صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۷۴۲

اخبار ویژه روزنامه های 7آبان1396

کیهان

از وطن فروشی در مجلس ششم تا تظاهر به غیرت مقابل کیهان
کارچاق‌کن صهیونیست‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌گوید موضع کیهان در برابر بدعهدی‌های آمریکا، هدیه بی‌نظیر به ترامپ است.


کیهان دیروز در تیتر اول خود با اشاره به تشدید پشت سرهم تحریم‌های آمریکا که ناشی از احساس بی‌عملی دولت ایران است، تصریح کرد توقف اجرای برجام، تنها راه مقابله با گسترش دشمنی‌ها و تحریم‌هاست.


احمد شیرزاد عضو بدنام فراکسیون مشارکت در مجلس ششم در واکنش به این تیتر کیهان به «فرارو» گفته است: «گاهی نسبت به سلامت عقلی کسانی که این گونه مسائل بدیع را مطرح می‌کنند شک می‌کنم. در شرایط حاضر من فکر می‌کنم ساده‌ترین دانشجویان علوم سیاسی برایشان قابل درک است که این کار هدیه‌ای بی‌نظیر به ترامپ است.»


به گفته شیرزاد «اگر واقعاً کسانی می‌خواهند به عنوان عامل آقای ترامپ فعالیت کنند، بحث دیگری است اما اگر منافع ملی در میان است، این پیشنهادها نادرست است. الان آمریکایی‌ها به دنبال برهم زدن توافق هسته‌ای هستند تا بتوانند تحریم‌های شدید و کمرشکن علیه ایران وضع کنند.»


وی می‌افزاید: «مشکل آمریکایی‌ها در این راه این است که برجام یک توافق بین‌المللی است، سازمان ملل آن را تأیید کرده است، مصوبه شورای امنیت را دارد و متحدین آمریکا و روسیه و چین مخالف بر هم زدن آن هستند و دولت ایران به عنوان طرف اصلی ماجرا به دنبال حفظ چارچوب توافقنامه است.»


شیرزاد افزود: «در چنین شرایطی این تنها ترامپ و متحدانش است که از وارونه شدن این دیگ سود می‌برد. اینکه ما بیاییم دو دستی این هدیه را به ترامپ تقدیم کنیم، کسی که این پیشنهاد را مطرح می‌کند یا از ترامپ الهام می‌گیرد و یا باید در سلامت دیدگاه او تردید کرد.»


او درباره یکطرفه شدن برجام گفت: «برجام فقط یک موافقتنامه بین ایران و آمریکا نیست، موافقت‌نامه‌ای جهانی است. توافق‌نامه موضع نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، ما نمی‌توانیم از موضع نظام تخطی کنیم. نظام با همه طرف‌های درگیری در مسئله مذاکره کرده است. اگر قرار بود غیر از این باشد که می‌رفت فقط با آمریکا مذاکره می‌کرد.»


به گفته شیرزاد «برجام موافقت‌نامه جهانی است و ایران به تعهداتش پایبند است و افتخار می‌کنیم که ایران به تعهدش عمل می‌کند و پیمان‌شکن نیست. از آنطرف هم آمریکایی‌هایی که عقلانیت دارند نسبت به رفتار ترامپ ابراز شرمساری می‌کنند و می‌گویند اگر توافق بر هم بخورد حیثیت و وجاهت بین‌المللی آمریکا از دست می‌رود و کسی دیگر به مذاکره با ایالات متحده اعتماد نخواهد کرد.


این اظهارات در حالی است که به تصریح خوشبینی مقامات دولتی، برجام پیاپی از سوی آمریکایی‌ها نقض شده است، تا آنجا که به خاطر همین فشارهای ناقض برجام و به تأکید آقای ظریف «بعد از 20 ماه هنوز نتوانسته‌ایم حتی یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم».

و البته تحریم‌های شدیدتر که برجام را بالکل از حیز انتفاع ساقط می‌کند در راه است، از سوی دیگر اروپایی‌ها جز برخی انتقادهای لفظی، هیچ اعتراض عملی به عهدشکنی‌های پیاپی آمریکا نکرده‌اند و هیچ سرمایه‌گذار و بانک بزرگ اروپایی هم به اعتبار همین فشارهای آمریکا حاضر به همکاری با ایران نشده است. هم‌اکنون امکان دسترسی به درآمدهای نفتی وجود ندارد و به همین دلیل مثلاً ما پول نفت فروخته شده به کره جنوبی را با واحد پول این کشور دریافت می‌کنیم یا مجبوریم به جای آن کالا وارد کنیم.


اما از همه جزئیات فنی ماجرا که بگذریم و بارها در گزارش‌ها و تحلیل‌های کیهان مستندات عنوان شده، فرار به جلوی فرد بدنامی مانند شیرزاد است که از سود و زیان کشور و هدیه به دشمنان ایران سخن می‌گوید و دنبال عامل‌ترامپ می‌گردد.


این نماینده سابق مجلس در آغاز فضاسازی آمریکا و صهیونیست‌ها و سازمان منافقین علیه برنامه هسته‌ای ایران، ضمن نطقی خیانت‌آلود در مجلس ششم مدعی شد 19 سال به دنیا دروغ گفته‌ایم و حالا دم خروس بیرون زده است.


همین ادبیات وطن‌فروشانه وی باعث شد رئیس‌مجلس وقت (کروبی) او را پشت تریبون نگه دارد و اعتراض کند مبنی بر اینکه چرا مثل رادیو اسرائیل حرف می‌زنی؟!
آدمی دون‌پایه در این حد حالا مدعی تشخیص سود و زیان برای کشور است. در پاسخ او باید به بیان توبیخ‌آمیز امیر مؤمنان(ع) خطاب به اشعث بن‌قیس استناد کرد.


اشعث (از خیانتکاران جنگ صفین) هنگامی که امام(ع) مشغول خطابه بود، به اعتراض گفت «این سخن به ضرر تو بود نه به نفع تو»: امام نگاه معناداری به اشعث کرد و فرمود: تو چه می‌فهمی چه چیزی به ضرر یا سود من است. لعنت لعنت‌کنندگان بر تو باد ای دروغ‌باف فرزند دروغ‌باف، ای منافق... آن کس که شمشیر دشمن را به سوی قوم خود رهنمون شود و تهدید را به جانب آنها بکشاند، سزاوار است که نزدیکان او را دشمن شمارند و دیگران هم از او ایمن نباشند».


کسی که 14 سال پیش تبدیل به صدای منافقین و رادیو اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران شده بود و برای دشمن سند جعل می‌کرد، اکنون غلط می‌کند درباره دشمن و دوست و سود و زیان و مصلحت کشور حرف بزند.

دولت آمریکا قرارداد فروش بوئینگ به ایران را لغو می‌کند
دولت آمریکا احتمالاً قرارداد فروش هواپیمای بوئینگ به ایران را لغو می‌کند.
تارنمای واشنگتن فری‌بیکن ضمن انتشار این خبر نوشت: دولت ترامپ از سوی کنگره برای لغو این قرارداد تحت فشار است.


این تارنما به نقل از چند منبع آگاه در دولت و کنگره آمریکا افزود: تصمیم اخیر دولت ترامپ برای افزایش فشار اقتصادی و بازمذاکره توافق هسته‌ای باعث تغییر در موضع آنان درباره فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران که برای عملی شدن نیازمند مجوز از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا است، شده است.
به گفته این منابع، دولت ترامپ با نگاهی انتقادی در حال بازبینی این قرارداد است و به لغو آن تمایل دارد.


این گزارش افزود: با وجود اینکه این قرارداد باعث افزایش فرصت‌های شغلی در آمریکا می‌شود، دولت و کنگره این کشور به هیچ قرارداد تجاری با ایران اجازه انعقاد و اجرا نخواهند داد. مقام‌های ارشد آمریکا بر این اعتقادند که فروش این هواپیماها در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نیست.
قرارداد بوئینگ با ایران‌ایر شامل فروش 80 فروند هواپیما می‌شود.


فرانسه: ایران دامپروری ما را نجات داد(!)
رئیس فدراسیون ملی گوشت فرانسه، از نجات دامپروران فرانسوی توسط ایران و چین خبر داد.


الکساندر بوردو در گفت‌وگو با فرانس 24 با اشاره به وضعیت نه چندان خوب دامپروران فرانسوی، گفت ایران و چین با وارد کردن گوشت از فرانسه، دامپروران این کشور را نجات می‌دهند.


وی گفت: پرورش‌دهندگان گاو، گوسفند و خوک بازار جدیدی را برای عرضه محصولات خود پیدا کرده‌اند، در حالی که مصرف گوشت در فرانسه کاهش یافته، این موضوع موجب دلگرمی دامپروران فرانسوی شده است. اکنون مردم فرانسه کمتر از گذشته گوشت خریداری می‌کنند و سرانه مصرف آنها در 10 سال اخیر تا 2/25 درصد معادل 86/7 کیلو در سال به ازای هر نفر کاهش یافته است، به همین علت پرورش‌دهندگان دام در جست‌وجوی بازارهای جدید برای فروش محصولات خود هستند.


ایران با خرید گوشت گاو و گوسفند و چین با خرید گوشت خوک نمونه‌هایی از این بازارهای جدید محسوب می‌شوند.


بوردو ادامه داد: «تا پیش از این 80 درصد از گوشت گاو حوزه اروپا از طریق صادرات گوشت فرانسه تامین می‌شد؛ اما به علت رقابت شدید میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بی‌علاقگی و بی‌میلی مردم به مصرف گوشت، فروش ما به شدت کاهش یافته است. به همین دلیل ما به دنبال بازارهای جدید برای توسعه بخش دام خود هستیم.
از سوی دیگر «مشرق» در گزارشی نوشت: واردات کالاهای مصرفی غیرضروری از فرانسه در پسابرجام، 4 برابر شده است.


براساس گزارش گمرک، در نیمه اول سال 96 ایران 136000 تن انواع کالاهای فرانسوی وارد کرده است که 2/3 برابر بیشتر از رقم نیمه اول سال 95 است. در نیمه اول سال 95 حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران، 57000 تن بود.


واقعیت نگران‌کننده‌تر آن که میزان واردات کالاهای فرانسوی در دو سال اخیر نسبت به دوران قبل از برجام، افزایش وحشتناکی داشته است.


در نیمه اول سال 94 که هنوز برجام اجرایی نشده بود، حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران 33000 تن بود اما با رشد بیش از 70 درصدی در نیمه اول سال 95 به 57000 تن رسید و در نیمه اول سال 96 هم رشد بیش از 300 درصدی را نسبت به دوران قبل از برجام طی کرد.


احتمالا یکی از استدلال‌های مسئولان دولت در واکنش به انتقادات درباره افزایش واردات از فرانسه، این است که این واردات مربوط به کالاهای  اساسی، کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید است، اما براساس آمار، علاوه بر واردات انبوه خودرو و لوازم یدکی پژو و رنو، در نیمه اول امسال، انواع و اقسام اجناس مصرفی، لوکس، بنجل، غیرضروری و کالاهای دارای تولید مشابه داخل از فرانسه راهی بازارهای ایران شده است.


براساس گزارش گمرک، در نیمه اول امسال، کالاهای مصرفی همچون ماهی قزل‌آلا، گوشت منجمد گاوی، گوشت گوسفندی، ماهی‌های زینتی، گلابی خشک‌کرده، دانه آفتابگردان، چای، فلفل، هل، ذرت و جو از کشور فرانسه وارد ایران شده است.


همچنین در 6 ماه اول سال جاری 44/450 تن برنج فرانسوی وارد کشور شده است. ارزش این مقدار برنج فرانسوی 31/441/011 دلار بوده است. در این مدت، 3/2 تن شیرینی فرانسوی به ارزش 646/311/951 ریال معادل 19/539 دلار وارد کشور شده است. همچنین 4/5 تن شکلات فرانسوی به ارزش 382/079/846 ریال وارد ایران شده که بابت آن 11/722 دلار ارز، از کشور خارج شده است.


براساس گزارش مرکز آمار، ایران در سالجاری تا پایان شهریورماه نزدیک به 16 تن پفیلای فرانسوی وارد کرده که ارزش آن 1/540/937/494 ریال معادل 47/501 دلار بوده است.


630 تن غذای سگ و گربه خانگی نیز در نیمه اول 96 از مبدا فرانسه راهی بازارهای ایران شده که بابت آن 48/256/793/779 ریال هزینه شده که ارزش دلاری آن 1/485/104 دلار اعلام شده است. همچنین بیش از 8 تن سرکه نیز در این مدت از فرانسه وارد کرده‌ایم.


رونق بخشیدن به اقتصاد رکود زده فرانسه در پسابرجام در حالی اتفاق افتاده که آقای روحانی پس از دیدار با اولاند رئیس‌جمهور وقت فرانسه گفت ایجاد اشتغال برای جوانان ایران، یکی از دغدغه‌های رئیس‌جمهور فرانسه است(!)

20 درصد کاهش صادرات غیرنفتی در 2 سال اجرای برجام
یک روزنامه حامی دولت نسبت به کاهش صادرات غیرنفتی هشدار داد.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت، صادرات کالاهای کارخانه‌ای در سال 1395 به میزان 15 درصد نسبت به سال 1394 کاهش داشت و در شش ماهه اول 1396 به میزان 5درصد دیگر کمتر از شش ماهه مشابه سال قبل بود.

اگر شرایط به همین ترتیب ادامه یابد، در سال‌های آتی نیز با کاهش بیشتر صادرات مواجه خواهیم بود. البته بحث صادرات محصولات وابسته به نفت و گاز در اینجا مطرح نیست زیرا ساختار متفاوت دارد و توسعه آنها وابسته به تولید نفت و گاز است و به علاوه به اشتغال کشور کمک زیادی نمی‌کنند چون سرمایه‌بر هستند.


می‌توان مثال‌های فراوان آورد که هزینه تمام شده به دلایل مختلف با شرایط رقابتی متفاوت هستند و دولت قدرت تصحیح آن ساختارها را ندارد تا با ایجاد محیط رقابتی و تامین منابع ارزان‌تر، قیمت تمام شده در تولید را کاهش دهد و تنها راه برای جبران عدم توانایی‌های کشور در حکمرانی، افزایش نرخ ارز قلمداد می‌شود، درحالی‌که افزایش بهره‌وری است که به تقویت پول ملی می‌انجامد و ما متاسفانه از آن بی‌بهره هستیم.

توجه نمی‌کنیم که افزایش نرخ ارز برای جبران کاستی‌ها از یک طرف موجب افزایش قیمت واردات می‌شود که خود باعث افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات می‌شود و از طرف دیگر و شاید مهم‌تر از آن، تاثیر تغییر نرخ ارز بر انتظارات تورمی است که آن هم به دلیل فقدان هدف‌گذاری سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی به وجود آمده است.

این رویه قابل ادامه نیست و کشور را به دوری باطل از افزایش نرخ ارز، افزایش تورم و تکرار آن مواجه می‌سازد که جز تخریب بیشتر ساختارها نتیجه دیگری ندارد.

راه‌حل اساسی از یک طرف اقدام شجاعانه دولت در تصحیح ساختارهای اقتصادی است که البته امری میان‌مدت است و از طرف دیگر توجه به استقلال بانک مرکزی و سیاست‌گذاری ارزی است.


یادآور می‌شود 20درصد کاهش صادرات نسبت به سال 94 (سال شروع اجرای برجام) درحالی است که دولتمردان ادعا می‌کردند با توافق، صادرات غیرنفتی رونق می‌گیرد.


سی‌ان‌ان: آمریکا در کردستان عراق از ایران دور خورد
شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد ایران در بحران کردستان عراق، آمریکا را دور زد.


در گزارش ‌سی‌ان‌ان آمده است: حدود دو هفته پیش یکی از مقامات ارشد امنیتی عراق از یک واسطه مورد اعتماد خواست که پیامی را به مسعود بارزانی، برساند. به گفته هادی العامری، در این پیام آمده بود؛ «به مسعود بگو اگر عقب‌نشینی نکند جنگ شروع و به پا خواهد شد. با آدم حساب‌ کردن آمریکایی‌ها ما را تحریک به جنگ نکند.»


در ادامه این گزارش به شهر نفتی کرکوک و خط و نشانی که دولت مرکزی عراق در آن جا کشید، اشاره شده و آمده؛ نیروهای عراقی به دلیل شدت گرفتن جنگ با داعش در سال 2014 این منطقه را ترک کردند اما اکنون که این گروه تروریستی در حال فرار است، دولت عراق می‌کوشد تا این منطقه را پس بگیرد.


آنچنان که در 16 اکتبر حدود 9 هزار نیروی دولتی عراق، طی چند ساعت به کرکوک رفتند و کرکوک بدون جنگ پس گرفته شد.


سی‌ان‌ان در ادامه به اهمیت نقش ایران در بازپس‌گیری کرکوک توسط دولت مرکزی عراق اشاره کرده و آورده است؛ به نظر می‌رسد که ایران در تلاش برای بازگرداندن کرکوک نقش مهمی داشت. گفته می‌شود قاسم سلیمانی در عملیات کرکوک نقش مهمی داشته است.


برخی از کردها معتقدند که شاید بهتر باشد با محور ایران حرکت کنند.


خراسان

ذره بین نظارتی روی برندهای دروغین خارجی
بر اساس دستورالعمل یک نهاد مسئول به تعدادی از دستگاه های فعال در امر مبارزه با قاچاق کالا، با اشاره به ضرورت اجرای هرچه قوی تر طرح های پاک سازی مناطق آلوده به خرید و فروش اقلام قاچاق، از مدیران مربوط خواسته شده ضمن نظارت بر فرایند سامان دهی نشان های تجاری (برند) خارجی در سطح عرضه به ویژه در حوزه پوشاک و محصولات سلامت محور، به مساعدت برای برندسازی و معرفی اسامی تولیدکنندگان برتر ایرانی اقدام و گزارش آن را ماهانه به مسئولان مربوط اعلام کنند.


دولت پس از 8 سال مسئول «فهام» را عوض کرد
در حالی که طرح فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی (فهام) در سال 88 از طرف هیئت دولت وقت به وزارتخانه های نیرو و نفت ابلاغ و در سال 89 با تبدیل شدن به قانون، سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق ایران به عنوان مجری رسمی آن مشغول فعالیت شد، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به وزیر نیرو، طرح مذکور پس از هشت سال از سازمان یادشده، گرفته و به شرکت توانیر واگذار شد.


ایران

امیر قطر: ایران تنها تأمین‌کننده غذا و داروی مردم ما در زمان محاصره بود
امیر قطر گفت: تنها راه ما برای تأمین غذا و دارو برای مردم‌مان در زمان محاصره از طریق ایران بود. به گزارش ایسنا، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در بخشی از  گفت‌وگوی خود با شبکه
سی بی اس نیوز، گفت: ایران همسایه ماست، ما بیش از آنها (کشورهای محاصره کننده قطر) با  ایران اختلاف نظر و روابط خارجی زیاد داریم، اما اجازه دهید یک چیزی را بگویم زمانی که آن کشورها، برادران‌مان همه چیز را محاصره کردند، دارو و غذا را محاصره کردند تنها راه ما برای تأمین غذا و دارو برای مردم‌مان از طریق ایران بود. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قطر آماده است تا به درخواست این کشورها برای تعطیلی شبکه الجزیره و قطع روابط با ایران پاسخ دهد، گفت: حاکمیت ما یک خط قرمز است. ما دخالت هیچ کس در این حاکمیت را نمی‌پذیریم. پاسخ منفی است.

 گزارش  «نیشن» از وضعیت جدید کردستان عراق
هفته‌نامه امریکایی «نیشن» نوشت: تحولات عراق در طی هفته اخیر و قبل از آن، بر سیاست خارجه امریکا در خاورمیانه سایه انداخت، و شک و تردیدها  در زمینه توانایی ترامپ در محدود کردن تأثیرگذاری ایران در منطقه را بیشتر کرد. تصرف شهر نفتخیز عراق در 24 مهر توسط ارتش عراق و نیروهای حشد شعبی اتفاق افتاد و این تغییر بسیار بزرگی در شمال عراق موجب شده است.


حال، در مقایسه با هر زمانی در 20 سال گذشته، گروه‌های کرد حامی ایران، آماده‌اند تا تأثیر بیشتری بر سیاست منطقه محلی خود بگذارند.به گزارش «انتخاب»؛ این گروه‌ها از جمله اتحادیه میهنی کردستان، در اداره کردستان عراق به حاشیه رانده شده بودند. رویدادهایی که سقوط کرکوک را موجب شدند، توازن موجود را به گونه‌ای تغییر دادند که به احتمال زیاد، باتوجه به کاهش تأثیرگذاری حزب دموکرات کردستان، امریکا نیز تضعیف خواهد شد و در مقابل اتحادیه میهنی کردستان و ایران قدرت بیشتری پیدا می‌کنند، که نتیجه آن  تأثیرگذاری بیشتر بر سیاست‌های کردستان خواهد بود.



توصیه برجامی بنیاد کارنگی به ترامپ
«بنیاد کارنگی برای صلح» در واشنگتن می‌گوید امریکا بهتر است برجام با ایران را حفظ کند و برای برطرف ساختن نگرانی‌هایش، با متحدان اروپایی خود گفت‌وگو و تبادل نظر کند. کارشناسان در این بنیاد هشدار می‌دهند که بدون دیپلماسی، انزوایی خطرناک در انتظار امریکاست. به گزارش «انتخاب»، در جدیدترین گزارش بنیاد کارنگی آمده است که «برجام با موفقیت توانسته است تاکنون تهدید اتمی ایران را مهار و امریکا و جهان را امن‌تر نگاه دارد.»


نویسندگان گزارش توصیه کردند ترامپ بهتر است به جای تصدیق نکردن عملکرد ایران به توافق، آن را در چارچوب استراتژی درازمدت مربوط به خاورمیانه حفظ کند.
ویلیام برنز، مدیر بنیاد کارنگی برای صلح گفت: «ما می‌توانیم بدون از بین بردن توافق اتمی، بدون از دست دادن اهرم دیپلماسی و بدون از هم پاشیده شدن ائتلافی بین‌المللی با ایران مقابله کنیم، توافقی که حاصل تلاش سخت دو دولت قبلی امریکا بوده است.» ترامپ چندی پیش استراتژی جدید واشنگتن در برابر ایران را اعلام کرد و با بیان اینکه نمی‌تواند پایبندی تهران به توافق هسته‌ای را تأیید کند، از استراتژی جدید علیه ایران خبر داد و گفت این استراتژی با اعمال تحریم‌های سنگین علیه سپاه پاسداران ایران آغاز می‌شود.


آرمان

تسلیت رهبر انقلاب به آیت‌ا... سبحانی

مقام معظم رهبری در پیامی درگذشت همشیره مکرمه آیت‌ا... آقای حاج شیخ جعفر سبحانی را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است:« بسم ا... الرّحمن الرّحیم، آیت‌ا... آقای حاج شیخ جعفر سبحانی دامت برکاته درگذشت همشیره‌ مکرّمه را به حضرت مستطاب‌عالی و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم و دوام صحت و عافیت جنابعالی و رحمت و مغفرت الهی را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. والسلام علیکم و رحمه‌ا... سیّد علی خامنه‌ای 6/ آبان ماه/ 9»

تشکیل«کارگروه‌اندیشه‌ورز» خبرگان

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس خبرگان از تشکیل «کارگروه‌اندیشه‌ورز» مجلس خبرگان به ریاست آیت‌ا... جنتی خبر داد.. سید احمد خاتمی با اشاره به دیدار اعضای مجلس خبرگان و مقام معظم رهبری عنوان کرد: ایشان در آن جلسه پروژه‌ای را از مجلس خبرگان طلب کردند؛ مساله مهمی که به اساس انقلاب مربوط می‌شود. در این راستا هیات رئیسه مجلس خبرگان با برگزاری دو جلسه چگونگی اجرایی کردن امر مقام معظم رهبری را بررسی کردند و این نتیجه حاصل شد که معظم‌له هیات اندیشه ورزی را از مجلس خبرگان طلبیده‌اند.

بررسی هفتمین گزارش برجام

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت : هفتمین گزارش وزارت امور خارجه از برجام قوی‌تر از گزارشات قبلی وزارت خارجه است. مرتضی صفاری نطنزی افزود: این گزارش هفته گذشته به کمیسیون ارائه شد و ما آن را قوی‌تر از گزارشات قبلی وزارت خارجه ارزیابی می‌کنیم. وی اظهارکرد: در گزارش جدید وزارت خارجه اقدامات اخیر آمریکا خصوصا نقض عهدهایی که داشته آمده و در محتوای این گزارش به عدم پایبندی آمریکاییها به تعهداتشان اشاره شده است. صفاری نطنزی ادامه داد: ما هفته آینده این گزارش را در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی می‌کنیم.

نقویان مشاور وزیرکشور شد

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر طی حکمی حجت‌الاسلام ناصر نقویان را به سمت مشاور امور فرهنگی و توسعه مشارکت‌های مردمی این ستاد منصوب کرد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر طی حکمی حجت‌الاسلام ناصر نقویان را به سمت مشاور امور فرهنگی و توسعه مشارکت‌های مردمی این ستاد منصوب کرد.

سیا، موساد و عربستان خریدار اطلاعات ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در گوشی‌های هوشمند، شبکه تلگرام وجود دارد که بیگ‌دیتای (Big Data) ما در اختیار این پیام‌رسان است و می‌تواند با واکاوی اطلاعات، یک نظرسنجی یا نظرسازی بزرگ در کشور ما به راه‌اندازد و سازمان سیا، موساد و عربستان سعودی هم خریدار این اطلاعات هستند.

سردار غلامرضا جلالی در «چهارمین همایش مصون‌سازی زیرساخت‌های کالبدی کشور» گفت: با توجه به موضوع مصون‌سازی کشور در برابر تهدیدات بهتر است نگاهی از حوزه دانش و دانشگاه به این موضوع داشته باشیم. ما باید طوری کشور را مصون کنیم که اگر تهدید صورت گرفت روی آن اثر نگذارد. این پدافند غیرعامل باید در کل کشور و در همه سطوح اجرا شود؛ یعنی اگر تهدیدی صورت گرفت آب از آب تکان نخورد.

آمادگی کامل در مرز مهران

نماینده مردم ایلام در مجلس از آمادگی کامل استان به‌ویژه مرز مهران برای عبور زائران اربعین حسینی خبر داد. جلال میرزایی درباره آخرین وضعیت مرز مهران در استان ایلام برای تردد زائران اربعین حسینی اظهار داشت: در استان ایلام تمام امکانات از یکی دو ماه پیش فراهم و تدارک لازم انجام شده است. وی افزود: خوشبختانه آمادگی خوبی در سطح تمامی نهادها در این زمینه وجود دارد و ما منتظر زوار اربعین هستیم تا بدون هیچ دغدغه‌ای از مرز مهران برای زیارت عبور کنند. این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: در مورد مسائل مربوط به روادید زائران نیز خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد.

مرزهای «تمرچین» و «پرویزخان» مسدود است

سرکنسولگری ایران در اربیل، در بیانیه‌ای تاکید کرد: مرزهای بین‌المللی«تمرچین» و «پرویزخان» همچنان نظر به درخواست دولت عراق مسدود است. در بیانیه سرکنسولگری ایران در اربیل آمده است: با توجه به پرسش‌های فراوان ارسال شده، اعلام می‌گردد تاکنون تصمیم جدیدی در خصوص مرزهای بین‌المللی تمرچین و پرویزخان اتخاذ نشده است.

لذا این مرزها همچنان نظر به درخواست دولت جمهوری عراق مسدود هستند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: فعالان اقتصادی و مسافرین محترم ایرانی و عراقی می‌توانند از مرز بین‌المللی «باشماق» به عنوان جایگزین مرزهای تمرچین و پرویزخان استفاده کنند. ضمناً اتباع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق مجازند علاوه بر دیگر مرزها، از تمرچین و پرویزخان برای بازگشت به کشورشان استفاده کنند.

پیش‌بینی یک نماینده از رای‌ مجلس

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که اردکانیان و غلامی موفق به کسب رای اعتماد مجلس برای تصدی وزارتخانه‌های نیرو و علوم خواهند شد. محمدباقر سعادت اظهار کرد: آقای دکتر اردکانیان در جلسات مختلفی که در مجلس حضور پیدا کرد از تجارب و رزومه کاری، طرح و برنامه‌هایش گزارشی را به نمایندگان ارائه کرد و پاسخ محکم و مستدلی به ابهامات و سوالات نمایندگان داد.

وی افزود: به نظر من وزیر پیشنهادی نیرو با آرای بالای نمایندگان موفق به کسب رای اعتماد مجلس برای تصدی این وزارتخانه خواهد شد. وی در عین حال تصریح کرد: در مورد آقای غلامی حرف و حدیث‌هایی وجود دارد اما امیدواریم ایشان بتواند رای اعتماد نمایندگان را کسب کند البته شاید آرای ایشان نسبت به آقای اردکانیان کمتر باشد اما به نظر می‌رسد ایشان نیز می‌تواند نظر مثبت مجلس را نسبت به خود جلب کند.

بهانه دست دیگران ندهیم

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تاکید بر این‌که مصوباتی مانند لغو عضویت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد به فضاسازی علیه ایران کمک می‌کند، گفت: برای این‌که ثابت کنیم رای مردم تاثیرگذار است نباید به این حواشی دامن زنیم. عبدالرضا هاشم زایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثریت مردم مسلمان هستند و حکومت ایران مردمسالار است نباید این‌گونه موضوعات را بهانه‌ای در دست دیگران قرار داده و جوسازی علیه کشور ایجاد کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات