صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۳۴۶

از اظهارات دوگانه تا نتایج یک نظرسنجی

1ـ اتکای اقتصاد اروپا به آمریکا
در حالی که برخی از مسئولان دولتی و چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای حامی دولت طی هفته‌‌های گذشته به شدت بر این گزاره پافشاری کردند که اروپا به علت منافع تجاری که از برجام به دست آورده است، تمایلی به شکست این توافق ندارد، مطابق آخرین آمار مرکز آمار اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۱۶ صادرات کالای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آمریکا ۳۶۲ میلیارد یورو بوده است و در همین سال، مجموع صادرات کالای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران فقط 2/8 میلیارد یورو بوده است. به عبارتی، صادرات کالای اروپایی‌ها به آمریکا ۴۴ برابر بیشتر از صادرات کالای آنها به ایران بوده است. مطابق این گزارش، واردات کالای کشورهای قاره سبز از آمریکا در سال ۲۰۱۶ به رقم ۲۴۶ میلیارد یورو رسید، در حالی که واردات کالای این کشورها از ایران فقط 5/5 میلیارد یورو بوده است؛ یعنی اتکای اقتصاد اروپا به واردات کالا از آمریکا ۴۵ برابر بیشتر از واردات کالای از ایران است.

2ـ نتیجه جالب نظرسنجی صدای آمریکا درباره سپاه
موضع‌گیری ترامپ علیه برجام و سپاه واکنش‌های بسیاری را در ایران و دیگر کشورها به همراه داشت، تا جایی که بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های مطرح جهانی، این اظهارات را محکوم کرده و آن را نشانه پایبند نبودن واشنگتن به تعهداتش دانستند. آمریکایی که در سال‌های گذشته با روش‌های مختلف در تلاش برای ضربه زدن به ملت ایران بوده است. در این میان، صدای آمریکا نظرسنجی درباره تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه سپاه را روی خروجی پایگاه خود قرار داد که نتیجه آن برخلاف خواست گردانندگانش از کار درآمد. 85 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند تحریم‌های جدید، نه تنها تأثیر منفی بر فعالیت‌های سپاه نخواهد داشت؛ بلکه موجب تقویت آن نیز خواهد شد؛ فعالیت‌هایی که مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا در منطقه صورت گرفته و بسیاری از طرح‌های آنان را با ناکامی روبه‌رو کرده است.

3ـ دستور نخست‌وزیر عراق برای آغاز عملیات در کرکوک
شبکه الحدث مدعی شد که پس از یک جلسه امنیتی به ریاست حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق، نیروهای عراقی عملیات کرکوک را برای بازپس‌گیری چاه‌های نفت که در کنترل نیروهای پیشمرگه است، آغاز کردند. شبکه خبری رودا هم به نقل از تلویزیون عراق گزارش داد که حیدرالعبادی دستور آغاز عملیات برای کنترل نیروهای امنیتی این کشور بر کرکوک و چاه‌های نفتی این منطقه را صادر کرد. طبق دستور وی نیروهای امنیتی عراق وظیفه دارند کنترل و امنیت پایگاه‌های نظامی و تأسیسات متعلق به دولت فدرال را تضمین و تأمین کنند. همچنین شبکه خبری آفاق در این باره گزارش داد که نیروهای عراقی بر فرودگاه کرکوک و برخی مناطق نفتی و پایگاه 1 kتسلط یافته‌اند، اما منابع کردستان می‌گویند که این مناطق هنوز در کنترل نیروهای پیشمرگه است.

4ـ اظهارات دوگانه وزیر خارجه آمریکا درباره ایران
«رکس تیلرسون» در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا علیه فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، گفت: «تلاش ما این است که از صداهای معتدل در ایران حمایت کنیم، از دموکراسی‌خواهی و آزادی‌طلبی آنها حمایت کنیم، به این امید که روزی مردم ایران کنترل حکومت این کشور را بازپس بگیرند و تاریخ غنی این کشور را احیا کرده و عضوی مفید در تجارت و اقتصاد منطقه باشند»! تیلرسون ادامه داد: «این آخر بازی است، اما این بازی‌ طولانی است و ما این را درک می‌کنیم.» این در حالی است که تیلرسون در مصاحبه دیگری با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود؛ «آمریکا در زمان مناسب با ایران وارد تعامل می‌شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات