بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۶۶

کاخ سفید متن استراتژی جدید و جامع آمریکا علیه ایران را منتشر کرد+جزئیات کامل

کاخ سفید استراتژی جامع آمریکا در مقابل ایران را ـ که قرار است امشب در سخنرانی ترامپ نیز مطرح شود ـ منتشر کرد.
به گزارش بصیرت به نقل از تابناک، کاخ سفید استراتژی جامع آمریکا در مقابل ایران را ـ که قرار است امشب در سخنرانی ترامپ نیز مطرح شود ـ منتشر کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ امروز کاخ سفید امروز متن کلیات استراتژی جدید دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد.

«دونالد ترامپ»‌، رئیس جمهور آمریکا در مشورت با تیم امنیت ملی خود، استراتژی جدید و پیشنهادی آنها درباره ایران را پذیرفت.

این استراتژی حاصل 9 ماه بررسی و محاسبات با کنگره و متحدان آمریکا، درباره چگونگی حفظ منافع امنیتی آمریکا، به بهترین شکل ممکن است.
 
کاخ سفید متن استراتژی جدید و جامع آمریکا علیه ایران منتشر کرد 
دفتر مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای، محورهای استراتژی جدید دولت ترامپ در برابر ایران را «تشدید نظارت بر برجام»، «بازرسی از مراکز نظامی» و «افزایش فشار بر سپاه» عنوان کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در بیانیه ای درباره انتشار این برنامه با تکرار ادعاهای واهی و نخ نمای گذشته اش اعلام کرد: وقت آن رسیده است تا جهانیان برای درخواست از ایران در پایان دادن به سیاست های مخربش به ما بپیوندد.

وی در ادامه موهومات خود گفت: به تلاش هایمان برای بازداشتن دولت ایران و نیز سپاه پاسداران از تأمین اعتبار فعالیت هایشان ادامه می دهیم.
 
اصول بنیادی راهبرد جدید دولت آمریکا علیه ایران به شرح زیر اعلام شده است؛  
 
  • راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، بر خنثی‌سازی نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران و مهار رویکرد تهاجمی آن به ویژه حمایت این کشور از تروریسم و گروه‌های شبه‌نظامی استوار است.
  • ما به منظور ایجاد سدی در برابر اقدامات خرابکارانه ایران و احیای یک موازنه قوای استوار در منطقه بار دیگر ائتلاف‌های سنتی و شراکت‌های منطقه‌ای خود را احیا خواهیم کرد.
  •  ما برای قطع منابع مالی حکومت ایران و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ـکه برای اقدامات مخرب صرف می‌شوند ـ تلاش خواهیم کرد و با فعالیت‌های سپاه که ثروت مردم ایران را اخاذی می‌کنند، مخالفت خواهیم کرد.
  • ما با تهدیدهای ناشی از موشک‌های بالستیک و سایر سلاح‌های نامتقارن علیه ایالات متحده و متحدانمان مقابله خواهیم کرد.
  • ما جامعه بین المللی را برای محکوم کردن نقض حقوق بشر توسط سپاه و بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی و دیگر شهروندان خارجی همراه خواهیم کرد.

  • ما جامعه بین‌المللی را برای محکوم کردن اقدامات سپاه در نقض فاحش حقوق بشر و بازداشت غیرعادلانه شهروندان آمریکایی و سایر خارجی‌ها با اتهامات صوری همراه خواهیم کرد.
  • مهم‌تر از همه، ما تمامی مسیرهای رژیم ایران به سلاح‌های هسته‌ای را قطع خواهیم کرد.
در بخش مربوط برجام در این سند نیز آمده است؛
  • فعالیت‌های حکومت ایران، همه تأثیرات مثبتی را که قرار بود برنامه جامع اقدام مشترک از حیث 'امنیت و صلح بین‌المللی' به بار بیاورند، از بین برده‌اند.
  • حتی درباره خود برجام، حکومت ایران الگوی رفتاری آشفته‌ای نشان داده و به دنبال سوءاستفاده از مفرهای این توافق و محک زدن عزم جامعه بین‌المللی بوده است.
  • سران نظامی ایران علناً اعلام کرده‌اند که اجازه بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های نظامی این کشور را نخواهند داد. این اظهارات، در تقابل آشکار با تعهدات ایران ذیل برجام و پروتکل الحاقی قرار دارند. همین سازمان‌ها در گذشته‌ای نه چندان دور تأسیسات هسته‌ای را در سایت‌های نظامی پنهان کردند.
  • این رفتار را نمی‌توان تحمل کرد؛ توافق هسته‌ای باید به دقت اجرا شود و آژانس باید از اختیاراتش برای بازرسی استفاده کند.
 همچنین در ادامه این سند، ضمن وارد شدن اتهامات بی اساس علیه کشورمان، مجموعه اقدامات مخرب ایران فرای از آنچه تهدید هسته‌ای عنوان شده، این گونه آمده است؛

-«گسترش فعالیت‌های موشکی بالستیک؛
-حمایت مادی و مالی از تروریسم و افراط گرایی؛
-حمایت از حکومت بشار اسد علیه مردم سوریه؛
-رویکرد خصمانه مداوم علیه اسرائیل؛
-تهدید پایدار آزادی کشتیرانی به ویژه در خلیج فارس؛
-حملات سایبری علیه آمریکا، اسرائیل، و دیگر متحدان و شرکای آمریکا در منطقه؛
-نقض و سوء استفاده از حقوق بشر؛
-بازداشت شهروندان خارجی از جمله شهروندان آمریکا با اتهامات واهی و بدون روند منصفانه»
 
تمرکز بر سپاه پاسداران
 
دولت ترامپ به این اهداف از طریق راهبردی که تهدیدات ایران به ویژه تهدیدات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را خنثی و با آنها مقابله می‌کند، دست خواهد یافت.

در همین سند و در بخش «مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»،‌ادعاهای بی اساسی درباره مواضع داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

در همین بخش، از افزایش قدرت و نفوذ سپاه پاسداران به شدت ابراز نگرانی و البته ادعاهایی درباره مواضع منطقه‌ای سپاه بیان شده است.

کاخ سفید، بعد از طرح این اتهامات علیه سپاه تصریح کرده است: «به تمامی این دلایل، ما می‌خواهیم برای خدمت‌رسانی به صلح و امنیت بین‌المللی، ثبات منطقه و مردم ایران، با شریکانمان برای اعلام فشار بر این سازمان خطرناک همکاری کنیم.»

در ادامه این سند آمده است: «فعالیت‌های رژیم ایران شدیدا هر آنچه برجام درصدد بود به "صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی" منجر شود را از بین برد. درباره خود برجام باید گفت، رژیم ایران نشان داده که درصدد بهره‌گیری از خلأهای آن و آزمودن عزم جامعه بین‌المللی است.

رهبران نظامی ایران آشکارا اعلام کرده‌اند که اجازه بازرسی از تأسیسات نظامی ایران را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهند داد. این بیانیه‌ها بی‌توجهی به تعهدات برجامی ایران و پروتکل الحاقی است. نه چندان مدتی قبل بود که همین سازمان‌ها تأسیسات هسته‌ای را در پایگاه‌های نظامی پنهان کردند.

این رفتار قابل تحمل نیست و توافق باید دقیقا اجرایی شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همه اختیارات بازرسی خود استفاده کند».

دولت ترامپ در بخش دیگری از این سند به شرح دلایلی پرداخته که اعلام راهبردی جدید در قبال ایران را ضروری کرده است. کاخ سفید، دولت قبلی آمریکا را به تمرکز «کوته‌بینانه» بر برنامه هسته‌ای ایران و نادیده گرفتن سایر فعالیت‌های ایران متهم کرده است.

در این سند آمده است: «دولت ترامپ این اشتباهات را تکرار نخواهد کرد. سیاست دولت ترامپ درباره ایران، کلیت تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های مخرب حکومت ایران را در نظر گرفته و تلاش خواهد کرد، در رفتار رژیم ایران تغییر ایجاد کند.»

سند کاخ سفید می‌افزاید: «دولت ترامپ از طریق راهبردی که تهدیدهای ایران و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را خنثی کرده و با آنها مقابله می‌کند به تمامی این اهداف دست پیدا خواهد کرد.» 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات