اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۳۸۸

اربعین بدون دلار

سالانه رقم بالایی دلار برای سفرهای زیارتی خریداری می‌شود، این در حالی است که زوار می‌توانند با جایگزین کردن ارزهای دیگر مانند ارز کشور مبدا و یا حتی ریال ایرانی مانع از گسترش نفوذ دلار شوند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/صادق محمدی
بنابر آمارهای بانک مرکزی هر ساله برای سفر کربلا تنها توسط زوار ایرانی رقمی معادل 500 میلیون دلار، ارز تهیه می‌شود.
در کنار ایرانیان زواری از کشورهای افغانستان، تاجیکستان و پاکستان وجود دارند که آنها هم برای عزیمت به این سفر معنوی از دلار استفاده می‌کنند.
همین امر باعث شده پیاده روی اربعین که نماد اقتدار شیعیان و حق خواهان جهان است محلی برای اشاعه هرچه بیشتر این دلار شود. با استفاده هر چه بیشتر دلار سیطره اقتصادی ایالات متحده آمریکا در سطح منطقه بیشتر می‌شود.
نکته مهم اینجاست که ریال ایران در کشور عراق پذیرفته شده است و حتی دستگاه کارتخوان و پرداخت پول ایرانی در این کشور ایجاد شده است که این یعنی عملا نیازی به استفاده از دلار حداقل برای زوار ایرانی در اربعین نیست.
از سوی دیگر زوار می‌توانند اگر نگران قبول نکردن ریال ایران در عراق هستند پول رسمی این کشور یعنی دینار عراقی که هم‌اکنون در بازار ارز موجود است، تهیه کنند.
در سال گذشته پویشی به نام «اربعین بدون دلار» راه اندازی شد که توانست کمی از تقاضای دلار را کاهش بدهد اما هنوز حجم استفاده از این ارز بالا است و باید زوار با حرکت به سمت ریال و یا دینار عراق در راستای سیاست‌های تسخیر اقتصادی آمریکا گام برندارند.
در کنار سفر زیارتی اربعین سفر زیارتی حج و سفرهای سیاحتی به کشورهای همسایه وجود دارد که به راحتی می‌توان در آنها به جای استفاده از دلار از ارزهای کشورهای مبدا استفاده کرد. در حال حاضر سالی 10 میلیارد دلار ارز برای مسافرت های برون مرزی ایرانیان هزینه می‌شود که بیشتر آن در امارات، عراق و ترکیه هزینه می‌شود دقیقا کشورهایی که ارز بومی رایج آنها در ایران قابل دسترس است و می‌توان به جای دلار ارز رایج خود این کشورها را تهیه کرد.
در صورتی که مردم  در کاهش تقاضا برای دلار مشارکت کنند، و این اقدام یک نمود مطالبه عمومی در سطح کشور ایجاد کند دیری نمی‌پاید که دولت هم در نگاه اقتصادی کلان به سمت قرار دادهای تجاری بدون دلار برود.
حذف و یا کم کردن نقش دلار در مبادلات بین المللی و یا حتی سفرهای زیارتی می تواند مصداق بارزی از اجرای اقتصاد مقاومتی در سطح فردی باشد به طوری که به جای هزینه کردن برای ارزی مانند دلار از ارز داخلی کشور بهره ببریم.
این نکته حائز اهمیت است که دلار یکی از عوامل قدرتمند شدن ایالات متحده امریکا است و هرچه استفاده از این ارز در کشورهای مختلف بیشتر شود به جریان اقتصادی آمریکا و متحدانش کمک شده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
عبدالله منتقد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
0
یک فرد انقلابی باید دلار مانند نجاست تلقی کند و جتی الامکان از ارز های دیگر مخصوصا ارز کشور های مسلمان و دوست استفاده نماید .
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات