صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۷۴

حرف روز/ توهمات ترامپ و فرصت‌های ما!

سخنان وقیحانه و هتاکانه رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان در حالی مطرح شد که پیش از آن، آمریکایی‌ها احتمال ‌تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ و قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را بالا می‌دانستند[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: سخنان وقیحانه و هتاکانه رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان در حالی مطرح شد که پیش از آن، آمریکایی‌ها احتمال ‌تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ و قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را بالا می‌دانستند. با این حال، ترامپ درباره برجام مدعی شد: «امروز اعلام می‌کنم که ما این تأیید (پایبندی ایران به برجام) را نمی‌توانیم انجام دهیم و انجام نخواهیم داد. اگر با کنگره و متحدان به راه‌ حلی نرسیم، آنگاه توافق پایان خواهد یافت. او گفت در کنگره طرحی برای بازبینی برجام طرح می‌شود.» در عین حال، ضمن اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سپاه، ترامپ از قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، با وقوف به خطرات این قضیه، خودداری کرد. با وجود این، در این زمینه توجه به چند نکته خالی از فایده نخواهد بود:
1ـ هدف آمریکایی‌ها از بزرگنمایی تهدیدهای ترامپ علیه کشورمان و برجام، فراهم کردن زمینه‌ای برای بازبینی برجام، به منظور کسب امتیازهای بیشتر از ایران و در صورت توان، خدشه بر دیگر توانمندی‌های راهبردی ایران است.
2ـ پاسخ‌های منطقی و مستدل رئیس‌جمهور کشورمان در مقابل گستاخی و هتاکی ترامپ به خوبی نشان‌دهنده رویکرد افراطی و غیرمنطقی آمریکا در برابر کشورمان و در مقابل رویکرد عقلانی و اقناعی ایران در قبال مسائل جهانی است.
3ـ همان‌گونه که اجماع و حمایت قاطع مسئولان مختلف کشور از سپاه و موضع‌گیری صریح، بموقع و حساب‌شده فرمانده کل سپاه، سبب عقب‌نشینی ترامپ از قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی شد، به نظر می‌رسد در قبال دیگر مسائل و از جمله برجام نیز باید این اجماع و وحدت‌نظر حفظ شود. در برهه کنونی نیز بیش از پیش باید به این قضیه توجه شود و عمده نگاه و حمله به بی‌اعتمادی دشمن معطوف شود. در واقع، اگرچه مواضع، شعارها و وعده‌های برخی افراد و جریان‌های سیاسی در داخل کشور در این قضایا محل نقد و ارزیابی جدی است؛ اما اکنون فرصت خودانتقادی نیست و باید در مقابل دشمن هم‌نوا و هم‌افزا بود.
4ـ اکنون و با شکست تاکتیک اعتماد به آمریکا برای حل مشکلات کشور، بهترین فرصت برای نگاه به درون و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم شده و امید است که مسئولان کشور به طور جدی به این مهم توجه کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات