تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۵۹۹۶
در دیدار شورای‌ عالی سیاست‌گذاری و رئیس‌جمهوری مطرح شد

مطالبات اصلاح‌طلبانه از روحانی

(روزنامه شرق – 1396/04/26 – شماره 2913 – صفحه 2)

از میان درخواست دیدار با روحانی، کمیته تعامل شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان موفق شد با رئیس‌جمهوری منتخب دیدار و درباره کابینه دوازدهم رایزنی کند. از اعضای این کمیته که در دیدار با روحانی حضور داشتند، می‌توان به محمدرضا عارف، محمود صادقی، حسین مرعشی، افشین حبیب‌زاده، ژاله فرامرزیان و اسماعیل گرامی‌مقدم اشاره کرد. این کمیته به‌تازگی از سوی شورای سیاست‌گذاری تشکیل شده و هدف آن رایزنی با روحانی درباره کابینه است. شورای سیاست‌گذاری حدودا یک ماه پیش از روحانی تقاضای دیدار کرده بود که نهایتا با تشکیل کمیته تعامل این دیدار میسر شده است. از این هشت نفر اعضای کمیته تنها حجت‌الاسلام موسوی‌لاری به دلیل مسافرت در دیدار حضور نداشته است.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی از دیدار این کمیته و روحانی نوشته است: «در این دیدار محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و پیروزی قاطع و ارزشمند روحانی، گفت: مردم فهیم ایران اسلامی با حضوری گسترده و حماسی در انتخابات شرکت کردند که این حضور نشان داد مردم نسبت به تعیین سرنوشت خود و جامعه احساس مسئولیت می‌کنند».

بنا بر این گزارش، عارف، همچنین نقش اصلاح‌طلبان در حمایت از نامزدی روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را کم‌نظیر و بسیار مؤثر دانست و در ادامه بر ضرورت همکاری متقابل حامیان رئیس‌جمهور و فراکسیون امید با دولت در آینده و ادامه رایزنی در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.

در این دیدار حسن روحانی هم گفته است: «امیدوارم دولتی کاراتر به مردم و مجلس شورای اسلامی معرفی کنیم و کماکان از همکاری متقابل با اصلاح‌طلبان در همه زمینه‌ها بهره‌مند شویم».

ژاله فرامرزیان، دبیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات این دیدار گفته است: «ما در این جلسه مطالباتمان را مطرح کردیم که این مطالبات پنج سرفصل اصلی داشت. در وهله اول خواستیم بنا بر تخصص‌ها اعضای دولت به انتقادات و پیشنهادهای ما گوش دهند و آنها را مدنظر قرار دهند. این همراهی باید از سوی اعضای دولت و خود رئیس‌جمهور با شورای عالی سیاست‌گذاری صورت پذیرد تا ما نیز بتوانیم آنها را در طی مسیر کمک کنیم».

او ادامه داد: «دومین مطالبه ما تعامل دولت با نمایندگان فراکسیون امید بود تا مجموعه دیدگاه‌های دولت با رویکرد اصلاح‌طلب نمایندگان که در طول انتخابات هم وجود داشت، به منصه ظهور برسد». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب سومین نکته طرح‌شده در دیدار با رئیس‌جمهور را در ضرورت تکرار جلسات کمیته تعامل با دولت شورای عالی سیاست‌گذاری و رئیس‌جمهور دانست و گفت: «ما فکر می‌کنیم در مسیر تعامل، انتقال تجربه و حفظ رویکردی که از روحانی حمایت می‌کرد، باید این جلسات را به طور مرتب برگزار کنیم و مسائل و مشکلاتمان را مطرح کنیم». او گفت: «همچنین تعامل مناسب شورای شهر، فراکسیون امید و دولت برای شکل‌گیری مدیریت کلان‌شهر تهران یکی از پیشنهادهايي بود که به رئیس‌جمهور ارائه کردیم». فرامرزیان ادامه داد: استفاده از ظرفیت مناسب جوانان و زنان در دولت برای پیشرفت و توسعه کشور یکی دیگر از موارد ذکرشده در این جلسه بوده است.

قبل از دیدار کمیته تعامل، عارف قبلا دو بار به صورت شخصی با حسن روحانی درباره کابینه دیدار کرده است. در این دیدارها او بر حضور زنان و جوانان در کابینه تأکید کرده است. کمی قبل از تشکیل کمیته تعامل در شورای سیاست‌گذاری، فراکسیون امید هم کمیته‌ای با همین نام را متشکل از پنج نفر از نمایندگان از جله وکیلی، حضرتی، تابش، حسین‌زاده و بهرام پارسایی تشکیل دادند. همچنین فراکسیون امید هم بیست‌ویکم خردادماه درخواست دیدار با روحانی را مطرح کرده که هنوز هیچ‌کدام از دیدارها محقق نشده است.

در این فاصله گمانه‌های متعددی درباره گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌ها مطرح شده است که همگی در حد پیش‌بینی بوده است و همه فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس معترف هستند که حسن روحانی در این دوره خودش نقش بالایی در انتخاب اعضای کابینه دارد. با این حال شایعه حضور و ابقای برخی وزرای کابینه یازدهم، اصلاح‌طلبان را مصمم کرد که در رسانه‌ها بیش از پیش بر لزوم تغییر رویکرد گفتمانی کابینه روحانی در دور جدید سخن بگویند و حتی در این میان زبان به گلایه‌ها باز کنند. شاید تندترین نقدها را محمدرضا عارف داشت، البته ظاهرا پیش از آنکه دیدار کمیته تعامل با روحانی صورت بگیرد.

عارف در نشست مشترک شورای عالی و منتخبین شورای شهر پیروزی روحانی را مدیون اصلاح‌طلبان دانسته و بی‌آنکه اشاره مستقیمی داشته باشد، گفته بود «بعضی‌ها پیروز می‌شوند، یادشان می‌رود چه کسانی برایشان زحمت کشیدند و من این گله را دارم... اگر ما را دنبال نخودسیاه نفرستند، قصد ما کمک‌کردن و ادامه راه است... هیچ شکی نیست که در انتخابات اردیبهشت روحانی پیروزی خود را مدیون اصلاح‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است و هیچ سهم‌خواهی نخواهیم کرد. انتظارمان از روحانی این است با شورای عالی اصلاح‌طلبان مشورت کند». اگرچه آشنا در جوابی که بعدا در صفحه توییتر به عارف داده بود، اصلاح‌طلبان را به سهم‌خواهی متهم کرده بود. این در حالی است كه هم اعضای فراکسیون امید و هم اعضای شورای عالی معتقدند روحانی باید به عقبه رأی خود که با اعتماد به اصلاح‌طلبان وارد صحنه شد، وفادار بماند.

موسوی‌لاری: بی‌توجهی به رأی مردم بی‌انصافی است

در همین رابطه حجت‌الاسلام موسوی‌لاري، وزیر کشور دولت اصلاحات به «شرق» گفت: «این مجموعه - چه دولت، چه شخص رئیس‌جمهور و چه فراکسیون امید و شورای عالی سیاست‌گذاری- با واقعیتی به نام رأی مردم روبه‌رو هستند. مردم در این انتخابات سنگ تمام گذاشتند. بنابراین نمی‌شود تصمیمی گرفته شود که این واقعیت را نادیده انگارد».

او ادامه داد: «مردم رأی معناداری به روحانی دادند که هم در آن آری پنهان بود و هم نه و روحانی نباید بدون توجه به این موضوع کابینه را بچیند. پیام رأی مردم کاملا روشن بود. حتی اگر بگوییم این رأی در ریاست‌جمهوری با اماواگری روبه‌رو بود اما در شوراها دیگر مشخص شد که مردم به تفکر اصلاح‌طلبی رأی دادند و انتظار دارند این رأی مورد توجه قرار بگیرد که اگر چنین نشود، روحانی بی‌انصافی کرده است. اگرچه باور من این است که روحانی به این مسئله توجه می‌کند».

لابی باهنر و احتمال ابقای رحمانی‌فضلی

روحانی قرار شده است فهرست کابینه را روز تحلیف یعنی چهاردهم مرداد ارائه دهد. تا به اینجا براساس شنیده‌ها ظاهرا ماندن رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت یازدهم قطعی شده است. هم برخی نمایندگان مجلس این مطلب را گفته‌اند و هم برخی از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان. رحمانی‌فضلی از جمله وزرایی است که انتقادهای جدی به عملکرد او از سوی جریان اصلاح‌طلب وارد است و در دولت یازدهم بارها تقاضای تجدید نظر روحانی در این انتخاب مطرح شد که رئیس‌جمهور به این نقدها بی‌توجه بود.

رحمانی‌فضلی را نتیجه تعامل روحانی و علی لاریجانی در مجلس نهم می‌دانستند، اما توجیه ابقای او در دولت دوازدهم هنوز روشن نیست. از طرفی برخی اصولگرایان هم در این فضا خواستار حضور وزرای اصولگرا در کابینه روحانی هستند. شایعات درباره برخی اسامی مثل باهنر تا جایی بالا گرفت که حتی خود او هم ناچار به تکذیب شد. با این حال از راهروهای مجلس خبر می‌رسد که تلاش‌هایی در جریان است که او به‌عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی معرفی شود. یعنی جایگزین عباس آخوندی، باجناق ناطق نوری در کابینه دوازدهم. اینها البته حدس و گمان نمایندگان است و باید دید حسن روحانی در مواجهه با رأی مردم و مطالبه آنها چه رویکردی را اتخاذ خواهد کرد.

http://www.sharghdaily.ir/News/136264

ش.د9602954

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات