تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۳۵
دبير شوراي عالي امنيت ملي: ‌

رفراندوم در اقليم كردستان اعتبار قانوني ندارد

(روزنامه جوان – 1396/06/22 – شماره 5187– صفحه 5)

در شرایطی که عراق به مرحله پایانی رهاسازی خاک خود از دست تروریست‌های تکفیری نزدیک می‌شود، برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق که وجاهت قانونی ندارد اثرات غیرامنیتی بر منطقه خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي در گفت‌وگو با روزنامه الوفاق، با تأكيد بر تأثير راهبردي موفقيت در اين عمليات‌ها و به ويژه موقعيت ويژه ديرالزور به لحاظ ژئوپلتيكي و اقتصادي كه موجب تقويت محور مقاومت و جبهه واقعي مقابله با تروريسم شده است، خاطر نشان كرد: با پاكسازي تدريجي مرزهاي عراق و سوريه عرصه بر گروه‌هاي تروريستي تنگ‌تر خواهد شد.

وي در پاسخ به سؤالي در خصوص پيام آزادسازي شهرهاي مهم موصل و تلعفر توسط ارتش و نيروهاي مردمي(حشد الشعبي) عراق گفت: اين دستاوردها نشان داد عراق نيازي به دخالت نيروهاي فرامنطقه‌اي و خارجي براي پيشبرد راهبردهاي دفاعي و امنيتي خود ندارد و با اتكا به نيروهاي بومي قادر است از تهديدها عبور كند. شمخاني افزود: مردم عراق با وحدت خود و پاسخ به نداي مرجعيت و بسيج ارتش و نيروهاي مردمي توانستند تروريسم تفكيري را در هم بشكنند و امروز پس از آزادسازي موصل و ساقط كردن خلافت خرافي آنان در اين شهر، با پيروزي نهايي و پاكسازي تمام عراق فاصله كمي دارند كه به زودي محقق خواهد شد. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي اضافه كرد: نبرد با داعش در عرصه امنيتي، فرهنگي و اعتقادي همچنان ادامه دارد و بايد براي نابودي ريشه‌هاي تفكر داعش‌ساز كه مورد حمايت برخي كشورهاي منطقه است مقابله مستمري را دنبال كرد.

وي در پاسخ به سؤالي درباره مواضع اخير مسئولان اقليم كردستان عراق در خصوص برگزاري رفراندوم گفت: در شرايطي كه عراق به مرحله پاياني رها‌سازي خاك خود از دست تروريست‌هاي تكفيري نزديك مي‌شود، اين اقدامات كه وجاهت و اعتبار قانوني نيز ندارند به طور قطع اثرات غير‌امنيتي بر منطقه، عراق و به ويژه اقليم كردستان خواهد داشت.

شمخاني خاطر نشان كرد: مشكل مردم عراق با تجزيه مبتني بر گرايشات قومي و مذهبي حل نشده و اين گونه اقدامات به واسطه تضعيف ژئوپلتيك و انسجام داخلي مي‌تواند معضلات جديدي را نيز به دنبال داشته باشد و موجب سوء‌استفاده قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي و سيطره اقتصادي و سياسي آنان در منطقه شود.

شمخاني در پاسخ به سؤالي در خصوص انتقال نيروهاي داعش و خانواده‌هاي آنها به منطقه الباديه سوريه گفت: اجازه دادن حزب‌الله به جابه جايي تعدادي از عناصر تحت محاصره از يك محور عملياتي در خاك سوريه به محور ديگر در آن كشور يك تاكتيك عملياتي است و تغييري در راهبرد جنگ با تروريست‌ها ندارد.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران و سوريه از اقدام حزب‌الله لبنان در پاكسازي لبنان از وجود عناصر تروريستي داعش حمايت مي‌كند و اگر اين قدرت و توانايي در حزب‌الله وجود نداشت، لبنان نيز امروز ميزبان تروريست‌هاي داعشي از سراسر جهان بود.

شمخاني تأكيد كرد: امروز دولت، ارتش و ملت لبنان مديون اين جانفشاني حزب‌الله هستند. امير دريابان شمخاني گفت: اين اتفاق در منطقه قلمون در مرز لبنان و سوريه، قبلاً در منطقه حلب هم صورت گرفت و اجازه داده شد تا عناصر مسلح پس از خلع سلاح سنگين به ادلب منتقل شوند و اين مسئله تغييري در عزم و اراده مبارزه با تروريست‌ها ايجاد نمي‌كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي خاطر نشان كرد: ما همانطور كه در جنگ با تروريست‌ها جدي و محكم هستيم در پيشگيري از وقوع جنايت انساني نسبت به خانواده، زنان و كودكان تروريست‌ها هم مصمم هستيم و اين تفاوت نبرد جبهه مقاومت با داعش نسبت به ائتلاف امريكايي است كه طي آن با بمباران‌هاي بي‌هدف غيرنظاميان بسياري را قرباني كرده است.

وي برخي از كشورهايي كه مدعي مبارزه با تروريسم هستند را فاقد صداقت و جديت دانست و گفت: اين كشورها و در رأس ائتلاف ادعايي آنها كه امريكا قرار دارد، تاكنون چه اقدام مؤثري را در مبارزه با تروريست‌ها يا آزادسازي مناطق اشغالي توسط داعش و ديگر گروه‌هاي تكفيري انجام داده‌اند؟

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: به كرات گزارش‌هاي مستندي در اختيار ما قرار گرفته كه ائتلاف به رهبري امريكا به جاي جنگ با داعش، به دنبال مديريت داعش بوده است و در مواردي كه امكان سركوب وجود داشته نه تنها اقدام نكرده بلكه براي فرار آنها از معركه به آنها كمك كرده است.

مقام عالي امنيتي جمهوري اسلامي ايران اضافه كرد: امريكا امروز براي سرپوش گذاشتن بر حمايت‌هايي كه از داعش در اين سال‌ها داشته، ژست مقابله با داعش و جلوگيري از اجراي توافق حزب‌الله براي خروج خانواده تروريست‌ها را در سوريه گرفته است.

شمخاني افزود: آنچه ما تا‌كنون از امريكا و همپيمانانش ديده‌ايم بمباران مناطق مسكوني و قتل‌عام زنان و كودكان و هدف قرار دادن مواضع ارتش سوريه و نيروهاي مردمي عراق و برخي عمليات‌هاي محدود غيرمؤثر و در لواي آن ارسال كمك‌هاي لجستيكي به تروريست‌ها بوده است. نماينده مقام معظم رهبري تصريح كرد: امروز محور مقاومت با حضور ايران، عراق، سوريه و حزب‌الله تا اخلاص و صداقت و با عزمي راسخ و عملكردي روشن و كارنامه‌اي درخشان در حال مبارزه تا نابودي تروريسم هستند و توانسته‌اند با تحميل شكست‌هاي سنگين به گروه‌هاي تروريستي آنها را به سراشيبي سقوط بكشانند و جهان را از خطر گسترده افراط‌گرايان تكفيري نجات دهند.

وي افزود: جبهه مقاومت در اين راه سرمايه‌هاي عظيمي از جمله فرزندان عزيز خود را به خاطر امنيت و استقرار ملت‌هاي منطقه تقديم كرده كه شهيد محسن حججي نمونه‌اي بارز از اين جوانان شجاع و فداكار است.

http://www.Javann.ir/871638

ش.د9602372

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات