صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۵۸۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 9 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): پیاده‌روی اربعین نشان‌دهنده این است که این راه، راه عشق است؛ منتها نه عشق مجنونانه، عشق همراه بصیرت؛ مثل عشق اولیا به خدا.(1395/9/3) www.basirat.ir

▼ حرف روز
نگرانی مشترک
موضوع ملاقات‌های متعددی که هر از چند گاهی بین معارضان مسلح دولت سوریه با رهبران سیاسی و امنیتی در رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، خبر جدیدی نیست. در همین راستا، به تازگی دیداری بین ایوب قرا،‌ وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی‌ و کمال اللبوانی،‌ از رهبران معارضان مسلح سوریه‌ در فلسطین اشغالی صورت گرفته که اللبوانی در این ملاقات مدعی شده است، ایران از طریق حزب‌الله بر سوریه و لبنان مسلط شده و اگر معارضان سوری از ناحیه آمریکا کمکی دریافت نکنند،‌ ایران کل خاورمیانه را تحت تسلط خود در می‌آورد!
طرح این‌گونه سخنان از سوی معارضان سوری و تلاش برای تشویق صهیونیست‌ها به دخالت بیشتر در امور داخلی سوریه، تنها بخشی از اقداماتی است که در سال‌های اخیر برای بازکردن بیشتر پای صهیونیست‌ها به بحران سوریه صورت گرفته است و درعین حال نشان‌دهنده مشکلاتی است که معارضان سوری با آن روبه‌رو هستند. گفتنی است، این در شرایطی است که رژیم صهیونیستی و معارضان مسلح سوری امید زیادی به دونالد ترامپ، داشتند،‌ اما با روی کار‌آمدن او خیلی زود مشخص شد که این امیدها واهی بوده است. تصمیم دولت دونالد ترامپ برای قطع حمایت از گروه‌های مسلح و متوقف کردن حمایت‌های تسلیحاتی از آنها سیلی سنگینی بود که به صورت این گروه‌ها نواخته شد.
از سوی دیگر، نزدیک شدن ترکیه به محور روسیه و ایران همزمان با تشتت و پراکندگی در اردوگاه قطر و عربستان سعودی (دو حامی اصلی معارضان سوری در منطقه) سبب شد تا این معارضان تنها یک حامی حقیقی برای خود داشته باشند که همان رژیم غاصب صهیونیستی است. رژیمی که خود پیش از هر گروه و نیرویی به حمایت و کمک‌ برای ادامه حیات نحسش نیاز دارد.
این در حالی است که رژیم صهیونیستی هم به شدت نگران نزدیک شدن جمهوری اسلامی ایران،‌ حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه به جولان اشغالی است و از این وحشت دارد که سلاح‌های مدرن و پیشرفته‌ای از طریق سوریه یا ایران به دست حزب‌الله برسد؛ از این رو با حملاتی که گه‌گاه به مواضع حزب‌الله و ارتش سوریه دارد، سعی می‌کند به گروه‌های مسلح سوری کمک کرده و تحرکات ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن را محدود کند که تا به امروز این اقدامات و حملات نیز نتوانسته است کمکی به این رژیم کند.

▼ گزارش روز
در مسیر برادری
هر روز بر امواج سیل‌ خروشان عاشقان و شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مسیر کربلا افزود می‌شود و هزاران هزار نفر در تلاش و تکاپو هستند تا به این قافله بپیوندند و با پای پیاده خود را به عراق برسانند و به خیل عظیم دلدادگانی ملحق شوند که در این مسیر قدم گذاشته‌اند؛ اما در میان این همه شور و علاقه و در میان این همه عاشقی، توجه به یک نکته برای همه راهیان عتبات عالیات در اربعین حسینی حیاتی و ضروری است و آن، اینکه در کنار عمل و عبادت شخصی و بهره‌مندی از فیض حضور در طریق کربلا، یک مسئولیت مهم‌تر و یک وظیفه خطیر نیز در این مسیر بر دوش تک‌تک آنان است و آن عبارت است از تلاش برای برگزاری باشکوه این گردهمایی عظیم، تلاش برای افزایش الفت میان شیعیان فارغ از هر ملیت و قومیتی، تلاش برای سپاسگزاری و احترام به خادمان امام حسین(ع) و میزبانان این همایش بی‌بدیل. اگرچه پیشتر و مشخصاً در نوشتار روز گذشته در همین ستون از نقش مدیران و مسئولان کشورمان در حفظ  بافت اجتماعی و روح این مراسم نوشته شد، اما این مهم تنها معطوف به آنان نیست؛ بلکه نفر به نفر زائران کربلای معلی در این زمینه وظیفه و مسئولیت دارند تا در این مسیر و این سفر چنان رفتار کنند که زمینه الفت بیشتر میان دو ملت را فراهم کنند و در خدمت شکوه و زیبایی این حرکت عظیم باشند. اقداماتی که شاید به ظاهر بسیار هم پیش پا افتاده باشد، مانند آنکه تشکر کلامی را فراموش نکنند، صبر و تأمل بیشتری به خرج دهند، تفاوتی میان موکب‌های ایرانی و عراقی قائل نباشند، از مجادلات بیهوده بپرهیزند، به فرهنگ و راه رسم مردم عراق احترام بگذارند و...؛ اما تأثیرات فراوان و شگفت‌انگیزی خواهد داشت. زائران این سفر باید در نظر داشته باشند که مهم‌تر از عبادت و فیض شخصی، وظیفه دارند برای کمک به وحدت و برادری میان شیعیان و مردم دو کشور و حفظ فرهنگ و شاکله اجتماعی این راه‌پیمایی و گردهمایی بزرگ و بی‌نظیر تلاش کنند.

▼ اخبار ویژه                        
به ولایت فقیه معتقد هستم!
اسماعیل دوستی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که اواخر مهر ماه به دیدار مهدی کروبی رفته است، گفت: «در این دیدار صمیمی که مانند یک دیدار پدر و فرزندی بود، بحث‌های مختلفی داشتیم؛ از جمله در مورد انقلاب اسلامی و آینده جمهوری اسلامی. ایشان در این مورد فرمودند، من به میراث گرانبهای امام خمینی(ره) که جمهوری اسلامی است، پایبند هستم و به قانون اساسی که زیرساخت و یادگار امام است به خصوص اصل ولایت فقیه معتقد هستم و همچنین نسبت به آینده نظام که خونبهای شهدای عزیز است، بسیار امیدوارم.» گفتنی است، تأکید وی بر پایبندی به جمهوری اسلامی و قانون اساسی و ولایت فقیه در حالی است که فتنه‌گران در آشوب هشت ماهه، بر روی اسلام در عبارت جمهوری اسلامی خط کشیدند و علیه اصل ولایت فقیه شعار دادند.
آژانس نمی‌تواند راستی‌آزمایی کند!
«تد کروز»، نماینده ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا در حساب کاربری‌ خود در توئیتر در اظهارنظر عجیبی مدعی شد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر به انجام راستی‌آزمایی‌های هسته‌ای از ایران نیست؛ زیرا نظام بازرسی برجام به گونه‌ای تدوین شده است که راه تقلب را باز می‌گذارد.» این در حالی است که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده است، بار دیگر بر اینکه ایران به تعهداتش تحت توافق هسته‌ای پایبند بوده و بازرسان این نهاد بین‌المللی برای اقدامات راستی‌آزمایی خود مشکلی ندارند، تأکید کرده است.

▼ اخبار
1ـ دوران انتخابات به پایان رسیده است
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» با انتقاد از رفتار و اظهارات رئیس‌جمهور نوشت: «روحاني تصور مي‌كند كه هنوز دوران انتخابات است و مي‌تواند با چند جمله كه ظاهري تند و تيز دارد، نگاه‌ها را به سمت خود جلب كند و از حجم انتقادات بكاهد. تصور رئيس‌جمهور و حلقه اعتدالي نزديك به او آن است كه منتقدان اصلاح‌طلب دولت كه حاميان واقعي روحاني هم هستند، با چند جمله از نقدهاي خود دست مي‌كشند. اين تصور نادرست سبب شده است كه روحاني در «اعلام نظر»، اصلاح‌طلبانه سخن بگويد و هنگامي كه زمان «اعمال نظر» مي‌رسد خلاف جهت وعده‌هاي خود عمل مي‌كند... الگويي كه رئيس‌جمهور آن را دنبال مي‌كند بيشتر شبيه «حرف‌درماني» است.» روزنامه بهار در ادامه با هشدار به آقای روحانی، نوشت: «صبر و سكوت حاميان روحاني در انتخابات هم ‌اندازه‌اي دارد و نمي‌توان توقع داشت كه در برابر اين دوگانگي در حرف و عمل تا ابد صبوري كنند.»

2ـ صدور مجوز «جنگ نامحدود» برای دولت آمریکا
به گزارش راشاتودی، «رکس تیلرسون» و «جیمز ماتیس» وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا از کنگره این کشور خواستند مجوز جدیدی برای استفاده از نیروی نظامی بدون هیچ‌گونه محدودیتی به لحاظ بُرد زمانی و جغرافیایی تصویب کنند. رکس تیلرسون در این باره در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: هرگونه «مجوز برای استفاده از نیروی نظامی که در کنگره به تصویب می‌رسد، نباید از لحاظ زمانی و مکانی محدود باشد.» وی در ادامه افزود: «هر قانونی که یک تاریخ پایان را تعیین کند، ممکن است ندانسته دشمنان آمریکا را جسورتر کند.» ماتیس نیز در نشست مجلس سنا گفت: «باید تصدیق کنیم که در دوره‌ای از کشمکش مداوم به سر می‌بریم و چنانچه به دشمن خود نگوییم که چه روزی قصد داریم جنگ را تمام کنیم، احتمال بیشتری وجود دارد که این جنگ را زودتر به پایان برسانیم.»

3ـ برجام یا باید لغو شود یا اصلاح!
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است: توافق هسته‌ای با ایران (برجام) یا باید لغو شود یا اصلاحاتی در آن صورت گیرد. بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، نتانیاهو در نشست کابینه رژیم صهیونیستی که به تازگی برگزار شده است، ضمن اعلام مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران مدعی شد:‌ «این [توافق] به دستیابی ایران به زرادخانه تسلیحات هسته‌ای منجر خواهد شد.» وی در نشست با کابینه خود به مسائلی اشاره کرد که در برجام قید نشده است و این موارد را این‌گونه عنوان کرد:‌ «تهاجم ایران در منطقه و شبکه تروریستی ایران و همچنین برنامه ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک.» نتانیاهو با اشاره به توافق هسته‌ای سال 1994 با کره شمالی گفت: «ما شاهد بوده‌ایم که از آن زمان تا کنون چه اتفاقاتی افتاده است. حالا ایران 30 برابر از نظر اقتصادی قدرتمندتر از کره شمالی است.»

4ـ تحریم اصلی‌ترین ابزار آمریکا در برابر ایران
فؤاد ایزدی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره برنامه آمریکا در قبال ایران گفت: آمریکا می‌خواهد اهرم‌های قدرت را از ایران بگیرد که ابزار اصلی او در این مسیر تحریم است؛ چرا که احساس می‌کند به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای که داشت، ایران پای مذاکره آمد؛ به ویژه در حوزه هسته‌ای که ایران امتیازات فراوانی را داد. الآن هم همان روش تحریم را در حوزه‌های دیگر استفاده می‌کند. وی افزود: در هفته گذشته در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته سه قانون تحریمی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد؛ چرا که دیدند برخی‌ها در داخل کشور اصرار بیش از حدی به برجام داشتند؛ طرف مقابل احساس کرد که برجام ارزش زیادی برای ایران دارد و این ذهن کاسب‌کار آقای ترامپ به این نتیجه رسید که با استفاده از برجام می‌توان به اهداف بیشتری رسید.

▼ اخبار کوتاه
طبق اعلام خزانه‌داری آمریکا، این نهاد آمریکایی به منظور اجرای بند (ب) ۱۰۵ از «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» (کاتسا) مقررات داخلی خود در زمینه «تحریم‌های مرتبط با تروریسم جهانی» را اصلاح کرده است. این بند از قانون یاد شده دولت آمریکا را به اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه اشخاص خارجی که مقامات، مأموران یا وابستگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، موظف می‌کند.
محمد زارع‌فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات درباره سوءقصد به چند نفر از روحانیون در هفته گذشته گفت: متأسفانه، در این باره هنوز آقای روحانی عکس‌العملی نشان نداده ‌است. در مقام یک روحانی خیلی از آقای روحانی دلگیرم که در حد بیانیه‌ هم واکنشی نشان نداد. ایشان برای خواننده و... دل می‌سوزاند،‌ ای کاش برای هم‌لباس خود هم دل می‌سوزاند.
بر اساس گزارش‌ «دیجیتال‌ژورنال»، چین در حال ایجاد یک بازار فروش با ارز خود است و در ماه‌های آتی یک شاخص نفتی با «یوآن» معرفی خواهد کرد؛ اقدامی که به کاهش تسلط دلار آمریکا در مبادلات نفتی کمک خواهد کرد؛ چرا که با ایجاد یک بازار فروش به یوآن، تقاضا برای ارز چینی افزایش می‌یابد و تسلط دلار آمریکا تضعیف می‌شود.
یک منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی کشورمان دلیل شرکت نکردن ایران در نشست ابوظبی را صادر نشدن روادید برای مقامات ایرانی از سوی امارات عنوان کرد. گفتنی است، براساس اطلاعاتی که بر روی وبگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است، در این نشست 700 نفر از 67 کشور عضو آژانس شرکت می‌کنند.
بر اساس اسناد و مدارک جدید منتشر شده از سوی پایگاه ویکی‌لیکس، عربستان سعودی در راستای مقابله با محور مقاومت به جز همکاری‌های امنیتی، اطلاعاتی، تسلیحاتی و... با رژیم صهیونیستی، تلاش‌های گسترده‌ای را برای نفوذ در محور مقاومت شروع کرده است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای طی حکمی حسین فدایی را به‌ عنوان مسئول دفتر بازرسی خود منصوب کردند. رهبر معظم انقلاب همچنین از زحمات حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در این سمت تشکر کردند. گفتنی است، آقای ناطق‌نوری چندی پیش از این سمت استعفا داده بود.
میشل عون در گفت‌وگو با شبکه‌های تلویزیونی لبنان تأکید کرد: ایران از سال 1979 (پس از پیروزی انقلاب اسلامی) تحریم شد؛ اما با خوداتکایی به قدرت منطقه‌ای تبدیل شده و در تحولات و راه‌حل‌های منطقه نقش دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات