تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۲۰

الياس حضرتي: براي دستيابي به نتيجه كوتاه ‌مدت انتخاباتي، كل نظام را زيرسوال نبريد

(روزنامه اعتماد – 1395/05/21 – شماره 3597 – صفحه 3)

در حاشيه نشست علني روز گذشته مجلس الياس حضرتي، نماينده تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد تا درباره اتفاقات ده روز گذشته نكاتي را بگويد. از مانع‌تراشي‌ها براي رييس دولت اصلاحات تا توهين‌هاي آشكار به رييس‌جمهور و انتشار مجدد هفته‌نامه يالثارات نكاتي بود كه الياس حضرتي به شكلي صريح به آنها پرداخت. نخستين نكته در سخنان حضرتي به تازه‌ترين ممنوعيت ايجاد شده براي رييس‌دولت اصلاحات مربوط بود. او كه دو روز قبل براي تماشاي تئاتر «راپورت‌هاي شبانه دكتر مصدق» قصد حضور در تالار وحدت را داشت با ممانعت دادستاني مواجه شد.

اين موضوع سبب شد تا الياس حضرتي خطاب به رياست قوه قضاييه و دادستان كل كشور از آنها بخواهد تا دلايل اين مساله را بيان كنند و بگويند كه اين برخورد با وي به جرم كدام تخلف‌ها انجام مي‌شود. حضرتي ادامه داد: در برخورد با رييس دولت اصلاحات به‌گونه‌اي حكم حصر انجام مي‌شود و درخواست دارم، رياست محترم قوه قضاييه و دادستان كل كشور استنادهاي قانوني‌اي كه منجر به انجام چنين برخوردي با ايشان مي‌شود را به اطلاع نمايندگان مجلس برسانند، چرا كه به‌راستي ما اطلاعي از اين مسائل نداريم و نمي‌دانيم تخلف‌هاي يك انسان نجيب، باشخصيت و پاك كه تا به امروز يك نقطه تاريك در مورد خود و خانواده‌اش پيدا نشده، چيست؟

نكته دوم در سخنان حضرتي متوجه نشريه يالثارات و حواشي پيرامون توقيف و انتشار مجدد اين نشريه بود. حضرتي با اشاره به تلاشي كه از سوي برخي منجر به ايجاد شكاف و اختلاف ميان طبقات گوناگون جامعه مي‌شود، گفت: يكي از گروه‌هاي موثر و تاثيرگذار كشور اهالي هنر و فرهنگ هستند كه به عنوان گروه‌هاي مرجع در جامعه حضور دارند اما مدتي است تلاشي شكل‌گرفته كه به بهانه‌هاي مختلف، ميان نظام جمهوري اسلامي و هنرمندان شكافي وحشتناك و ديوار بي‌اعتمادي و رودررويي ايجاد كنند. بعد هم ادامه داد: يك نفر در نشريه‌اش با كلماتي زشت و توهين‌آميز تمام هنرمندان را خطاب قرار مي‌دهد و با وجود اينكه هنرمندان طبيعتا واكنش نشان مي‌دهند، خارج از نوبت و به‌شكلي آشكار به اين نشريه مجوز نشر مجدد مي‌دهند. او تاكيد كرد: قطعا ما با تعطيلي و توقيف هيچ نشريه و مطبوعه‌اي موافق نيستيم اما اينكه تعمدا به‌شكلي حركت شود كه به جامعه هنري و فرهنگي كشور دهان‌كجي صورت بگيرد، استراتژي وحشتناكي است كه هنرمندان و حاكميت را رودرروي يكديگر قرار دهند كه اين مساله بي‌اعتمادي ايجاد مي‌كند و بايد جلوي اين اقدامات گرفته شود.

حضرتي از همينجا به موضوع مبتلابه ديگري در حوزه فرهنگ اشاره كرد. يعني سريال تعطيلي كنسرت‌هاي موسيقي مجوزدار؛ حضرتي توضيح داد‌ در كنار وظيفه وزارت ارشاد براي صدور مجوز براي كنسرت‌ها، ساير اركان نيز موظف هستند كه خود را با اين وزارتخانه هماهنگ كنند. اگر مي‌خواهيم كشور را يكپارچه اداره كنيم و نشان دهيم كه يك دولت تصميم‌گيرنده وجود دارد، نيروي انتظامي كه بنابر قانون زيرنظر وزارت كشور اداره مي‌شود، بايد با وزارت ارشاد هماهنگ باشد و ورود ناگهاني ستاد كل نيروهاي مسلح به بحث برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي از ديد ما اتفاقي عجيب است و متاسفانه همچنان داستان كنسرت‌ها و برخورد با صحنه‌هاي هنري و هنرمندان، داستان غم‌انگيزي است. او يك پيشنهاد هم با توجه به نزديك شدن به ايام محرم و صفر داشت: خواهش ما اين است، در آستانه اين ايام عزيز، باتوجه به زحمات فراواني كه براي فيلم «رستاخيز» كشيده شده، اين امكان را ايجاد كنند كه همه مردم بتوانند از تماشاي اين فيلم بهره‌مند شوند. بخش ديگر سخنان حضرتي به سخنان و حملات اخير عليه رييس‌جمهور اختصاص داشت.

اين عضو فراكسيون اميد، دراين‌باره گفت: خطر ديگري كه در جامعه احساس مي‌شود اين است كه عده‌اي تلاش دارند بي‌اعتمادي ميان مردم و دولت ايجاد كنند كه در اين راستا، با سياه‌نمايي، توهين به رييس‌جمهور و القاي ناكارآمدي دولت و آقاي روحاني، بر اين بي‌اعتمادي دامن بزنند. حضرتي با اشاره به زمان اندك باقيمانده تا انتخابات، اين تلاش‌ها را اقدام‌هايي با انگيزه سياسي و انتخاباتي دانست و گفت: با اين حال، ضربه‌اي كه در اثر اين بي‌اعتمادي حاصل مي‌شود براي كل نظام خواهد بود. به گفته او: در طول دولت‌هاي بعد از انقلاب هيچ دولت و رييس‌جمهوري تا اين حد مورد توهين و هجمه قرار نگرفته است.

البته هميشه گروه‌هايي بوده‌اند كه نسبت به فعاليت دولت‌ها و حتي احزاب سياسي، برخوردي توهين‌آميز داشتند اما هنگامي كه كار به نهادهاي مختلف، تريبون‌ها و خبرگزاري‌هاي وابسته به نهادهاي مختلف مي‌رسد، كار پيچيده‌تر مي‌شود. حضرتي خطاب به رقباي انتخاباتي رييس‌جمهور گفت: توصيه‌ام به همه اين دوستان اين است كه براي دستيابي به يك نتيجه كوتاه‌مدت انتخاباتي، نظام جمهوري اسلامي را زيرسوال نبرند و سياه‌نمايي عليه نظام را دامن نزنند. ما علاقه‌منديم در كشور يك قانون و يك روش ايجاد شود. اين‌گونه نباشد كه زماني در دولت گذشته، هنگامي كه از عملكرد ناصحيح دولت در عرصه اقتصاد انتقاد مي‌كرديم، با ما برخورد مي‌شد و به عنوان سياه‌نمايي احضار مي‌شديم اما امروز همگي همدل شده‌اند و نذر كرده‌اند كه حتي يك نقطه مثبت در كارنامه دولت نبينند و به گونه‌اي بر طبل نااميدي و ياس مي‌كوبند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=51203

ش.د9504929

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات