صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 30 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): عده‌ای از ۱۰۰ سال پیش می‌گفتند اگر می‌خواهید پیشرفت کنید باید بروید ذیل غرب. ۵۰ سال در دوره پهلوی ذیل غرب بودیم؛ چه پیشرفتی کردیم؟ وابستگی بیچارگی می‌آورد. یکی از عناصر اصلی نجات از وابستگی، پیشرفت علمی است.(1396/7/26)

▼ حرف روز
درشت‌گوی‌ درشت می‌شنود
در حالی که ترامپ به دنبال آن بود که با بیان سخنان درشت علیه سپاه پاسداران، این نیروی راهبردی را منفعل کرده و از نفوذ آن در افکار عمومی و منطقه بکاهد، نگاهی به فضای اجتماعی کشور و همچنین پیروزی‌های نیروهای مقاومت نشان می‌دهد سخنان رئیس‌جمهور آمریکا سبب نفوذ بیشتر سپاه پاسداران شد و در داخل و خارج همه به حمایت از سپاه برخاستند. سپاه یکی از مهم‌ترین نیروهای انقلابی بوده است که از ابتدای تأسیس آن هدف حمله و تهاجم دشمنان قرار داشته است و سیر تاریخی این نهاد نشان می‌دهد، با افزایش دشمنی‌ها، قدرت رو به تزایدی گرفته است. جالب است که رسانه‌ها و مقامات آمریکایی از ترامپ انتقاد می‌کنند و به زعم خود به دلایل زیر سپاه را پیروز این نبرد می‌دانند: 1ـ نیروهای نیابتی ایران طی ماه‌های اخیر در سوریه و عراق به دستاوردهای نظامی چشمگیری رسیده‌اند. 2ـ یک هفته پس از سخنرانی ترامپ نیروهای هم‌پیمان ایران توانستند اختیار شهر نفت‌خیز کرکوک را به دست بگیرند. 3ـ سپاه نمی‌تواند از میدان مبارزه عقب بکشد. اعتبار داخلی و منطقه‌ای آنها به این واقعیت متکی است که سپاه خوب مبارزه می‌کند و این نهاد عقب‌نشینی نخواهد کرد. 4ـ ژنرال «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران، پس از سخنرانی ترامپ به منطقه کردستان عراق سفر کرد و رایزنی‌های وی با چندین مقام ارشد کردستان، زمینه را برای بازگشت کرکوک به محدوده تحت سلطه دولت مرکزی فراهم کرد. 5ـ رشد نفوذ و قدرت ایران در عراق، سوریه، کردستان و لبنان به معنای آن است که ایران به بازیگر برجسته و پیشرو در منطقه تبدیل شده و واشنگتن تحمل نادیده گرفتن این واقعیت را ندارد. حرکت علیه سپاه همچنین سبب شده است مقامات امنیتی آمریکا در این زمینه ابراز نگرانی کنند؛ دلایل نگرانی آنها هم این است که: 1ـ همه نیروهای آمریکا در منطقه در دسترس سپاه هستند و با تروریستی خواندن آن، امنیت آنان سلب خواهد شد. 2ـ سپاه پاسداران نیروی نظامی قدرتمندی است که تجربیات جنگی موفقی دارد و مسلح به موشک‌های دوربرد است. 3ـ‌ مرزهای سرزمینی ایران در خلیج‌فارس تحت کنترل سپاه است و اتفاقاً آمریکایی‌ها در آنجا تجهیزات و نیروی انسانی فراوانی دارند. 4ـ قطع مکالمات نظامی آمریکا در خلیج‌فارس با ایران پیامدهای سختی را به دنبال دارد. آری پاسخ تهدید، تهدید است و درشت‌گوی درشت می‌شنود.

▼ گزارش روز
هزینه‌تراشی برای سفر اربعین
دو برابر شدن قیمت بلیط اتوبوس، بلیط‌های گران‌قیمت مسافرت هوایی، دریافت هزینه برای پارک خودروها در مرز و... حالا هم فروش دلار به قیمت 4250 تومان به زائران اربعین؛ در حالی که سفارت عراق در تهران برای روادید هر نفر 40 دلار مطالبه می‌کند، این مبلغ در سامانه سماح متعلق به سازمان حج و زیارت به ازای هر دلار 4250 تومان به 170 هزار تومان پول نقد تبدیل شده است و مسئولان سازمان حج و زیارت با کمک صداوسیما تلاش می‌کنند سامانه سماح را تنها مرجع صدور ویزای عراق معرفی کنند؛ در حالی که سفارت عراق در تهران انحصاری شدن کانال صدور روادید را نپذیرفته و در دفاتر خود هم روادید صادر می‌کند تا باز هم هزینه‌های سفر اربعین افزایش پیدا کند؛ شرایط و هزینه‌هایی که می‌تواند مانعی بر سر راه حضور تعدادی از شیفتگان و عاشقان اهل بیت(علیهم‌السلام) در این گردهمایی عظیم باشد و یک علامت سؤال بزرگ در برابر ما قرار دهد که چرا باید دولت به بهانه‌های مختلف هزینه سفر زائران عتبات عالیات و شرکت‌کنندگان در مراسم باشکوه اربعین را افزایش دهد؟ آیا معنا و قصد خواستی در پس این هزینه‌تراشی‌ها وجود دارد؟ مگر جز این است که دولت به منزله بازوی اجرایی جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارد که به اجتماع بزرگ شیعیان جهان در اربعین حسینی در کشور عراق کمک کرده و زمینه حضور گسترده و بیشتر مردم را فراهم کند، پس چرا هر روز مانع و هزینه جدیدی در راه سفر زوار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ایجاد می‌شود؟ این شرایط زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که در مقابل، هر روز امکان سفر به نقاط دیگر با اهدافی کاملاً متفاوت آسان‌تر می‌شود و هر روز از هزینه‌های، سفرهایی که در خدمت تهاجم فرهنگی دشمن و ترویج بی‌قیدی است، کاسته شده و زمینه برای رفتن به چنین سفرهایی بیش از پیش برای مردم فراهم می‌شود!

▼ اخبار ویژه
تجویز مذاکره بر سر توان دفاعی کشور با اروپایی‌ها!
روزنامه «بهار» در گزارشی با عنوان «اروپا، آمریکا نیست» نوشت: «برخی به دنبال همسان‌سازی کشورهای اروپایی و آمریکای ‌ترامپ هستند. در حالی که کشورهای اروپایی همصدا با ایران بر این عقیده‌اند که اختلافات و تنش‌های دیگر موجود میان ایران و غرب (حتی بحث توانمندی‌های موشکی) هیچ گونه ارتباطی با برجام نداشته و نباید این مسائل را یکسان تلقی کرد. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند برای خنثی کردن تهدیدات و فشارهای احتمالی آمریکا مذاکراتی را بر اساس الگوی برجام که مبتنی بر سیاست «بردـ برد» بوده است، با کشورهای اروپایی آغاز کرده و با توجه به توانمندی‌های دیپلمات‌های کشور موانعی را در مسیر دولت‌ترامپ که در پی افزایش فشارها به کشورمان است، ایجاد کند.»

جاسوس هسته‌ای را بانک مرکزی معرفی کرد
محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در واکنش به خبری که وی را عامل معرفی دری‌اصفهانی به تیم مذاکرات هسته‌ای معرفی کرده بود، ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد: «به‌ نحوی نامربوط، اشاره به خبر جعلی معرفی آقای دری‌اصفهانی از سوی این‌ جانب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شده که بی‌پایه و نادرست است. وزارت خارجه به صراحت اعلام کرده است که ایشان به ‌عنوان کارشناس بانکی معرفی ‌شده از سوی بانک مرکزی، مورد مشورت تخصصی تیم مذاکره قرار گرفته است و وزارت اطلاعات به‌ منزله دستگاه مسئول امنیتی کشور، رعایت همه ملاحظات امنیتی در مذاکرات را به ‌عهده داشته و تأیید کرده است.»
 
▼ اخبار
1ـ آمریکا به تعهدات برجامی خود پایبند نبوده است
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان در پنل تخصصی برجام در نشست عدم اشاعه در مسکو اظهار داشت: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مستمر پایبندی ایران به توافق برجام را تأیید کرده است، ایالات متحده آمریکا به تعهدات برجامی خود پایبند نبوده و به صراحت روح و متن برجام را در موارد متعددی نقض کرده است. سیدعباس عراقچی افزود: ایالات متحده آمریکا در حالی که خود ناقض برجام است، دیگران را ناقض برجام می‌داند و خود را در جایگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده و زیاده‌خواهی هم می‌کند. این روال مسلماً نمی‌تواند ادامه پیدا کند و آمریکا باید مسئولیت هرگونه پیامدهای اقدامات خود و زیر پا گذاشتن توافق را بپذیرد. عراقچی تأکید کرد: روشن و صریح می‌گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام یا الحاق ضمایم و اضافات به «برنامه جامع اقدام مشترک» وجود ندارد.

2ـ ترامپ نقش دیوانه‌ها را بازی می‌کند
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با تأکید بر اینکه امنیت و ثبات منطقه صرفاً با حضور ایران تأمین می‌شود، گفت: جنگ ۸۰ ماهه سوریه با شکست نهایی داعش در حال اتمام است. سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی افزود: تمام اتفاقات امروز منطقه و آشوب‌های آن را استکبار جهانی به‌ دلیل مقابله با انقلاب اسلامی به ‌وجود آورده و ترامپ هم فرد دیوانه‌ای نیست؛ بلکه نقش دیوانه‌ها را بازی می‌کند، چرا که برای تحقق اهداف راهبردی آمریکا در منطقه به وجود چنین شخصیتی نیاز است. وی با اشاره به ملاقات کیسینجر با ترامپ در ماه‌های اخیر، تصریح کرد: راهبرد بی‌خردانه این روزای رئیس‌جمهور آمریکا را این مشاور دولت آمریکا به وی توصیه کرده است؛ چرا که آمریکا در شرایط حاضر نیازمند نفوذ و اشاعه ترس بین‌المللی است که جز با وجود فردی به ظاهر دیوانه در رأس دولت آمریکا حاصل نمی‌شود.

3ـ اروپایی‌ها حق دخالت در مسائل دفاعی ما را ندارند
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با بیان اینکه اگر کسانی حق داشته باشند در منطقه حضور پیدا کنند، آن کشورهای منطقه هستند و ایران جزئی از منطقه است، گفت: موضوع موشکی ما به تصمیم‌گیری نظام مربوط است و ما برای دفاع از خود از کسی اجازه نمی‌گیریم و هر چقدر که لازم باشد از امکانات پیشرفته‌تر دفاعی برای دفاع از خودمان استفاده می‌کنیم؛ این جزء خطوط قرمز ماست و اروپایی‌ها، همچون آمریکایی‌ها حق دخالت در مسائل دفاعی و حضور منطقه‌ای ما را ندارند. علی‌اکبر ولایتی در ادامه با اشاره به اینکه برجام هیچ شرطی ندارد، یادآور شد: آنچه بین دو طرف در برجام امضا شده، باید اعمال شود. همچنین اروپایی‌ها باید آمریکا را وادار کنند تا حتماً برجام را اجرا کنند، این وظیفه بقیه کشورهای ١+٥ است که مانع تخطی آمریکایی‌ها و خدشه‌دار کردن برجام بشوند.

4ـ شایعه جریمه بانک‌های ترکیه به دلیل ارتباط با ایران
نهاد نظارتی بخش بانکداری ترکیه با صدور بیانیه‌ای گزارش منتشر شده در یکی از رسانه‌های این کشور مبنی بر تصمیم آمریکا برای جریمه بانک‌های ترکیه‌ای به دلیل ارتباط با ایران را رد کرد. روزنامه «خبر ترک» نوشته بود، آمریکا به زودی شش بانک ترکیه‌ای را به اتهام نقض تحریم‌های ایران چندین میلیارد دلار جریمه می‌کند. این ادعا را هیچ منبعی در آمریکا یا ترکیه تأیید نکرده و نهاد نظارتی بخش بانکی ترکیه نیز آن را «شایعه» خوانده و از مردم خواسته است به آن توجه نکنند. ادعای احتمالی جریمه بانک‌های ترکیه‌ای در حالی منتشر شده است که روابط ترکیه و آمریکا بر سر دستگیری یکی از کارمندان محلی سفارت آمریکا در استانبول تیره و تار شده و دو کشور، صدور روادید برای اتباع طرف مقابل را محدود کرده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست در اظهارات عجیبی درباره علاقه رئیس دولت سازندگی به آب بیان داشت: ‌«چون بزرگ ‌شده کویر بود، قدر آب را خیلی می‌دانست. من سه، چهار بار دیدم وقتی برای افتتاح سد می‌رفت و انفجار آب را می‌دید، ناخودآگاه با دیدن آب گریه می‌کرد. عشق عجیبی به آب داشت. برای همین به سدسازی هم علاقه داشت. آخر هم با عشقش مُرد.»
امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه اشتغالزایی 5/1 میلیون نفری در شش ماهه امسال اشتباه است، گفت: آمار اشتغال از نتیجه میانگین چهار فصل سال به دست می‌آید. وی افزود: یکی از پایگاه‌ها با جمع بستن آمار اشتغال فصل بهار و تابستان و مقایسه آن با آمار اشتغال فصل زمستان سال 95 اعلام کرده بود که یک‌ونیم میلیون شغل ایجاد شده است.
یک پایگاه اصلاح‌طلب با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد و ابراز نگرانی از پیامدهای عدم موفقیت دولت اعتدال در حوزه اقتصاد برای اصلاح‌طلبان نوشت: «دولت هیچ برنامه‌ای برای اقتصادش ندارد. حتی برخی مدیران بانک‌های خارجی که برای همکاری اقتصادی به کشور آمده بودند، پس از مدتی بلاتکلیفی دست خالی بازگشته‌اند.»
پیام باقری، نایب‌رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت برق با اشاره به اینکه سالیانه باید پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود، گفت: صنعت برق نیازمند سالانه 20 هزار میلیارد تومان اعتبار است؛ در حالی که قیمت تمام‌شده برق 110 تومان و متوسط فروش آن 65 تومان است؛ پس با فروش بیشتر برق وزارت نیرو بدهکارتر می‌شود.
«انصاف‌نیوز» نوشت: «اسحاق جهانگیری به دلیل برخی مشکلات و اختلافات در آستانه جدایی از دولت است؛ او در دولت دوازدهم مورد مشورت رئیس‌جمهور قرار نمی‌گیرد و محمود واعظی عملاً جای جهانگیری را در کابینه گرفته است. در انتخاب استانداران نیز استانداران اصلاح‌طلب دوره خاتمی بلاتکلیف مانده‌اند.»
ژان‌ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه پس از دیدار با «آمانو» رئیس سازمان بین‌الملل انرژی اتمی، از سفر احتمالی خود به تهران در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: «ما به زودی فرصت خواهیم داشت ایرانی‌ها را در این دو موضوع (موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای) تحت فشار قرار دهیم.»
رئیس مجلس در دیدار با هیئت اعزامی از حماس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه پشتیبان حماس، گروه‌های مقاومت و مردم فلسطین بوده، ابراز امیدواری کرد که این گروه بتواند به ملت مظلوم فلسطین برای رهایی از رژیم غاصب صهیونیستی کمک کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات