تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۹۹
در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل

دکتر ظریف خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای پایان خشونت‌ها علیه مسلمانان میانماری شد

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1396/06/19 ـ شماره 10966 ـ صفحه 2)

وزیر امور خارجه در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن هشدار نسبت به ادامه خشونت‌های سازمان یافته علیه مسلمانان میانماری، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی بویژه سازمان ملل متحد شد.

متن کامل نامه محمد جواد ظریف به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص لزوم توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار که روز جمعه انتشار، یافته بدین شرح است:

پیرو نامه اینجانب مورخ 17 دی 1395 مایلم بار دیگر توجه شما را به وضعیت نگران‌کننده اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار جلب نمایم. اخبار هولناکی که اخیرا از آن منطقه بدست آمده عمق جنایات علیه این اقلیت مسلمان را آشکار می‌کند.

حملات سازمان یافته و بی‌رویه برخی عناصر تندرو و عوامل وابسته به نیروهای امنیتی علیه روهینگیاها منجر به از دست رفتن جان تعداد قابل توجهی از مسلمانان شده و سابقه تبعیض، بی‌عدالتی و ناامیدی در آن کشور را وخیم‌تر کرده است.

وخامت اوضاع باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم دنیا فارغ از مذهب و ملیت آنها شده است. در صورت عدم رسیدگی به نقض سازمان یافته و گسترده حقوق اساسی مسلمانان روهینگیا، افراطی گری افزایش و خشونت حتی فراتر از مرزهای میانمار گسترش می‌یابد و به عامل بی‌ثباتی در کل منطقه تبدیل می‌شود.

اجبار مردم به خروج از سرزمین خود و کوچ اجباری به دیگر کشورها این بحران ریشه‌دار را حل نخواهد کرد.

دولت میانمار می‌بایست به نگرانی‌های طولانی مدت و وضعیت اسفناک اقلیت مسلمان خود رسیدگی و حقوق آنها را به طور موثر رعایت کند و آنها را همانند دیگر شهروندان میانمار به رسمیت بشناسد و از آنها در مقابل خشونت و تبعیض حفاظت کند.

جامعه بین الملل و کشورهای مسلمان از دولت میانمار انتظار دارند خشونت جاری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را فورا متوقف کند و دسترسی بدون مانع برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به مناطق خشونت زده را فراهم آورد. همچنین ضروری است دولت میانمار مرتکبین این جنایت‌ها را محاکمه نماید و اقدامات لازم را جهت پیشگیری از وقوع مجدد آن صورت دهد. جای بسی ناامیدی است که هنوز به چنین خواسته‌های حداقلی جهانی پاسخی داده نشده است.

همچنین، انتظار می‌رود سازمان ملل متحد به سرعت وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای پاسخ به نگرانی‌های بین‌المللی درباره وضعیت وخیم در میانمار انجام دهد. حمایت سازمان ملل از کاهش خشونت، اطمینان از ارایه کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند و یافتن راه حلی پایدار برای این بحران، ضروری به نظر می‌رسد و سازمان ملل می‌بایست فورا اقدام نماید.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی و تمایل دارد از تمامی تلاش‌ها برای دستیابی به راه حلی پایدار و مسالمت آمیز برای این بحران حمایت و از استیفای کامل حقوق بشر، سلامت و امنیت اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار طمینان حاصل نماید. عالیجناب، لطفا احترامات فایقه اینجانب را پذیرا باشید.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پیامی توئیتری خواستار اقدامات فوری جامعه بین الملل برای جلوگیری از نسل کشی مسلمانان روهینگیا شد و تاکید کرد: باید پیش از آنکه بسیار دیر شود، وارد عمل شویم.

دکتر ظریف تصریح کرد:هیچ توجیهی برای آنکه جامعه بین‌الملل اجازه دهد نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در برابر دیدگان ما ادامه یابد، وجود ندارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این فاجعه انسانی در میانمار در یادداشت خود تاکید کرد: باید پیش از آنکه بسیار دیر شود، وارد عمل شویم.

در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست کم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.

روهینگیایی‌ها اقلیتی مسلمان در کشور بودایی میانمار هستند که میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می‌دانند.

کشتار مسلمانان روهینگیایی در میانمار در روزهای اخیر شدت گرفته و این دومین بار در سال جاری میلادی است که خشونت‌ها علیه مسلمانان، موج عظیمی از آوارگان را به وجود می‌آورد.

براساس گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، در روزهای اخیر ده‌ها هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیایی برای فرار از خشونت‌ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و وارد بنگلادش شده‌اند.

دولت میانمار اعلام کرده که بیش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.

وضعیت جمعیت حدود یک میلیون و100 هزار نفری مسلمانان روهینگیایی و نحوه برخورد با آنها، بزرگترین چالش «آنگ سان سوچی» رهبر ملی میانمار است که برخی‌ها از او به دلیل سکوت برابر نارضایتی‌‌های این جامعه اقلیت انتقاد می‌کنند.

* خوشرو: تشکیل گروه تماس اسلامی می‌شود

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هم با محکوم کردن جنایات اخیر علیه مسلمانان روهینگیا از تشکیل اجلاس گروه تماس کشورهای اسلامی در روزهای آینده خبر داد و گفت: همه باید برای جلوگیری از این فاجعه انسانی تلاش کنند.

غلامعلی خوشرو در واکنش به جنایت اخیر علیه مسلمانان روهینگیا افزود: متاسفانه جامعه جهانی شاهد تشدید فشار علیه این جمعیت است. این مردم مسلمان که جمعیت آن‌ها بیش از یک میلیون تن است، قرن‌ها است که در این سرزمین زندگی می‌کنند اما هیچ گاه از حق شهروندی بهره‌مند نبوده‌اند و همواره تحت مجازات‌های سنگین و فشار بوده‌اند.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته هزاران خانه سوخته و صدها هزار تن در کوه‌ها و دشت‌ها آوارده شده‌اند و به سوی مرزهای بنگلادش در حرکتند. ارتش میانمار و عوامل و حامیان آن به این مردم حمله کرده و آن‌ها را از چند جهت تحت فشار قرار داده‌اند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: این مسلمانان آواره شده‌اند و نه خانه و نه امکاناتی برای زندگی دارند که با توجه به تعداد زیاد زنان و کودکان فاجعه انسانی در حال شکل گیری است.

خوشرو تاکید کرد: نخستین گام، توقف این فشارها است و قدم بعدی ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم این منطقه است. امروز جناب آقای حسن روحانی رئیس جمهوری اعلام کرد که هلال احمر کمک‌های خود را به این مردم ارائه کند و در یاری به آن‌ها از هیچ کوششی فروگذاری نکند.

وی با بیان این که شناسایی حقوق مردم و داشتن زندگی شرافتمند در سرزمینی که سالیان سال زندگی کرده اند، گام‌های بعدی این مسیر است.

نماینده ایران در سازمان ملل با یادآوری وظیفه سنگین جامعه بین الملل، سازمان ملل و سازمان همکاری‌های اسلامی، اظهار کرد: در چند روز گذشته با سفیران کشورهای اسلامی تماس‌های متعددی داشتم و قرار شد گروهی به نام گروه تماس کشورهای اسلامی در سطوح سفیران و وزیران تشکیل شود.

خوشرو تصریح کرد: این مساله به عنوان یک مورد اضطراری جامعه جهانی تلقی می‌شود و نیازمند اقدام فوری است. سازمان ملل هم از طریق مجمع عمومی و نهادهای ذیربط باید وارد این مهم شود.

وی با بیان این که مردمی به دلیل دین در حاشیه یک کشور مورد هجوم و حمله قرار گرفته اند، افزود: دارایی این مردم مورد آسیب قرار گرفته، خانه هایشان آتش زده می‌شود و کودکان و زنانشان آواره می‌شوند و هیچ جایگاهی برای آن‌ها قایل نیستند. این یک فاجعه انسانی است.

نماینده ایران در سازمان ملل درباره عملکرد کشورهای همسایه در قبال آوارگان مسلمان میانمار هم گفت: اگر نظامیان میانمار می‌خواهند که این مردم را از سرزمین مادری اخراج کنند، کشورهای دیگر نمی‌خواهند با این فرایند همکاری کنند چون این‌ها باید در سرزمین مادری خودشان زندگی با آرامش خاطری داشته باشند.

خوشرو افزود: آوارگی و مهاجرت به کشورهای همسایه نه مورد رضایت این کشورها است و نه خود مردم چنین خواستی را مطلوب می‌دانند. حتی شنیده شده است که در مرزهای این کشور مین‌گذاری می‌کنند تا آوارگان نتوانند بازگردند.

وی یادآور شد: آواره کردن مردم با فشار و اجبار، مورد قبول وجدان انسان‌های آزاده و مقررات دینی نیست و جامعه جهانی هم نباید چنین وضعیتی را تحمل کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره زمان برگزاری اجلاس سفیران و وزیران گروه تماس کشورهای اسلامی هم اظهار کرد: احتمال تشکیل جلسه سفیران در هفته پیش رو زیاد است و اجلاس وزیران نیز در هفته اول مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد.

خوشرو توضیح داد: همزمان با پیگیری این موضوع، کشورهای اسلامی به صورت انفرادی هم مذاکره با طرف‌های درگیر این مساله را آغاز کرده‌اند و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم تماس‌های تلفنی زیادی با کشورهای مسلمان داشته و آن‌ها را برای به کارگیری تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از این فاجعه انسانی تشویق کرده است. همه باید سعی کنند تا هرچه زودتر این فاجعه متوقف شود.

وی درباره پیشنهاد برخی کشورها همچون ترکیه برای تصویب قطعنامه علیه دولت میانمار نیز گفت: در حال رایزنی با کشورهای اسلامی از جمله ترکیه هستیم، پیشنهادهای زیادی مطرح است که ابتدا در جلسه گروه تماس کشورهای اسلامی بررسی خواهد شد تا راه کار موثر و سریعتر برای پایان دادن به این مساله در نظر گرفته شود.

http://jomhourieslami.net/?newsid=147857

ش.د9602341

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات