تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۳۵۴
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات12

ترامپ مأمور رشد شناختي ملت ایران نسبت به امریکا

رفتار تحقیرآمیز ترامپ در قبال ملت ایران، برجام و سپاه یک دستاورد بسیار بزرگ برای ملت ایران داشت و آن ارتقاء بصیرت سیاسی مردم نسبت به ماهیت آمریکا بود. عده ای که تا دیروز دشمنی آمریکا را توهم توطئه تفسیر می کردند امروز به این واقعیت رسیده اند که آمریکا قابل اعتماد نیست و بروز و ظهور این اتفاق در عرصه جراید قابل مشاهده است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ فرهاد کوچک زاده
ترامپ مأمور رشد شناختي ملت ایران نسبت به امریکادر هفته گذشته مهمترین بحث که جریانات سیاسی به آن پرداخته اند موضوع سخنرانی ترامپ در خصوص برجام و پاسخ رئیس جمهور ایران به ایشان می باشد. در مجموع می توان بیان کرد در تحلیل دو جریان سیاسی به موضوع برجام نقاط اشتراک و افتراق وجود دارد ولی همچنان نگاه خوشبینانه اصلاح طلبان به غرب و نگاه بدبینانه همراه با منطق اصولگرایان در تحلیل ها بسیار پررنگ است.  اصلاح طلبان در تحلیل های خود به نکات ذیل توجه ویژه نموده اند:
1- نگاه سیاسی- اقتصادی ترامپ به برجام : ابتکار در تاریخ 22/مهر/96 با تیتر ایران هراسی ترامپ نوشت: در واقع ترامپ با منطق بنگاه داری، سیاست ورزی می کند و تاجرانه مهره های بازی سیاسی خود را تکان می دهد تاکید او بر سود پانزده میلیارد داری ایران از برجام، به دنبال زیان بار نشان دادن ِبرجام است. با منطق ِتجارت ِملک، چندان در تخفیف برجام می کوشد تا بتواند آن را با کم ترین هزینه به برجام های دیگر بفروشد.
2- دشمنی همیشگی آمریکا با ایران: اعتماد در تاریخ 22/مهر/96 با تیتر ((در مقابل آمریکا شعار بدهیم یا وحدت پیشه کنیم)) نوشت:‌ در دشمني عميق امريكا با جمهوري اسلامي ترديدي نبوده و نيست ولي دلايل متعددي وجود دارد كه امريكا تنها با هیئت حاكمه ايران مشكل ندارد. به تعبيري مي توان صراحتاً بيان كرد كه دولت هاي امريكا حداقل از  28مرداد 1332 با ايران و ايراني خصوصاً آنجا كه مستقل باشند و شخصیت تاريخي خود  را بروز دهند خصومت به خرج داده و مي دهند. 
تاکید بر دشمنی دائمی امریکا با ملت ایران از جمله مسائلی است که اصلاح طلبان به این موضوع کمتر می پردازند اما به نظر می رسد با توجه به شرایط کنونی و تهدیدات ترامپ برخی از آنها نیز به این منطق متکی شده اند

 ترامپ مأمور رشد شناختي ملت ایران نسبت به امریکا

3- انزوا آمریکا در خروج از برجام:  آفتاب یزد با تیتر (( سخنانی بی اعتبار )) نوشت: .فراموش کرده اند که مرتبه پیش اگر موفقیتی در فشار علیه ایران داشتند ناشی از همکاری های اروپا، روســیه و چین بود و در یک اجماع جهانی موفق شده بودند سیاست خودشان را پیش ببرند .ولی در هر صورت هیچ گاه آمریکا به تنهایی نمی تواند سیاستی را علیه ما پیش ببرد؛ هرچند که می تواند مشکلاتی برایمان ایجاد کند. 
روزنامه آرمان امروز یکشنبه 23/ مهر 1396 با تیتر ((ترامپ و انتظارات جهانی))تا زمانی که جهان به رهبری اتحادیه اروپا مقابل زورگویی ترامپ بیاستد، نیازی به سرمایه گذاری ویژه ایران نیست. روزنامه ایران در 22/مهر /1396 با تیتر ((ترامپ می خواهد اما نمی تواند)) در شــرایطی کــه همگرایــی جهانی بــرای برجــام به یک اجمــاع راهبردی تبدیل شــده اســت، امریکایی ها با ســاز مخالف ترامپ در تلاش برای قدرت نمایی سیاسی هستند. برجــام علی رغم اینکــه در فضای بی اعتمــادی و پس از 23ماه مذاکره همه جانبه به نتیجه رسید، منافع حداقلی طرف های توافقنامه را تأمیــن کرد. به همین دلیل هم از آن به عنــوان یک توافق برد- برد تعبیر می شــود. علاوه بر اتحادیه اروپا، روسیه و چین، دبیرکل سازمان ملل متحد و  مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ضرورت حفظ برجام را بی وقفه یادآوری کرده و مورد تأکید قرار می دهند.
آفتاب یزد یکشنبه 23 مهر 1396 با تیتر ((چرا ترامپ نتوانست برجام را پاره کند)) نوشت: اروپایی ها از سویی به دنبال منافع تجاری خود هستند و از طرفی دیگر در حال فاصله گرفتن از آمریکا. مثلاً وقتی انگلیس این گونه از برجام دفاع می کند دلیلش آن است که آنها بازار اروپا را از دست داده اند و به دنبال منافع اقتصادی هستند.
در بین تحلیل های اصلاح طلبان موضوع در انزوا قرار گرفتن آمریکا مهمترین مسئله در عدم موفقیت ترامپ تحلیل شده است که به نظر نویسنده این تحلیل بیش از آنکه برگرفته از اصول علم سیاست باشد صرفاً با نگاه حزبی – سیاسی مطرح می شود. تاریخ روابط کشورهای غربی مبین این موضوع می باشد.

 ترامپ مأمور رشد شناختي ملت ایران نسبت به امریکا

4- عدم گشایش برجام در کشور: روزنامه قانون با تیتر ((آمریکا در قبال برجام از ایران امتیاز می خواهد)) نوشت: هر اتفاقي كــه رخ دهد حتی اگر ترامپ برجام را نقض كند، اتفاق خاصي در كشور ما نخواهد افتاد و شرايط كشور به طور حتم بدتر از وضعيت قبل از برجام نخواهد شد. واقعيت اين است كه هنوز در كشور گشايشهاي برجام به طور كامل اتفاق نيفتاده است. در واقع تفاهمنامه هايي امضا شده و حركات مثبتي صورت گرفته ولي اتفاق اصلي كه گشايش در اقتصاد باشد، هنوز به وقوع نپيوسته است. آنچه واضح است اينكه بيشتر گشايشهاي برجام را در صادرات نفت مي توان مشــاهده كرد و شــايد بتوان گفت اتفاق جديد براي ايران نخواهد افتاد.
نکته پایانی در خصوص نگاه جریانات سیاسی اصلاح طلب به موضوع برجام باید نوشت اواخر هفته گذشته آقاي رئيس جمهور در دفاع از برجام به عنوان يک ميثاق بين المللي و نيز حمله و هشدار به آمريکا چيزي کم نگذاشت. ويژگي سخن او در دفاع از سپاه به عنوان يک رکن بزرگ در حفظ امنيت ملي قابل تقدير است اما متأسفانه روزنامه هاي دوم خردادي به این مسئله کمتر پرداخته اند.آنها سخنان رئيس جمهور را در صفحه اول خود را یا بازتاب ندادند يا اگر دادند ناظر به اين موضع گيري صريح و روشن ضد آمريکايي نبود. 
اصولگرا :
1- نگاه سیاسی ترامپ به برجام: کیهان با تیتر(( ترامپ برجام را از دست نداد)) نوشت: برجام برای تمام طرف های 1+5  به ویژه آمریکا و شخص ترامپ ارزشمند و مفید است مگر برای جمهوری  اسلامی ایران. دقیقاً به همین دلیل، این کشورها حاضر نخواهند شد از آن خارج شوند. رژیم صهیونیستی و ترامپ بیش از همه به ارزش این توافق که 20 ماهی می شود آن را یکطرفه اجرا می کنیم! واقفند. گفته بودیم که ترامپ برای گرفتن امتیازات بیشتر به برجام حمله خواهد کرد اما هرگز آن را از بین نخواهد برد.
روزنامه قدس با تیتر ((توهمات ترامپ))بحث اصلــى آمريكا درباره ايران به شــيوه اى راهبردى، با برنامه و بر اساس اقدام هاى عملياتى اســت و در كنار آن ترامپ سعى دارد با جنگ روانى ظاهر ترســناك ترى را از خود به نمايش بگذارد و با باز نگه داشتن در مذاكرات، امتيازاتى را از ايران براى كشورش دريافت كرده و ايران را وادار به عقب نشينى كند. ترامپ به دنبال اين است كه تجربه اى را كه آمريكا در مورد توانمندى هسته اى و برجام به دست آورد در حوزه موشكى، مسائل منطقه، حقوق بشر و ساير موضوعاتى كه با ايران چالش دارد نيــز اجرا و تجربه كند.
 روزنامه خراسان با تیتر ((بیانیه سیاسی ترامپ آینده تقابل با ایران ))نوشت: در تحلیل کلان رویکــرد دولت ترامپ به ایران، باید اشــاره کرد امر ماهوی جدیدی در این سیاست وجود نخواهد داشت بلکه ترامپ تلاش می کند استراتژی مخصوص به خود را در قبال ایران ارائه کند. ابزار راهبردی دولت آمریکا مانند گذشته صرفاً افزایش تحریم ، فشار باهدف تغییر رفتار جمهوری اسلامی و وادار کردن کشور به مذاکره درباره مسائل منطقه ای، مسائل دفاعی و متن برجام و اصلاح آن با هدف محروم سازی کشور از آثار برجام است
2- رفتارهای غلط آمریکایی ها: جوان در تاریخ 23/مهر /1395 با تیتر(( چرا ترامپ نمی تواند کسی را اقناع کند)) ترامپ نتوانست هیچ وجداني را با خود همراه کند. او احمق تر از آن است که نخبگان امریکا فکر مي کنند. ترامپ مأمور رشد شناختي ملت ایران نسبت به امریکاست. ترامپ مأمور پایان دادن به تردید هاي خوشبینانه عده اي در ایران است. ترامپ مأمور ایجاد وحدت حداکثري در ایران است. این فرد احمق، یکپارچه تهدید نیست که فرصت هاي زیادي را در دسترس قرار مي دهد.

ترامپ مأمور رشد شناختي ملت ایران نسبت به امریکا
 
3- نگاه منفی به اروپاییان : روزنامه قدس در تاریخ دو شنبه 24 مهر 96 با تیتر ((شریک دزدان رفیقان قافله)) نوشت :  پــروژه آن ها با تقســیم نقش پلیس خوب و بد، کشاندن ایران پای میز مذاکره ای جدید است. در حقیقت اروپایی ها به دنبال کاسبی پرمنفعت خود از برجام و فشــارهای آمریکا هستند. آنها هم می خواهند آمریکا را حفظ کنند و هم کسب و کارشان تهدید نشود.
روزنامه وطن امروز در تاریخ 24/مهر 1396 با تیتر ((اروپا: حالا نوبت موشکی و منطقه ای)) نوشت: اروپایی های برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان می خواهند ادامه حضورشان در برجام را مشروط به گرفتن امتیازاتی در حوزه برنامه دفاع موشکی و سیاست های منطقه ای ایران کنند. این همان خواسته ای است که دونالد ترامپ مطرح کرده است. رسالت در تاریخ 24/مهر/ 1396 با تیتر ((زمینه سازی اروپا و برای مذاکرات جدید)) :مقامات انگليسي و فرانسوي جهت مذاکره دوباره بر سر توافق هسته اي با ايران خيز برداشته اند.

ترامپ مأمور رشد شناختي ملت ایران نسبت به امریکا



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات