌گونه خبر داد:  عضو دستگیر شده تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، آقای عبدالرسول درّی‌اصفهانی فرزند حسین دوتابعیتی بوده در کانادا و ایران. این فرد متهم به جاسوسی بوده و با دو سرویس هم مرتبط بوده است که حکم 5 سال حبس وی تایید شده و قطعی است و از این جهت باید حکم 5 سال حبس را تحمل کند.


محسنی اژه‌ای حتی درخصوص فساد مالی درّی‌اصفهانی گفت: همچنین یک پرونده فساد مالی هم دارد که هنوز کیفرخواست صادر نشده است.
اما درّی اصفهانی کیست؟ عبدالرسول درّی اصفهانی جاسوس دوتابعیتی، علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی دولتی و خصوصی، «مسئول یکی از کمیته‌های مهم هیئت مذاکره‌کننده» و «نماینده بانک مرکزی» در این تیم بوده است یعنی همان کسی که قرار بود با مشورت خودش درباره مفاد برجام در لغو تحریم‌ها به تیم مذاکره‌کننده جهت‌دهی کند. شاید همین شاه کلیدی باشد برای ضعف‌های ساختاری برجام درخصوص عدم لغو تحریم‌ها علیه کشورمان.


عبدالرسول درّی اصفهانی قبل از انقلاب با خزانه‌داری آمریکا کار می‌کرده است و نماینده خزانه‌داری  آمریکا در بخش کشور انگلستان بوده است.


او بعد از انقلاب به عنوان کارشناس حقوقی در وزارت دفاع مشغول کار می‌شود و پرونده‌های مربوط به تجهیزاتی که از آمریکا خریداری می‌کرده‌ایم را به او می‌دهند و روند کارهایی که باید به نفع ما حکم گرفته می‌شد به صورتی پیش رفت که در ادامه متوجه شدیم که همه آرا به ضرر ما و به نفع آمریکایی‌ها تمام شده است.


وی تابعیت کانادایی دارد و به عنوان مشاور آقای سیف در بانک مرکزی مشغول به کار بوده و از چندین جا نیز حقوق گرفته است؛ او از بانک مرکزی ماهیانه 7500 پوند معادل حدود 35 میلیون تومان حقوق دریافت و همچنین مبالغ دیگری از جاهای دیگری دریافت کرده است. به عنوان مثال از کمیته برجام و بانک سامان که از طرف آقای سیف عضو هیئت‌مدیره آنجا شده بود، حقوق دریافت می‌کرده است.


او همچنین در تیم مذاکره‌کننده زیر مجموعه تیم آقای بعیدی‌نژاد بود و هنگامی که به وی مشکوک می‌شوند، زمانی که قصد فرار به کانادا داشته است در پروازی که در ترکیه و همراه آقای ظریف بوده است، دستگیر می‌شود.


وی دارای پاسپورت کاناداست و در حال حاضر مدیر یک شرکت دارویی در تورنتو است که به درخواست نهاوندیان وارد تیم مذاکره‌کننده شده است.


نکته جالب آنجاست که درّی اصفهانی وقتی بازداشت می‌شود و پرونده‌اش در حال رسیدگی بود اعلام کرد: بازداشت من شایعه است و من هم‌اکنون در دفتر کارم هستم. حتی وزارت خارجه نیز این خبر را تکذیب می‌کند و بعیدی‌نژاد از دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده به دفاع از درّی اصفهانی می‌پردازد و به نوعی دو تابعیتی بودن او را زیر سوال می‌برد.

روزنامه دولت هم ادعای روحانی درباره کاهش بیکاری را رد کرد
روزنامه‌های دولتی یا حامی دولت نیز ادعای روحانی درباره کاهش بیکاری را باور ندارند.
روحانی روز شنبه در دانشگاه تهران گفت: بسیار خوشحال هستم که نسبت به سال گذشته رقم بیکاری یک درصد کاهش یافته و این به معنای مسیر درستی است که انتخاب شده و باید با سرعت بیشتری طی شود.


اما روزنامه دولتی ایران در گزارشی تصریح کرد وضعیت بیکاری وخیم‌تر شده است. این روزنامه در گزارشی می‌نویسد: براساس اعلام سازمان جهانی کار (ILO) در صورتی که نرخ بیکاری در گروه سنی جوانان در کشوری بیش از دو برابر نرخ بیکاری کل باشد وضعیت بیکاری در آن کشور در نقطه بحرانی قرار دارد.

این در حالی است که هم‌اکنون نرخ بیکاری در جوانان بیش از دو برابر بیکاری میانگین کشوری قرار گرفته است و زنگ‌های هشدار را برای برنامه‌ریزان به صدا درآورده است. طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله در بهار امسال به 26/4 درصد رسیده است در حالی که نرخ بیکاری کل کشور 12/6 درصد بوده است. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1395) 1/5 درصد و نسبت به فصل قبل (زمستان 1395)، 0/9 درصد افزایش یافته است.


ایران می‌افزاید: گزارش‌ها گویای آن است که تا سال 1400 تعداد بیکاران کشور به حداقل 5/5 تا 10 میلیون نفر می‌رسد. طبق آمار در سال گذشته تعداد بیکاران کشور به 3/2 میلیون نفر رسیده است.


مفهوم دیگر گزارش روزنامه ایران این است که با فرمان فعلی دولت نه تنها آمار بیکاری کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه در پایان دولت دوازدهم (سال 1400) 2 تا 3 برابر می‌شود!!


روزنامه ایران همچنان خاطر نشان کرد: نمودار نرخ بیکاری در دولت یازدهم روند صعودی به خود گرفت به طوری که نرخ بیکاری از 10/6 درصد در سال 93 به 11 درصد در سال 94 و 12/4 درصد در سال 1395 افزایش یافت.


از سوی دیگر روزنامه اصلاح‌طلب بهار در گزارشی خاطر نشان کرد: نرخ بیکاری جوانان از 20 درصد هم گذشت و بیکاری همچنان پرچمدار چالش‌های اقتصادی در کشور است. آن طوری که بانک مرکزی اعلام کرده سه ماه اول سال 92 نرخ بیکاری در بین جوانان 15 تا 29 ساله 20/3 درصد و در بین جوانان 15 تا 24 ساله 22/9 درصد بوده است.


نرخ بیکاری با قدرت هرچه تمام‌تر افزایش پیدا کرده است و نرخ بیکاری جوانان به بالای 20 درصد رسیده است، اگرچه بسیاری از دست‌اندرکاران بازار کار این آمار را رد کرده و می‌گویند نرخ واقعی بیکاری حتی از این هم بالاتر است.



اعلام عدم پایبندی ایران بدتر از پاره‌ کردن آن است
اعلام عدم پایبندی ایران به برجام بدتر از پاره کردن آن توسط آمریکا است چرا که تمامی تحریم‌ها برمی‌گردد اما آمریکا همچنان عضوی از توافق باقی می‌ماند!
به گزارش رجانیوز، کمتر از دو هفته به پانزدهم اکتبر باقی مانده و همه طرف‌های برجام منتظر اقدام احتمالی ترامپ هستند. گمانه‌زنی‌ها درحال حاضر بیشتر نشان از آن می‌دهد که ترامپ عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام خواهد کرد مطلبی که ظریف نیز به آن اشاره کرده است.


اما سؤال اصلی این‌جا است که در صورت اعلام عدم پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ در 15 اکتبر چه اتفاقی رخ خواهد داد؟


در صورت عدم پایبندی ایران به برجام مطابق با قوانین آمریکا کنگره این کشور به مدت 60 روز وقت خواهد داشت نظر خود را اعلام کند که در صورت تائید این مسئله، دو اتفاق رخ می‌دهد؛ اول اینکه چهار و نیم دستور اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا-4 دستور به همراه بخشی از دستور دیگر- که متناسب با برجام اجرای آن متوقف شده بود بازمی‌گردد.

ثانیاً آمریکا عدم پایبندی ایران به برجام را به عنوان اعتراض خود به کمیسیون مشترک برجام می‌برد و پس از طی کردن جلسات کارشناسی، مشورتی و وزرای امور خارجه، نهایتاً تمامی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بازمی‌گردد! در این حالت و با وجود بازگشت تمامی تحریم‌ها، توافق هسته‌ای همچنان پابرجا بوده و آمریکا نیز همچنان یک طرف برجام محسوب می‌شود!


اما اگر کنگره تصمیم بگیرد که توقف موقت تحریم‌ها علیه ایران ادامه پیدا کند مسیر جدیدی به روی آمریکا باز می‌شود و آن هم افزایش فشارها به ایران برای انجام مذاکره مجدد است. جان‌کری در آخرین مقاله خود در روزنامه واشنگتن پست در این‌باره نوشته است: وزرای خارجه کشورهای اروپایی به او گفته‌اند در صورت ماندن آمریکا در برجام با این کشور برای مقابله با آنچه سایر «رفتارهای نادرست ایران» خوانده شده، همراهی خواهند کرد!


این مسیر جدید در واقع همان روش مدنظر تیلرسون وزیر خارجه آمریکا است که کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان صراحتاً با آن موافقت کردند. چنانکه ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با حسن روحانی در رابطه با انجام مذاکره مجدد در آینده با طرح «چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای جدید با ایران بعد از سال 2025» می‌گوید: من امیدوارم که بتوانیم برروی محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم کار کنیم. ما باید برروی راهکاری برای دوره پس از 2025 کار کنیم.


وزیر خارجه آلمان نیز در دیدار با تیلرسون درباره مذاکره مجدد برجام می‌گوید: آلمان درعین حال آمادگی دارد که به همراه فرانسه، بریتانیا و آمریکا تهران را تحت فشار بگذارند تا تمامی جزئیات توافق را اجرایی کند!


با این تفاسیر اعلام پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به برجام نتیجه یکسانی خواهد داشت و آن هم افزایش فشارها خواهد بود. شرایط امروز تنها از ضعف و انفعال تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان و وزارت امور خارجه به وجود آمده و با وجود گذشت دو سال هنوز مشخص نیست تیم مذاکره‌کننده ایرانی چگونه چنین متن ضعیفی را که سراسر به نفع طرف مقابل است پذیرفته‌اند!

پاسخ حزب‌الله به تهدید نتانیاهو شلیک 100 هزار موشک به اسرائیل است
«نتانیاهو تهدید صریح سیدحسن نصرالله را جدی بگیرد؛ دبیرکل حزب‌الله وارد هیچ‌ جنگی نشده مگر اینکه از آن پیروز خارج شده است.»


روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان، به ارزیابی سخنان سیدحسن نصرالله در روز عاشورا پرداخت و نوشت: سیدحسن نصرالله در واکنش به توطئه‌های اسرائیل برای وارد کردن منطقه به جنگی جدید، هشدار مهمی به این رژیم نسبت به جنگ بزرگ در آینده نزدیک در سرزمین‌های اشغالی فلسطین داد.


وی تصریح کرد: موضوع جدید در سخنان نصرالله همزمان با روز عاشورا روز ایثار و فداکاری و دفاع از مظلومین این بود که گفت نتانیاهو برای جنگ نقشه می‌کشد، اما زمانی که شعله‌های این آتش برافروخته شد، نمی‌داند که کجا به پایان خواهد رسید و تا کجا پیش خواهد رفت.


سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت: جنبش مقاومت حزب‌الله و گروه‌های وابسته به آن روابط محکمی با قدرت‌های منطقه‌ای بزرگ همانند ایران دارند و بدون شک اینها از روی اطلاعات و مطالعات و سنجش موضعگیری‌های خود درخصوص یک استراتژی دفاعی و هجومی تصمیم‌گیری می‌کنند.


زمانی که سیدحسن نصرالله از یهودیان می‌خواهد که سرزمین فلسطین را ترک و به کشورهایی که از آن آمده‌اند بازگردند این سخنی است که درحال حاضر هیچ یک از سران عرب جرأت اظهار آن را ندارند.


این تحلیلگر عرب تصریح کرد: طبق گزارش‌های رژیم اسرائیل، بیش از صد هزار موشک و ده‌ها هزار گلوله توپ در اختیار حزب‌الله است و علاوه بر آن سه یا چهار برابر این مهمات در زرادخانه‌ نظامی ایران و سوریه وجود دارد که می‌تواند مانند باران روی شهرک‌های یهودیان در سرزمین‌های اشغالی ریخته شود.


این چیزی است که سیدحسن نصرالله که اسرار و اطلاعات و قدرت این موشک‌ها را می‌داند سعی در بیان آن دارد.سردبیر روزنامه رای الیوم افزود: دبیرکل حزب‌الله همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را توطئه‌ای آمریکایی برای تقسیم و تجزیه منطقه دانست و این توطئه را تنها مختص عراق ندانست بلکه آن را شامل عربستان و کشورهای عربی و سایر کشورهای منطقه معرفی کرد.
این سخنان از مردی است که قول و فعل او یکی است و وارد هر جنگی که شده پیروز از آن بیرون آمده چه در جنگ جنوب لبنان در سال 2000 یا جنگ ژوئیه 2006 که به شکست ارتش اسرائیل و سرکرده‌های سیاسی و نظامی آن منتهی شد.


وی افزود: اسرائیل اشتباه بزرگی می‌کند و به عمر کوتاه این رژیم خاتمه خواهد داد؛ جنگ آینده زمانی که برافروخته شود دیگر خاموشی نخواهد داشت و یکی از سهمگین‌ترین جنگ‌های گذشته و سخت‌ترین جنگ‌های منطقه خواهد بود و هرکسی به جای یهودیان فلسطین اشغالی باشد باید از این سخنرانی درس بگیرد و آنچه بین سطرهای آن نهفته است را خوب بفهمد و بارها تکرار کند.
بار دیگر این را تکرار می‌کنیم که سیدحسن (نصرالله) مردی است که حرف و عملش یکی است و وارد هیچ جنگی تاکنون نشده است مگر آن که از آن پیروز بیرون آمده است.


خراسان

کارمندان قراردادی مراقب درس خواندن باشند
طبق بخشنامه جدید یک نهاد مسئول در دولت به تعدادی از سازمان ها و ادارات، تاکید شده بر اساس تبصره ماده 33 قانون مدیریت خدمات کشوری، به کارگیری نیروهای قراردادی به صورت ساعتی یا کار معین صورت گیرد و بر این اساس، چنان چه کارمندان مذکور در حین خدمت، مدرک تحصیلی بالاتری را ارائه کنند، مدرک جدید حتی با رعایت شرایط احراز مشاغل و نیاز دستگاه اجرایی، صرفا در قرارداد کاری بعدی و با تشخیص دستگاه مربوط می تواند لحاظ شود و تکلیفی در این زمینه برای دولت وجود ندارد.


لغو مصوبه دولت به خاطر مغایرت با قانون هدفمندی یارانه ها
در حالی که بر اساس تصمیم اسفند سال 1393 دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار، شرکت های پتروشیمی مکلف شده بودند بر مبنای قیمت توافق شده با یک شرکت دولتی، برخی محصولات خود را به فروش برسانند با شکایت واصل شده به دستگاه قضایی و بررسی مستندات، مشخص شد این دستور دولتی مغایر با قانون هدفمند کردن یارانه ها درباره محصولات فوق است و بر این اساس، مصوبه مذکور ابطال و لغو آن طی روزهای اخیر به دولت اعلام شده است.


ایران

صدا و سیما مقصر تماشای برنامه‌های «بی‌بی‌سی»
محمود صادقی، نماینده تهران در دیدار مجمع نمایندگان تهران با مسئولان صدا و سیما در مورد عملکرد کمی و کیفی برنامه‌های شبکه پنج، گفت: مقصر تماشای برنامه‌های بی‌بی‌سی از سوی مردم مدیران سازمان صدا و سیما هستند.

به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: رویکرد مدیران سازمان رویکردی حذفی و جناحی است و اگر آمادگی داشته باشید، می‌توانیم به صورت مصداقی موارد را به شما گوشزد کنیم. به صراحت می‌گویم روز به روز عرصه آزادی بیان در صدا و سیما محدودتر شده و رفتار این سازمان جناحی‌تر شده است.  پروانه مافی، دیگر نماینده تهران هم گفت: طبق ماده 7 قانون اساسی این سازمان نباید در حیطه تفکر و سلیقه خاصی باشد.

اما متأسفانه افکار عمومی جامعه غیر از این را مشاهده می‌کنند. پروانه سلحشوری هم گفت:  صدا و سیما روز به روز مخاطبان بیشتری را از دست می‌دهد و بنده از اینکه سازمان ملی صدا و سیما به سازمان میلی صدا و سیما خطاب می‌شود ناراحت هستم. حمید شاه‌آبادی معاونت صدا و سیما نیز در این جلسه گفت: ادعا می‌کنم سازمان صدا و سیما فراجناحی‌ترین دوران خود را طی سال‌های اخیر به نمایش گذاشته است و صرف اشاره برخی نمایندگان به یک دوره خاص، درست نیست.

 تبرئه «حسین موسویان» در یک پرونده اقتصادی
حسین موسویان - دیپلمات پیشین- از اتهامات مطروحه در پرونده منطقه آزاد کیش تبرئه شد. به گزارش ایسنا به نقل از یک مقام قضایی، پرونده حسین موسویان در شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی و نامبرده از اتهام مطروحه در این پرونده تبرئه شد و اکنون پرونده با اعتراض مرجع قضایی به دیوان عالی کشور ارسال شده است. بنابر این گزارش، متهم ردیف اول این پرونده نیز به حبس محکوم شده است.

 ادعای مقامات سومالی درباره تیراندازی به ماهیگیران ایرانی
طبق ادعای مقامات سومالیایی، بر اثر تیراندازی نیروهای این کشور به یک لنج ماهیگیری ایرانی در اقیانوس هند، یک کاپیتان کشته و یک ملوان دیگر زخمی و 16 نفر دیگر بدون صدمه دیدن، توقیف و دستگیر شدند. به گزارش فارس، مقامات پلیس دریایی منطقه «پونتلند» سومالی ادعا می‌کنند که به دنبال بی‌توجهی یک لنج ماهیگیری ایرانی به فرمان‌های نیروهای امنیتی سومالیایی برای متوقف کردن لنج، این نیروها به سرنشینان تیراندازی کردند. طبق ادعای ژنرال «عبدی حشی» در سومالی، این درگیری روز جمعه حادث شد. وی افزود: «نیروهای سومالیایی توانستند یک لنج را توقیف کنند و لنج دیگر فرار کرد.»

ابراز نگرانی فرانسه از قرار دادن نام سپاه  در لیست سازمان‌های تروریستی
وزارت خارجه فرانسه نسبت به اعلام احتمالی نام سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی از سوی امریکا ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایسنا به نقل از رویتر«ز اگنس روماته اسپاین» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست خبری گفت: «قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی تنها باعث افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد شد».

فرمانده کل سپاه دو روز پیش با تأکید بر اینکه ایران، اجرای قانون «کاتسا» را معادل با خروج یکجانبه امریکا از برجام می‌داند، گفت: «اگر اخبار حماقت دولت امریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش امریکا را همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت».


آرمان

دستگیری چندین تروریست در ایام محرم

وزیر اطلاعات، از دستگیری چندین تروریست که قصد انجام اقدامات ضدامنیتی در ایام محرم را داشتند، خبر داد. حجت‌الاسلام سید محمود علوی در گفت‌وگویی از دستگیری چندین تروریست که قصد انجام اقدامات ضد امنیتی در ایام محرم را داشتند، خبر داد و گفت: تعداد اندکی افراد توسط وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شده‌اند و به‌رغم اینکه توطئه و اقدامات ضدامنیتی داشتند به لطف خدا، دعای مردم و برکت ایام عاشورا خنثی شد.

وزیر اطلاعات در این گفت‌وگو که با خانه ملت انجام شده است، با بیان اینکه این افراد در استان‌های مختلف قصد انجام اقدامات ضدامنیتی داشته‌اند، تصریح کرد: تعداد این افراد زیاد نبوده است و فعالیت‌های آنها نیز به صورت تیمی نبوده و بیشتر نفرات پراکنده بوده‌اند.

بیانیه برجامی 3 کشور به واشنگتن

بنا بر بیانیه وزیر خارجه آلمان سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از آمریکا خواسته‌اند تا از توافق هسته‌ای ایران خارج نشود. زیگمار گابریل در بیانیه‌ای گفت: برلین اطمینان دارد که ایران به برجام متعهد بوده است که این موضوع از سوی آژانس نیز تایید شده است.

وی ابراز نگرانی کرد که شواهد نشان می‌دهد که ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج خواهد شد. وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه خروج از برجام می‌تواند باعث تشدید نگرانی‌ها شود، هشدار داد وضعیت امنیت منطقه می‌تواند با خروج واشنگتن از این توافق بدتر شود. گابریل همچنین گفت: این اقدام احتمالی آمریکا می‌تواند نتایج منفی در مورد حل و فصل مساله کره شمالی داشته باشد، چراکه پیونگ یانگ در صورت لغو توافق با تهران حاضر به توافق دیگری نخواهد شد.

رایزنی تلفنی اوغلو و ظریف

وزیر امور خارجه ترکیه با وزیر خارجه ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. بنا به اعلام منابع دیپلماتیک در آنکارا مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی، تحولات اخیر منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اعلام زمان دومین دادگاه متهمان نفتی

وکیل مدافع شرکت نفت گفت: پانزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی، 24 مهر برگزار می‌شود.غلامرضا مهدوی افزود: احتمالا جلسه دوشنبه هفته آینده، آخرین جلسه رسیدگی باشد. این جلسه دادگاه نیز همانند جلسات گذشته، علنی برگزار می‌شود.

صالحی و آمانو دیدار کردند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. یوکیا آمانو در ملاقات با علی اکبر صالحی در محل سفارت ایران در رم، ضمن تبادل نظر درخصوص آخرین تحولات سیاسی مرتبط با برجام و فعالیت‌های اخیر دولت آمریکا به این نکته اشاره کرد که آژانس تاکنون پایبندی ایران به تعهدات خود را گزارش کرده است. وی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است ارزیابی عینی از اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای و تعهدات کشورها در قبال آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است که مبنای اظهارنظرها و گزارشات آژانس بوده و خواهد بود. از این منظر تحولات سیاسی تاثیری بر ارزیابی آژانس نخواهد داشت.

برگزاری مراسم ترحیم مادرحسین‌کمالی

مراسم ترحیم مادر حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار عصر دیروز در مسجد امام خمینی شهرک اکباتان برگزار شد. تاکنون در این مراسم محمدرضا عارف، حجت‌الاسلام موسوی‌لاری، سیدرضا صالحی امیری، مهرعلیزاده، مصطفی کواکبیان، محمد شریعتمداری، حسن‌ غفوری‌فرد، علیرضا محجوب ، مرتضی الویری، حشمتیان، صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز، هادی خامنه‌ای، جهرمی وزیر پیشین کار، عیسی فرهادی فرماندار تهران و جمعی از فعالان کارگری و سیاسی حضور یافتند.

‌بازداشت یکی دیگر از مدیران ارشد گیلان

دادستان استان گیلان با اشاره به بازداشت یکی از مدیران ارشد استان گیلان گفت: صدور مجوزهای غیرقانونی در خصوص بهره برداری از معادن، تضییع حقوق بیت‌المال و تحصیل مال از طریق نامشروع از اتهامات این مدیر است‌. حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصطفوی‌نیا با اشاره به اینکه تخلفات اداری در استان گیلان پیگیری می‌شود اظهار داشت: در پی بازداشت مدیرکل حوزه صنعت استان گیلان طبق اعترافات و اسناد ارائه شده یکی از مدیران ارشد استان نیز بازداشت شد.

وی با تاکید بر اینکه بازداشت این مدیر ارشد در مراحل تحقیقات مقدماتی است خاطرنشان کرد: فرد مذکور به اتهام صدور مجوزهای غیرقانونی در خصوص بهره‌برداری از معادن، تضییع حقوق بیت‌المال و تحصیل مال از طریق نامشروع دستگیر و با بازداشت موقت روانه زندان شده است. مصطفوی‌نیا تصریح کرد: مدارک، اعترافات و اسناد موجود در پرونده حاکی از تخلفات نامبرده در امور اداری است.

دزدان دریایی لنج ایرانی را با ۱۲ ماهیگیر بردند

مدیرعامل تعاونی صیادان چابهار گفت: در حادثه تیراندازی که یکشنبه برای یکی از شناورهای صیادی ایرانی اتفاق افتاد، ناخدای این شناور کشته و یکی دیگر از خدمه آن مجروح شدند. علیم افشار در تماس با ایلنا اظهار داشت که یورش مسلحانه دزدان دریایی علت این حادثه بوده است.

وی افزود:‌ گویا در زمان حادثه لنج صیادی از نیروهای مستقر در حوزه آب‌های دریای عمان درخواست کمک کرده بودند اما به دلیل بُعد مسافت، این درخواست بی‌نتیجه می‌ماند. این فعال صیادی در مورد سرنوشت لنج و صیادان آن گفت: در حال حاضر هیچ خبری از وضعیت تمامی سرنشینان این شناور وجود ندارد.

وی با یادآوری اینکه به صورت تقریبی در هر لنج ماهیگیری یازده ماهیگیر به همراه ناخدا حضور دارند؛ تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع سرنشینان شناور یاد شده ناخدا کشته، یک ماهیگیر زخمی و ۱۰ ملوان (به صورت تقریبی) در گروگان دزدان دریایی سومالی قرار دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات