تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۵۶
منتجب‌نيا در دانشگاه فردوسي مشهد:

تفكر اصلاحات با زور و شانتاژ حذف نمي‌شود

(روزنامه اعتماد – 1395/12/16 – شماره 3762 – صفحه 6)

رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي در نشست دانشجويي «هاشمي سياستمداري براي تمام فصول» كه به مناسبت بزرگداشت چهلمين روز درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، به همت انجمن اسلامي دانشجويان نوانديش در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، ضمن اشاره به اينكه بيان نقاط ضعف شخصي كه ديگر در ميان ما نيست، عملي اسلامي نيست، گفت: در آيات قرآن رويه برخورد با مخالفين و دشمنان به صراحت ذكر شده و آمده است كه بدي و خوبي برابر نيستند و در مقابل بدي ديگران به بهترين روش برخورد كنيد! مي‌دانيم كه هر كسي نمي‌تواند اين كار را به سادگي انجام دهد و چنين امري تنها از عهده افرادي برمي‌آيد كه صابر و شكيبا باشند و از مقامات معنوي بهره‌اي برده باشند.
يكي از مفاهيم بسيار ارزشمندي كه در فرهنگ اسلام مطرح شده است، مفهوم كرامت و حلم است كه نشان‌دهنده بالا بودن آستانه تحمل است؛ يعني وقتي به جاهلان و افراد نادان برخورد مي‌كنند، مانند آنها رفتار نمي‌كنند. جامعه ديني نيز جامعه‌اي كريم است. خداوند گاهي صفت كريم را براي خود، گاهي براي پيامبران و گاهي نيز براي فرشتگان به كار مي‌برد. پيامبر گرامي اسلام (صلي‌الله عليه و‌آله‌وسلم) و ائمه معصومين (عليهم‌السلام) نيز خود با كرامت بودند و ما را هم به آن دعوت مي‌كردند. يكي از نوادر روزگار ما كه در عين دارا بودن قدرت، رفتار كريمانه‌اي داشت، مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود. ايشان با اينكه مسوول عالي‌ترين ركن نظام پس از رهبري بودند؛ اما نمي‌گفتند هرچه من مي‌گويم درست است.

شخصيت‌هاي ريشه‌دار مي‌توانند مردم را بسيج كنند نه چند تا روزنامه و فضاي مجازي

قائم مقام حزب اعتماد ملي در ادامه سخنان خود، استقامت در برابر ناملايمات، انتقادپذيري، همت بلند، دورانديشي، اعتدال‌گرايي، زمان‌شناسي، واقع‌بيني، عملگرايي و مردمداري را از ويژگي‌هاي برجسته شخصيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني برشمرد و افزود: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ضمن اينكه شخصي با اعتقاد و مومني وارسته بود؛ اما به مسوولان قدسي يا آسماني اعتقادي نداشت. با افراطي‌گري از هر جناحي مخالف بود و به مردم اعتقاد داشت. مردم را همه كاره مي‌دانست حتي اگر از نظرش اشتباه مي‌كردند. آقاي هاشمي در سال‌هاي اخير به مراتب مردمي‌تر و تكامل يافته‌تر شده بود. وي معتقد بود كه ملي- مذهبي‌ها هم بايد فعاليت كنند. به خاطر دارم كه يك بار در مجلس يكي از ملي- مذهبي‌ها پشت تريبون سخن بسيار تندي در مورد انقلابيون گفت كه شكايت ما را برانگيخت اما آقاي هاشمي به ما گفتند كه بنشينيد. آن آقا هم نماينده مردم است و حق دارد صحبت كند. آقاي هاشمي متاسفانه از همه سو مورد بي‌مهري قرار گرفتند و قدر ايشان به خوبي دانسته نشد. نبايد فراموش شود كه اگر خدايي ناكرده اتفاقي براي اين كشور بيفتد، شخصيت‌هاي ريشه‌دار هستند كه مي‌توانند مردم را بسيج كنند نه چندتا روزنامه و فضاي مجازي!

سال ٨٤ آقاي معين قصد كانديداتوري در انتخابات را نداشت

مشاور رييس‌جمهور در دولت اصلاحات، مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را تكيه گاهي براي جريان اصلاح‌طلبي و اعتدالگرايي در كشور و همچنين شخص حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني دانست و تصريح كرد: مرحوم آيت‌الله هاشمي در سال ۷۶ مردانه ايستاد و اگر چنين نمي‌كرد شايد اصلا حماسه دوم خردادي شكل نمي‌گرفت. با اين حال خيلي از دوستان دوم خردادي ما قبول نداشتند كه آقاي هاشمي يك تكيه گاه براي اصلاحات هستند. ما به برخي از آنها كه تندروي مي‌كردند و حتي به آقاي هاشمي توهين مي‌كردند، تذكر مي‌داديم كه هاشمي ريشه شماست؛ تيشه به ريشه خود نزنيد! سال ۸۴ هم داستان تلخي رخ داد. مردم آماده بودند به اصلاحات راي بدهند اما آرا به خاطر سهم‌خواهي‌هاي عده‌اي تقسيم شد و نتيجه مطلوب حاصل نشد. برخي بزرگان نيز اصرار داشتند كه اين تعدد ايجاد شود وگرنه آقاي معين خودش قصد كانديداتوري در انتخابات را نداشت. اگر اين تعدد رخ نداده بود، آقاي هاشمي يا آقاي كروبي برنده انتخابات سال ۸۴ مي‌شدند.

جريان اصلاحات در كشور يك جريان فكري قوي است

نماينده امام خميني(ره) در شهرباني كل كشور با اشاره به اينكه جريان اصلاحات در كشور يك جريان فكري قوي است، يادآور شد: در دولت قبل عده‌اي مي‌گفتند آخرين ميخ تابوت اصلاحات زده شد و ديگر اين جريان از بين رفته است. آيا چنين شد؟! فكر را نمي‌توان با زور و شانتاژ از بين برد؛ بلكه تفكر تنها با تفكر قابل مقابله است. جريان اصلاحات، جرياني قانوني و اسلامي است كه به هيچ شخصي وابسته نيست؛ بلكه پشتوانه آن مردم هستند. اينكه عده‌اي جريان اصلاحات را وابسته به قدرت حاكم مي‌دانند هم درست نيست؛ چراكه اصلاحات، قصد اصلاح اشكالات حكومت را دارد. خود ما در دولت «مهرورزي» از سخنراني در دانشگاه‌ها محروم بوديم و به ما كه جزو نخستين سخنرانان بعد از انقلاب در دانشگاه‌ها بوديم، اجازه سخنراني نمي‌دادند. آيا با اين بدرفتاري‌ها جريان اصلاحات از بين رفت؟!

پالس مثبت شاخصي در مورد رفع حصر دريافت نكرده‌ايم

در ادامه، تعدادي از دانشجويان به بيان ديدگاه‌ها و طرح پرسش‌هاي خود پرداختند كه منتجب‌نيا به آنها پاسخ گفت. وي در پاسخ به اين پرسش كه نسبت افكار آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با اشتباهات فرزندان‌شان چيست؟ گفت: ما از صحت اشتباهاتي كه شما مي‌فرماييد خبر نداريم اما به فرض وجود چنين اشتباهاتي نمي‌توان آنها را به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نوشت. منتجب نيا در پاسخ به اين سوال كه آيا تغييري در وضعيت محصوران ايجاد شده است يا نه؟ گفت: هنوز تغيير خاصي رخ نداده است و ما هنوز پالس مثبت شاخصي در مورد رفع حصر دريافت نكرده‌ايم. جناب آقاي دكتر مطهري تلاش‌هايي در اين راستا مي‌كنند كه اميدواريم اين تلاش‌ها نتيجه دهد؛ اما هنوز اتفاق خاصي نيفتاده است. عضو سابق مجمع روحانيون مبارز همچنين به دانشجوياني كه انتقاداتي را به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني وارد مي‌كردند، پاسخ داد: ما هم بسياري از اين انتقادات را قبول داريم اما مراسم بزرگداشت يك عزيز از دست رفته، جاي انتقاد كردن به او نيست.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=69943

ش.د9504920

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات