تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۹۰

نقشه راه اصلاح‌طلبان در استان‌ها

پایگاه بصیرت / مرجان توحیدی

(روزنامه شرق ـ 1395/12/24 ـ شماره 2826 ـ صفحه 2)

دفتر مجمع روحانیون مبارز در آستانه انتخابات میزبان چهره‌های اصلاح‌طلب از مراکز استان‌ها بود. قبلا هم در آستانه انتخابات مجلس دهم، چنین نشستی برگزار شده بود. تفاوت این نشست با سایر نشست‌های اصلاح‌طلبان، حضور محمد شریعتمداری، معاون اجرائی رئيس‌جمهوري بود. او در آخر نشست به جمع اضافه شد و البته حرف‌های مهمی زد. در سخنانش هم به كاستي‌ها اشاره داشت و هم اشاره به عملکردها، مطالبی که شاید کمتر مورد اشاره قرار گرفته باشد. او با نگاهی به کاستی‌هایی که در دولت وجود داشته، گفت که «ما بنا نداریم ضعف‌ها را ناديده بگيريم، مثلا می‌شد که تیم اقتصادی هماهنگ‌تر از این عمل کند، ممکن بود که تیم اطلاع‌رسانی عملکرد بهتری داشته باشد؛ اما نباید فراموش کنیم که دولت را در چه شرایطی تحویل گرفتیم. صبح آقای رئیس‌جمهور گفت حالا که منع شده‌ایم از هشت سال قبل (اشاره به دولت‌های نهم و دهم) سخن بگوییم، دست‌کم می‌توانیم از روزی که دولت را تحویل گرفتیم، حرف بزنیم». بعد هم با اشاره به عملکرد دولت در برجام اشاره کرد که «انزوای ما تا به حدی بود که حتی اگر می‌خواستیم به بعضی از کشورها کمک بلاعوض کنیم، به خاطر ترس از تحریم‌ها قبول نمی‌کردند. ما درآمد واردات و صادرات خود را از طریق «کیف و جوراب» تبادل می‌کردیم. پول حاصل از صادرات را در چین و روسیه یا امارت بلوکه می‌کردند و برای اینکه بتوانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم باید پول خودمان را می‌خریدیم». شریعتمداری که بیش از زمان تعيين‌شده در حال سخنرانی بود، با اشاره به یادداشت‌هایی که برای تذکر به او در‌این‌باره داده بودند، با خنده گفت «من این کاغذ‌ها را نمی‌خوانم، بگذارید که صحبتم ادامه پیدا کند!». بعد هم با اشاره به فعالیت‌های وزارت نیرو و کشاورزی گفت که چاه‌های بدون مجوز، باعث کاهش حجم آب‌های زیرزمینی شد و ما با تلاش فراوان توانستیم این معضل را حل کنیم. شریعتمداری بعد هم از حضور و حمایت جریان‌های اصلاح‌طلب در انتخابات تشکر کرد. به نظر می‌رسید که این سخنان معاون رئیس‌جمهور بی‌آنکه چنین قصدی داشته باشد، پاسخی بود به نقدهایی که پیش از آمدن او نمایندگان استان‌ها در سخنان خود مطرح کرده بودند.

نقدهای استانی

عمده‌ترین این نقد‌ها هم به حضور مدیران دولت قبل در بدنه استانداری‌ها برمی‌گشت. ظاهرا این مدیران در طول این سال‌ها تغییری نکرده و نمایندگان استان‌ها ابقای آنها را در آستانه انتخابات نگران‌کننده می‌خواندند.یکی از موضوعاتی که در سخنان نمایندگان استان‌های مرزنشین مورد توجه قرار گرفت، اشاره به بحث تنوع قومیت‌ها بود. این مطالب در سخنان نمایندگان استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی، اردبیل، گیلان و... نمود بیشتری داشت. آنها از اعضای شورای‌عالی سیاست‌‌گذاری اصلاح‌طلبان خواستند تا در بستن فهرست‌های انتخاباتی، تنوع قومی و قبیله‌ای و مذهبی را در نظر بگیرند.مرتضی الویری، هم در نشست حرف‌های مهمی را درباره نحوه نگاه به نهایی‌کردن فهرست‌های انتخاباتی زد. او تأكيد کرد که انتخابات شوراهای شهر و روستا، تخصصی است تا سیاسی. بنابراین به‌ویژه در شهرستان‌ها تکیه بر اصلاح‌طلبی صرف، به ضرر ما تمام خواهد شد. بعد هم اشاره‌ای کرد به دیدار روز گذشته‌اش با رئيس دولت اصلاحات و گفت که ایشان هم تأكيد داشتند که چتر باز شود. بعد هم با مثالی از شورای شهر تهران گفت که مثلا آقای حافظی با اینکه اصولگراست اما عملکرد خوبی داشته است. الویری ادامه داد: علاوه بر حسن شهرت افراد، باید به موضوع سلامت و پاکدستی افراد هم دقت شود. بنابراین باید عنوانی که برای فهرست‌ها انتخاب شود، عنوانی فراگیر باشد و صرفا در قالب اصلاح‌طلبی خلاصه نشود. موضوع بعدی مورد تأكيد نمایندگان استان‌ها، بر واحدبودن ستاد‌های انتخاباتی در مراکز استان بود. تقریبا همه نمایندگان استانی اشاره داشتند در استان‌ها و شهرستان‌ها یک ستاد انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تشکیل شود. آنها گفتند بهتر است که از برقراری ستادهای دوگانه جلوگیری شود. یکی دیگر از گلایه‌های نمایندگان استانی، به فعالیت برخی از احزاب حامی دولت اشاره داشت. آنها معتقد بودند که این احزاب حرف از وحدت می‌زدند، اما در عمل وقتی از آنها دعوت می‌کنیم تا در جلسات حضور داشته باشند، نمی‌آیند و می‌دانیم که هفته آخر هم سهم‌خواهی خواهند کرد.

نحوه فعالیت ستاد‌های انتخاباتی

سیدحسین مرعشی که از اعضای هيئت‌رئيسه شورای استان‌هاست نیز نگاهی به این موضوع داشت. او تأكيد کرد: ما مطلقا سهم‌خواهی گروهی نخواهیم داشت. ما همچنین روندی را برای رسیدن فهرست مشترک با احزاب حامی دولت آغاز کرده‌ایم. این احزاب، اگر در این روند مشارکت کنند، می‌توانند در ائتلاف حضور داشته باشند، در غیر این صورت ما هم اصراری برای اینکه با آنها در ائتلاف باقی بمانیم، نداریم. او همچنین به سناریوهای فعالیت‌های ستاد انتخاباتی اشاره کرد. این سناریو‌ها تقریبا همانی بود که محمدرضا عارف به‌تازگی به آن اشاره کرده است. یعنی یا ستاد مشترک برای ریاست‌جمهوری و شوراها یا ستاد مستقل برای شوراها. اشرف بروجردی که به‌تازگی رئيس کمیته بانوان ستاد روحانی شده است، هم در این نشست گفت: همه کسانی که صاحب‌رأی هستند باید پای صندوق بیایند. بانوان در این زمینه سهم عمده‌ای دارند. به همین دلیل باید به این موضوع توجه ویژه شود.

بروجردی تأكيد کرد: ما قصد نداریم در استان‌ها شعبه بزنیم، بلکه قصد ما تعامل با ستادهای آقای روحانی در استان‌هاست تا از این طریق بحث مربوط به حضور زنان، فعال شود.

همه بايد میثاق‌نامه را امضا کنند

محمدرضا عارف، رئيس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان آخرین نفری بود که به جمع‌بندی اظهارات مطرح‌شده در نشست پرداخت. عارف به دو نکته تأكيد کرد؛ عدول‌نکردن از گفتمان اصلاح‌طلبی و اینکه بدنه ستادهای روحانی باید از اصلاح‌طلبان باشد. نکته بعدی هم این بود که با توجه به تجربه انتخابات مجلس، عارف تأكيد داشت این‌بار تک‌تک نامزدهای انتخابات شوراها باید میثاق‌نامه را امضا کنند. میثاق‌نامه از زمان انتخابات مجلس دهم مطرح شد. آنجا که چهره‌های غیراصلاح‌طلب هم وارد فهرست شدند و برای آنکه در آینده خود را مقید به فهرست بدانند، همگی موظف به امضای میثاق‌نامه شدند. موضوعی که تعدادی از راه‌یافتگان به مجلس، آن را رعایت نکردند. او تأكيد كرد: رویکردی که از سال ۹۲ شروع کردیم برای ما جدی و مهم است. در آن سال ما روندی را آغاز کردیم و گام اول از سوی جریان اصلاحات درست برداشته شد. ما از حق خود برای منافع ملی گذشتیم. عارف با بیان اینکه در گام دوم این مسیر بهتر شد و حتما باید گام سوم با استواری بالاتر و با نتیجه بهتر جلو برویم، ادامه داد: تصمیم راهبردی که در اعلام حمایت از آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفتیم، یکی از گام‌های اساسی در ارتباط با گام سوم بود و ان‌شاءالله مورد عنایت و توجه همه جریانات درون خانواده اصلاحات قرار بگیرد. عارف با ابراز امیدواری به اینکه انسجام خوبی با تشکیل ستاد روحانی شکل بگیرد، گفت: اینکه یک ستاد یا دو ستاد هماهنگ در استان باشد بنا به مقتضیات آن استان است. هم ما باید انعطاف داشته باشیم و هم به‌طورطبیعی انتظار ما از ستاد آقای روحانی این است که با انعطاف بدنه اصلی ستاد از دوستان اصلاحات باشد و کار را دنبال کنیم. او تأكيد کرد: استخوان‌بندی ستاد انتخاباتی روحانی باید بر عهده اصلاح‌طلبان باشد. البته قطعا ستاد آقای روحانی باید تلاش کند که حامیان از گروه‌های دیگر را جذب کند. ما نسبت به دوره قبل به رأی بیشتری نیاز داریم. عارف با بیان اینکه اصلاحاتی که در استان‌ها صورت می‌گیرد باید با هماهنگی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باشد، ادامه داد: بنای کار ما این است که در امر استان‌ها دخالت نکنیم مگر اینکه در موارد خاص ورود کنیم. جلسه با سخنان عارف پایان پذیرفت. این البته آغازی خواهد بود برای شروع به کار ستادهای اصلاح‌طلبان در آستانه انتخاباتی دیگر.

محمدرضا عارف در گفت‌وگو با «شرق»:

ائتلاف با اصولگرايان معتدل را رد نمي‌كنيم

‌* آقای الویری در نشست اشاره داشت که دایره فهرست شوراها به‌ویژه در استان‌ها باید فراگیر باشد و از اصلاح‌طلبی صرف فراتر برود؛ اما شما به پایبندی به گفتمان اصلاح‌طلبی تأكيد کردید. این دو نظر برای نهایی‌کردن فهرست‌ها چگونه قابل جمع است؟

** نظر هر فرد محترم است. آنچه می‌توانم مطرح کنم این است که کلیه ستادها و شوراهای اصلاح‌طلبان استان‌ها موظف هستند تصمیمات شورای‌عالی سیاست‌گذاری را اجرائی کنند. براین‌اساس شاخص‌ها ابلاغ شده است. ما دو شاخص را شاخص اصلی قرار دادیم. یکی پاکدستی و دیگری اصلاح‌طلبی؛ که البته اصلاح‌طلبی دامنه وسیعی دارد. ما تنگ‌نظرانه به این موضوع نگاه نمی‌کنیم، به‌خصوص وقتی که به شهرستان‌های کوچک می‌رسیم، در این مناطق مسائل قومی و محلی و اقتضائات مربوط به آن، اصل قرار خواهد گرفت و برهمین‌اساس نباید روی اصلاح‌طلبی پافشاری کنیم؛ به‌همین‌دلیل ما بر تخصص و کارآمدی و آشنایی با مسائل مدیریت شهری تأكيد خواهیم داشت. چون نگاه ما به شوراهای شهر از منظر پارلمان‌های محلی و تخصصی خواهد بود. ازاین‌رو قطعا اولویت و جهت‌گیری اصلی ما بر تخصص‌هاست. شاخص‌هایی هم که ابلاغ شده است، همین را نشان می‌دهد. حالا ممکن است در آینده ائتلافی را صورت دهیم.

‌* یعنی ممکن است که افرادی انتخاب شوند که نسبتی با جریان اصلاح‌طلبی نداشته باشند؟

** ممکن است که در یک حوزه یا در یک استان بحث ائتلاف را داشته باشیم. چون مهم‌ترین راهبرد ما حضور و مشارکت مردم در انتخاب افراد برجسته است؛ بنابراين ممکن است که شورای ما در یک شهرستان به نتیجه برسد که با یک جریان یا برخی از اصولگرایان معتدل ائتلاف کند. ما این را رد نمی‌کنیم و قابل بررسی مي‌دانيم.

‌* اما اصلاح‌طلبان از این ناحیه در جریان انتخابات مجلس ضربه خوردند.

** پافشاری ما بر هویت اصلاح‌طلبی است. منتها ائتلاف را رد نمی‌کنیم. ممکن است در یک شهرستان جمع‌بندی این باشد که ائتلاف، وضعیت شورای آن شهر را بهتر مي‌كند. در این صورت ما به اهداف خود می‌رسیم؛ اما فعلا آن شاخص اصلاح‌طلبی یک پیش‌فرض و یک اصل برای ماست.

http://www.sharghdaily.ir/News/117424

ش.د9504998

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات