تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۵۹۳۱
سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از سفر مهم ترکیه بازگشت

توافق بزرگ نظامی

(روزنامه وطن امروز ـ 1396/05/28 ـ شماره 2235 ـ صفحه 2)

سفر بسیار مهم سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ترکیه با موفقیت به پایان رسید. به گزارش «وطن امروز»، سرلشکر باقری پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و همینطور مقامات ارشد نظامی این کشور، روز پنجشنبه به ایران بازگشت. سفر او به ترکیه منحصر به فرد بوده است. پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 57، این نخستین باری بود که عالی‌ترین مقام نظامی ایران به ترکیه سفر کرده است. براساس گزارش‌ها، در این سفر توافقات بسیار مهمی در حوزه نظامی میان ایران و ترکیه انجام شد. توافقاتی که در برخی از آنها روس‌ها نیز به عنوان ضلع سوم نقش‌آفرینی کرده‌اند. «وطن امروز» در ابتدای سفر سرلشکر باقری به ترکیه در گزارشی نوشت یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکره میان طرفین، موضوع آتش‌بس در سوریه و حل اختلاف بر سر مساله ادلب است. حالا در پایان سفر سرلشکر باقری به ترکیه، موضوع توافق بر سر عملیات نظامی مشترک میان ایران، روسیه و ترکیه در ادلب مطرح شده است. موضوع کردستان عراق و اصرار مشکوک مسعود بارزانی بر همه‌پرسی استقلال نیز از محورهای بسیار مهم سفر سرلشکر باقری به ترکیه بوده است که براساس اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در پایان این سفر، طرفین یعنی ایران و ترکیه درباره این موضوع به یک موضع مشترک رسیده‌اند و آن امکان‌پذیر نبودن این همه‌پرسی و ضرورت عدم انجام آن است. این موضع مشترک ایران و ترکیه یک پیام و هشدار روشن به مسعود بارزانی است که همسایه‌های بزرگ اقلیم کردستان در شرق و شمال آماده برخورد با فتنه همه‌پرسی استقلال هستند. مساله امنیت مرزها نیز مورد توافق ایران و ترکیه قرار گرفته است و طرفین در این‌باره به توافقاتی دست یافته‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه قرار است برای محکم کردن این توافقات بزودی عازم ایران شود؛ توافقاتی که آمریکایی‌ها را نیز حساس و وزیر خارجه این کشور را آماده سفر به ترکیه کرده است.

روایت سرلشکر باقری از توافقات

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بعد از دیدار رئیس‌جمهوری و مقامات نظامی و امنیتی ترکیه درباره توافقات صورت گرفته اظهارنظر کرد. سرلشکر باقری ترجیح داد ابتدا درباره موضع مشترک 2 کشور درباره اقدام مشکوک مسعود بارزانی برای انجام همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق اظهارنظر کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان گفت: ایران و ترکیه درباره تصمیم به برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق دیدگاه مشترکی دارند. در جریان این سفر درباره مسائل منطقه‌ای مهم از جمله تصمیم همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق در اوایل مهرماه با مقامات ترکیه مذاکراتی داشتیم. وی بیان کرد: در این دیدار 2 طرف ایرانی و ترک تاکید و اعلام کردند که برگزاری این همه‌پرسی چنانچه اتفاق بیفتد، مبنایی برای آغاز یک سری تنش و درگیری در داخل کشور عراق خواهد بود که تبعات آن دامنگیر کشورهای همجوار خواهد شد. سرلشکر باقری با بیان اینکه برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، هم عراق، هم ایران و هم ترکیه را درگیر خواهد کرد، به ایرنا گفت: به همین علت مقامات 2 کشور تاکید دارند که چنین کاری امکانپذیر نیست و نباید صورت بگیرد. وی در ادامه اظهار کرد: در جریان دیدار با مقامات ترکیه درباره هماهنگی 2 کشور در ایجاد آرامش و امنیت در سوریه در ابعاد مختلف بحث و تاکید شد بر مبنای ساز‌وکاری که در آستانه دنبال می‌شود و براساس مذاکرات کارشناسی که در تهران و آنکارا بین مقامات سیاسی و کارشناسان انجام می‌شود، فرآیند صلح سوریه دنبال شود. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: مقامات ترکیه اعلام کردند کاملا با این فرآیند هماهنگ هستند و این کار دنبال خواهد شد.

سرلشکر باقری افزود: سفر در سطح رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به کشور ترکیه از ابتدای پیروزی انقلاب اتفاق نیفتاده بود که با دعوت مقامات ترکیه و موافقت مقام معظم رهبری قرار شد این دیدار صورت بگیرد. در این 2 روز در آنکارا با مقامات نظامی و امنیتی و رئیس‌جمهوری ترکیه ملاقات کردیم و بحث‌های خوبی انجام شد و درباره همکاری‌های نظامی، مسائل امنیتی و امنیت مرزهای مشترک 2 کشور موافقت‌های خوبی صورت گرفت. وی بیان کرد: درباره امنیت مناطق مرزی مشترک نیز اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقامات سیاسی و نظامی ترکیه تشریح و اعلام شد که ایران ظرف سال‌های گذشته اقدامات بسیار کارسازی را در جهت انسداد مرز و برخورد با قاچاق در انواع مختلف و برخورد با تروریست‌ها در این مناطق مرزی انجام داده و مرز کاملا آماده و امنی در سرحدات ایران وجود دارد. وی با اشاره به اینکه طرف ترکیه‌ای هم اقداماتی را برای انسداد و کنترل در مناطق مرزی آغاز کرده است، افزود: قرار شد با هماهنگی دو طرف این اقدامات ادامه پیدا کرده و تکمیل شود و مرزی نمونه و آرام بین 2 کشور برقرار باشد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در جریان این سفر همچنین قرار شد درباره مقابله با تروریسم در انواع مختلف هم تبادل اطلاعات و هم همکاری‌های عملیاتی ـ آموزشی و تبادل تجربیات انجام شود که حتما در آرامش و ثبات منطقه تاثیر خواهد داشت. سرلشکر باقری همچنین گفت: رئیس‌جمهوری ترکیه هم اعلام کرد بزودی به تهران سفر خواهد کرد و کمیسیون راهبردی مشترک بین 2 کشور با حضور مقامات دو طرف برگزار خواهد شد که هدف آن توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و همچنین نظامی 2 کشور است که در فاصله اندکی انجام خواهد شد.

توافق برای عملیات ادلب

سرلشکر باقری در گزارش خود از سفر به ترکیه به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت براساس توافقات صورت گرفته، موضوع سوریه براساس توافق آستانه دنبال خواهد شد. بر همین اساس موضوع آتش‌بس سراسری و حل مساله ادلب نیز در دستور کار قرار داشته است. رسانه‌های ترکیه پس از سفر سرلشکر باقری به این کشور گزارش دادند در این سفر توافق شده ایران، ترکیه و روسیه در منطقه ادلب عملیات نظامی مشترک انجام دهند. دیروز خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان به نقل از رسانه‌های ترکیه از احتمال برگزاری یک عملیات نظامی مشترک بین ایران، روسیه و ترکیه در سوریه خبر داد. به گزارش فارس، براساس گزارش‌ها، این عملیات نظامی مشترک در شهر ادلب برگزار خواهد شد. قرار است ایران و روسیه عملیاتی را در جنوب این منطقه و همزمان ترکیه نیز عملیاتی را در بخش شمالی این منطقه برگزار کنند. گفته می‌شود نیروهای روسیه هم‌اکنون در روستاهای «مراداخ» و «خلفایا» در استان ادلب حضور دارند. بر اساس این گزارش، تاریخ دقیقی برای شروع این عملیات اعلام نشده است. ترند با بیان اینکه ترکیه پیش از این اعلام کرده بود آماده است هر تهدیدی را در مرزهایش از بین ببرد گزارش داد که ارتش ترکیه در حال حاضر 25 هزار نیروی نظامی در مرز خود با سوریه مستقر کرده.

تأیید تلویحی روس‌ها

روسیه نیز تلویحا انجام عملیات نظامی مشترک میان ایران، ترکیه و روسیه در استان ادلب سوریه را تایید و توضیحاتی درباره نقش روس‌ها در این‌باره ارائه کرد. خبرگزاری «تاس» روسیه گزارش داد «ماریا زاخاروا» سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه بر به‌وجود آمدن تمایلات مثبت در جهت حل و فصل اوضاع سیاسی و نظامی در سوریه، بویژه در رابطه با تقویت آتش‌بس تاکید کرد. به گزارش تسنیم، زاخاروا در عین حال اعلام کرد کارشناسان نظامی روسیه، ایران و ترکیه در چارچوب مذاکرات آستانه، در حال کار روی طرح ایجاد یک منطقه کاهش تنش جدید در استان ادلب سوریه هستند. این دیپلمات روس یادآور شد در حال حاضر تمایلات مثبتی در اوضاع سیاسی و نظامی در سوریه به‌وجود آمده که از جمله مهم‌ترین آنها تقویت آتش‌بس و کاهش قابل توجه درگیری‌های نظامی و آغاز عملیات ایجاد مناطق کاهش تنش جدید در جنوب غربی این کشور، در منطقه شرق گوتا در حومه دمشق و در شمال استان حمص است. زاخاروا توضیح داد: «در یادداشت تفاهم امضا شده در تاریخ 4 ماه مه و در توافقات حاصله در عمان و قاهره، گام‌های مشخصی از جمله استقرار نیروهای پلیس نظامی روسیه در خطوط مرزی مناطق کاهش تنش در سوریه در نظر گرفته شده است که این امکان را به‌وجود آورده تا اوضاع انسانی در این مناطق بهبود اساسی پیدا کند و همین مساله «پل اعتمادی» در جامعه سوریه به‌وجود آورده و این مساله پیشرفت بسیار مثبتی است».

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2235/2/179977/0

ش.د9602559

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات