تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۸۱
واکنش دو پهلو؛ از حداد عادل تا رسایی و جوانفکر

زبان الکن اصول‌گرایان در محکومیت خودسری

(روزنامه همدلي – 1396/04/04 – شماره 629 – صفحه 1)

اهانت بی‌سابقه برخی از اعضای گروه‌های فشار به رئیس جمهور آن هم در روزی که مردم ایران و برخی کشورهای دیگر جهان برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خیابان آمده بودند، واکنش بسیاری از چهره‌های سیاسی کشور، اعم از اصلاح‌طلب، اعتدالی و برخی اصول‌گرایان معتدل را برانگیخت. قبح عمل انجام شده آن قدر بوده که برخی از چهره‌هایی که در موارد مشابه از اعمال این‌چنینی اعلام برائت نمی‌کردند نیز با این موج همراه شده و از این عمل اعلام انزجار کردند. اگرچه تقریبا همه رسانه‌های اصول‌گرا ترجیح دادند که این موضوع مهم را نبینند و بی‌تفاوت از کنار آن بگذرند تا مجبور نباشند به محکومیت اقدام دوستان خود بپردازند.

در این میان برخی از اصول‌گرایان مشهور که انتظار می‌رفت به طور صریح این اقدام را محکوم کنند، با قید برخی اگر و اماها این اتفاق را محکوم کردند، اما البته تلاش کردند که بخشی از حق را به جانب توهین کنندگان به رئیس جمهور نیز بدهند.

حدادعادل: مردم حق دارند...

دکتر غلامعلی حدادعادل؛ نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) که در انتخابات اردیبهشت نتوانستند نامزد مورد حمایت خود را به ساختمان پاستور برسانند، از جمله افرادی بود که انتظار می‌رفت موضع‌گیری در این باره از سوی وی با صراحت همراه باشد، اما وی ترجیح داد که جمله خود را با «مردم حق دارند...» شروع کند، اگرچه در بخش دوم جمله خود توصیه می‌کند که «به دور از اهانت» باشد.

او روز گذشته گفت:«مردم حق دارند نسبت به برخی اظهار نظرات رئیس‌جمهور انتقاد داشته باشند، اما باید نظرات خود را به صورت گفتارهای عقلانی و منطقی و به دور از اهانت بیان کنند.»

حدادعادل در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به حواشی رخ داده در راهپیمایی روز قدس، اظهار داشت:«توصیه مقام معظم رهبری همیشه بر این بوده که حرمت جایگاه‌ها همواره حفظ شود، اتفاقی که روز گذشته افتاد و عده‌ای در حاشیه راهپیمایی روز قدس به رئیس‌جمهور توهین کردند، خلاف توصیه مقام معظم رهبری بود.»

نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مطابق معمول چندسال اخیر و البته در لفافه به «خودجوش بودن» این حرکت اشاره می‌کند و می‌گوید:«فرض سازمان یافته بودن این واقعه نیز غیرمنطقی است، زیرا کسی نمی‌داند که رئیس‌جمهور از چه نقطه‌ای در جمع راهپیمایان حضور پیدا می‌کند.»

سخنان حدادعادل در حالی است که اقدام افرادی که مراسم روز قدس را عرصه شعارهای وحدت‌شکن تبدیل کرده بودند، هیچ تناسبی با مفهوم«انتقاد» نداشته و یک سری جملات توهین‌آمیزی با مضامینی چون مقایسه روحانی با ابوالحسن بنی‌صدر رئیس جمهور مخلوع و فراری کشور و نسبت دادن صفت«آخوند آمریکایی» به رئیس جمهور بوده است.

جوانفکر: نمی‌شود چندان خرده گرفت

طیف احمدی‌نژادی اردوگاه اصول‌گرا نیز در این موضع اشتراک نظر داشته است، به طوری که مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد اگرچه معتقد است که«باید تقبیح کرد» اما قیدی برآن اضافه می‌کند، تا به صراحت این اقدام را محکوم نکرده باشد. او می‌گوید:«شاید نشود به توهین کنندگان چندان نیز خرده گرفت، زیرا آنها طی چهار سال گذشته شاهد توهین‌های زشت‌تری نسبت به خود بوده‌اند.»

«علی‌اکبر جوانفکر» طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود با اشاره به حواشی روز قدس با عنوان «سوزن و جوالدوز» نوشت:«روز جمعه مصادف با روز جهانی قدس، فرصتی بود تا جناب آقای روحانی به میان مردم برود. آنهایی که رئیس جمهور را دروغگو، منافق یا یک آخوند آمریکایی خطاب کردند و علیه او شعار دادند حتما کار ناشایستی کرده‌اند زیرا به کسی توهین کردند که ۲۴سال نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بوده، ۱۶سال دبیری این شورا را برعهده داشته و در دو دوره ریاست جمهوری از تایید صلاحیت شورای نگهبان برخوردار شده و توانسته است رای اکثریت قاطع مردم را به دست آورد و در واقع این توهین در شرایطی صورت گرفته است که هنوز جوهر تایید صلاحیت شورای نگهبان و رای مردم به آقای روحانی خشک نشده است.»

جوانفکر با این همه توصیف در محکومیت موضوع اما ادامه می‌دهد:« با اینکه توهین صورت گرفته را باید تقبیح کرد، اما شاید نشود به توهین‌کنندگان چندان نیز خرده گرفت، زیرا آنها طی چهار سال گذشته شاهد توهین‌های زشت‌تری نسبت به خود بوده‌اند. جناب آقای روحانی در کسوت ریاست جمهوری، مخالفان خود را همواره با استفاده از الفاظی مانند مزدور، بی‌شناسنامه، ترسو، افراطی، جیببر، مستضعف فکری، متوهم، بزدل، کاسب تحریم، فاسد، عقب مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری و ... خطاب کرده است. بدون تردید توهین از بالا به پایین عملی زشت‌تر محسوب می‌شود، زیرا به توهین رسمیت می‌دهد و آن را به یک عمل عادی مبدل می‌سازد.»

او در حالی به توهین کنندگان به روحانی «خرده» نمی‌گیرد که بلافاصله به انتقاد از«توهین به احمدی‌نژاد» در سال‌های اخیر می‌پردازد. گویی از نظر او حالا که به احمدی‌نژاد توهین می‌شود، پس اشکالی ندارد که به روحانی نیز توهین شود. جوانفکر در ادامه یادداشت خود نوشت:«در این میان به رسانه‌های زنجیره‌ای حامی دولت محترم نیز باید متذکر شد که رگ غیرتشان را در خصوص توهین به رئیس جمهور، کمتر متورم کنند، زیرا آنها در طول هشت سال ریاست جمهوری دکتر احمدی‌نژاد، بیشترین توهین‌ها را نسبت به ایشان روا داشتند و از کشیدن کاریکاتور، توهین و هتاکی و دادن نسبت‌های خلاف واقع به ایشان هیچ ابایی نکردند. اگر قرار باشد کسانی به خاطر توهین به نماینده ملت مورد مواخذه قرار گیرند، قبل از هر کس باید یقه کسانی را چسبید که توهین به نماینده ملت را در ادوار گذشته رسمیت بخشیدند و در چهار سال گذشته نیز ناجوانمردانه‌ترین رفتارهای توهین‌آمیز را علیه دکتر احمدی‌نژاد از خود بروز داده‌اند.»

انتقاد یامین‌پور از منتقدین هتاکان

وحید یامین‌پور چهره رسانه‌ای نزدیک به جبهه پایداری، اما ترجیح می‌دهد که از همان اول اتفاق را محکوم نیز نکند و بلکه به انتقاد از مخالفان این هتاکی‌ها نیز می‌پردازد. وی که یک تریبون مهم رسانه ملی را در شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی نیز در اختیار دارد، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:«بعضی‌ها در اهانت هم انحصار طلبند. می‌گویند فقط ما حق اهانت داریم؛ دیگران مودب باشند.» او البته در ادامه جمله‌ای نوشته است که خود می‌تواند اهانت به رئیس جمهور باشد. مجری رسانه ملی این اهانت‌ها را به اخلاق روحانی نسبت می‌دهد وو می‌نویسد:«متاسفانه اخلاق آقای روحانی دارد روی مردم اثر می‌گذارد.»

رسایی: خودجوش بود

«حمید رسایی» از نزدیکان جبهه‌ پایداری در یادداشتی تلگرامی این اتفاق زشت را «رفتار واکنشی و احساسی توده‌ها علیه رفتار عامدانه روحانی» خواند و نوشت:«در خصوص پشت صحنه اتفاق امروز باید گفت که از دو حال خارج نیست؛ یا این افراد غیر حزب‌اللهی، با برنامه قبلی و با هدف اتهام‌زنی به جریان مومن انقلابی و برای مشغول کردن جامعه و مظلوم‌نمایی، این کار را کرده‌اند و یا این اتفاق، بدون برنامه قبلی از سوی مردم عادی و البته واکنشی احساسی و مقطعی در عکس‌العمل به رفتارهای دشمن شادکن روحانی بوده است، شاید هم عده‌ای با برنامه شعار سر دادن را «کلید» زده اند و عده‌ای احساساتی هم بی‌خبر از طراحی پشت صحنه در آن پازل بازی کرده و با توجه به مواضع روزهای اخیر روحانی، تکرار شعارها را وظیفه خود دانسته‌اند.»

زبان الکن اصول‌گرایان در محکومیت خودسری

اگرچه در روزهای گذشته برخی از اصول‌گرایان به درستی این تحرکات را محکوم کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که این اقدام بیشتر از سوی اصول‌گرایانی صورت گرفته که در سال‌های اخیر به اردوگاه اعتدال نزدیک شده‌اند و به خصوص پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، مصلحت کشور را در تداوم ریاست وی می‌دانند. اما اصول‌گرایانی که در چهارسال اخیر و سه انتخابات 92، 94 و 96در جناح مقابل روحانی قرار داشته‌اند، در این فقره چندان جدیتی در محکومیت توهین به رئیس جمهور نداشته‌اند. واقعیت این است که گروه‌هایی که عناوین«خودسر»، «فشار» و برچسب‌های دیگری از این دست را بر خود دارند، در مواردی که عمل می‌کنند، به نفع جناح اصول‌گرا وارد میدان شده‌اند و یا حداقل خود این گونه فکر می‌کنند.

از چهره‌های شاخص انصار حزب‌الله در انتخابات 76 و تخریب خاتمی تا ترور سعید حجاریان و حمله وزرای دولت اصلاحات، از برهم زدن اجتماعات اصلاح‌طلبان تا پرتاب چوب و سنگ به علی مطهری همه کسانی دخیل بوده‌اند که تلاش می‌کردند فضا را بر رقبای اصول‌گرایان تنگ کنند. از همین منظر می‌توان لکنت اصول‌گرایان در محکومیت جدی این گونه تحرکات را می‌توان درک کرد. چهره‌های مطرح این جناح نیز هرگاه خواسته‌اند وانمود کنند که این تحرکات را محکوم می‌کنند، از این منظر به ماجرا نگریسته‌اند که این تحرکات باعث تبلیغات منفی علیه اصول‌گرایان و نیروهای ارزشی می‌شود وگرنه خود موضوع قانون‌شکنی و خودسری به عنوان یک حرکت خلاف قانون، شرع و مصلحت کشور مورد توجه این گروه از اصول‌گرایان واقع نشده است.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=33054

ش.د9602653

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات