بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۳۱۷
اندرو کوریبکو، تحلیلگر سیاسی روس، در گفتگو با بصیرت:

ترامپ در حال فراهم سازی پیش شرط های جامعه بین الملل جهت برخورد با سپاه است!

تحلیل‌گر ارشد روس با بیان اینکه اقدامات خصمانه دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اسرائیل هماهنگ شده، افزود: «اقدامات خصمانه او علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سناریویی را جلو می‌برد که ایالات‌متحده ممکن است این نهاد را با حملات موشکی به بهانه اینکه آن‌ها «تروریست» هستند، در صورت عدم خروج از سوریه بعد از شکست داعش، هدف قرار دهد. هر دو حرکت به‌وضوح با رژیم صهیونیستی هماهنگ می‌شوند و بخشی از برنامه مشترک آن‌ها برای کارشکنی در برابر موفقیت‌های ضد تروریستی ایران در سوریه هستند.»
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
اندرو کوریبکو، تحلیل‌گر روس در گفت‌وگوی اختصاصی خود با پایگاه بصیرت با اشاره به سخنرانی جمعه‌شب ترامپ گفت: حرکات ترامپ به‌وضوح با «اسرائیل» هماهنگ می‌شوند و بخشی از برنامه مشترک آن‌ها برای کارشکنی در برابر موفقیت‌های ضد تروریستی ایران در سوریه است.
اندرو کوریبکو (Andrew Korybko) تحلیل‌گر سیاسی، روزنامه‌نگار و یکی از کارشناسان موسسه مطالعات و پیش‌بینی‌های استراتژیک مستقر در دانشگاه دوستی مردم روسیه است. تخصصی اصلی وی در زمینه مسائل روسیه، ژئوپلیتیک منطقه و به‌ویژه استراتژی امریکا در اوراسیا است. «جنگ‌های ترکیبی؛ یک رویکرد انطباق غیرمستقیم در مسئله تغییر رژیم» کتاب اوست که به دنبال اثبات این مدعی است که آمریکاییان نماینده مدل جدیدی از جنگ استراتژیک هستند که در خاورمیانه اجرا می‌شود.
این تحلیل‌گر ارشد روس با بیان اینکه اقدامات خصمانه دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اسرائیل هماهنگ شده، افزود: «اقدامات خصمانه او علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سناریویی را جلو می‌برد که ایالات‌متحده ممکن است این نهاد را با حملات موشکی به بهانه اینکه آن‌ها «تروریست» هستند، در صورت عدم خروج از سوریه بعد از شکست داعش، هدف قرار دهد. هر دو حرکت به‌وضوح با رژیم صهیونیستی هماهنگ می‌شوند و بخشی از برنامه مشترک آن‌ها برای کارشکنی در برابر موفقیت‌های ضد تروریستی ایران در سوریه هستند.»
متن کامل گفت‌وگو بدین شرح است:

بصیرت: رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در یک موضع‌گیری خصمانه علیه جمهوری اسلامی، روز جمعه از تائید معاهده چندجانبه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تهران امتناع ورزید. ارزیابی شما از سخنان او چیست؟
کوریبکو: سخنرانی ترامپ قابل پیش‌بینی بود و در راستای هر چیزی است که او در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود. او در تلاش است تا این توافق را به خطر بیندازد تا فضایی نامطمئن را در برابر چشم‌انداز اقتصادی ایران ایجاد کند؛ فضایی که به‌ نحوی طراحی‌شده تا کسب‌وکارهای غربی را به وحشت بیندازد.
علاوه بر این، اقدامات خصمانه او علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سناریویی را جلو می‌برد که ایالات‌متحده ممکن است این نهاد را با حملات موشکی به بهانه اینکه آن‌ها «تروریست» هستند، در صورت عدم خروج از سوریه بعد از شکست داعش، هدف قرار دهد. هر دو حرکت به‌وضوح با «اسرائیل »هماهنگ می‌شوند و بخشی از برنامه مشترک آن‌ها برای کارشکنی در برابر موفقیت‌های ضد تروریستی ایران در سوریه هستند.

بصیرت: به نظر شما، واکنش طرف‌های دیگر و به‌ویژه اتحادیه اروپا چه خواهد بود؟
کوریبکو: اتحادیه اروپا علیه اقدامات ترامپ است، اما هنوز مشخص نشده که آیا آن‌ها دارای اراده سیاسی برای مقاومت در برابر فشار آمریکا در همراهی با آن هستند یا خیر. با این ‌همه، در حال حاضر اتحادیه اروپا از لحاظ اقتصادی به اندازه روسیه در سال 2014 (قبل از اینکه واشنگتن بروکسل را مجبور به تحریم مسکو کند) به ایران نزدیک نیست؛ بنابراین ممکن است آن‌ها این مسیر را در پیش گیرند و یک‌بار دیگر به پیروی از رهبری ایالات‌متحده تن دهند. آنچه در حال حاضر مهم است تا بر روی آن متمرکز شد لفاظی اتحادیه اروپا نیست،  بلکه این موضوع است که آیا کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در ایران را ادامه می‌دهند. چرا که ممکن است (اتحادیه اروپا) یک‌چیز بگوید، اما چیز دیگری انجام دهد.

بصیرت: علاوه بر این ترامپ تحریم‌های بیشتری را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرد. چرا ترامپ سپاه را هدف قرار داده است؟
کوریبکو: ترامپ در حال ساخت این روایت است که سپاه یک «سازمان تروریستی» است تا پیش‌شرط‌های جامعه بین‌المللی را در پذیرش اینکه ایالات‌متحده ممکن است به این نهاد به بهانه «اقدامی ضد تروریستی» حمله کند، را فراهم آورد و این در صورتی است که سپاه پس از شکست داعش، سوریه را ترک نکند. اینکه آیا او درنهایت این برچسب را به سپاه می‌زند و یا نه یک نکته قابل‌بحث است، چراکه ترامپ می‌تواند ابتدا حمله کند و سپس بلافاصله این برچسب را به آن بزند.
درهرصورت، تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمانی که او (ترامپ) توافق هسته‌ای را تائید نمی‌کند، یک پیام خصمانه را می‌فرستد و حکایت از این دارد که ممکن است ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای حمله به یگان‌های این نیروی ویژه در آینده نزدیک باشد./

تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
مصاحبه از امیر محمد اسماعیلی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات