تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۶۱۸۲

تنش در روابط آنكارا و برلين

پایگاه بصیرت / محمود فاضلي

(روزنامه اعتماد ـ 1395/12/21 ـ شماره 3766 ـ صفحه 11)

دور جديد جنگ لفظي در روابط آنكارا با برلين با مخالفت سفر چاوش‌اوغلو، وزير خارجه تركيه به برلين براي سخنراني انتخاباتي و تبليغ براي نظام رياست‌جمهوري تركيه كه قرار است ١٦ آوريل (٢٧ فروردين ٩٦) وارد مرحله جديد و البته دشوار شده است و اين امر نشانگر شدت گرفتن سردي روابط آلمان و تركيه است. آنكارا، برلين را متهم مي‌كند كه به‌طور سازمان‌يافته برنامه سخنراني وزراي ترك در آلمان در چهار شهر آلمان را لغو كرده است. اما مقامات دولت آلمان مي‌گويند نقشي در لغو اين گردهمايي ندارد بلكه مقامات محلي در اين خصوص تصميم مي‌گيرند. حتي سخنگوي اداره ناحيه مركزي هامبورگ مدعي شد سالن برگزاري مراسم در هامبورگ به خاطر عدم وجود تجهيزات كافي براي اطفاي حريق، بسته شد. ترك‌هاي مقيم آلمان اين اقدام برلين را غيردموكراتيك و تلاش براي ايجاد شكاف ميان آلماني‌ها و ترك‌ها مي‌دانند. مقام‌هاي دولت تركيه در آستانه برگزاري انتخابات براي تغيير قانون اساسي مي‌كوشند حمايت نزديك به يك ميليون و ٥٠٠ هزار ترك كه در آلمان زندگي مي‌كنند، را كسب كنند. اين ارقام مي‌تواند در نتيجه همه‌پرسي نظام سياسي تركيه به نظام رياست‌جمهوري تاثيرگذار باشد.

صدراعظم آلمان اظهارات رييس‌جمهور تركيه و مقايسه‌اي كه با زمان نازي‌ها انجام داده بود را رد و گفته است: «چنين اظهارات نامناسبي را در واقع اصلا نمي‌توان به‌طور جدي تفسير كرد. اين اظهارات به اين دليل كه از شدت رنج و محنت جنايات مي‌كاهند، به خودي خود بي‌ارزش است. البته برلين همزمان قصد ندارد حضور اردوغان يا ساير اعضاي دولت تركيه را در اين كشور ممنوع كند».

وزير خارجه آلمان نسبت به اوج‌گيري اختلافات هشدار و تاكيد كرده است ما نبايد پايه و اساس دوستي بين كشورهاي‌مان را از بين ببريم. ما به خوبي مي‌دانيم كه نبايد موضوعات دشواري را كه بين ما وجود دارند، عليه يكديگر مطرح كنيم. از بين بردن كانال‌هاي گفت‌وگو، سياست درستي نيست. كسي كه مايل است اينجا نزد ما صحبت كند، لزوما نبايد همان چيزهايي را بگويد كه ما مي‌گوييم، اما بايد به مقررات ما احترام بگذارد. سخنگوي دولت به نمايندگي از طرف مركل و تمام دولت آلمان اعلام كرد كه ما معادل كردن سياست آلمان دموكراتيك با نازيسم را به‌شدت رد مي‌كنيم. اين مقايسه همواره پوچ و بي‌جا است.

وزير دادگستري آلمان سخنان اردوغان را «وقيحانه، مبهم و غيرقابل قبول خواند» و تاكيد كرد اردوغان قصد تحريك كردن دارد و ما بايد مراقب باشيم كه اجازه ندهيم كسي ما را تحريك كند. دبيركل حزب سوسيال مسيحي، اين گفته را بي‌شرمانه از سوي حاكم مستبد «تنگه بسفر» خواند و خواستار عذرخواهي اردوغان شد. رييس فراكسيون حزب چپ از صدراعظم آلمان خواست قرارداد پناهندگي با تركيه را فسخ كند. به باور او اين معامله توافق‌شده با تركيه باعث شده كه او از اروپا باج‌گيري كند. آلمان بايد براي فسخ آن، وارد عمل شود. مركل بايد سربازان ارتش آلمان را از اينجرليك خارج و كمك‌هاي اتحاديه اروپايي به تركيه را متوقف كند. ديگر نبايد به اردوغان مستبد پول داده شود و انتقاد، به تنهايي ديگر كمكي نمي‌كند و دولت آلمان بايد پيامدهاي لازم را در نظر گيرد. وزير امور داخلي ايالت بايرن، رييس فراكسيون حزب سوسيال دموكرات، رييس فراكسيون احزاب متحد مسيحي و رييس سبزهاي آلمان نيز اظهارات اردوغان عليه آلمان را غيرمنطقي دانسته و خواستار يك پاسخ هماهنگ و مشترك اروپايي شدند.

اردوغان رييس‌جمهور تركيه به دليل عصبانيت از لغو نشست‌هاي تبليغاتي وزراي خود در آلمان اين كشور را متهم به در پيش گرفتن شيوه‌هاي نازيسم كرده و تاكيد كرده بود كه فكر مي‌كردم كه اين دوران در آلمان تمام شده است اما اين طور نيست. ما اگر اراده كنيم همين فردا مي‌آيم. وزير امور خارجه تركيه پس از لغو نشست تبليغاتي‌اش در شهر هامبورگ آلمان انتقاد شديدي به آلمان وارد كرد و آن را يك سيستم كاملا سركوبگرانه دانست و اين شيوه‌ها را مشابه دوران نازي خواند و مدعي شد آنها فشار وارد مي‌كنند تا از اين همه پرسي يك «نه» براي حزب عدالت و توسعه خارج شود. وزير خارجه تركيه، برلين را متهم كرده است كه به‌طور هدفمند به شهروندان ترك در آلمان فشار وارد مي‌كند و مانع برگزاري گردهمايي‌هاي حمايت از همه‌پرسي براي تغيير قانون اساسي تركيه مي‌شود. اين غير قابل قبول است. ما همواره مي‌خواهيم آلمان را به مثابه دوست خود ببينيم، اما رويكرد ضد ترك هدفمند آلمان با دوستي سازگار نيست. من به آلمان خواهم آمد و هيچ كس نمي‌تواند جلوي من را بگيرد! آلمان و هلند نبايد از تركيه بترسند. آلمان به سران پ.‌ك.‌ك اجازه سخنراني مي‌دهد اما به رييس‌جمهور تركيه چنين اجازه‌اي را نمي‌دهد.

دولت آلمان اخيرا درباره محدوديت آزادي مطبوعات و آزادي بيان و برخورد با خبرنگاران در تركيه ابراز نگراني شديد كرده است. برلين در رابطه با دستگيري «دنيز يوسل»، خبرنگار آلماني در تركيه ابراز نگراني كرده و اعلام داشته است آلمان انتظار دارد كه وي در اسرع وقت آزاد شود. وزير خارجه آلمان خبرنگار دستگير شده در تركيه را فردي توانا و روزنامه‌نگاري پرشور ناميده و بازداشت وي را اقدامي غلط و نامناسب و اتهامات وارده به وي را پوچ دانسته است. اما به اعتقاد اردوغان اين فرد به مدت يك ماه به عنوان نماينده پ. ك. ك و جاسوس آلمان در كنسولگري اين كشور در تركيه مخفي شد.

آلمان و تعدادي از كشورهاي اروپايي با برنامه رييس‌جمهوري تركيه براي تغيير قانون اساسي اين كشور از سيستم پارلماني به رياست‌جمهوري مخالف بوده و نگرانند با استقرار سيستم رياست‌جمهوري اين امكان به وجود بيايد كه در تركيه استانداردهاي دموكراتيك رعايت نشده و در نتيجه رييس‌جمهور از قدرت بي‌حد و حصري برخوردار شود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=70391

ش.د9504426

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات