بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۶۵

واکنش‌های بین‌المللی به لفاظی های ترامپ علیه ایران

مقامات سیاسی و نظامی مختلف جهان، به راهبرد جدید امریکا علیه ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش بصیرت به نقل از خبرگزاری فارس، سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با موضوع ارائه راهبرد جدید آمریکا علیه ایران، با واکنش‌های مختلف روبه‌رو شد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این سخنرانی گفت  برجام یک توافق بین‌المللی است و هیچ کشور به تنهایی نمی‌تواند آن را لغو کند.  

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد گفت امیدوار است توافق هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند. 

«یوکیا آمانو» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رد کردن صحبت‌های ترامپ، تاکید کرد بازرسان آژانس از دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن در ایران برخوردار هستند. آژانس تا کنون به اماکنی که نیاز به بازدید از آنها داشته، دسترسی داشته است. 

آمانو گفت آژانس از ژانویه سال 2016 به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام ادامه داده و  ایران اکنون به صورت موقت، پروتکل الحاقی به توافقنامه جامع پادمانی با آژانس را اجرا می‌کند. 

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با استقبال از راهبرد ضد ایرانی ترامپ، تصمیمی که برای مقابله با ایران گرفت را شجاعانه توصیف کرد.

«ایسرائیل کاتص» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت سخنان ترامپ خیلی مهم بود و احتمالا منجر به جنگ شود.

دولت عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال راهبرد جدید آمریکا، اعلام کرد که با واشنگتن برای مقابله با تهران همکاری خواهند کرد.

«جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا تاکید کرد: برجام، توافقی کارساز است و آمریکا و متحدان ما از جمله اسرائیل را امن‌تر می‌کنند. 

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه اظهارات ترامپ علیه ایران، «بسیار مشکل‌زا» است، از همه طرف‌ها خواست به برجام پایبند باشند و تاکید کرد روسیه، جلوگیری از فروپاشی برجام را وظیفه اصلی خود می‌داند. 

فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند حفظ توافق هسته‌ای ایران، منافع ملی آنها را تامین می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکرراً از طریق برنامه راستی‌آزمایی و نظارتی خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است. 

ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفت زمینه‌های مشترک جدیدی را برای فشار آوردن به ایران با متحدانمان تعیین می‌کنیم.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز پس از سخنرانی ضد ایرانی ترامپ، گفت در حال ارزیابی محل استقرار برای نیروهای آمریکایی هستند اما جزئیات دیگری ارائه نداد.

الیوت انگل، عضو ارشد دموکرات در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا:  طرح ترامپ درباره برجام معقول نیست. مذاکره برای اضافه کردن بندهای اضافی به توافق هسته‌ای نیازمند ائتلافی از شریکان بین‌المللی است، نه اقدام یکجانبه کنگره. 

بحرین و امارات نیز ضمن استقبال از راهبرد ضد ایرانی آمریکا علیه ایران اعلام کرد که از هرگونه تلاش برای جلوگیری از حمایت مالی تروریست‌ها حمایت می‌کند.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه توافق هسته‌ای به امن نگه‌داشتن جهان کمک کرد، گفت انگلیس با شرکایش تلاش می‌کند برجام را حفظ کند.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا درپی سخنرانی ضد ایرانی ترامپ گفت تاکنون هیچ تغییری در خصوص موضع نظامی ما در قبال ایران ایجاد نشده است، هرگونه فعالیت تحریک‌آمیز ایران پس از سخنان ترامپ را زیرنظر خواهیم داشت اما تاکنون چیزی جدیدی مشاهده نکردیم.

«مارگو وال‌اشتروم» وزیر خارجه سوئد در توئیتر خود نوشت حفظ توافق هسته‌ای ایران مهم بوده و اتحادیه اروپا از برجام و قطعنامه 2231 که عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای را تقویت می‌کند، حمایت می‌کند. 

«جان کری» وزیر خارجه رئیس جمهور پیشین آمریکا طی بیانیه‌ای گفت: «تصمیم امروز رئیس‌جمهور ترامپ، خطرناک است. او یک بحران بین‌المللی ایجاد کرده است. این اقدام، منافع امنیت ملی آمریکا و متحدان نزدیک ما را نادیده می‌گیرد.»

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در واکنش به سخنرانی ضد ایرانی ترامپ گفت او در حال ارسال پیامی دشوار و خطرناک است.

گابریل تاکید کرد دستاوردهای دیپلماتیکی مانند توافق هسته‌ای ایران، برای مجاب کردن کشورهایی مانند کره شمالی به اینکه می‌توان بدون سلاح اتمی، امنیت داشت، ضروری است.

وی همچنین افزود که از بین بردن توافق، به معنی آن است که هیچ کسی دیگر نمی‌تواند به چنین توافقاتی اطمینان کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات