تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۷۴

دكتر جهانگيري: آموزش و پرورشي مي‌خواهيم که پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد

(روزنامه اطلاعات – 1396/06/07 – شماره 26805 – صفحه 3)

معاون اول رييس‌جمهور با تاکيد بر اهميت آموزش و پرورش،‌ خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با اثرگذاري و بزرگي خود در مسائل آينده ايران نقش بسيار مهمي دارد.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در مراسم تکريم و معارفه وزير آموزش و پرورش با اشاره به نظر دانش آشتياني وزير پيشين آموزش و پرورش درباره پذيرش اين سمت در دولت يازدهم، بيان کرد: زماني که در اواخر دولت به آقاي دانش آشتياني پيشنهاد حضور در وزارت آموزش و پرورش را داديم، براي ايشان بسيار سخت بود که در آن چند ماه مسئوليت وزارت آموزش و پرورش که وزارتخانه‌اي کاملا وابسته به دولت است را عهده‌دار شوند اما به واسطه شخصيت انقلابي که دارند اين شرايط را پذيرفتند.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به انتخاب سيدمحمد بطحايي به عنوان وزير آموزش و پرورش دولت دوازدهم و اعتماد نمايندگان مجلس به او با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي و علمي وزير آموزش و پرورش، گفت: آقاي بطحايي آموزش و پرورش را به خوبي مي‌شناسند و چهره‌اي دلسوز، علمي و زحمت‌کشي هستند که به سرنوشت اين وزارتخانه علاقه‌مند هستند.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تاکيد بر اينکه آموزش و پرورش بزرگ‌ترين، مهم‌ترين و اثرگذارترين دستگاه دولت است، گفت: بر اساس قانون اساسي نبايد در هيچ جاي کشور کسي که نياز به تحصيل دارد از امکان تحصيل کردن محروم شود و دولت موظف به فراهم کردن شرايط تحصيل براي همه است.

معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد: توسعه پايدار جز با توسعه منابع انساني امکان‌پذير نيست. توسعه منابع انساني تنها با آموزش و پرورش امکان‌پذير است. در همين راستا چنانچه به ايراني توسعه يافته در آينده فکر مي‌کنيم حتما به آموزش و پرورش به ويژه در عصر فعلي که عصر ارتباطات و دانايي است بايد توجه کنيم. آموزش و پرورش بايد براي نسل آينده کشورمان نيروهايي تربيت کند که بتوانند در عصر ارتباطات و دانايي زندگي کنند.

وي با انتقاد از عدم توجه به موضوع بهره‌وري در دستگاه‌هاي مختلف از جمله آموزش و پرورش، گفت: در سال 92 بودجه وزارت آموزش و پرورش حدود 14 هزار و 500 ميليارد تومان بود. اين رقم در سال 95 به حدود 30 هزار ميليارد تومان افزايش يافت اما آيا مديران مدارس، معلمان و دانش‌آموزان به رضايت رسيدند؟ اين يک واقعيت است که امروز معلم به عنوان فردي که بار اصلي رسالتي که براي آموزش و پرورش تعريف شده بر دوش دارد احساس مي‌کند که زندگي خوبي ندارد و از وضعيت مالي مناسبي برخوردار نيست.

وي همچنين با اشاره به اجراي طرح رتبه‌بندي فرهنگيان در دولت يازدهم، گفت: در دولت قبل بنا به پيشنهاد آقاي فاني طرح رتبه‌بندي فرهنگيان اجرا شد. ما فکر مي‌کرديم که پس از اجراي اين طرح اتفاق خوبي در آموزش و پرورش خواهد افتاد اما من تغييراتي در شرايط معلمان مشاهده نکردم.

جهانگيري تصريح کرد: دولت آمادگي دارد که با همت آقاي بطحايي اقداماتي انجام دهد که علاوه بر اينکه منابع تخصيصي از سوي دولت از بهره‌وري منطقي برخوردار باشند، با وجود همه محدوديت‌هاي بودجه‌اي و به دليل اهميت آموزش و پرورش و جايگاه معلمان کمک کنيم و روش‌هايي را پيدا کنيم تا بر اساس آن مشکلات را برطرف کرده تا معلمان و مدارس از وضعيت بهتر و مطلوب‌تري برخوردار شوند. آموزش و پرورشي که مي‌خواهد در عصر ارتباطات و دانايي پاسخگوي نياز جامعه باشد، مدارس آن نيز بايد از امکانات مدرني برخوردار باشند.

دو چالش اساسي آموزش و پرورش

محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش هم با اشاره به اينکه ويژگي‌هاي الگوي زندگي ايراني اسلامي در سند بنيادين آموزش و پرورش ذکر شده و بايد دانش آموزان را به گونه‌اي تربيت کرد که با مناسبات و شرايط بيرون مدرسه مطابق باشد اظهار کرد: اين مهم مي‌تواند مدارس را بانشاط کند و انگيزه‌ها را بالا ببرد.

وي گفت: آموزش و پرورش همواره با دو چالش اساسي مواجه بوده است، نخست انتظار و توقع بجايي است که از اين وزارتخانه مي رود.

وي افزود : چالش دوم مقتضيات و محدوديت هاي کشور است و همواره آموزش و پرورش را با فاصله از اهدافش نگه داشته است.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد جاي تاسف دارد که در بحران هاي اقتصادي اولين بخشهايي که لطمه مي بينند بخش هاي فرهنگي و آموزشي است.

بطحايي ادامه داد: برنامه هايي که در دولت دوازدهم دنبال خواهيم کرد در دو دسته تقسيم بندي مي‌شود. بخش نخست ناظر بر تحولاتي است که در متن برنامه ها و محتواي آموزشي بايد رخ دهد. خوشبختانه سند تحول بنيادين به طور عملياتي مسير را روشن کرده و فرصت ارزشمندي است که ما را از مرحله طراحي جديد مستغني مي‌کند.

بطحايي افزود: بخش دوم برنامه‌هايم در حوزه تغيير روش و مديريت در آموزش و پرورش است. روشي که تا امروز اداره کرديم امکان ادامه دادن در آينده را ندارد و بايد روشهاي جديد را بکار گيريم. 70 درصد نيروي انساني ما مدرک ليسانس و بالاتر دارند و ميانگين خدمت 23 سال است و پتانسيل عظيمي است که بايد از آن استفاده کنيم.

ساماندهي صندوق ذخيره فرهنگيان

فخرالدين احمدي دانش آشتياني وزير سابق آموزش و پرورش هم با بيان اينکه وقتي ديدم نوسازي گفتمان آموزش و پرورش نيازمند مناسبات و لوازمي است که فاقد آن هستم، ترجيح دادم به خانه قديمي خودم در مجموعه مفيد برگردم، گفت: در اين مدت تلاش کردم معلم را به فرآيندهاي تصميم گيري وارد کنم و سازمان نظام معلمي را ايجاد کنم که پيشنهاد آن به دولت ارائه شده است. همچنين تلاش کردم رتبه بندي را از نظام حقوقي جدا کنم، به وضعيت صندوق ذخيره سامان دهم و معوقات فرهنگيان را به حداقل برسانم.

وي با بيان اينکه هرگاه به نقد کاربرد انديشه و عقل در جامعه مي‌رسيم بايد سرچشمه‌ها را در آموزش و پرورش جست‌و‌جو کنيم گفت: تکاليف نابجا در مدرسه و بکارگيري روش‌هاي نادرست تربيتي از علل اين ناکامي هاست. منشاء بي‌انگيزگي و بي‌تفاوتي‌ها در جامعه از بي‌روح بودن نظام آموزشي است و آينده بهتر از بهسازي مسير آموزشي مي‌گذرد.

وي با بيان اينکه بايد مدرسه را به کانون خلاقيت، گفت وگو و تفکر انتقادي پيش ببريم گفت: نهاد مدرسه را بايد هسته اصلي سياست گذاري و برنامه ريزي قرار دهيم و تا زماني که اين اتفاق نيفتد تحولي در آموزش و پرورش رخ نخواهد داد. بايد نگاه نويي به معلم داشته باشيم.

وزير سابق آموزش و پرورش ادامه داد: هنوز نگرش‌هاي تنگ و کهنه فرهنگي و سياسي، محدوديتهاي اداري و مالي، معلمان را در دور و نزديک کشور در تنگنا قرار داده است. آموزش و پرورش ما نيازمند همه گونه نوسازي است. آموزش و پرورش نيازمند نوسازي در تفکر، برنامه ريزي، مديريت، کادرها، اقتصاد، بودجه بندي، آموزش، پرورش و در يک کلمه نوسازي در مدرسه است و شرط تحقق اين مهم در درجه اول تحول در نگرش هاست.

وزير سابق آموزش و پرورش با بيان اينکه تلاش کردم در اين مدت به سمت تمرکززدايي بروم، مدرسه را رکن اصلي قرار دهم، معلم را به فرآيندهاي تصميم گيري وارد کنم و سازمان نظام معلمي را ايجاد کنم که پيشنهاد آن به دولت ارائه شده است عنوان کرد: همچنين تلاش کردم رتبه بندي را از نظام حقوقي جدا کنم، به وضعيت صندوق ذخيره سامان دهم و معوقات فرهنگيان را به حداقل برسانم.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\08\08-28\22-19-27.htm&storytitle=%CF%DF%CA%D1%CC%E5%C7%E4%90%ED%D1%ED:%20%C2%E3%E6%D2%D4%20%E6%20%81%D1%E6%D1%D4%ED%20%E3%ED%9D%CE%E6%C7%E5%ED%E3%20%98%E5%20%81%C7%D3%CE%90%E6%ED%20%E4%ED%C7%D2%E5%C7%ED%20%CC%C7%E3%DA%E5%20%C8%C7%D4%CF

ش.د9602378

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات