تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۱۶۷
نگراني رهبر معظم انقلاب در باب دسيسه مشترك داخلي- خارجي

مباني انقلاب همچنان در تيررس نظام سلطه

(روزنامه جوان – 1394/11/21 – شماره 4747 – صفحه 5)

رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه و در ديدار فرماندهان و جمعی از کارکنان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بار ديگر از لزوم توجه به سناريوهاي دشمن و تلاش جرياني داخلي- خارجي براي تغيير ماهيت انقلاب اسلامي سخن به ميان آوردند. اين اولين بار نيست كه معظم‌له از ابعاد مختلف اين خطر سخن به ميان مي‌آورند، آنگونه كه طي ماه‌هاي اخير به كرات از تلاشي گفته‌اند كه هدف آن تغيير بن‌مايه انقلاب است.

رهبر انقلاب عنوان مي‌كنند: هدف اساسي جبهه دشمن، به فراموشي سپرده شدن اين اهداف والا و در نهايت تغيير رفتار و «تغيير دروني نظام جمهوري اسلامي» است. ایشان همچنين با تأكيد بر اينكه هدف اصلي دشمن «تغيير ماهيت و هويت انقلابي نظام جمهوري اسلامي» است، افزودند: تمام تلاش جبهه گسترده بدخواهان نظام اسلامي، بازداشتن جمهوري اسلامي از ادامه حركت به سمت هدف‌هاي عزت‌آفرين و قدرت‌آفرين و بازگرداندن سلطه بيگانگان بر كشور است.

ايشان تهي شدن يك ملت از مؤلفه‌هاي قدرت را به معناي تسليم‌پذير شدن دانستند و گفتند: اگر ملت ضعيف شد، براي مقابله با او ديگر احتياجي به جنگ سخت نيست. رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: تنها راه جلوگيري از چنين وضع دهشتناكي، حفظ و حراست از تفكر انقلابي در «عمل و رفتار و جهت‌گير‌ي‌ها و ضوابط و قوانين» است.

پيش از اين هم «مارك گلن» نويسنده و تحليلگر امريكايي با تشريح اهداف امريكا براي نفوذ در ايران بعد از لغو تحريم‌ها گفت: هدف نهايي دشمنان ايران تغيير ماهيت انقلاب، ترويج سبك زندگي هاليوودي و حمله به نظام اقتصادي ايران است.

هويت مستقل انقلاب (نه شرقي، نه غربي)

ماهيت انقلاب اسلامي ايران برآمده از اسلام و آموزه‌هاي ظلم‌ستيزانه اهل بيت(ع) است، به همين دليل از ديدگاه امام خميني (ره) انقلاب اسلامي به دليل هويت مستقل و به دليل عدم‌وابستگي به يكي از دو قطب‌هاي قدرت در غرب و شرق و همچنين وابستگي اعتقادي همه‌جانبه‌ و تمام‌عيار انقلاب اسلامي به «الله» توانست در مقابل تمامي قدرت‌ها مقاومت كند. در اين رابطه مرحوم امام (ره) معتقد بودند: «انقلاب‌هاي ديگر به شرق و غرب وابسته بوده ليكن انقلاب اسلامي ايران، انقلابي ملي بر اساس اسلام و نظير انقلاب‌هاي انبياي الهي بوده و جز به خداي متعال هيچ اتكا و وابستگي ندارد». «از اين لحاظ بيشتر از ساير انقلاب‌ها مورد هجوم تبليغاتي و تسليحاتي واقع شده است» (صحيفه حضرت امام (ره)).

تيرماه امسال هم رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع كارگزاران نظام بار ديگر از لزوم توجه به دسيسه‌هاي امريكا و جلوگيري از تغييرماهيت انقلاب اسلامي سخن به ميان مي‌آورد و مي‌فرمايند: «يكي ديگر از چالش‌هاي دروني كه خطاي بسيار بزرگ و اساسي است، اين است كه تصور شود با فاصله گرفتن از مباني اعتقادي و اصول نظام اسلامي، همه راه‌ها باز خواهد شد.»

معظم‌له در اين ديدار همچنين با تكيه بر مؤلفه‌هايي نظير «پافشاري بر اصول و مباني انقلاب در فضاي بين‌الملل» و «نگاه برون‌زا» تلاش كرده تا رويكرد دستگاه سياست خارجه در مسير صحيح و مناسبي حركت كرده و از انحراف و اشتباه مصون بماند، چراكه حركت خلاف مؤلفه‌هاي اشاره شده به عنوان يكي از آسيب‌هاي مهمي است كه تهديدكننده كشور بوده و از موانعي به شمار مي‌رود كه رشد و پيشرفت كشور را با دست‌انداز مواجه مي‌كند.

معظم‌له در ادامه بيانات‌شان به انتقاد از رويكرد جرياني مي‌پردازد كه تئوري وابستگي به بيرون و عدول از ارزش‌ها را پياده‌سازي مي‌‌كنند و مي‌فرمايند: «مسئولان در دولت خدمتگزار، انسان‌هاي معتقد به مباني و اصول انقلاب هستند و من از آنها گله‌اي ندارم ولي در مجموعه دست‌اندركاران، برخي تصور مي‌كنند با كوتاه آمدن از اصول، درها گشوده خواهد شد در حالي كه نتيجه اين خطاي بزرگ را در سال‌هاي اخير در برخي كشورها ديده‌ايم.»

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: «تنها راه پيشرفت، ايستادگي و پافشاري بر مباني و اصول است.»

گزاره‌اي تكراري به نام تغيير ماهيت انقلاب

رفتارشناسي نظام سلطه در مواجهه با انقلاب اسلامي و نظام برخاسته از آن، يعني جمهوري اسلامي ايران، حكايت از وحشت و نگراني‌هاي عميق غربي‌ها از انقلاب اسلامي و پيامدهاي آن دارد. طي 36 سال انقلاب سياست‌ها، راهبردها و مجموعه اقدامات كشورهاي غربي جنبه خصمانه داشته و بر اين محور شكل گرفته تا‌ نخست فروپاشي انقلاب اسلامي را عملياتي كرده يا ماهيت و محتواي اصلي انقلاب را دستخوش تغيير و تحول بنيادين قرار دهند. به بياني بهتر نظام سلطه به موازات دهها و حتي صدها برنامه پيچيده و مدون خود براي پيشبرد سياست‌هايش در مقابله با نظام جمهوري اسلامي ايران، طرحي هميشگي و هدفمند را روي ميز نگه داشته و آن «تغيير ماهيت انقلاب‌» است؛ طرحي كه هيچ گاه از دستور غربي‌ها خارج نشده و همچنان با قوت آن را دنبال مي‌كنند.

بخشي از راهبرد مورد اشاره نظام سلطه بدون ترديد در بعد «تخاصم با استكبار، ياري رساندن به مظلوم و ايستادگي در مقابل ظالم» معنا پيدا مي‌كند و يقيناً حذف گام به گام چنين مؤلفه‌اي از گفتمان انقلاب اسلامي به معناي تن دادن به نظامي اسلامي است كه خاصيت و مولفه‌هاي اساسي خود را از دست داده و چيزي جز پوسته آن باقي نمانده است. چنين هدفي در دو سال اخير شكل جدي‌تري به خود گرفته و طي 24 ماه مذاكرات هسته‌اي ايران و 5+1 مصاديق فراواني را مي‌توان براي آن پيدا كرد.

نظريه‌پردازان غربي اين طرح را حاوي تأثيرات چشمگير و خيره‌كننده‌اي بر آينده نظام جمهوري اسلامي ايران مي‌دانند كه مي‌تواند كاركرد انقلاب ايران را طي سال‌هاي آتي، به پايين‌ترين درجه ممكن برساند، به گونه‌اي كه ميزان اثرگذاري ايران روي بسياري از تحولات و رويدادهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در حد يك كشور دسته سوم قاره آفريقا تنزل پيدا كند؛ كشوري كه نمي‌خواهد و بهتر بگوييم نخواهد توانست در مواجهه با كشورهاي قدرتمند غرب و شرق تقابلي را صورت دهد و منافع و خواسته‌هاي بين‌المللي خود را تنها در صورت موافقت مثبت ايالات متحده مي‌تواند پيگيري نمايد.

تجديدنظرطلبان و تغيير ماهيت انقلاب

در اين ميان نبايد فراموش كرد كه نظام سلطه سهم ويژه‌اي را براي جماعت تجديدنظرطلب در نظر گرفته است، آنگونه كه بارها مقامات بلند پايه غربي از جمله رئيس‌جمهور و زير امور خارجه اين كشور از ضرورت روي كارآمدن عناصر اين جريان در ايران سخن به ميان آورده‌اند.

حال با مرور رفتارها و موضع‌گيري برخي از چهره‌ها و رسانه‌هاي جماعت تجديدنظرطلب ‌‌مي‌توان اين نكته كمتر ديده شده را به خوبي مشاهده كرد كه تلاش‌هاي جدي صورت مي‌گيرد تا جامعه ايراني به باورهاي خاصي برسد؛ باورهايي نظير «‌مي‌شود با كارگزاران غربي هم كنار آمد»، «‌اگر امتيازي به امريكايي‌ها داده شود آنها هم منطقي و اصولي امتياز هم وزني را به طرف مقابل مي‌دهند»، «‌اهل مذاكره و تعامل دوسويه و منطقي هستند‌» يا اينكه «‌مقامات ايالات‌متحده‌امريكا و همپيمانان‌شان آنچنان كه تصور مي‌كرديم، خونريز و جنگ‌طلب و چپاولگر نيستند.»

البته تلاش براي تغيير باور و ذائقه مردم درباره غرب تنها به لفظ و سخنراني‌هاي جهت‌دار خلاصه نشده بلكه رفتارهاي موازي و منطبق بر چنين هدفي هم صورت گرفت. به بيان بهتر «‌تقليل روحيه استكبار ستيزي» و جايگزين كردن «تفكر سازشكارانه» به جاي آن را بايد يكي از خطوط مهم حركت طيف مورد نظر براي تحريف اصول انقلاب اسلامي‌دانست، به طوري كه طي سال‌هاي اخير چهره‌هاي اصلي اين جريان به شكلي هدفمند و فراگير در تريبون‌هاي مختلف تأكيد كرده‌اند كه اساساً مبارزه و رويارويي با استكبار جزو مباني انقلاب اسلامي نبوده و پس از شكل‌گيري انقلاب و بر اساس مقتضيات زماني و مكاني در دستور كار حضرت امام قرار گرفته است.

در سوي ديگر روزنامه‌هاي متعدد و پرشمار اين طيف طي 29 ماه اخير بارها در مجموعه گزارش‌ها و گفت‌وگوها از لزوم تعامل با امريكا و متحدانش و اتخاذ رويكرد واپسگرايانه در مقابله با غرب براي بهبود وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم سخن به ميان آورده تا به اين وسيله باورهاي مردم نسبت به نظام سلطه را تغيير داده و زمينه عدول از مباني انقلاب اسلامي را فراهم سازد.

http://www.javanonline.ir/fa/news/770618

ش.د9406095

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات