صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۵۳۴۳

حرف روز/ ایران زیر بار برجام جدید نمی‌رود!

هر چه از تاریخ بیان حکیمانه امام راحل سپری می‌شود، درستی پیش‌بینی آن مرد الهی بیشتر و بهتر خود را نشان می‌دهد که آمریکا آدم نمی‌شود و رابطه‌اش با دیگران از جنس رابطه مظلوم و جهانخوار است. شاهد مثال این بیان نورانی اقدامات عملی آمریکا در تاریخ چهار سده‌ای شکل‌گیری این کشور است که با راندن سرخ‌پوستان از سرزمین مادری خود و ظلم به ساکنان بومی آنجا شروع شد[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: هر چه از تاریخ بیان حکیمانه امام راحل سپری می‌شود، درستی پیش‌بینی آن مرد الهی بیشتر و بهتر خود را نشان می‌دهد که آمریکا آدم نمی‌شود و رابطه‌اش با دیگران از جنس رابطه مظلوم و جهانخوار است. شاهد مثال این بیان نورانی اقدامات عملی آمریکا در تاریخ چهار سده‌ای شکل‌گیری این کشور است که با راندن سرخ‌پوستان از سرزمین مادری خود و ظلم به ساکنان بومی آنجا شروع شد و با هزاران جنایت ریز و درشت به ظاهر آمریکا را امروز به قله کشوری پیشرفته و قدرتمند رسانده است؛ قدرتی که مطابق نظرسنجی‌ها به دلیل کبر و نخوت منفورترین قدرت‌ها در نزد مردم جهان است.
اگر به همین مواضع اخیر سردمداران آمریکا توجه کنیم، خوی امپریالیستی و ذات استکباری آنها را می‌بینیم. با وجود هیاهوی ترامپ در خصوص برجام و برخورد شدید و غلاظ با آن، وزير امور خارجه آمريکا دو روز بعد گفت: «ما خواهان حفظ توافق هسته‌اي به شکل کنوني و در عين حال رفع نواقص و نقاط ضعف آن هستيم.»
پایبند نبودن کاخ سفید به برجام نه به آن دلیل است که آمریکا از قبل برجام متضرر شده، بلکه برجام برای آنها موفقیت بزرگی بوده است، اما آنها از برجام و اصولاً از هر عهد و پیمان بین‌المللی که یک سوی آن جمهوری اسلامی ایران باشد، همان انتظاری را دارند که در دکترین کلان تا راهبرد حیاتی و تاکتیکی‌شان طراحی شده است. دکترین کلان آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران چیزی جز براندازی نظام سیاسی نیست. اگر نشد یک پله پایین‌تر و راهبرد حیاتی تغییر رفتار ایران در روابط منطقه‌ای و جهانی در دستور کار قرار می‌گیرد تا ایران موی دماغ کاخ سفید در چپاول و تعدی نشود و اگر به هیچ یک نرسیدند که به فضل الهی و در پرتو مؤلفه‌های قدرت پایان‌ناپذیر جمهوری اسلامی ایران با رهبری‌های حکیمانه امام(ره) و رهبری نرسیده‌اند، مهار و فریز جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی محدود و محصور را به مثابه تاکتیک موقتی جایگزین دکترین و راهبرد اصلی کنند.
اگرچه برجام با رویکرد آخر تنظیم شد و هزینه‌های زیادی به کشورمان تحمیل کرد، اما از منظر آمریکایی‌ها و تیم ترامپ نتوانست ایران را مهار کند؛ از این رو باید با فشارهای جدید و پر حجم ضمن حفظ برجام اول، ایران را برای پذیرش برجام جدید یا مکملی برای برجام با هدف مذکور وادار کرد؛ اما ایران زیر بار برجامی دیگر نخواهد رفت.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات