تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۶۳

اصلاح‌طلبان و انتخابات رياست‌ جمهوري

پایگاه بصیرت / محمد كاظمي نماينده مجلس

(روزنامه اعتماد – 1395/12/18 – شماره 3764 – صفحه 1)

اگر از ١٥ روز اول سال درگذريم كه كشور در حال تعطيل رسمي و غير رسمي قرار مي‌گيرد، تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري فاصله چنداني نداريم با اين حال هنوز فضاي كشور آنچنان كه بايد انتخاباتي نشده است. به‌نظر مي‌رسد براي تعيين تكليف كرسي مهم رياست‌جمهوري زماني بيش از اين لازم است، چه اينكه مردم بايد وقت بيشتري براي مطالعه روي كانديدا‌ها و خصوصا برنامه‌هاي‌شان داشته باشند. البته معمولا هنگامي كه انتخاب ميان دولت مستقر و ديگران باشد نشاط انتخاباتي كمتر است و در شرايط عادي اغلب اين رييس‌جمهور حاضر است كه بخت و اقبال بيشتري براي انتخاب شدن دارد ولي شرايط كنوني و خاصي كه ما در آن قرار داريم نياز به حضور گسترده مردم و اعلام نظر و قضاوت آنها را بيش از پيش نشان مي‌دهد.

در واقع مسائل كلان و مهمي وجود دارد كه جامعه بايد پيرامون آنها به بررسي و كنكاش پرداخته و تمايل و گرايش خود را آشكار سازد. به عبارت ديگر انتخابات رياست‌جمهوري همچنان انتخاب ميان بسياري از مسائل ديگر هم هست و بايد روشن شود كه متن مردم پس از چهار سال كه جهت‌گيري‌هاي دولت كنوني را ديده‌اند و اتفاقا انتقادهاي گسترده از تريبون‌هاي مختلف را شنيده‌اند چه قضاوتي خواهند داشت؟ بر همين اساس به‌نظر مي‌رسد مدافعان و موافقان و مخالفان دولت بايد زودتر وارد بحث‌هاي جدي شوند و جامعه را آماده گزينش كنند. هرچه زمان مطالعه و بررسي مردم بيشتر باشد انتخاب آنها عقلاني‌تر و خردمندانه‌تر خواهد بود و از احساس بي‌مبنا دور‌تر مي‌شوند.

همه مي‌دانند مصاديق مشخصي وجود دارد كه در انتخابات رياست‌جمهوري منتظر راي مردم هستند. برجامي كه حدود ٢ سال پيرامونش مذاكره شد و تعاملي كه بعد از آن با جهان صورت گرفت، ادبياتي كه دولت يازدهم داشت، ميزان خدمتي كه به مردم ارايه كرد و روش‌هايي كه از آنها سود جست همه در انتخابات رياست‌جمهوري در معرض راي و نظر مردم قرار مي‌گيرد. نكته جالب اينكه مخالفان دولت از مدت‌ها پيش، رفت و آمدها و رايزني‌ها و حتي حمله‌هاي تبليغي خود را آغاز كرده‌اند و اخيرا با سرعت و حجم بيشتري به دفاع از گذشته مي‌پردازند بدون اينكه تابلوي مبارزات انتخاباتي خود را بالا برده باشند. مثل همان زمان گذشته‌! آمار مي‌دهند مدعي هم مي‌شوند! اينكه چنين روشي يعني تبليغات منفي متكثر و چند جانبه تا چه حد برنامه‌ريزي شده و تاچه حد ناشي از تشتت در جناح مخالف دولت است هرگز انفعال و انتظار جناح اصلاح‌طلب را توجيه نمي‌كند.

اصلاح‌طلبان كه در هر شرايطي پايه و محور و اغلب تعيين‌كننده در انتخابات مختلف هستند بايد تا پيش از فرا رسيدن تعطيلات نوروزي حداقل كلياتي رسمي و مشخص از استراتژي خود را معين و به سمع و نظر مردم برسانند. در ديد و بازديد‌هاي سال نو هنگامي كه بحث بر سر مسائل سياسي پيش مي‌آيد و قطعا انتخابات رياست‌جمهوري كانون بسياري از گفت‌وگو‌ها خواهد شد نبايد سكوت و ابهام باعث خلا تصميم از سوي اصلاح‌طلبان شود.

قطعا مردم همه ملاحظات و محدوديت‌هاي بزرگان اصلاحات را درك مي‌كنند، با اين حال منتظر پيام ضمني ايشانند تا در قضاوت‌هاي خود آن را دخالت دهند و آماده كارزاري شوند كه با آن روبه‌رو خواهند شد. از آنجا كه استراتژي اصلاح‌طلبان و اعتداليون حضور حداكثري مردم پاي صندوق‌هاي راي است، لازم است پيام‌ها و آرمان‌هاي روشن و دايمي جناح اصلاح‌طلب با توان و انرژي بيشتري نشان داده شود و از هم‌اكنون سخن گفتن جدي را با مردم آغاز كرد.

موضوع اين نيست كه تاكتيك‌هاي انتخاباتي كه گاهي اثرات تعيين‌كننده‌اي دارند برملا شوند مساله آن است كه به صداي بلند و از سوي بزرگان محبوب «بودن» و «نقش‌آفريني» به گوش مردم رسانده شود تا دلگرم شوند و مساعي خويش را براي خلق يك حماسه ديگر گرد‌آورند.

مردم كريم ما كه در انبوهي از مشكلات اقتصادي بسر مي‌برند بايد بدانند كه چگونه مي‌شود بر اين همه ناملايمات غلبه كرد؟ آيا هنوز بايد با صبر و شكيبايي راه تدريجي اصلاحات را در پيش گيرند؟ به واقع چه نوع رويكرد و روشي مي‌تواند مشكلات متعدد معيشتي و سياسي را حل كند؟ پاسخ دقيق و جامع و روشن و ساده به اين سوال‌ها يك ضرورت است.

بايد با مردم سخن گفت و آنان را به دقايق كار و موانع راه بيشتر آشنا كرد. انتخابات صحنه فراخي است كه در آن امكان گفت‌وگو با مردم بيشتر مي‌شود و محدوديت‌ها با همه آزاري كه مي‌رسانند رنگ مي‌بازند. پيام نوروزي طرفداران اعتدال و اصلاحات پيامي لازم و تاثيرگذار و پر‌طنين خواهد بود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=70191

ش.د9504917

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات