صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۳۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 25 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): علت نطق ابلهانه، زشت، سخیف و با ادبیات گانگستری و سراسر دروغ محض رئیس‌جمهور آمریکا، عصبانیت و درماندگی و سبک‌مغزی آنهاست. این سخنان برای ملت آمریکا افتخارآمیز نبود و باید نخبگان آمریکا از داشتن چنین رئیس‌جمهوری احساس شرم کنند.(1396/6/30)

▼ حرف روز
پایان یک رؤیا!
از حدود 24 ساعت پیش با دستور حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، نیروهای عراقی عملیات کرکوک را برای بازپس‌گیری چاه‌های نفت که در اختیار نیروهای پیشمرگه قرار دارد، آغاز کرده‌اند و خبرهای رسیده از پیشروی و تسلط نیروهای عراقی بر بخش‌های مهمی از شهر کرکوک حکایت دارد.
شهر کرکوک یکی از شهرهای قدیمی عراق و مرکز استان کرکوک است. افزون بر اهمیت تاریخی، مهم‌ترین ویژگی این شهر، نفت‌خیز بودن آن است تا جایی که امروزه ۴۰ درصد صادرات نفت عراق، از میادین نفتی حومه شهر کرکوک استخراج می‌شود. 70 درصد ذخایر گازی عراق نیز در این منطقه نهفته است. موقعیت طبیعی این شهر هم در جای خود از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. رود دجله از غرب استان کرکوک عبور می‌کند و دو رودخانه فرعی آن، یعنی زاب کوچک و زاب بزرگ از حومه شهر کرکوک می‌گذرد.
پس از پیشروی‌های تروریست‌های داعش در عراق در سال 2014 و تلاش آنها برای اشغال منطقه کرکوک، نیروهای پیشمرگه‌ کردستان طی توافق با بغداد، به صورت موقت وارد کرکوک شدند و آنجا را تصرف کردند تا از تجاوز داعش در امان بماند؛ اما مسعود بارزانی چند ماه بعد در پارلمان اقلیم کردستان گفت: «ما هرگز از کرکوک خارج نخواهیم شد. این بخش به سرزمین کردستان تعلق داشته و ما مسئولیت تاریخی داریم که از آن در برابر دیگران دفاع کنیم.»
پس از گذشت چند سال که دولت و ارتش عراق درگیر مقابله با داعش بودند، موقعیت ویژه این منطقه و تحلیل غلط سران اقلیم به ویژه سرکرده غیر قانونی آن مسعود بارزانی، آمریکا و رژیم صهیونیستی را دچار این اشتباه راهبردی کرد که رؤیای استقلال این منطقه و بسترسازی برای تجزیه عراق به بخش‌های کوچک‌تر و همچنین ایجاد مشکلات امنیتی برای کشورهای همسایه عراق را در سر بپرورانند. غافل از اینکه شرایط جدید که در پی فایق آمدن نیروهای ارتش و حشدالشعبی عراق بر داعش پدید آمده، فرصت مناسبی برای دولت مرکزی ایجاد کرده است تا با هر گونه اقدامی برای ایجاد گسست در تمامیت ارضی این کشور مقابله کند.
پیروزی‌های شتابان نیروهای عراقی برای آزادسازی منطقه کرکوک، حاکی از این واقعیت است که سران دولت اقلیم که با طناب صهیونست‌ها در چاه افتاده‌اند، باید منتظر چالش‌های متعددی در مواجهه با مردم کرد، دولت مرکزی عراق و حتی ترکیه و ایران باشند.

▼ گزارش روز
نتیجه طبیعی غربزدگی
این روزها بار دیگر شاهد مواضع عجیب روزنامه‌های اصلاح‌طلب هستیم، همان روزنامه‌هایی که با تیترهای درشت «تحریم‌ها رفتند»، «صبح بدون تحریم» و... به استقبال برجام رفتند، اکنون که این توافق پس از بدعهدی‌های مکرر در آستانه پایان قرار گرفته است، مواضع عجیبی را اتخاذ می‌کنند و خواستار ادامه برجام به هر شکل ممکن هستند. چنانکه روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «خنثی‌سازی بمب ترامپ» به قلم «جاوید قربان‌اوغلی» مدیر کل وزارت خارجه دولت اصلاحات می‌نویسد: «ترامپ دست قانونگذاران آمریکا را در تصویب قوانینی، مانند قانون «کاتسا» که یک قانون فرامرزی است، باز گذاشته است. قانونی که با اجماع دو حزب دموکرات و جمهوریخواه و تقریباً با اکثریت مطلق مجلسین سنا و نمایندگان به تصویب رسیده است و به موجب آن آمریکا می‌تواند تحریم‌های گسترده و وسیعی را علیه سه کشور ایران، روسیه و کره‌شمالی اعمال کند... با وجود این هرگونه ماجراجویی در گفتار و رفتار از سوی ایران در جهت خواست و منافع تندروهای حاکم بر آمریکا و مشوقی برای تداوم سیاست‌های جنگ‌طلبانه آنان و وقوع تحولات خسارت‌بار برای کشور و منطقه خواهد بود. همچنین استمرار پایبندی کامل به برجام و پرهیز از هر اقدام و اظهارنظری که شائبه خروج ایران از این توافق بین‌المللی و ان‌پی‌تی را در اذهان جهانی متبادر کند.» موضعی که تنها به همین یک روزنامه و همین مطلب محدود نمی‌شود؛ چنانکه همین روزنامه چندی قبل همین معانی را با عباراتی دیگر در سرمقاله خود و به قلم  صادق زیباکلام مطرح کرد یا روزنامه بهار با وارد کردن اتهام نقض برجام از سوی ایران، خواستار اجرای دقیق برجام از سوی ایران با وجود تحریم شده بود. روزنامه‌ها و تحلیلگرانی که گویا با وجود تجربه برجام همچنان بر این باورند که آمریکا برای دشمنی با جمهوری اسلامی ایران به بهانه نیاز دارد!  موضعی که با  نگاه دقیق‌تر می‌توان ریشه آن را که همانا شیفتگی نسبت به غرب و غربزدگی است، دریافت؛ مسئله و باوری که متأسفانه در میان بخش‌هایی از این جریان رسوب کرده است.

▼ خبر ویژه            
دیدار اعضای جامعه روحانیت با رئیس‌جمهور
عصر دیروز تعدادی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با رئیس‌جمهور دیدار کردند. در این نشست مشترک که حجج ‌اسلام تقوی، مجتهد شبستری، سعید مهدوی‌کنی، ابوترابی و مصباحی‌مقدم حضور داشتند، اعضای جامعه روحانیت مبارز مهم‌ترین پیشنهادها و مسائل خود را در زمینه عملکرد دولت جدید مطرح کردند. منابع خبری اواخر تیر ماه امسال خبر احتمال برگزاری این نشست را منتشر کرده و گفته بودند: «هیئتی از جامعه روحانیت مبارز با رئیس‌جمهور دیدار می‌کند و لیست تذکرات و پیشنهادها به روحانی آماده ‌شده است.» در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، قائم‌‌مقام جامعه روحانیت مبارز ضمن تبریک ریاست‌جمهوری دوره دوم به روحانی، اظهار داشت: دوست داشتیم این دیدار زودتر انجام می‌شد، ما از مواضع اخیر شما در پاسخ‌گویی به سخنان ترامپ تشکر می‌کنیم و معتقدیم این دیدار از باب زیارت اخوان است. وی افزود: در دوره انتخابات مطالبی از سوی شما مطرح شد که انتظار بود پس از انتخابات تکرار نشود؛ چراکه برخی سخنان به اقتضای انتخابات بود و از این‌رو تکرار آن نگران‌کننده بود. وی تصریح کرد: ما معتقدیم شما شخصیتی ولایی و مرید رهبری هستید و هرگز نباید بین شما و رهبری نوعی جدایی احساس شود، کمک دولت به نهادهای دینی در دوره شما باید بیشتر شود؛ چرا که طبق سفرهایی که داشته‌ایم، مشاهده کرده‌ایم بین دستگاه‌های دولتی و روحانیت حفره‌ای پدید آمده که شایسته نیست.
 
▼ اخبار
1ـ راهبرد رهبری در دشمن‌شناسی بی‌نظیر است
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه گفت: اگر امروز شهدا بخواهند چند توصیه مهم به ملت ایران داشته باشند، پس از ولایت‌مداری، تأکیدشان بر موضوع دشمن‌شناسی است؛ چرا که امروز از هر روز دیگری بیشتر به تسلط در این موضوع نیاز داریم و این موضوع تنها مختص عرصه نظامی نیست؛ بلکه فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد ما نیز متأثر از دشمنی دشمنان است. سردار امیرعلی حاجی‌زاده با تشریح راهبردهای دشمنی آمریکا، اظهار داشت: دشمنی آمریکا یک مسئله و راهبرد تغییرناپذیر است که اگر چه تاکتیک‌های آن تغییر می‌کند؛ اما استراتژی آن تغییرپذیر نیست. وی همچنین تأکید کرد: ما به تجربه فهمیدیم که راهبرد رهبری در دشمن‌شناسی بی‌نظیر است. پس بیاییم با جان و دل از ایشان تبعیت کنیم و دست خود را از دستان ایشان رها نکنیم و مراقب باشیم تا وحدت جامعه حفظ شود و از تفرقه بین صفوف ملت جلوگیری کنیم.

2ـ ایران در موضع خود درباره برجام تجدیدنظر خواهد کرد
«محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا فرصت را برای پی گرفتن یک ابتکار سازنده در قبال ایران از دست داد، گفت: آقای ترامپ ادبیات و لفاظی منفی علیه مردم ایران را تکرار کرد، ادبیاتی که خشم همگان را در پی داشت. وی در ادامه افزود: مذاکره مجدد بر سر مسائل هسته‌ای ناممکن است؛ چرا که نه ایران و نه هیچ طرفی از اروپایی‌ها، چین و روسیه در هیچ مذاکره مجددی درباره برجام شرکت نخواهند کرد و تا زمانی که دیگر طرف‌های توافق از آن حمایت می‌کنند، اگر مزایای توافق برای ایران باقی بماند، ایران به آن ادامه خواهد داد؛ اما اگر نتیجه مواضع جدید آمریکا نفی و از بین بردن این مزایا باشد، در آن زمان جمهوری اسلامی ایران در موضع خود تجدیدنظر خواهد کرد.

3ـ یک ژست سیاسی و راه دیگری برای بزرگنمایی خویش
روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» روسیه در تحلیلی نوشته است: سخنان تند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران، حرف‌های بی پایه و اساسی است و تهدید وی برای لغو آن بعید است که تحقق یابد؛ چرا که کشورهای عضو گروه «1+5»، از جمله روسیه، ضامن رعایت توافقات صورت گرفته در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند و قصد ندارند از برجام خارج شوند، همچنین مقامات تهران نیز به ترامپ هشدار داده‌اند که او قدرتی برای تغییر این توافق‌نامه بین‌المللی ندارد. این روزنامه در ادامه نوشته است: سیاست ضد ایرانی رئیس‌جمهوری آمریکا بیشتر یک ژست سیاسی و راه دیگری برای بزرگنمایی خویش است. در حالی که ایران سال‌های سال تحت تحریم‌های آمریکا زندگی کرده و اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت ترامپ، وحشت خاصی در ایران به وجود نخواهد آورد.

4ـ نقش ویژه جان بولتون در سخنرانی ترامپ
جیم لوب، مؤسس وبگاه لوبلاگ در گزارشی از چگونگی شکل گرفتن سخنرانی ترامپ علیه ایران از نقش جان بولتون از چهره‌های تندرو و ضد ایرانی جمهوریخواه پرده برداشت و نوشت: گزارش‌ها حاکی از این است که با وجود آنکه ژنرال کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید ترتیبی داده است که جان بولتون به رئیس‌جمهور ترامپ دسترسی نداشته باشد؛ ولی جان بولتون از لاس وگاس با سود جستن از اعتبار شلدون ادلسون، رئیس سابق و البته بزرگ‌ترین حامی مالی اتحادیه یهودیان جمهوریخواه (RJC) با ترامپ ارتباط برقرار کرده و ترامپ را مجاب می‌کند تا این جملات تهدیدآمیز را در سخنرانی خود بگنجاند که در صورت همکاری نکردن اروپا و کنگره در تشدید فشارها به ایران و مجبور کردن ایران به تغییر در برجام، وی شخصاً درباره خروج از برجام تصمیم خواهد گرفت.

▼ اخبار کوتاه
آرش حبیبی، نماینده حزب مردم‌سالاری در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اعلام خبر انصراف سیدهادی خامنه‌ای از ریاست دوره‌ای این شورا، گفت: آقای هادی خامنه‌ای در اولین جلسه دور جدید شورای هماهنگی حضور نیافت و به جای وی حمید قزوینی به عنوان نماینده مجمع نیروهای خط امام در جلسه حضور یافت. وی دلیل انصراف وی از ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی را برخی اختلاف‌‌نظرهای درون جبهه‌ای عنوان کرد.
«مرتضی الویری» عضو شورای شهر پنجم در مصاحبه با روزنامه «ایران» گفت: در شهری که ما روزانه ۱۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارکنان شهرداری پرداخت می‌کنیم و ۹ میلیارد تومان هم هزینه‌های ضروری شهری مانند رفت و روب معابر است، گریزی جز فروش تراکم و استفاده از ساخت‌وساز شهری برای تأمین درآمد نداریم. همان‌طور که برای تأمین بودجه کشور، چاره‌ای جز فروش نفت نداریم.
«خوان کول» مورخ آمریکایی در یادداشتی در «گلوبال ریسرچ» نوشت: «ایران با این شرط وارد مذاکرات شد که تحریم‌ها لغو خواهند شد. تحریم‌هایی که به اقتصاد ایران آسیب رسانده و زندگی مردم این کشور را در خطر قرار داده است؛ اما اکنون تحریم‌های بین‌المللی لغو نشده‌اند و همان‌طور که آیت‌الله خامنه‌ای پیش‌بینی کرده بود، کنگره آمریکا تحریم‌ها را شدت بخشیده است.»
حسن رحیم‌پورازغدی با انتقاد از اعتماد برخی از نیروهای داخلی به آمریکا، گفت: مسئله ترامپ نیست؛ بلکه حاکمیت آمریکاست که ترامپ و اوباما در آن عروسک خیمه‌شب‌بازی عرصه هژمونی صهیونیسم هستند، یعنی آن رژیمی که پیش از انقلاب اسلامی هزاران انسان را به رگبار بست و با تانک بر روی مردم آمد؛ اما ما باز هم به آمریکا اعتماد کرده‌ایم.
ترامپ در آخرین نشست کابینه آمریکا با اشاره به سخنرانی خود درباره برجام، گفت: از کاری که کردم بسیار خوشحالم. وی بار دیگر تأکید کرد: احتمال بیرون آمدن آمریکا از برجام، از احتمال ماندن در این توافق بیشتر بوده و ممکن است گام بعدی ما لغو کامل برجام باشد و این یک احتمال بسیار واقعی است.
وبگاه تحلیلی قبرسی «دوران» در تحلیلی با اشاره به شکل‌گیری ائتلاف سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه و دور شدن تدریجی کشورهای منطقه از آمریکا، نوشت: «واقعیت ژئوپلیتیک خاورمیانه به طور چشمگیری در حال تغییر است و روسیه، ایران، ترکیه و چین مدام در حال پیش افتادن از آمریکا هستند.»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات