صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 19 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دولت و مسئولان موظّفند كه توجه كنند به جریان عمومی فرهنگ جامعه؛ ببینند كجا داریم می‌رویم، چه دارد اتفاق می‌افتد، چه چیزی در انتظار ما است؛ اگر چنانچه مزاحماتی وجود دارد، آنها را برطرف كنند.(92/9/19)
▼ حرف روز
منطق تحولات ساختاري
تحول نظام‌هاي سياسي و تغييرات ساختاري رخدادهايي آني و خلق‌الساعه نيستند که از دل يک شور احساسي يا نگاه‌هاي تک‌بعدي و غيرکارشناسي بيرون آيند؛ بلکه حاصل روندهايي تدريجي و محاسبات عقلاني و همه‌جانبه است.
سخن گفتن از تغيير نظام سياسي از رياستي به پارلماني مدتي است که بار دیگر در فضاي سياسي کشور مطرح شده و برخي از فعالان سياسي و رسانه را به خود مشغول کرده است. دقت در خاستگاه مطرح‌کنندگان اين بحث، اين حقيقت را به خوبي آشکار مي‌کند که منطق مشخص و پژوهش کارشناسانه‌ای در پي آن وجود ندارد. متأسفانه، فضاي رسانه‌اي و برخي اغراض سياسي و بدفهمي‌ها و موضع‌گيريهاي عجولانه نيز در اين ميان مؤثر شده و آن را به سوژه‌اي براي بحث و جدل تبديل کرده و به فضاي عمومي کشانده است. جالب آن است که برخي طرح چنين بحث انحرافي را به اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامي در سال‌هاي گذشته مستند ميکنند. معظم‌له در جمع دانشجويان کرمانشاه در سال 1390درباره آرمان‌هاي انقلاب اسلامي سخن گفتند و با اشاره به آنکه آرمان‌هاي انقلاب قابل تغيير نیستند، درباره تحول در روش‌ها و سازوکارها فرمودند: «دولت اسلامي، يعني سازوكارها و نهادسازي‌هاي لازم براي ايجاد جامعه‌ اسلامي؛ اينها ممكن است كهنه شود. ممكن است اقتضائات در دنيا جوري بشود كه اين سازوكار، اين هندسه‌ نظام كامل نباشد، مطلوب نباشد، لازم باشد عوض شود؛ هيچ اشكال ندارد.»
معظم‌له در ادامه برای نمونه به امکان تغيير در ساختار نظام رياستي اشاره داشتند و فرمودند: «امروز نظام ما نظام رياستي است؛ يعني مردم با رأي مستقيمِ خودشان رئیس‌جمهور را انتخاب مي‌كنند؛ تا الآن هم شيوه‌ بسيار خوب و تجربه‌شده‌اي است. اگر يك روزي در آينده‌هاي دور يا نزديك‌ـ كه احتمالاً در آينده‌هاي نزديك، چنين چيزي پيش نمي‌آيد ‌ـ احساس بشود كه به جاي نظام رياستي مثلاً نظام پارلماني مطلوب است‌ـ مثل اينكه در بعضي از كشورهاي دنيا معمول است‌ـ هيچ اشكالي ندارد.»
آنچه در کلام ايشان تأييد شده، امکان چنين تغييري است، نه مطلوبيت آن! زیرا همان‌طور که اشاره شد، مطلوبيت تغييرات ساختاري بايد از فرايندي کارشناسانه به دست آيد.

▼ گزارش روز
دچار غفلت شده‌ایم!
غفلت، غفلت و باز هم غفلت؛ اگر هزار بار دیگر هم بر روی این موضوع تأکید کرده و تکرار کنیم که دچار غفلت شده‌ایم، باز هم حق مطلب ادا نشده و نمی‌شود؛ چرا که اکنون در بسیاری از موارد، به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در مسیری حرکت می‌کنیم که درست 180 درجه مخالف آرمان‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای ماست، همچنین مخالف ایده‌ها و ایده‌آل‌های انقلاب اسلامی است. مکرر در مکرر تذکر و هشدار داده شده است راهی که در حوزه فرهنگ و هنر در پیش گرفته‌ایم، ره به ترکستان است؛ هشدارهای پرتکراری که در رأس همه آنها هشدار و انذار رهبر معظم انقلاب قرار دارد که با به کار بردن تعبیر ولنگاری برای شرایط امروز ما در حوزه فرهنگ و تولید آثار فرهنگی به مسئولان این حوزه هشدار داده و می‌فرمایند: «در مسئله‌ فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ در دستگاه‌های فرهنگی اعم از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد؛ چه در تولید کالای فرهنگی مفید که کوتاهی می‌کنیم، چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر که کوتاهی می‌کنیم.» هشدارهایی که گویی گوش شنوایی برای آنها وجود ندارد و اوضاع به سان قبل امتداد پیدا می‌کند. رسانه ملی که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رسانه کشور است و سینما که مهم‌ترین صنعت سرگرمی در کشور به شمار می‌آید، در مسیری حرکت می‌کنند که نتیجه آن قهرمان‌سازی و ستاره‌سازی از چهره‌هایی است که به سادگی هر چه تمام‌تر برای خودشان حکم فقهی صادر کرده و حرام و حلال را با شعربافی و قصه‌سرایی جابه‌جا می‌کنند و متأسفانه نه تنها هیچ اعتراضی به آنها نمی‌شود؛ بلکه تشویق هم می‌شوند! در کنار اینها، وضع بلبشوی فضای مجازی و بستری را که برای بسط این ولنگاری و بی‌قیدی فراهم کرده است، در نظر بگیرید تا درک کنید شرایط چگونه پیش می‌رود. گویا این شرایط نه تنها برای بسیاری از مسئولان و صاحب‌منصبان اصلاً اولویت و دغدغه نیست؛ بلکه در دوران انتخاباتی و برای جمع کردن رأی به تشدید این اوضاع بی‌سامان نیز کمک می‌کنند، وضعیتی که می‌تواند تقدیر و سرنوشت یک ملت را دگرگون کند.

▼ خبر ویژه
اعتراف به دروغ انتخاباتی
پس از برگزاری انتخابات مجلس دهم رسانه‌های اصلاح‌طلب با آب و تاب فراوان به واسطه پیروزی این جریان سیاسی در شهر تهران عنوان کردند که اکثریت این مجلس با اصلاح‌طلبان است. کاذب بودن این پیروزی پس از مدتی در انتخابات ریاست مجلس که عارف، رئیس این فراکسیون در مقابل علی لاریجانی مغلوب شد و 103 رأی آورد، در نزد افکارعمومی مشخص شد و کارشناسان این جریان سیاسی با تحلیل رأی عارف، عنوان کردند که ١٠٣ رأی، وزن واقعی اصلاح‌طلبان مجلس است؛ اما پس از این واقعه در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی حبیب‌الله بیطرف که از جمله گزینه‌های اصلاح‌طلب بود، تنها فردی بود که نتوانست رأی اعتماد مجلس برای ورود به کابینه دوازدهم را کسب کند. آن موقع هم اعضای فراکسیون اعلام کردند، ما تنها ۱۰۰ نفر در مجلس هستیم؛ اما حال با انتشار نامه‌ای از اصلاح‌طلبان که به رئیس دولت اصلاحات مربوط می‌شود و 86 نفر از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند، موج اعتراضات در اصلاحات علیه فراکسیون امید بلند شده که نسبت به شناسایی اصلاح‌طلبان واقعی در مجلس مطالبه دارد. موضوع اساسی اینجاست که رسانه‌های این جریان به دروغ بزرگ خود در انتخابات مجلس دهم که با آن فریاد پیروزی سر دادند، اعتراف کردند.

▼ اخبار
1ـ دونالد ترامپ فعلاً برجام را حفظ می‌کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده قصد دارد در روزهای آینده، از راهبرد جدید آمریکا برای مقابله با آنچه جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران معرفی ‌می‌کند، پرده‌برداری کند که در این راهبرد، فعلاً توافق هسته‌ای با ایران حفظ خواهد شد. این طرح را که به طور ویژه تیم امنیت ملی ترامپ تهیه کرده، خواستار بازنگری کنگره در توافق هسته‌ای خواهد شد و از کنگره درخواست خواهد کرد که قانون نظارت بر پایبندی ایران به این توافق را سخت‌تر کند. همچنین تصمیم‌گیری‌هایی علیه سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان و مقابله با نفوذ منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران، بخش‌های احتمالی دیگر راهبرد دولت ترامپ علیه ایران خواهد بود. به این ترتیب، با وجود اظهارات تند رئیس‌جمهور آمریکا علیه برجام، وی حداقل در شرایط فعلی تحت فشار جامعه جهانی و با توجه به هشدارهای مقامات ارشد دولت آمریکا، از جمله وزرای خارجه و دفاع، در عمل به وعده همیشگی خود در از بین بردن یا تغییر در برجام، ناکام مانده است.

2ـ ترامپ جهان را به سمت ساحل امنیت و ثبات می‌برد!
شیخ عبدالرحمن السدیس، امام ‌جماعت مسجدالحرام در مکه مکرمه به تازگی در سخنان جنجال‌برانگیزی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تمجید و برای او دعا کرده است. وی ترامپ را فردی توصیف کرده که جهان و انسانیت را به سمت ساحل امنیت و ثبات و رفاه سوق می‌دهد(!) و از خداوند خواسته است گام‌های وی را ثابت‌قدم کرده و تلاش‌هایش را برکت دهد. در واکنش به این اظهارات علی ابوالخیر، نویسنده و تحلیلگر مصری در پایگاه خبری «المیادین» می‌نویسد: السدیس خوب می‌داند که ارزش پول‌هایی که ترامپ از حاکم مشروع وی برای دفاع از حاکمیت سعودی دریافت کرده، چقدر است؛ اما دعایی که بشریت احتیاج دارد، این است که صهیونیست‌ها و فاشیسم نژادپرست آمریکایی به همراه وهابیت تکثیری سعودی همه با هم سقوط کنند.

3ـ خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا
«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اِی‌بی‌سی» درباره رئیس‌جمهور کنونی این کشور گفت: دونالد ترامپ خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست. وزیر خارجه پیشین آمریکا ادامه داد: همه جهان باید درباره ترامپ نگران باشند. کلینتون در ادامه این مصاحبه وی را این‌گونه توصیف کرد: او فردی شتاب‌زده است و بر خودش کنترل ندارد. برای ترامپ مهم نیست مردم درباره او چه فکر می‌کنند. او کینه‌توز و انتقام‌جوست. گفتنی است، از ابتدای ژانویه سال جاری میلادی و با روی کار آمدن چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، تنش‌های زیادی میان واشنگتن با دیگر کشورهای جهان از قاره‌های مختلف ایجاد و به مرور تشدید شده است؛ به گونه‌ای که صاحب‌نظران امر بارها درباره گسترش چشمگیر اقدامات تلافی‌جویانه دیگر کشورها علیه آمریکا به این کشور هشدار داده‌اند.

4ـ آمریکا و گروه‌های تروریستی در تیررس سپاه
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی بیانیه‌ای با حمایت از اقدامات سازنده سپاه بر ضرورت برخورد با ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه تأکید کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: به تازگی رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی وقیحانه تهدید کرده است که سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن محکوم کردن این تفکر نابخردانه، اعلام می‌کند اگر چنین اظهارات احمقانه‌ای بخواهد محقق شود، کمیسیون از هر اقدام متقابل سپاه علیه نیروهای آمریکایی که طبق ماده ۴ قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا حامی گروه‌های تروریستی هستند، حمایت کرده و اعلام می‌کند سپاه حق دارد همان‌گونه که با گروه‌های تروریستی برخورد می‌کند، با آنها نیز برخورد کند.

اخبار کوتاه
پیش‌نویس تفاهم سوآپ دوجانبه ریال ایران- لیر ترکیه به توافق و تأیید رؤسای کل بانک‌های مرکزی ایران و ترکیه رسید. این تفاهم با هدف تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی دو کشور به منظور تأمین مالی تجارت و سرمایه‌گذاری مستقیم بین دو کشور انجام شده است. گفتنی است، این امر به کاهش هزینه‌های تبدیل و نقل و انتقالات وجوه ارزی برای تجار هر دو طرف، بدون نیاز به استفاده از ارزهای واسط منجر خواهد شد.
روزنامه «فایننشال‌تایمز» در تحلیلی راهبرد رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام را «بازی با آتش» توصیف کرد. «دیوید گاردنر» سردبیر بخش بین‌الملل این روزنامه انگلیسی نوشت: در صورتی که ترامپ تصمیم بگیرد توافق هسته‌ای ایران را لغو کند، این مخرب‌ترین اقدام غیر عقلانی خواهد بود که او تاکنون انجام داده است.
سرلشکر قاسم سلیمانی با انتشار پیامی به مناسبت درگذشت رئیس‌جمهور سابق عراق با اشاره به خصایل جلال طالبانی، نوشت: امروز جای آن دوست عزیز و فقید خالی است و بحران کنونی در کردستان عراق ناشی از خلأ وجود چنین شخصیت حکیم و موقعیت‌شناسی است.
برخی از مشتریان نفتی آسیایی گفته‌اند در حال بررسی کاهش حجم قراردادهای خرید نفت از ایران هستند تا در صورتی که دولت آمریکا با وضع تحریم‌های جدید، دسترسی به نفت خام و میعانات ایران را محدود کرد، آمادگی وضعیت جدید را داشته باشند.
آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، جایگاه ایران از نظر بیکاری در جهان طی سال‌های 92 تا 95 نزول 10 پله‌‌ای داشته و رتبه ایران از 29 به 19 رسیده است که به معنای بدتر شدن وضعیت بیکاری در کشورمان است.
سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه رفتار آمریکا، جهانیان را کلافه کرده است، گفت: گویا دولت ترامپ حرفی جز دشنام نمی‌فهمد و به شوک‌هایی نیاز دارد که مفهوم جدید قدرت در جهان امروز را متوجه شود.
شنیده‌ها حاکی از آن است که برخلاف تصور رایج، اسحاق جهانگیری در انتصاب استانداران نقش مؤثری ندارد و مباحث مربوط به انتخاب استانداران و پالایش نهایی گزینه‌ها به واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور محول شده است.
عبدالله نوری در دیدار با اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به برخی اخبار درباره اقدامات دولت که با مطالبات اصلاح‌طلبان مغایر است، اظهار نگرانی کرده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات