صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 14 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بچه‌های عزیز، جوان‌های عزیز! یادتان نرود که در این راه بسیار مهم و خوش‌عاقبتی که شما دارید حرکت می‌کنید به سمت آرمان‌ها ـ و می‌توانید و قدرت [آن را] دارید ـ دشمن اصلی شما آمریکا است؛ این را فراموش نکنید. (96/8/11)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

▼ حرف روز
استعفای مشکوک
استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان،‌ آن هم در حالی که در عربستان به سر می‌برد و طرح اتهامات واهی از سوی وی علیه ایران و دخالت‌های ایران در لبنان را عامل اصلی استعفا دانستن، موضوعی مشکوک و سؤال‌برانگیز است. در واقع، همان‌گونه که مشخص است، استعفای  سعد حریری سناریویی است که با هدایت سعودی‌ها و آمریکایی‌ها و به منظور به بن‌بست کشاندن اوضاع سیاسی لبنان برای فشار بر حزب‌الله صورت می‌گیرد. طرح اتهامات واهی از سوی حریری نسبت به ایران و واکنش مثبت و هیجان‌زده مقامات صهیونیستی از این اقدام حریری، به خوبی تأییدی بر این مدعا است؛ اما در این میان سؤال اساسی این است که واقعیت ماجرای استعفای حریری چیست؟
بنابر آنچه تاکنون در رسانه‌ها منتشر شده است، استعفای حریری را می‌توان اقدامی در راستای منافع سعودی‌ها دانست. گفته شده است، چندی پیش وی از طریق سعودی‌ها مطلع شده بود که روسیه قصد دارد اختلافات بین ریاض و تهران را برطرف کند. در این بین، سعودی‌ها خواهان نفوذ بیشتر در عراق، سوریه و یمن شده بودند. پس از این، ریاض در انتظار پاسخ ایران به خواسته‌اش بوده که از طریق حریری به ایران منتقل شده است...؛ اما پاسخ ایران که از سوی هیئتی به ریاست علی‌اکبر ولایتی به حریری انتقال یافته، منفی بوده است. بلافاصه حریری به عربستان می‌رود تا پاسخ ایران را به آنها برساند که در دیدار وی با سعودی‌ها، مقرر می‌شود حریری برای وارد آوردن فشار به حزب‌الله و کمک به حمله اقتصادی آمریکا، استعفای خود را مطرح کند.
 متغیر دیگر تأثیرگذار بر واکنش سعودی‌ها و حریری، موفقیت‌های محور مقاومت در منطقه و نزدیک شدن داعش به خط پایان است که مهم‌ترین آنها، موفقیت ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در سیطره بر دیرالزور است؛ مساحتی که سعودی‌ها آن را امتدادی برای عشایر و تشکّل‌های خود در شرق سوریه به شمار می‌آوردند. به عبارتی، محور سازش در منطقه که اکنون دچار بی‌اعتباری شده است، برای هدف قراردادن عقبه راهبردی مقاومت در لبنان، درصدد است با فشارهای داخلی، هم در داخل حزب‌الله را محدود کند و هم مانع از نقش‌آفرینی‌های منطقه‌ای مقاومت شود.

▼ گزارش روز 
سیر نزولی!
«رتبه جهانی ایران در زمینه کسب‌وکار، طی دو سال گذشته شش پله سقوط کرده و عمده علت آن سوءتدبیر است.  ما دو سال پیش در رتبه 118 قرار داشتیم و بعد به مرحله 120 و امروز به رتبه 124 رسیده‌ایم که روند خوبی نیست. اصلاً همان رتبه 118 نیز رتبه خوبی نبود؛ یعنی ما در بین 193 کشور رتبه 118 گرفته‌ایم. مفهوم آن این است که هزینه‌های تولید ما بالا و امکان مانور و قدرت رقابت‌مان پایین آمده است.» این جملات بخشی از اظهارات یحیی آل‌اسحاق (رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق) و وزیر اسبق بازرگانی است که نشان می‌دهد، در حالی که با بحران بیکاری در کشور روبه‌رو هستیم، نه تنها در مسیر صعودی و افزایش ایجاد فرصت‌های شغلی حرکت نمی‌کنیم؛ بلکه درست برعکس در سیر نزولی قرار داریم که می‌تواند پیامدهای بسیاری را برای کشور داشته باشد.
 سیر نزولی که البته چندان قرار گرفتن آن دور از انتظار هم نبود، وقتی متأسفانه فضای رسانه و فضای سیاسی کشور درگیر مسائل حاشیه‌ای و بی‌اهمیت است و به جای پرداختن به مسائل اقتصادی و مطالبه از مسئولان به حاشیه‌نگاری مشغول هستند! دور از انتظار نبوده و نیست که وضعیت کسب‌وکار بهبود نیابد، وقتی تمام وقت و انرژی و امید ما برای برجام و برای معجزه از بیرون از مرزها تمرکز یافته است و توجه به اقتصاد مقاومتی و اتکا به داخل کشور و نیروی انسانی و منابع موجود با وجود تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب مورد بی‌توجهی قرار گرفته است! دور از انتظار نیست که به این شرایط برسیم، وقتی دولتمردانی که در ایام انتخابات وعده‌های رقبا را نشدنی می‌دانستند، امروز از سیاست‌ها و عملکرد خود رضایت دارند و به طور رسمی اعلام می‌کنند ما تنها در شش ماه بیش از یک‌ونیم میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم! شغل‌هایی که مشخص نیست چه کسانی، کجای کشور و در کدام صنعت و... اکنون به واسطه آنها در حال فعالیت هستند! شرایطی که اگر تغییری در آن ایجاد نشود، می‌تواند این سیر نزولی را بیش از پیش تشدید کند.

خبر ویژه
بازداشت گسترده شاهزاده‌های سعودی
رسانه‌های سعودی از بازداشت 10 شاهزاده و ده‌ها نفر از وزیران پیشین عربستان در جریان اقدامات کمیته مبارزه با فساد خبر دادند. در میان شاهزادگان بازداشت شده، نام‌هایی همچون متعب عبدالله‌بن‌عبدالعزیز (وزیر برکنارشده گارد ملی)، ولید بن‌طلال‌ بن‌عبدالعزیز (سرمایه‌دار معروف) و ترکی ‌بن‌عبدالله‌ بن‌عبدالعزیز (امیر سابق ریاض) دیده می‌شود. همچنین «بکربن‌لادن» سرمایه‌دار و پیمانکار معروف و رئیس گروه بن لادن به اتهام فساد در ارتباط با شماری از طرح‌ها و دادن رشوه به برخی مسئولان در زمینه توسعه مسجد‌الحرام، سعید الدویش رئیس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات عربستان به اتهام فساد مالی و انعقاد قرارداد با شرکت‌های خصوصی متعلق به خودش و نیز خالد الملحم، رئیس شرکت هواپیمایی سعودی به اتهام فساد و اختلاس نیز بازداشت شده‌اند. منابع مطبوعاتی همچنین از بازداشت خالد التویجری، رئیس سابق دیوان پادشاهی سعودی و تاجران معروفی مانند صالح کامل و پسرش و نیز ولید الابراهیم، رئیس گروه «ام‌بی‌سی» خبر دادند. در میان بازداشت‌شدگان اسامی دیگری، مانند عادل فقیه (وزیر برکنارشده اقتصاد)، عمرو الدباع، عبدالله صالح کامل، ابراهیم العساف، محی‌الدین صالح کامل، الطبیشی رئیس سابق تشریفات پادشاهی سعودی، خالدالملحم و حسین‌العمودی هم دیده می‌شود.

▼ اخبار
1ـ روحانی همان روحانی است

محمد کیانوش‌راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه خط و مشی حسن روحانی تغییری نکرده است، گفت: روحانی همان روحانی است؛ شاید شعارهایی که در ایام انتخابات داد، تصور و مطالباتی را در مردم ایجاد کرد که دور از واقعیت است. وی درباره چرخش رئیس‌جمهور به پایگاه اصولگرایی خود گفت: آقای روحانی از ابتدا مشی میانه‌روی را انتخاب کرد، اگرچه او به لحاظ سنتی به اردوگاه اصولگرایان وابسته بوده است. این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تأکید کرد: آقای روحانی توانسته است خودش را از موقعیت یک اصولگرا خارج کند و همچنین در میانه ‌راه از اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان استفاده کند. کیانوش‌راد تصریح کرد: این رویکرد آقای روحانی یک نقطه روشن در کارنامه وی است. او توانسته است فضای سیاسی و اجتماعی را تا حد زیادی آرام نگه دارد و زمینه‌های همکاری را میان بخش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل فراهم کند که باید از این فرصت استفاده کرد.

2ـ اصل را رها کردیم و دنبال حواشی هستیم
پرداختن افراطیون مدعی اصلاحات به سوژه‌های حاشیه‌ای و پرت کردن حواس مردم از مسائل مهم کشور، صدای رسانه‌های اصلاح‌طلب را هم درآورده است؛ چنانکه پایگاه اینترنتی «خرداد‌نیوز» در این زمینه در یادداشتی با عنوان «حاشیه‌های سیاسی برای فرار از مسائل اقتصادی؛ چالش‌های اقتصادی فراتر از منازعات دیرپای سیاسی» نوشت: گاهی برخی اتفاقات نشانه‌های ناخوشایندی از فرافکنی در راستای تشویش اذهان عمومی و انحراف از اتفاقات اصلی و به بیراه بردن افکار عمومی دارد که شاید تقویت‌کننده و تأییدکننده صحت‌ گاه و بیگاه نظریه توهم توطئه باشد! در همین رابطه مرور چند اتفاق این چند روز اخیر سپهر سیاسی شاید جالب توجه باشد، اتفاقاتی که موضوعیت، بار ارزشی، اولویت زمانی یا هیچ شاخصه قابل توجهی ندارند؛ اما به یکباره به صدر مسائل روز سیاسی برکشیده شده و همه اذهان را به سمت و سوی خود جلب می‌کنند.

3ـ کویت قربانی تازه فتنه سعودی در منطقه
نشریه «المنار» فلسطین گزارش داد: دولت کویت مدارکی را منتشر کرده که نشان می‌دهد طرحی علیه کویت با نظارت محمدبن‌زاید و محمدبن‌سلمان در حال آماده‌سازی است که هدف آن محاصره قرار دادن کویت و فتنه‌انگیزی در این کشور و در ادامه تحریم آن همانند قطر است. منابع خبری دلیل این تصمیم امارات و عربستان را مواضع مخالفتی کویت در محاصره قطر و در پیش گرفتن موضع آشتی‌جویانه با این کشور می‌دانند. گفتنی است، هر چند کویت با ارسال پیام‌هایی از ابوظبی و ریاض درخواست کرده است، که از این طرح ویرانگر خود علیه کویت چشم‌پوشی کنند؛ اما دولت کویت در حالت آماده‌باش قرار گرفته است تا در برابر آغاز احتمالی این سناریو مقاومت کند.

4ـ نگرانی مشترک اصلاح‌طلبان از شکاف جریانی
ناصر ایمانی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی اظهار داشت: اصلاح‌طلبان نیازمند بازنگری در تشکیلات خود هستند. وی در ادامه  افزود: گسل بزرگی بین نسل قدیم و جدید اصلاح‌طلبان وجود دارد که این دو را به طرز قابل ملاحظه‌ای از یکدیگر بیگانه کرده است. به عبارتی، نسل جدید اصلاح‌طلبان همخوانی و همفکری چندانی با نسل قبلی ندارند. چنانچه صحبت‌های اخیر آقایان عبدااله نوری، بهزاد نبوی و محمد موسوی‌خوئینی‌ها را می‌توان بازتابی از نگرانی درباره همین تفاوت و شکاف دانست. در حقیقت اصلاح‌طلبان نسل جدید سابقه و مبانی فکری اصلاح‌طلبان پیشین را ندارند. نگاهی به ترکیب شورای شهر تهران و فراکسیون امید مجلس نشان‌دهنده این نقیصه بزرگ است که ضرورت بازنگری در آنها را یادآور می‌شود.

▼ اخبار کوتاه
فائزه هاشمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به طرح برخی مباحث درباره تغییر رویکرد روحانی و فاصله گرفتن وی از اصلاح‌طلبان؛ به‌ ویژه پس از انتخاب منصور غلامی برای وزارت علوم تا چه حد احتمال چرخش را قبول دارید، گفت: من نمی‌توانم چرخش شدید را تأیید کنم و از طرفی هم روحانی را همراه کامل اصلاح‌طلبان نمی‌بینم. آقای روحانی عضو حزب اعتدال و توسعه است و طبعاً هر کسی که قدرت را در اختیار می‌گیرد، اولویت را به حزب خود می‌دهد.
یک منبع نظامی یمن به شبکه «المیادین» گفت، یگان‌های موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک فروند موشک از نوع «برکان اچ 2» به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد واقع در شهر ریاض، پایتخت عربستان شلیک کرده‌اند. رسانه‌های عربستان مدعی هستند، سامانه پدافند ضد موشکی این کشور توانسته است این موشک را پیش از اصابت در آسمان منهدم کند. این در حالی است که منابع سعودی می‌گویند صدای انفجار مهیبی در اطراف شهر ریاض شنیده شده است.
یک مسئول برجسته نزدیک به دمشق به خبرگزاری «رویترز» گفت: یک مسئول ارشد آمریکایی به تازگی با رئیس سازمان امنیت ملی نظام سوریه ـ که بالاترین سطح سفر یک مقام آمریکایی به سوریه از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود ـ ملاقات داشته است. مملوک در این دیدار اعتراض دولت سوریه به حضور آمریکا در خاک کشورش را ابلاغ کرده و گفته است که دمشق آن را یک خلل می‌داند.
روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» در مطلبی نوشت: صدها تظاهرکننده در اعتراض به سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به خیابان‌های لس‌آنجلس آمدند. در حالی که مخالفان در حال راه‌پیمایی بودند، گروهی اندک از حامیان ترامپ برای برخورد با آنان پیش رفتند؛ اما پلیس با صف کشیدن در میان دو گروه مانع برخورد جدی شد و دو نفر را بازداشت کرد.
آخرین شنیده‌ها حاکی از وسیع‌تر بودن دامنه تغییر مدیران عامل بانک‌هاست. گفته می‌شود، وزیر اقتصاد به دنبال تغییر مدیران عامل بانک‌های ملت، رفاه، تجارت و صادرات است. این تغییرات بیشتر با استفاده مدیران فعلی و سابق نظام بانکی انجام خواهد شد.
علی مطهری به مناسبت 13 آبان در اظهارنظری عجیب در صفحه اینستاگرام خود مطلبی منتشر کرد و نوشت: «تسخیر سفارت آمریکا چهره‌ای، مانند داعش از ایران به نمایش گذاشت و باعث انزوای ایران و عدم حمایت کشورها در جنگ شد.»!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات