تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۵۸۷۶

آبستراکسیون در نمایشگاه مطبوعات

بزرگترین غایبین نمایشگاه مطبوعات ، خود مطبوعات و رسانه های موثر هستند و یا به تعبیری با عدم حضور خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات که رنگ بوی اعتراض به سیاست های دولت در این زمینه را دارد نوعی آبستراکسیون انجام داده و نمایشگاه را اعتبار انداخته اند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ سید فخرالدین موسوی
 بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات از پنجم آبان کار خود را شروع کرده و تا 12 آبان برای بازدید عموم فعال است. برای تحلیل این نمایشگاه یک راه میانبر و ساده وجود دارد؛ نگاه به پوستر این نمایشگاه. بر روی سایت این نمایشگاه  دو پوستر در معرفی آن وجود دارد، در اولی مرد روزنامه فروشی با موهای سپید بر روی دوچرخه در حالی که کودکی که حتماً نقش نوه او را ایفا می کند روزنامه ای را به طرف لنز دوربین گرفته است؛ در پوستر دوم نیز خانواده  با چهره هایی خندان در حال  در عکس گرفتن در نمایشگاه هستند. پوستر های طراحی شده به دم دستی ترین شکل ممکن معنا و مفهومی را به مخاطب القا می کند و آن پر رنگ بودن جنبه سرگرمی  در این گردهمایی رسانه ای با چاشنی خاطره بازی و نوستالژی است. این معنا و مفهوم در بدو ورود به  نمایشگاه نیز در برابرتان قرار میگیرد، در این نمایشگاه مهم‌ترین و توی چشم ترین غرفه ها به غرفه کودکان و ناشران این حوزه تعلق گرفته است، و چند قدم جلو تر نیز که بی شک شلوغ ترین قسمت و محیط نمایشگاه در این روزها بود، چند نفر با صورت های رنگ شده و کلاه گیس هلی فرفری رنگی و لباس های عجیب غریب  مشغول سرگرم کردن بازدید کنندگان کسل از نمایشگاه  بیست و سوم هستند. شلوغ ترین غرفه ها نیز متعلق به آنها بود که  بساط تفریح و سرگرمی را برای بازدید کنندگان فراهم کرده بودند، مانند مسابقه «ادا بازی» به تقلید از برنامه تلویزیونی خنده وانه که در یکی از غرفه ها برگزار می شد!

آبستراکسیون در نمایشگاه مطبوعات

 شاید همین توصیفی که  تا اینجای نوشتار از نمایشگاه مطبوعات  رفت نیز  رئیس دولت اعتدال  را قانع کرد که سخنرانی مراسم افتتاحیه این نمایشگاه را به معاون اول خود، اسحاق جهانگیری واگذار کند و ترجیح بدهد برنامه دریافت استوار نامه  سفرای جدید کشورهای تانزانیا، فلیپین ، سریلانکا  و فنلاند را جایگزین آن کند. مجموع اتفاقاتی و شرایطی که یک معنا را منتقل می کند عبارت است از آنکه؛  برگزار کنندگان این نمایشگاه میل چندانی به برقرار شدن نمایشگاهی پویا و چالشی را نداشته اند! 
شاید رسانه های مهم و تاثیر گذار کشور خواه متعلق به جریان اصلاحات و خواه متعلق به جریان اصولگرا  پیش از برگزاری نمایشگاه به این موضوع واقف بودند و اصلا در نمایشگاه بیست سوم حضور نیافتند به گونه ای که  این نمایشگاه از نظر غیب و عدم همراهی رسانه ها رکورد دار شد.
با توجه به شرکت نکردن روزنامه های اصلاح طلبی چون، شرق و اعتماد و آرمان و... که به نوعی نماینده تمام عیار جریان رسانه ای اصلاح طلبان هستند و رسانه های جریان ساز کشور محسوب می شوند و همچنین  خبرگزاری ها و سایت های مهمی  چون فارس ، تسنیم ، رجانیوز ، جهان و نام های  فراوان دیگر، نگاه به سیاهه غایبان نمایشگاه خود بهترین  شاخصه برای دریافت چگونگی این نمایشگاه و فضای حاکم بر آن است و بر این اساس به راحتی میتوان گفت ، بزرگترین غایبین نمایشگاه مطبوعات ، خود مطبوعات و رسانه های موثر هستند و یا به تعبیری با عدم حضور خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات که رنگ بوی اعتراض به سیاست های دولت در این زمینه را دارد نوعی آبستراکسیون انجام داده و نمایشگاه را اعتبار انداخته اند.
اما اینکه چرا شرایط نمایشگاه  مطبوعات در سال پنجم دولت اعتدال تا این حد بی رونق است سوالی است که مسئولان دولت باید پاسخ آن را بدهند، اما اگر به عنوان یک ناظر از بیرون به آن نگاه کنیم  با یک رفتار متضاد روبرو می شویم، از یک سو شعار ها و حمایت های ویژه از رسانه ها از زبان مسئولان دولتی و به ویژه خود رئیس جمهور را شاهدیم، که اگر قرار بود همانگونه که شعار داده شده بود عمل هم می شد شاهد نمایشگاه هایی کاملا پویا و پر چالش می بودیم؛ از طرف دیگر به عمل  دولت اعتدال که نگاهی بیاندازیم شاهد برخورد سرد  در این زمینه هستیم، چنانچه این  دولت در همان بدو آغاز کار خود که  حمایت ویژه ای  نیز از سوی رسانه های اصلاح طلب دریافت کرده بود، رای به تعطیلی نمایشگاه مطبوعات داد و آن را برگزار نکرد و در تمام سالهای بعد نیز موضوع عدم پذیرش برخی رسانه ها و تحریم رسانه ها همواره وجود داشته و هیچ دوره ای نبود که همه رسانه ها بدون  نگرانی در این زمینه تنها به حضور فعال در این گردهمایی رسانه ای بیاندیشند؛ برخورد متناقضی که در 5 سال گذشته همواره وجود داشته  اما این به معنای پایان فرضت دولت برای اثبات شعارهایش در زمینه رسانه ها و منتقدان نیست و در همین نمایشگاه و در فرصت اندک باقی مانده اگرچه رسانه ها  زیادی در آن حضور ندارند اما دولت می تواند  زمینه حضور چهره های مختلف رسانه ای را فراهم و با برگزاری نشست ها و مناظرات صریح و شفاف  تا حدودی به شعارهایش عمل کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات