تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۸۲
سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران:

سند همکاري هسته‌اي با اتحاديه اروپا تهيه مي‌شود

(روزنامه مردم‌سالاري - 1395/01/24 - شماره 4012 - صفحه 1)

سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت: موضوع موشکي، موضوع دفاعي بوده و صنايع موشکي ايران از موضوع هسته‌اي کاملا جداست و ارتباطي با يکديگر ندارند. به گزارش ايلنا، بهروز کمالوندي در گفت‌و‌گو با برنامه «من طهران» شبکه خبري العالم افزود: نيروگاه‌هاي کوچک سرمايه کمتري مي‌خواهد، زودتر به توليد مي‌رسد و حتي قابليت جابجايي دارد به گونه‌اي که مي‌تواند روي کشتي قرار گيرد. به همين دليل براي ساخت نيروگاه‌هاي کوچک درحد صد مگاوات در حال برنامه‌ريزي هستيم و در اين زمينه مذاکراتي با چين براي ايجاد دو نيروگاه کوچک در منطقه مکران داشته‌ايم که پيشرفت خوبي داشته است.

وي يادآور شد: استراتژي ما اين است که در زمينه ايجاد نيروگاه‌هاي جديد متکي به خود باشيم اما تعامل و همکاري با ديگران هم داشته باشيم. در زمينه سوخت هم ما مي‌خواهيم تعامل داشته باشيم و از تکنولوژي ديگران استفاده کنيم ولي مطمئن باشيم که اگر روزي سوخت به ما ندادند خودمان قادر هستيم سوخت مورد نياز را تامين و توليد کنيم. سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران افزود: اين استراتژي متنوع متکي به دانش و توان و امکانات داخلي است و متضمن استقلال و موفقيت آن متخصصان ايراني و منابع داخل کشور است. منابع داخلي ما هرچند براي بلند مدت و تعداد زيادي نيروگاه قابل اتکا نيست، اما در زمان‌هاي حساس براي پرکردن خلاء‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي تاکيد کرد که هدف اصلي آن است که خودمان سازنده باشيم، در حوزه‌هايي مانند سوخت مي توانيم متکي به خود باشيم، ولي در ساخت نيروگاه‌هاي بزرگ، مولد هاي بزرگ يا ژنراتورهاي بزرگ هنوز مقداري کار داريم، به همين دليل به طرف نيروگاه‌هاي کوچک رفته‌ايم، چون دو خاصيت براي ما دارد مي‌تواند تخصص توليد و ساخت را به ما بدهد و هم‌چنين خودمان آزمايش کنيم اين تجربه‌اي است که مي تواند راحت‌تر به دست آيد و دوم آنکه اکنون رويکرد به طرف نيروگاه‌هاي کوچک است، زماني کاربا اين نيروگاه‌ها شروع شد، سپس نيروگاه‌هاي متوسط و پس از آن بزرگ آمد اما به تدريج دنيا متوجه شده که نيروگاه‌هاي کوچک نيز اهميت دارد. کمالوندي تاکيد کرد: سياست دولت در مذاکره و سياست ما در سازمان انرژي اتمي آن است که اگر در جايي محدوديت مي‌پذيريم، مانع پيشرفت کارمان نشود به اين معنا که محدوديت موقت و تعريف شده باشد.

وي افزود: در بخش غني‌سازي محدوديت کاهش 3 هزار سانتريفيوژ مطرح شد، البته 6 هزار سانتريفيوژ با 9 هزار سانتريفيوژ تفاوت چنداني ندارد به ويژه وقتي طرح به گونه‌اي است که حداقل 190 هزار سانتريفيوژ مورد نياز است. ما بايد به سمت صنعتي شدن در اين زمينه حرکت نماييم، اين‌که اين شيب را مقداري کند کنيم و با زمان طولاني‌تري به هدف برسيم خيلي تغييري در کار ما ايجاد نمي‌کند. اين مقام سازمان انرژي اتمي خاطرنشان کرد، درباره تغيير و توسعه نيز همين‌طور است، ما پذيرفتيم که همين تعداد 6 – 7 هزار سانتريفيوژي را که داريم اورانيوم اضافه نکنيم اما راه ما در زمينه سانتريفيوژهاي غير غني‌سازي، پزشکي و صنعتي باز است، اهميت اين چند سانتريفيوژ کمتر از سانتريفيوژهايي که غني‌سازي مي‌کنند، نيست.

کمالوندي گفت: فرق آن است که سانتريفيوژهايي که غني‌سازي مي‌کنند، در سانتريفيوژ غني‌سازي اورانيوم ذرات گاز جدا مي‌شود اما در اين‌ها مايع جدا مي‌شود مانند اولترا با درجه حرارت بسيار بالا است، در حالي که در زونال درجه حرارت پاييني دارد. اين به ما تنوع در تجربيات مي‌بخشد. وي يادآور شد، انرژي اتمي را نمي‌توان به غني‌سازي يا نيروگاه اتمي محدود کرد چون گستره انرژي هسته‌اي بسيار زياد است، مانند حوزه‌هاي کشاورزي، پزشکي و صنعت، همچنين برجام باعث مي‌شود تا علاوه بر برچيدن محدوديت‌هاي قبلي، همکاري با ايران را در زمينه‌هاي متعدد صورت دهيم که به ياري خداوند متعال در آينده نيز در حوزه‌هاي مختلف با کشورهاي مختلف رابطه خواهيم داشت. مي‌توانم بگويم برنامه‌هاي هسته‌اي ايران نه تنها متوقف نشده بلکه شتاب يافته و به حوزه‌هاي مختلف گسترش يافته است که با جديت بيشتري بر روي آن کار مي‌کنيم.

اين مقام سازمان انرژي اتمي ايراني گفت: غرب به خصوص آمريکا در گذشته کوشيد که برنامه اتمي ايران و هم‌چنين موشکي کشور را نظامي جلوه دهد، ايران‌هراسي ايجاد کند و دنيا و منطقه را از ايران بترساند تا آنان را وارد جرگه فشار بر جمهوري اسلامي ايران سازد لذا بحث موشکي را مطرح کرد در حالي که موضوع موشکي، موضوع دفاعي بوده و صنايع موشکي ايران از موضوع هسته‌اي کاملا جداست و ارتباطي با يکديگر ندارند. وي با اشاره به قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد افزود: هيچ جايي که بخواهد ارتباطي ميان اين دو را نشان دهد، وجود ندارد، آنان موضوع را در شوراي امنيت مطرح کردند اما نتيجه نگرفتند و حتي بيانيه‌اي صادر نشد. کمالوندي خاطرنشان کرد: در سطح تبليغاتي شايد بتوانند هر از گاهي اين دو را با يکديگر مرتبط کنند تا بتوانند تصويري از ايران ترسيم کنند که بايد از آن ترسيد، اما دوستان‌مان در منطقه در زمينه تعامل با چنين کشورهايي تجربه ما را ندارند، چون تجربه انقلابي ما را ندارند.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي به همسايگان ايران توصيه کرد که گول سخنان آنان را نخورند چون هدفش تامين منافع‌شان است، اين مغاير با منافع همه ما و کشورهاي منطقه است، موشک‌هاي ايران به گفته مقام‌هاي سياسي و فرماندهان نظامي ايراني تهديدي براي هيچ کشور دوست نيست و فقط مي‌تواند تهديدي براي دشمنان باشد، پس تا وقتي دوست هستيم مشکلي وجود ندارد، هم‌چنين ما بايد اين نوع فضا را هر چه زودتر پشت سر بگذاريم و بکوشيم روابطمان را حتي در زمينه انرژي اتمي صلح‌آميز گسترش دهيم به اين دليل که در اين زمينه فضاي گسترده‌اي براي همکاري با همسايگان‌مان به ويژه در منطقه خليج فارس وجود دارد. وي استفاده از اين فرصت‌ها را خواستار شد و گفت: طرح‌هايي داريم که در آينده مطرح خواهيم کرد تا بتوانيم همکاري در اين زمينه را در منطقه را گسترش دهيم.

کمالوندي افزود: قطعنامه 2231 برجام را تاييد کرده و اشاراتي به موارد سابق داشته است، برجام چيزي نبوده که امضا شود بلکه توافقي ميان طرفين بوده است، بنا بر اين براي آنکه ضمانت اجرايي پيدا کند در توافق دو طرف قرار شد طرف ديگري نيز آن را تاييد کند. پس به شوراي امنيت رفت تا بتواند به قطعنامه هاي قبلي پايان دهد، چون در قطعنامه‌هاي قبلي موادي درباره امور موشکي را گنجانده بودند، اما نپذيرفتيم که بخواهد موضوع اتمي و موشکي به يکديگر ارتباط داده شود. کمالوندي تاکيد کرد: فقط يک استثناء وجود دارد و آن درباره نوع موشک‌هايي است که براي حمل کلاهک اتمي طراحي شده باشد، ما اعلام کرديم اين موشک‌ها براي چنين هدفي طراحي نشده است، بنا بر اين خلاف توافق‌ها و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت نيست، پس نمي‌توانند در سطح حقوقي به آن استناد کنند، به همين دليل عمدتا تبليغات مي‌کنند تا آنهايي که کم آگاه‌تر هستند را بترسانند و دور خود جمع کنند.

وي افزود، توصيه ما آن است که اين قطعنامه را به خوبي مطالعه کنند به ويژه بند موشک‌هاي طراحي شده براي کلاهک اتمي، از ابتدا گفته‌ايم که به دنبال بمب اتمي نيستيم و آن را غير انساني، غير اسلامي و غير اخلاقي مي‌دانيم، سخنان مقام معظم رهبري نيز مويد آن است، ما در ان پي تي و به شکل‌هاي مختلف کتبي و شفاهي اعلام کرديم که مخالف بمب اتمي هستيم. اگر کشورهاي مختلف به اين تبليغات توجه نکنند غرب نيز از اين تبليغات دست بر خواهد داشت.

وي تصريح کرد: همکاري به صورت عملي آغاز شده است، تبادل هيات با اتحاديه اروپا، چين، کره، ژاپن، آسياي دور و کشورهاي داراي فن‌آوري هسته‌اي که البته تعدادشان زياد نيست، به تدريج با همه آنان ارتباط برقرار خواهيم کرد، سندي که قرار است با اتحاديه اروپا امضا شود در حال تهيه است.

وقتي با اتحاديه اروپا توافقي امضا شود مانند آن است که با تمام کشورهاي اروپايي همکاري شود، وقتي سند تهيه شد جزيياتش را اعلام خواهيم کرد. اين همکاري صرفا استفاده ايران از آنان نيست کما اينکه استفاده خواهيم کرد و به نفع ماست، اما ما نيز چيزهايي داريم که به آنان ارائه دهيم. اين تعاملي است که به نفع دو طرف است. سخنگوي سازمان انرژي اتمي به کشورهاي دوست ايران در منطقه به ويژه همسايگان مسلمان توصيه کرد که به خاطر همسايگي با ايران تعامل بيشتري داشته باشند که اين موضوع نيازمند، برنامه‌ريزي است، هم‌چنين رفت و آمد ميان کشورهاي منطقه و ايران در اين حوزه بايد افزايش يابد تا از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي استفاده کنيم.

http://archive.mardomsalari.net/Template1/News.aspx?NID=245274

ش.د9504708

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات