فرهنگی >>  دین >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۸۷
بررسی ابعاد معنوی راهپیمایی اربعین در گفتگوی بصیرت با استاد فلسفه:

راهپیمایی اربعین بازتاب یک امر قدسی است/این حادثه یک حجّت الهی در جهت شناخت حقّ است

نشانه امر قدسی این است که بیش از 1400 سال کسی که در آن تاریخ از دنیا رفته در عین حال بیش از همه ما در دنیا حضور دارد و نقش آفرین است و دل ها را تکان می دهد و جمع می کند. از طرف دیگر این امر قدسی است، چون زمان و مکان روی امر قدسی اثر ندارد.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
راهپیمایی اربعین بازتاب یک امر قدسی است/این حادثه یک حجّت الهی در جهت شناخت حقّ است
هر ساله با فرارسیدن روز بیستم صفر، عاشقان حسین بن علی (ع) و یاران وفادارش از اقصی نقاط جهان برای حضور در اربعین حسینی به سمت کربلا روانه می شوند؛ حضوری که از سال 1393 با افزایش آمار خیره کننده زائران حسینی رنگ دیگری به خود گرفته و به یک گردهمایی بی نظیر در طول تاریخ بدل شده است. این صحنه بزرگ قطعاً در عقل مادی و کمیت گرا نمی گنجد و در واقع بیشتر با روح معنویت گرا است که می توان این حرکت را توصیف کرد. برای درک بیشتر این موضوع گفتگویی با دکتر اسحاق طاهری، استاد دانشگاه در رشته فلسفه و کلام اسلامی، داشتیم که در ادامه می آید:

بصیرت: این روزها اربعین و اجتماع بزرگ مردم در سراسر دنیا را شاهد هستیم، به نظر شما جذبه معنوی این رویداد چگونه سبب این اجتماع عظیم می شود؟ 
حق همیشه پایدار و زنده است و انسان ها در طول تاریخ نشان دادند که با پیشرفت تاریخ و با گذر زمان، به رغم نقش آفرینی شیاطین و موانع تشخیص حقیقت توانسته اند حقیقت را بیش از گذشته بشناسند و در حمایت از حق اقدام کنند. از مصادیق بارز حق، قیام آقا اباعبدالله الحسین (ع) است که باعث بقای اسلام و حیات اسلام شد، و این حقّانیّت در روح و روان همه انسان ها این روزها خودش را نشان می دهد و موج می زند. حق به گونه ای است که طایفه و قبیله و زبان و نژاد نمی شناسد و با فطرت انسان ها عجین است، بنابراین شما امروز می بینید که از همه ملیت ها در این راهپیمایی عظیم شرکت می کنند و به نوعی این مشارکت نشان می دهد معرفت جوامع بشری نسبت به حقیقت با توجه به این رخداد عظیم هر روز بیش از گذشته ارتقا پیدا کرده و رشد پیدا کرده است. بنابراین ما می توانیم این تجمع عظیم را که از همه گونه های نژادی و ملیت ها در آن شرکت دارند، از دید مسئله فطری بودن گرایش و توجه به حق در انسان بررسی کنیم.

بصیرت: آیا راهپیمایی اربعین را می توان عینیت یافتن امر قدسی دانست؟
بدون شک راهپیمایی اربعین بازتاب یک امر قدسی است. آن چیزی که انسان ها را حرکت داده و در این تجمع حضور پیدا کردند، دل پاک آنهاست و دل و روح یک امر قدسی است و با امر قدسی ارتباط دارد. نشانه امر قدسی این است که بیش از 1400 سال کسی که در آن تاریخ از دنیا رفته در عین حال بیش از همه ما در دنیا حضور دارد و نقش آفرین است و دل ها را تکان می دهد و جمع می کند. از طرف دیگر این امر قدسی است، چون زمان و مکان روی امر قدسی اثر ندارد. همین که ما می بینیم گذر زمان این مسئله را نه تنها منسوخ نکرده، بلکه پویاتر شده است، همین که ما می بینیم مکان های مختلف را تحت تأثیر قرار داده و ملیت های گوناگون مشارکت می کنند، همین نشان دهنده این است که منشأ این حادثه یک امر قدسی است که ورای مکان و زمان است. و این گونه حوادث را جز یک امر قدسی و دینی و آن چیزی که تعبیر به روح و معنویت می کنیم نیست، هیچ عامل دیگری ظرفیت به وجود آوردن این حادثه عظیم را نخواهد داشت.

بصیرت: سه عنصر ایمان، تسلیم و نصرت توسط یاران امام حسین (ع) در واقعه کربلا به منصه ظهور رسید. امروز یاری ما به این خاندان چگونه می تواند باشد؟ امکانات قابل عرضه برای نصرت ائمه معصومین چیست؟
باید بگوییم که امروز مسئله نصرت یاران اباعبدالله الحسین (ع) و به تعبیر دقیق تر کلمه نصرت حق، به این صورت است که در درجه اول انسان باید بداند که آمده در این دنیا حق را بشناسد. بنابراین شناخت و معرفت نسبت به حق، وظیفه اولی انسان است. انسانی که حق را شناخت، به بلوغ فکری و معرفتی دست یافته است. بعد از شناخت حق، طبیعتاً پشتیبانی از حق معنا پیدا می کند و امکان ندارد کسی حق را با عظمتی که دارد بشناسد، اما در گام بعد به حمایت از حق و پشتیبانی از آن نپردازد. برای شناخت حق به نظر من، اگرچه در اندیشه و جهان بینی شیعی، از طریق مفسران راستین قرآن و علمای ربانی در گام های نخست اتفاق می افتد، اما این تجمع هم حجت الهی است برای همه کسانی که طالب حقیقت اند.
گردهمایی اربعین دل ها را می لرزاند که حادثه کربلا چه حادثه ای بوده که امروزه توانسته است بعد از گذشت قرن ها این دل ها را مجذوب و شیفته خودش کند. لذا خود این تجمع عظیم یک حجّت الهی است و یک نشانه عظیمی است که معرفت بشریت را نسبت به حادثه عاشورا و در نتیجه نسبت به حق بسیار ارتقا خواهد داد. بنابراین بنده معتقدم هر کسی که علاقه به آقا امام حسین (ع) دارد و هر کسی که آرزو دارد کمکی بکند به دریافت حق، و سرباز حامی حق باشد، باید از هر طریقی که برای او مقدور است از نظر حضور، از نظر مالی، از نظر رفتار به این تجمع عظیم بشری که در تاریخ نمونه ای ندارد بپیوندد و کمک کند.

بصیرت: چگونه می توانیم از این ظرفیت عظیم یعنی همایش زیارت اربعین در جهت بصیرت و آگاهی بخشی در زمینه جبهه حق و باطل استفاده کنیم و موانع راه چیست؟
این راهپیمایی عظیم برای ما یک سرمایه بی نظیر است، بنابراین ما می توانیم با خوب برگزار کردن این مراسم تا جایی که امکان دارد تمام توانمان را به کار ببریم، تا این مراسم بتواند خودش را به دنیا صادر کند. و مردم با نظاره گری این حادثه عظیم، دلشان در جهت شناخت حقیقت حرکت کند. مطلب دیگر این است که باید به لحاظ معرفتی و شناخت بتوانیم این حادثه را خوب تحلیل کنیم و از زبان مناسب تبلیغ در سراسر دنیا با استفاده از امکانات و رسانه ها بتوانیم پیام این حادثه عظیم و محتوای آن را برای مردم دنیا در قالب فیلم، نمایشنامه، کتاب، مقاله، سخنرانی و هر کدام از هنرهای تبلیغی معرفی کنیم.
اما درباره جبهه باطل باید بگوییم، خداوند در قرآن وعده داده است که باطل، باطل است و رفتنی است و نمودهای باطل درهم فروخواهند ریخت. چون حق مستند به خدا است که حقیقت الحقایق است و باطل پایگاه و جایگاه و ثباتی ندارد. نمودهای باطل در زمان ما استکبار جهانی، اسرائیل و نوکران آنها در منطقه، همان باطل بودنشان به معنای سست بودن و بی اساس بودن آنهاست. آنها دست و پایی می زنند و از اهرم های خودشان برای جلوگیری از بازتاب های این واقعه عظیم جلوگیری می کنند، اما کسانی که از ملیت های مختلف در این تجمع حضور پیدا کردند، پیام این راهپیمایی را قطعاً در بین ملت های خودشان منتشر خواهند کرد. 
لذا روی این موضوع باید کار شود و آن مباحث معرفتی که باید پشتیبان تئوریک این حادثه عظیم باشد، باید فراهم شود. این را ما باید حساب شده و برنامه ریزی شده به آن عمل کنیم. قطعاً اگر دشمنان حق چنین فرصتی را در اختیار داشتند به شدت به لحاظ تبلیغاتی و با استفاده از تکنیک های گوناگون و تکنولوژی های مختلف در ترویج آن تلاش می کردند. ما هم باید خودمان در ابلاغ پیام این حادثه به لحاظ معرفتی و عملی اقدام کنیم./

با تشکر از جناب آقای دکتر اسحاق طاهری که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند. 
مصاحبه از: فهیمه عشرتی خلیل آباد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات