تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۳۳۳
تنش‌ها در رابطه رژیم‌ صهیونیستی و آمریکا ادامه دارد

تل‌آویو و چالش ترامپ

(روزنامه آسمان آبي ـ 1396/07/16 ـ شماره 81 ـ صفحه 13)

رابطه واشنگتن و تل‌آویو با گذشت هشت‌ماه از ریاست‌جمهوری ترامپ با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو شده است. این رابطه در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما و اختلاف‌نظرهای فراوان او با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی سرد‌ترین دوران را سپری کرد. توافق هسته‌ای غرب با ایران، پروسه صلح خاورمیانه و رویکرد آمریکا در قبال جنگ داخلی سوریه مهم‌ترین موارد اختلافی اوباما و نتانیاهو بودند. رئیس‌جمهوری آمریکا حتی در برخی سفرهای نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به این کشور حاضر به‌دیدار با او نشد. با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امیدواری‌ها به مرحله‌ای تازه از رابطه در دوران پس از اوباما افزایش یافت؛ برطرف‌شدن تمام خصومت‌ها و ایجاد نزدیک‌ترین رابطه ممکن. اما با گذشت بیش از هشت‌ماه از ریاست‌جمهوری ترامپ هنوز هم موانعی بر سر راه بهبود این رابطه وجود دارد. نتانیاهو و اطرافیانش بارها از اینکه در دوران اوباما هیچ دوستی در کاخ سفید ندارند تا مانع از توافق هسته‌ای با ایران شود یا قطعنامه شورای امنیت سازمان علیه سیاست‌های تل‌آویو را وتو کند ابراز نارضایتی می‌کردند. نتانیاهو و دولتمردانش به هنگفت‌ترین قراردادهای نظامی و اقتصادی (بسته کمک‌های امنیتی 38‌میلیارد دلاری) در تاریخ رابطه واشنگتن- تل‌آویو که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما منعقد شد هیچ توجهی نمی‌کردند. با پیروزی ترامپ، رژیم‌صهیونیستی در کنار روس‌ها تنها دولت‌هایی بودند که اعتقاد داشتند ترامپ توانایی بیشتری نسبت به اوباما در مدیریت چالش‌های بین‌المللی دارد. ترامپ نیز بارها خود را «بزرگ‌ترین دوست تل‌آویو» خواند و وعده انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را مطرح کرد. این نمونه انتظاراتی بود که امیدوار به ایجاد رنسانس در رابطه، دو ‌طرف داشتند.

ترامپ علیه رژیم صهیونیستی

اما چرا این نزدیکی قابل مشاهده نیست؟ شالوم لیپنر، تحلیلگر تحولات خاورمیانه، در مورد وعده‌های ترامپ برای بهبود رابطه آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در «فارن‌افرز» می‌نویسد: «ترامپ در سفر به سرزمین‌های اشغالی وعده‌های فراوانی داد و مانند یک‌ نامزد انتخاباتی رفتار می‌کرد، اما هیچ‌کدام از وعده‌هایش قابل تحقق نیستند. بی‌تجربگی سیاسی و دیپلماتیک مهم‌ترین دلیل تحقق‌نیافتن شعار‌های ترامپ است. او بارها تکرار کرده که سفارت آمریکا به بیت‌المقدس منتقل می‌شود، اما هنوز هم سفیر در تل‌آویو حضور دارد. ترامپ بارها توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافق در تاریخ آمریکا خوانده، اما تاکنون آن را تایید کرده‌است. استیو بنن، استراتژیست ارشد ترامپ گفته بود که آمریکا از برجام خارج خواهد شد، اما آمریکا همچنان به این توافق پایبند است و بنن از کاخ‌سفید اخراج شده است.» از سوی دیگر مارتین ایندیک، دیپلمات سابق آمریکا و تحلیلگر سیاست خارجی این کشور به موضوع نگران‌کننده دیگری در روابط ترامپ و نتانیاهو اشاره می‌کند. ایندیک در «بروکینگز» می‌نویسد: «با وجود امیدواری تل‌آویو نسبت به بهبود رابطه با آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کلیدی‌ترین اقدامات خود برخلاف منافع تل‌آویو عمل کرده‌است. در ماه می‌ و زمانی‌که وزیر‌خارجه روسیه و سفیر این کشور در آمریکا در کاخ‌سفید میهمان ترامپ بودند، ترامپ اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نهاد‌های امنیتی دولت نتانیاهو در مورد اقدامات داعش در سوریه را با مقام‌های روس به اشتراک گذاشت و خشم نهاد‌های امنیتی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را برانگیخت. کمی بعد از این اقدام عجیب ترامپ، کاخ‌سفید ضربه دیگری به تل‌آویو وارد کرد.

واشنگتن و مسکو بدون در نظر‌گرفتن منافع تل‌آویو اقدام به مذاکره برای آتش‌بس در مناطقی از سوریه کردند. صدای اعتراض تل‌آویو باز هم بلند شد. ایران در حال افزایش نفوذ خود در سوریه است و از آن سو واشنگتن هیچ اهمیتی به نگرانی‌های تل‌آویو نمی‌دهد. از سوی دیگر اظهارات ‌نژادپرستانه ترامپ در مناسبت‌های مختلف از جمله در پی بروز تنش‌های نژادی اخیر در آمریکا هم بیش از آن‌که به سود صهیونیست‌ها باشد به ضرر آن‌ها تمام شده است.» ایندیک تنها نکته امیدوار‌کننده در رابطه آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را موضوع صلح با فلسطینی‌ها می‌داند و می‌گوید: «درحالی‌که نتانیاهو درگیر پرونده‌های مختلف فساد شده است ترامپ چشم خود را روی ساخت‌و‌ساز‌های صهیونیست‌ها بسته است. درحالی‌که در دولت اوباما قطعنامه‌ای بدون وتوی آمریکا علیه تل‌آویو در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. ترامپ در مواجهه با فلسطینی‌ها، خواسته تل‌آویو را در اولویت قرار داده اما این حمایت و همراهی تاکنون تنها به صورت شفاهی مطرح شده و باید در انتظار اقدامات عملی ترامپ در این مورد باشیم.»

https://asemandaily.ir/post/3903

ش.د9602528

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات