تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۳۲۵

راستی که به چپ متمایل شد

پایگاه بصیرت / زینب نورانیان/ خبرنگار

(روزنامه آسمان آبي ـ 1396/07/01 ـ شماره 70 ـ صفحه 7)

آیت‌الله حسین راستی‌کاشانی، نماینده دوره اول و دوم مجلس خبرگان رهبری، 29 شهریور در قم دار فانی را وداع گفت. این روحانی کمتر شناخته‌شده از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای‌عالی حوزه علمیه قم بود. او در دوره‌های اول و دوم مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از استان تهران حضور داشت. او از روحانیونی است که سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب پس از مدتی تحصیل حوزوی در کاشان و قم به نجف رفت. پس از ماجرای اختلافات مرزی بین ایران و عراق در زمان پهلوی که عده‌ای از ایرانی‌های مقیم عراق را از آن‌جا بیرون کردند او نیز به ایران بازگشت. این روحانی کاشانی پس از بازگشت به وطن، به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت. او یکی از روحانیونی است که در جریان تحصن روحانیون در دانشگاه تهران در ماه‌های آخر سال ۱۳۵۷ هم شرکت داشته‌ است. راستی‌کاشانی در زمان حکومت پهلوی به نمایندگی ازسوی امام‌خمینی(ره) برای پشتیبانی از اعتصاب کارکنان صنعت نفت به آبادان سفر کرد.

او با عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به فعالان این مجموعه تبدیل شد؛ به‌طوری‌که بسیاری از اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها ضد حکومت محمدرضا پهلوی، با امضای او منتشر می‌شد. عضویت در دفتر استفتائات امام‌خمینی (ره)، عضویت در شورای‌عالی موقت اعزام قضات، عضویت در شورای تشخیص صلاحیت فقهی و اجتهاد نامزدهای شورای‌عالی قضایی، نمایندگی امام(ره) در شورای‌عالی مدیریت حوزه علمیه قم، ریاست شورای‌عالی حوزه علمیه قم، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های اول و دوم از استان تهران ازجمله مسئولیت‌های آیت‌الله راستی‌کاشانی پس از انقلاب اسلامی است، اما یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های راستی‌کاشانی پس از انقلاب، حضور در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به‌عنوان نماینده امام‌خمینی‌(ره) است. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سال 61 پس از جدایی برخی از اعضای سازمان مجاهدین خلق تاسیس شد.

بهزاد نبوی، فریدون وردی‌نژاد، پرویز قدیانی، محسن رضایی، علی شمخانی، محسن آرمین، هاشم آغاجری، فیض‌الله عرب‌سرخی، مجتبی شاکری، حسین فدایی، عبدالحسین روح‌الامینی، حسین زیبایی‌نژاد، سعید حجاریان، سیدحسین علم‌الهدی، محمد منتظرقائم، مصطفی تاج‌زاده و محمد عطریانفر از اعضای کلیدی این سازمان در بدو تشکیل بودند. زمانی که اختلاف بین این دو طیف در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بالا گرفت، تصمیم گرفته شد از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی درخواست شود نماینده‌ای برای حضور در این تشکیلات معرفی کند. برخلاف اغلب نمایندگان امام(ره) در جاهای مختلف که به جناح چپ تمایل داشتند، این‌بار حسین راستی‌کاشانی که به جناح راست تمایل داشت انتخاب شد. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در عمل به دو جناح راست و چپ تقسیم شده بود، با حضور راستی‌کاشانی به‌عنوان نماینده امام(ره) باعث شد جناح راست این جریان قدرت بیشتری پیدا کند و برخی از اعضای چپ این جناح ازجمله بهزاد نبوی و مصطفی سلامتی از این سازمان خارج شدند و درنهایت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سال65 با خروج حسین راستی‌کاشانی، نماینده امام‌خمینی(ره) منحل شد. راستی‌کاشانی گرچه در سال‌های اولیه انقلاب با راست‌ سیاسی همنشینی داشت و تا پایان عمر عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود، با شروع تندروی اصول‌گرایان جوان فاصله خود با این جناح را حفظ کرد. او از سال 84 و به‌دنبال حمایت جامعه‌ مدرسین از محمود احمدی‌نژاد، دیگر در جلسات این تشکل سنتی اصول‌گرایان شرکت نکرد. همچنین در انتخابات سال 96 نیز با بیانیه‌ای به‌عنوان عضوی از جامعه مدرسین حمایت‌نکردن خود از سیدابراهیم رئیسی را اعلام کرد.

https://asemandaily.ir/post/2678

ش.د9602523

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات