تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۰۴

گروه ٢٠ چیست؟

(روزنامه شرق – 1396/04/17 – شماره 2905 – صفحه 8)

نشست گروه ۲۰ به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در حالی از روز جمعه در آلمان آغاز شد که اسپانیا به‌عنوان«ميهمان دائمی» بدون عضویت عملی در گروه ۲۰ بوده و در حقیقت فقط ۱۹ عضو وجود دارد و یکی دیگر از اعضای اتحادیه اروپاست که تا حدی غیبت دیگر اقتصادهای بزرگ مثل هلند را توضیح می‌دهد. در کنار كشورهايي مانند بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و آمریکا کشورهای ترکیه، آرژانتین، آفریقای‌جنوبی، اندونزی، عربستان و کشورهای دیگر هستند. نشست گروه ۲۰ بزرگ‌تر و بااهمیت‌تر از نشست گروه هشت (G٨) است که اوایل سال جاری میلادی برگزار شد، البته گروه هشت تبدیل به گروه هفت شده چون روسیه به دلیل مداخله در کریمه از آن معلق شده است. اعضای این گروه حدود ۸۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهان به همراه دوسوم جمعیت جهان را دربر می‌گیرند.

هنگامی که این گروه نخستین‌بار در سال ۱۹۹۹ در برلین تشکیل شد برای وزرای دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی کشورها بود؛ اما سقوط و ورشکستگی بانک «برادران لمان» در سال ۲۰۰۸ به حدی برای رهبران این گروه جدی بود که تصمیم گرفتند خودشان حضور پیدا کنند و از آن زمان تاکنون آنها این کار را می‌کنند. این کشورها شامل دو بخش هشت کشور صنعتی (دارنده هشت اقتصاد بزرگ جهان) و ١١ کشور دارنده اقتصادهای نوظهور و در‌حال‌توسعه هستند.

هدف از تشکیل گروه ٢٠ نیز مشارکت‌دادن قدرت‌های اقتصادی نوظهور در مباحثات مربوط به اقتصاد جهانی اعلام شده است. اعضای گروه ٢٠ می‌گویند تلاش می‌کنند از طریق این مجموعه، هماهنگی بین‌المللی را افزایش دهند. اگرچه دستور کار این گروه پرداختن به مسائل کلان اقتصادی و نظام مالی بین‌المللی است، اما ترکیب اعضا و برخی تصمیمات گروه نشان از عقبه سیاسی شکل‌گیری این جریان و تلاش اعضای اصلی به‌ویژه آمریکا برای مدیریت روند تحولات اقتصاد جهانی در دوران پس از جنگ‌ سرد دارد؛ به‌طوری که برخی معتقدند این گروه در حال تبدیل‌شدن به‌ مهم‌ترین نهاد سیاسی و اقتصادی جهان است.

http://www.sharghdaily.ir/News/135422

ش.د9602964

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات