تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۹۱

چهار ویژگی متمایزکننده انتخابات هفتم اسفند

پایگاه بصیرت / حمیدرضا شکوهی - روزنامه‌نگار

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/12/12 – شماره 4564 – صفحه 1)

انتخابات روز هفتم اسفند ماه حامل پیامهای روشنی بود که طی روزهای اخیر بارها به آن پرداخته شده است. قصد من در این مجال، تکرار مکررات نیست و صرفا به چهار ویژگی متمایزکننده انتخابات اخیر می پردازم.

1-در طول تبلیغات انتخاباتی، دیوارهای شهر پر از پوسترها و بنرهای زردرنگ ائتلاف اصولگرایان بود. اما تبلیغات ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان در شهر در حد صفر بود. به غیر از تبلیغات فردی اصلاح طلبان در شهر، هیچ تبلیغاتی از ائتلاف دیده نمی شد. اما نتیجه انتخابات نشان داد که ابزارهای جدید ارتباطی بویژه تلگرام، تا چه حد در نتیجه انتخابات در شهر بزرگی همچون تهران موثر است. تبلیغات از در و دیوارها به گوشی های تلفن همراه شهروندان راه یافته و مردم از این طریق اطلاعات را بهتر و راحت تر دریافت می کنند و با عنایت به غیررسمی بودن این ابزار ارتباطی، به آن اعتماد بیشتری دارند. شاید این نخستین بار بود که نتیجه انتخابات، نسبتی معکوس با میزان تبلیغات محیطی و شهری داشت.

2-این بار مردم به لیست های انتخاباتی رای دادند، نه اشخاص. تفاوتی هم بین حامیان اصلاح طلبان و حامیان اصولگرایان نیست. رای اول تا سی ام به فهرست اصلاح طلبان اختصاص داشت و رای سی و یک تا شصت به فهرست اصولگرایان و جالب اینجاست که ناگهان، فاصله نفر 60 با نفر 61 در انتخابات تهران، از 500 هزار رای هم فراتر می رود. آخرین فرد فهرست اصولگرایان بیش از 600 هزار رای کسب کرد اما نفر بعدی او که یک کاندیدای مستقل بود، فقط 80 هزار رای به دست آورد. این طلیعه مثبتی است که باید آن را به فال نیک گرفت.

چراکه تا همین چند سال پیش،وابسته بودن به احزاب، نوعی نقص محسوب می شد و رییس دولت قبل افتخار خود را وابسته نبودن به احزاب و گروهها می دانست. اما مردم در انتخابات هفتم اسفند با رای دادن به فهرستها « اعم از اصلاح طلب یا اصولگرا » نشان دادند که ترجیح می دهند به اعتماد احزاب و شخصیتهای مورد علاقه خود، به فهرست معرفی شده از سوی آنها رای دهند که این امر می تواند مقدمه ای برای انتخابات حزبی باشد.

3-حامیان جریان اصلاحات به اعتبار بزرگان اصلاح طلب به فهرست های جریان اصلاحات برای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی رای دادند. اصلاح طلبان مهمترین مشوق مردم برای رای دادن به این لیست‌ها بودند که جریان انتخابات را به سود این جریان رقم زد؛ ضمن اینکه حضور هاشمی رفسنجانی در راس فهرست خبرگان مردم، موجب شد مردم به اعتماد او، به کل لیست رای دهند. در لیست اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس، دو اصولگرا هم بودند و نیمی از اعضای فهرست خبرگان مردم، با لیست اصولگرایان مشترک بودند. اما مردم به اعتبار اصلاح طلبان، به هر دو لیست رای دادند. در واقع وقتی آن فیلم معروف پخش شد که در آن به مردم تاکید و تکرار می‌شد که به هر دو فهرست به طور کامل رای دهند، عزم مردم برای رای دادن به جریان اصلاحات جزم شد و از آن سو حامیان جریان اصولگرا هم به فهرست مورد نظر خود رای دادند. اما وزن کشی سیاسی دو جناح به خاطر حمایت چهره‌های محبوبتر و معتبرتر از لیست اصلاح طلبان، به سود جریان اصلاحات رقم خورد.

4-در انتخابات هفتم اسفند، بسیاری از افرادی که در انتخابات مجلس نهم رای نداده بودند پای صندوق‌های رای آمدند تا نشان دهند با ترکیب مجلس نهم مخالف‌اند و مشی دولت تدبیر و امید را می پسندند. این حضور گسترده بدین معنا بود که مردم درک کرده اند بی تفاوتی نسبت به انتخابات، تنها ثمره اش روی کار آمدن افرادی است که به تندترین وجه ممکن با دولت و مطالبات مردم برخورد می کنند. البته قطعا تمام اصولگرایان اینگونه نیستند اما مردم، قاطبه مجلس اصولگرای نهم را به مثابه مانعی بر سر راه دولت منتخب خود ارزیابی می کردند.

حضور موثر مردم در پای صندوق‌های رای و خودداری آنها از بی تفاوتی نشان می دهد که مردم بیش از پیش دریافته‌اند که با خانه نشینی، نمی توان امیدی به اصلاح داشت. هرچند هنوز هم در شهر تهران، 50 درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند و بی تفاوت بودند و تضمینی نیست که در انتخابات بعدی هم همین میزان مشارکت را شاهد باشیم، اما عزم مردم برای اصلاح با حضور در پای صندوق‌های رای، نکته مثبتی است که باید به فال نیک گرفت.

گفتنی‌ها در مورد انتخابات هفتم اسفند بیش از این است که از زوایای دیگری می توان به آن پرداخت اما فعلا به همین چهار ویژگی متمایزکننده انتخابات هفتم اسفند اکتفا و بررسی موارد دیگر را به فرصت بعدی موکول می کنم.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=28821

ش.د9406098

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات