صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۳۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 23 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): من چقدر در طول مذاکرات [هسته‌ای] گفتم که آمریکایی‌ها بدعهدند، دروغگویند، پای حرف‌شان نمی‌ایستند؛ حالا ملاحظه می‌کنید! امروز آن کسی که دارد می‌گوید آنها بدعهدند دیگر من [فقط] نیستم؛ مسئولان محترم کشور، خود مذاکره‌کنندگان ما که این ‌همه زحمت کشیدند، می‌گویند.(1395/8/12)

▼ حرف روز
اتحاد ایرانیان علیه آمریکا
در روزهای اخیر، رئیس‌جمهور آمریکا در یک راهبرد مشخص با تهدید ملت ایران از واژه ملت تروریست (Terrorist Nation) استفاده کرد و با وجود صحبت‌هایی که برای جذب ملت ایران به سمت آمریکا داشت، عملاً دشمنی‌ ملت ایران نسبت به آمریکا را افزایش داد. ترامپ در ایجاد یک جریان انقلابی ضد آمریکا در ایران و جهان نقش مهمی ایفا کرد و همه ایرانیان سراسر جهان را علیه سیاست‌های آمریکا متحد کرد. درباره اثرات سخنان ترامپ در فضای فکری و روانی اشاره به چند نکته ضروری است:
1ـ انقلاب اسلامی همواره حامی مظلومان بوده است و طبیعتاً این خشم جدید آمریکا حاکی از اثربخشی، موفقیت و هراس آنها از عمق واقعی انقلابی است که با وجود چهار دهه سرعت عمل بیشتری برای نفوذ و دامنه‌بخشی به اهداف خود یافته است. کیست که نداند با وجود پیچیده شدن اوضاع منطقه محبوبیت انقلاب اسلامی در بین ملت‌های مستضعف بیشتر شده است؛ برای نمونه، «مایکل پریجنت» مأمور پیشین امنیتی آمریکا می‌گوید: «من به تازگی از سفر چند هفته‌ای از عراق برگشتم. با تعدادی از رؤسای قبایل عرب سنی صحبت کردم، به ویژه در اطراف شهر موصل. امیدوار بودم که آنها برای انجام اقدامات تلافی‌جویانه علیه ایران آماده باشند؛ اما آنها به نوعی از وضع موجود، یعنی حضور ایران به منزله قوی‌ترین نیرو در عراق راضی هستند.»
2ـ اگر چه در گذشته بسیاری از گروه‌ها و جریان‌ها به دلیل رقابت‌های کاذب سیاسی نیروهای انقلاب را مورد تهاجم قرار دادند، اما اکنون که مشاهده می‌کنند رئیس‌جمهور آمریکا نام جعلی خلیج‌فارس را به زبان می‌آورد و ملت ایران را تروریست می‌خواند و تهدید می‌کند، دیگر فاصله‌های سیاسی از میان برداشته می‌شود و همه در جبهه انقلاب قرار می‌گیرند.
3ـ برجام بسیاری از دستاوردهای ملی را که رشد صد درصدی داشت، به 20 درصد تقلیل داد؛ اما یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام قدرت تبیین‌کنندگی آن است که از این پس کسی نمی‌تواند فریب دستکش مخملین آمریکا را بخورد و به بهانه مذاکره وارد گفت‌وگو با آمریکا شود؛ این سخنان ضد ایرانی ترامپ آمال و آرزوی جبهه لیبرالیسم فرهنگی و سیاسی را بر باد داد و اکنون درصدد آن هستند که حساب ترامپ را از دیگر سیاستمداران آمریکایی جدا کنند.

▼ گزارش روز
فتنه‌گران دوشادوش ترامپ
چه آن روز که دیوانه‌ای به نام صدام بد مستی کرد و ارتشش را به ایران فرستاد و چه امروز که دیوانه‌ای به نام ترامپ لاف می‌زند و ایران اسلامی را تهدید می‌کند؛ در همه این سال‌ها که جرج بوش‌ها و ابوبکر بغدادی‌ها و نتانیاهوها و... به خیال خود خواسته‌اند جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرده و دل مردم ایران را خالی کنند، نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند و ترس و تفرقه ایجاد کنند؛ چرا که ایرانیان هر بار که دشمنان سخنانی از این دست را بر زبان آوردند یا حتی تحریم و جنگ هشت ساله و... تحمیل کردند، بیشتر از گذشته کنار هم ایستادند؛ اما آنچه در این میان تأسف‌برانگیز است، حرکت و اظهارات چهره‌های تندرو اصلاح‌طلب و رفتار پیاده‌نظام جریان فتنه است؛ افرادی که به جای آنکه در کنار ملت بایستند، در کنار دشمن می‌ایستند. برای نمونه در همین روزهای اخیر احمد نقیب‌زاده،‌ از چهره‌های تندرو اصلاح‌طلب در مصاحبه خود با روزنامه «آرمان امروز» با اشاره به قضایای برجام و مذاکرات هسته‌ای به جای بازخواست طرف مقابل، انگشت اتهام را به سمت نیروهای داخلی می‌گیرد و می‌گوید: «بنده از اول به تبلیغات نظامی ایران انتقاد داشتم؛ چون این تجارب تاریخی را در مقابل خود می‌دیدم. می‌شد همه برنامه موشکی و نظامی و هسته‌ای را پیش برد، بدون ایجاد سر و صدا و حساسیت، چیزی شبیه برزیل در غنی‌سازی اورانیوم و آلمان در ساخت زیردریایی در دوره تحریم ساخت تسلیحات!» او بدون آنکه به سهم امنیت‌آفرینی نمایش‌های نظامی توجهی کند یا به این نکته اشاره کند که مشخص شدن بخش قابل توجهی از توان نظامی کشورمان به دلیل پاسخ به اقدامات مخرب دشمن بود؛ مانند حمله موشکی که در آن مواضع داعش در دیرالزور  هدف گرفته شد یا نشاندن پهپاد جاسوسی 170RQ آمریکایی و... نیروهای داخلی را متهم می‌کند. در نمونه دیگر، پیاده‌نظام فتنه در حالی که محمدجواد ظریف در جواب تحریم‌های آمریکایی توئیت می‌کند که هر ایرانی یک سپاهی است، به جای حمایت از او در کنار دشمن قرار گرفته و به وی حمله کرده و او را تخریب می‌کنند!

▼ اخبار ویژه         
پیشنهاد عجیب یک روزنامه اصلاح‌طلب
روزنامه «بهار» با وجود تحریم‌های ادامه‌دار آمریکا و مشخص شدن بدعهدی و زیاده‌خواهی‌های این کشور در مطلبی عجیب پیشنهاد داد که تعهدات برجامی خود را یک‌طرفه ادامه دهیم تا بهانه به دست آمریکا ندهیم! این روزنامه نوشت: احتمال این وجود دارد که آمریکایی‌ها تحریم‌های شدیدتر غیر هسته‌ای مقرر کنند؛ اما شکی نیست که ایران در این شرایط باید تعهدات برجامی خود را ادامه دهد و با این کار بهانه‌ای به دست دیگران ندهد. برخی در داخل بدون توجه به نکات دیپلماتیک و سیاسی، چه به صورت تبلیغاتی و شفاهی و چه با نوشتن برخی شعارها بر سطح موشک‌ها منجر به ایجاد برخی بهانه‌ها از سوی خارجی می‌شوند!!!

حمایت از جاسوس هسته‌ای!
وبگاه رادیو فردا (ارگان رسمی سازمان سیا) در گزارشی نوشت: «طرح اتهامات علیه برجام همچنان ادامه دارد. عبدالرسول دری‌اصفهانی، کارشناس دوتابعیتی نزدیک به تیم هسته‌ای ایران، مردی است که گفته می‌شود در دو دهه اخیر در برخی از معاهدات بین‌المللی ایران حضوری فعال داشته و سبب شده است نزدیک به دو میلیارد یورو به ایران بازگردانده شود. او در حالی به تحمل پنج سال حبس محکوم شده که به گفته مقامات قضایی پرونده فساد مالی‌اش در حال بررسی است و نام او در رسانه‌ها، با عنوان متهم دوتابعیتی در کنار متهمانی، چون سیامک و باقر نمازی قرار گرفته است.»

▼ اخبار
1ـ سونامی قریب‌الوقوع مالی در جهان
ارنست ولف، اقتصاددان برجسته آلمانی نگارنده یکی از پرفروش‌ترین گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول با عنوان «جنگ مدرن امروزی علیه نیروی کار در پنج قاره» معتقد است، نظام مالی جهانی در خطر فروپاشی جدی قرار دارد و جهان در شرف یک سونامی مالی قرار گرفته است که همه را شگفت‌زده می‌کند و خسارات شدیدی به بار خواهد آورد. این اقتصاددان در مصاحبه با «اسپوتنیک» تأکید کرد: صنعت مالی جهانی که مرکز آن آمریکاست، در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد؛ چرا که در سال 1998 و بحران مالی 2007 و 2008 به حد مرگ رسید و از سال 2008 تاکنون عملاً به صورت مصنوعی زنده نگه داشته شده است. به عبارتی، نظام مالی جهانی همچون بیماری است که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است. وی ساختار بانکی آمریکا را یک کارتل معرفی کرده و می‌گوید، بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند بانک مرکزی فدرال آمریکا یک سازمان دولتی نیست و در دست اشخاص حقیقی است.

2ـ افزودن یک متمم به قانون «بررسی توافق هسته‌ای ایران»
وزیر خارجه آمریکا گفت: دولت ترامپ از کنگره خواسته است یک متمم به قانون «بررسی توافق هسته‌ای ایران» اضافه کند؛ متممی که «آستانه‌های ماشه‌ای خیلی سفت و سخت» برای بازگرداندن یکجای همه تحریم‌های هسته‌ای ایران را تعریف می‌کند. وزیر خارجه آمریکا افزود: رئیس‌جمهور آمریکا در راستای راهبرد جدید خود در قبال ایران، از وزارت خزانه‌داری خواهد خواست که تحریم‌های جدید علیه سپاه اعمال کند؛ ولی آن‌طور که پیش از این شایعه شده بود، این نهاد را یک سازمان تروریستی خارجی اعلام نخواهد کرد. تیلرسون درباره علت اتخاذ چنین تصمیمی گفت: «مخاطرات و پیچیدگی‌های مشخصی برای تروریستی اعلام کردن کل نظامیان یک کشور وجود دارد. چنین تصمیمی، ملزوماتی دارد که ما را در یک جبهه نبرد جدید وارد می‌کند و اقداماتی را کلید می‌زند که لزوماً در راستای منافع نظامی ما نیست.»

3ـ مردم رشادت‌های سپاه را فراموش نمی‌کنند
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران به‌ لطف سپاه پاسداران در امنیت کامل قرار دارد، گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا از روی عصبانیت بود. وی افزود: ملت ایران در 37 سال پس از انقلاب بر اساس یک‌ سری باورهای عمیق توانسته است در مقابل همه مخالفت‌های قدرت‌های بزرگ جهان بایستد و به‌ خوبی پیش رفته و پیشرفت کند؛ ملت ایران ثابت کرده‌اند همیشه پشتیبان انقلاب هستند و مقابل تهدیدات دشمنان سر خم نمی‌کنند؛ بلکه بیش از پیش متحد می‌شوند. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به نقش ویژه سپاه پاسداران در پیشبرد انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مردم ایران هشت سال دفاع مقدس را فراموش نمی‌کنند که سپاه پاسداران چه رشادت‌هایی در آن دوران انجام داد و اکنون نیز در مقابل داعشی ایستاد که آمریکایی‌ها آن را به وجود آوردند.

4ـ نگرانی آمریکا از حمله بیولوژیکی کره
دانشگاه هاروارد با همکاری مؤسسه اطلاعاتی «آمپلی فای» در گزارشی ادعایی از تلاش کره شمالی برای شیوع بیماری‌های فراگیر در آمریکا و دیگر کشورهای غربی خبر داد. در بخشی از این گزارش ادعایی آمده است: کره شمالی در حال توسعه سلاح‌های بیولوژیکی است تا از این طریق بیماری‌های واگیردار و مهلک را در میان مردم آمریکا و دیگر کشورهای غربی منتشر کند که در این زمینه پیونگ یانگ 12 عامل بیولوژیکی، از جمله سیاه زخم، فلج بوتولیسم، وبا، تب کره‌ای، آبله، تب تیفوئید، تب زرد، اسهال دیسانتری، تب مالت، استاف، تب تیفوس و آلوکیا را برای حمله به غرب آماده کرده است. در این گزارش آمده است: مأموران ویژه کره شمالی قادرند به صورت کاملاً نامرئی به هر منطقه‌ای نفوذ کنند. که این موضوع می‌تواند برای واشنگتن نگرانی‌کننده باشد.

▼ اخبار کوتاه
براساس آمار خلاصه‌ دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ مرکزی، در پایان مرداد ماه امسال، دارایی‌های خارجی این بانک با 4/3 درصد افزایش نسبت به اسفند ماه سال گذشته به 351 هزار و 80 میلیارد تومان رسید. همچنین، حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 110 هزار و 390 میلیارد تومان شده است. گفتنی است، بدهی دولت به بانک مرکزی 37 هزار و 310 میلیارد تومان و بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی 24 هزار و 760 میلیارد تومان درج شده است.
مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه شمارش معکوس برای اعلام شکست طرح تحول سلامت آغاز شده است، گفت: پیش از اجرای طرح تحول سلامت، من به مسئولان وزارت بهداشت و دولت با سند و مدرک و استناد به پژوهش‌های خارجی گفتم که این کار را نکنید و این روشی که شما می‌خواهید در پیش بگیرید، غلط است؛ اما کسی به حرف من گوش نداد. حتی من به تجربه‌های شکست‌خورده چند کشور خارجی اشاره کردم، ولی آنها اصرار داشتند که راه خودشان را بروند.
در پی اظهارات ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در آستانه سفر به روسیه که از اعلام آمادگی دمشق برای مذاکره با کردها درباره فدرالیسم و خودمختاری خبر داد، نهاد هماهنگی تجزیه‌طلبان سوریه با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از سخنان ولید المعلم، برای مذاکره با دمشق اعلام آمادگی کرد. آنها در بیانیه خود علت این راهبرد را «حساسیت نسبت به خون ملت سوریه و برقراری امنیت و ثبات در سوریه و منطقه» عنوان کردند!
مرکز مطالعات اسرای فلسطین اعلام کرد: نظامیان صهیونیست به حملات خود به منازل فلسطینیان در کرانه باختری و قدس اشغالی شدت بخشیده‌اند. «رافت حمدونه»، مدیر این نهاد حقوقی در این باره تصریح کرد: اشغالگران صهیونیست از آغاز سال جاری تاکنون پنج هزار نفر از فلسطینیان را بازداشت کرده‌اند که از این تعداد یک هزار و 720 مورد فقط در شهر قدس اشغالی صورت گرفته است.
براساس جزئیات منتشر شده از وضعیت بودجه عمومی در پنج ماهه نخست سال جاری، در بخش واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای از محل نفت و فرآورده‌های نفتی 33 هزار و 180 هزار میلیارد تومان درآمد وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 97 درصد افزایش داشته است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات