تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۱۶۵
شمخاني در همايش ائتلاف نخبگان عليه تروريسم:

انقلاب اسلامي نقطه مقابل تفكر تكفيري است

(روزنامه جوان – 1394/11/21 – شماره 4747 – صفحه 5)

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي امنيت ملي با حضور در همايش ائتلاف نخبگان عليه تروريسم ضمن تبيين چارچوب‌هاي نظري و بسترهاي فكري تروريسم نوين تحليل جامعي از تحولات امنيتي منطقه پس از توسعه تحركات تروريسم تكفيري ارائه كرد.

به گزارش تسنيم، امير دريابان علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در همايش ائتلاف نخبگان عليه تروريسم كه در مركز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد، با اعلام اينكه شكل و ماهيت تروريسم از جمله بيوتروريسم، تروريسم سايبري، تروريسم نامرئي، تروريسم ذهني، تروريسم نرم‌افزاري و تروريسم تكفيري روز به روز پيچيده‌تر مي‌شود، گفت: تروريسم با گذشت زمان از شكل اوليه آن يعني يك عمل خشونت‌آميز فيزيكي، به تروريسم اقتصادي، فرهنگي، دولتي و غيره تغيير شكل داده است.

وي كه به‌عنوان سخنران افتتاحيه اين اجلاس و همايش ائتلاف نخبگان عليه تروريسم سخن مي‌گفت، با اشاره به اهداف نظام سلطه براي دور كردن اذهان عمومي از جنايات رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي و استهلاك توان امت اسلامي با ايجاد انشقاق فرقه‌اي اظهار داشت: به انحراف كشيدن جريان بيداري اسلامي، تضعيف خط مقاومت در منطقه و سرقت نفت و منابع ثروت كشورها از جمله اهداف گروه‌هاي تروريستي و حاميان منطقه‌اي و بين‌المللي آنهاست. شمخاني نخبگي را استفاده بهنگام از هوش، خلاقيت و ابتكار در شناسايي و تحليل بهنگام واقعيت‌هاي پيراموني عنوان كرد و با تأكيد بر اهميت نقش نخبگان در مقابله با تروريسم تكفيري افزود: خشكاندن ريشه گروه‌هايي چون داعش كنار كار نظامي نيازمند مقابله فكري و فرهنگي است، به‌گونه‌اي كه ريشه، ماهيت، اهداف، روش‌ها و مشروعيت آنها از ديدگاه اسلامي مورد نقد، تبيين و روشنگري جدي قرار گيرد.

وي تصريح كرد: تمام علماي جهان اسلام اعم از شيعه و سني بر عدم مشروعيت اقدامات گروه‌هاي تروريستي تكفيري متفق هستند. دبير شوراي عالي امنيت ملي داعش را زاييده تفكر تكفيرگراي وهابيت در بستر اهداف سياسي و امنيتي نظام سلطه دانست و گفت: هرچند گسترش داعش در چارچوب اقدام برخي كشورها براي ايجاد و اشاعه تفكر تكفيري انجام شده است، ليكن اين جريان خطرناك و ضدبشري فراسرزميني بوده و مقابله با آن محدود به منطقه‌اي خاص نمي‌شود. نماينده مقام معظم رهبري الگوي انقلاب اسلامي را نقطه مقابل تفكر تكفيري و الهام‌بخش نهضت بيداري در جهان اسلام برشمرد و گفت: جذب شدن به گروه‌هاي تروريستي ناشي از جهل به اسلام و گرفتار بودن در فقر اجتماعي- اقتصادي است و از اين رو حضور آگاهانه جوانان و نخبگان اسلامي با هدايت عالمان ديني در حوزه‌هاي مختلف صنعت، علم، آموزش، بهداشت، اقتصاد، هنر و گردشگري زائل‌كننده تفكر تكفيري است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به استفاده تبليغاتي غرب از داعش به‌منظور پيگيري سياست اسلام‌هراسي اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: استفاده از واژه «دولت اسلامي» به‌جاي عنوان داعش و تكرار آن در رسانه‌ها و همچنين وارد كردن اتهام ايجاد ناامني در جهان به مسلمانان و تصوير‌سازي منفي از دين حنيف اسلام نيز نوعي تروريسم رسانه‌اي و تبليغاتي است. شمخاني هدف از اسلام‌هراسي را تنزل دادن جايگاه قدسي اسلام و احكام مترقي آن و موجه‌سازي سكولاريسم در منطقه و جهان دانست و تأكيد كرد: نخبگان بايد با استفاده از الگوي انقلاب اسلامي و فهم پيشرفت‌هاي آن در آموزه‌هايي مانند مقاومت اسلامي، دفاع مقدس، مردم‌محوري و دانش‌افزايي، مانع از اثرگذاري جنگ نرم دشمنان شوند. وزير دفاع پيشين كشورمان گفت: كشورهايي كه ميليون‌ها انسان بي‌گناه را در جنگ‌هاي جهاني و دوران استعمار قرباني جاه‌طلبي‌هاي خود كردند، امروز اتهام خشونت‌آميز بودن دين اسلام را مطرح مي‌كنند اما واقعيت‌ها نشان مي‌دهد خشونت افسارگسيخته امروز ناشي از فلسفه انسان‌گرايي و كنار گذاشتن خداوند از ساحت حيات بشري است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با يادآوري نتايج بررسي‌هاي انجام شده در حوزه ريشه‌يابي جريان‌هاي تروريستي در افغانستان، عراق، سوريه و يمن افزود: فصل مشترك مجموعه گروه‌هاي تروريستي، ايجاد و پشتيباني از سوي غرب و متحدان منطقه‌اي آنان و استفاده ابزاري از اين گروه‌ها تا لحظه تمام شدن تاريخ مصرف آنان است.

وي با تقبيح رفتار دوگانه برخي كشورها در مقابله با تروريسم و تأثير اين گونه اقدامات در توسعه گروه‌هاي تروريستي افزود: كشورهايي كه امروز از خطر داعش در منطقه و لزوم مقابله نظامي با آن سخن مي‌گويند، به‌صورت مستمر از گروهك‌هاي تروريستي مثل منافقين حمايت و در محافل آنها شركت مي‌كنند. وي ادامه داد: تحريم‌هاي ظالمانه اقتصادي، دارويي و درماني، تحريم‌هاي هواپيمايي و صنعتي كه جان انسان‌هاي بي‌گناه را با خطر مواجه مي‌سازد، كنار بهره‌گيري كور از پهپادهاي جنگي عليه مردم غيرنظامي نيز انواع ديگري از تروريسم با اشكال جديد هستند.

دريابان شمخاني با توصيه به جوانان و دانشجويان براي استفاده از بسترها و ظرفيت‌هايي مانند فضاي مجازي براي انتشار واقعيت‌هاي الگوي جمهوري اسلامي به مردم جهان و روشنگري در اين زمينه تصريح كرد: اسلام دين صلح است و 17هزار عزيزي كه توسط منافقين و گروه‌هاي تروريستي در كشور ما به شهادت رسيده‌اند، كنار شهدايي كه ما امروز براي دفاع از مرزهاي اسلام در عراق و سوريه تقديم مي‌كنيم، همگي براي مبارزه با تروريسم در ابعاد مختلف آن و استقرار صلح و امنيت است.

وي در انتهاي سخنراني خود با تجليل از مقام شهداي ترور همچون شهيد صياد شيرازي، شهداي صنعت هسته‌اي و جانبازان و ايثارگران اين راه بر تداوم مسير مبارزه با تروريسم به‌منظور حفظ و ارتقاي امنيت عمومي و ملي كشور تأكيد كرد.

اصول هفت‌گانه رهبر انقلاب برای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين در حاشيه همايش در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور احتمالي عربستان سعودي در سوريه اظهار داشت: اين ادعا توسط يك نظامي سعودي صورت گرفته و وزير خارجه عربستان چنين ادعايي نداشته است. به هر حال مگر عربستان در سوريه حضور ندارد؟ تمام نيروهاي تكفيري در سوريه ارتش سعودي هستند، اما شكست خوردند، بنابراين حضور جديد موضوعيتي ندارد.

وي به ديدار اخير اعضاي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي با مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري اصول هفت‌گانه‌اي را از جمله حفظ وحدت، مبارزه با فقر، مقابله با استكبار، دفاع از مظلوم و. . . مطرح كردند و خواستار اين شدند كه راه غلبه بر اين اصول پيگيري شود.

وي افزود: همچنين ايشان از بدو پذيرش مسئوليت رهبري بر تداوم حركت امام خميني(ره) تأكيد كردند و ما نيز به عنوان دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي موظف هستيم اين راه را ادامه دهيم و اين موضوع را در گردنه‌هاي انقلاب تجربه كرديم و مسيري غير از حفظ اين مباني نداريم. شمخاني در پايان از تشكيل هيئت نظارت بر برجام پس از اجرايي شدن برجام خبر داد.

عربستان حامی و پشتیبان تروریست‌ها

سردار مسعود جزايري سخنگوي ارشد نيروهاي مسلح نیز در این همایش با اشاره به نقش عربستان در پرورش تروريست در منطقه اظهار داشت: عربستان از سال‌هاي اوليه پيدايش مناقشه در منطقه به عنوان يك طرف كارزار كه در واقع توليدكننده، توزيع‌كننده، پشتيبان و حامي تروريست است، ايفاي نقش مي‌كند.

وي ادامه داد: به تعبير بهتر سربازان، نظاميان و كساني كه عهده‌دار اين جنگ نيابتي هستند حداقل طي پنج سال گذشته در سوريه حضور كاملاً جدي و فراگيري داشتند. جزايري با طرح اين سؤال كه عربستان با چه ظرفيتي مي‌تواند مجدداً وارد اين عرصه شود، گفت: به نظر مي‌آيد عربستان فاقد چنين امكان و تواني است چراكه همه امكان و ظرفيت خود را طي سال‌هاي گذشته چه در صحنه عراق يا به خصوص در سوريه و امروز نيز در يمن به كار گرفته است.

ضرورت تجمیع همه ظرفیت‌های فکری برای مقابله با تروريسم

دکتر داود عامري دبيركل مجمع جهاني صلح اسلامي نیزطی سخنانی در اين همايش اظهار كرد: اگر مي‌خواهيم به سوي استقرار نظامي مبتني بر احكام الهي عادلانه و ايمن بر پايه صلح و دوستي و مبتني بر كرامت انساني گام برداريم، بايد از همه ظرفيت‌هاي فكري و قانوني نخبگان، سازمان‌هاي مردمی و دستگاه‌هاي مسئول بهره بگيريم كه يكي از اهداف اين همايش نيز دست يافتن به اين مهم است. وي افزود: جوهره اصلي حقوق بشر، پاسداري از حيثيت و كرامت انساني است. همه انسان‌ها صرف‌نظر از جنسيت، رنگ، نژاد، مذهب و... داراي حيثيت و حقوقي برابر با يكديگر هستند. رعايت حقوق انسان‌ها و مسئله كرامت انساني قبل از طرح در اسناد و نهادهاي بين‌المللي در اديان الهي به ويژه اسلام عزيز آمده است. قرآن مجيد در آيات متعددي به روشني انسان را جانشين خداوند روي زمين معرفي مي‌كند و او را شايسته تكريم و برتري بر ساير موجودات مي‌داند. در اسناد نهادهاي مختلف بين‌المللي از جمله اعلاميه جهاني حقوق بشر، مقدمه منشور ملل متحد، اعلاميه حقوق بشر اسلامي و تعداد زيادي از كنوانسيون ها، اعلاميه‌ها و معاهدات بين‌المللي نيز حقوق بشر، آزادي و كرامت انساني مورد تأكيد قرار گرفته است.

دبيركل مجمع جهاني صلح اسلامي در ادامه خاطرنشان كرد: اما امروزه اقداماتي در اقصي نقاط جهان و به ويژه در منطقه مهم و حساس غرب آسيا به دلايل و انگيزه‌هاي مختلف صورت مي‌پذيرد كه اصل مهم كرامت انساني و حق زندگي در صلح را براي انسان‌هاي بي‌گناه بر هم زده است. عامري با بيان اينكه تروريسم رفتاري قهري و خشونت‌آميز براي دستيابي يا تحقق يك هدف يا انگيزه سياسي خاص است، تصريح كرد: تروريسم حتي شامل اضمحلال يك نظم مستقر است كه مي‌تواند از سوي دولت‌ها، اشخاص حقيقي يا گروه‌هاي مختلف اعمال شود. اين گروه‌ها از خشونت و تهديد به خشونت براي اهداف و مقاصد سياسي خاص و غالباً غير مشروع استفاده مي‌كنند. تروريسم يك پديده نو و منحصر به عصر حاضر نيست و در طول تاريخ تا عصر حاضر همراه بشريت بوده است.

وي افزود: تروريسم در عصر حاضر هم از لحاظ وسعت و هم از نظر اثرگذاري، دامنه بسيار گسترده‌تري يافته است. اگر چه در بررسي و شناخت ريشه‌هاي تروريسم نمي‌توان عواملي مانند فقر، توسعه‌نيافتگي، استثمار، فقر فرهنگي، بيسوادي و بهداشت ضعيف، وجود رژيم‌هاي ستمگر و ظالم و حكومت‌هاي از هم گسيخته را از نظر دور داشت، اما حمايت كلوني‌هاي ثروت و قدرت نشان مي‌دهد مسائلي فراتر از موارد ذكر شده نيز در اين معضل بشري دخيل هستند. عامري با اشاره به اينكه فعاليت تروريستي تاكنون هزينه‌هاي مادي و انساني زيادي را بر جهانيان تحميل كرده است، بيان كرد: با وجود اينكه تروريسم پديده‌اي منفور براي همگان است، متأسفانه مورد استفاده ابزاري برخي كشورها و گروه‌ها قرار مي‌گيرد تا عليه حقوق اجتماعي و ذاتي ملت‌ها به‌كار گرفته شود. دبيركل مجمع جهاني صلح اسلامي همچنين در ادامه به بيان فعاليت‌هاي اين مجمع پرداخت.

http://www.javanonline.ir/fa/news/770617

ش.د9406094

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات