تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۲۴۹
عضو هيئت عالي نظارت بر برجام:

اروپا، نقض برجام آمريكا‌یی‌‌ها را تصديق كرد

(روزنامه جوان – 1396/03/31 – شماره 5119 – صفحه 2)

عضو هيئت عالي نظارت بر برجام با بيان اينكه آقاي ظريف در نامه به خانم موگريني، اروپايي‌ها را به صراحت به نقض بندهاي ۲۶، ۲۷ و ۲۸ برجام ارجاع داده است، گفت: اروپايي‌ها تصديق كردند كه برجام از جانب امريكا نقض شده است.

اين نقض برجام پس از آن صورت گرفته است كه مجلس سناي امريكا پنج‌شنبه گذشته طرح تحريم جديد ايران با عنوان « مقابله با اقدامات بي ثبات‌كننده ايران» را با 98 رأي مثبت و دو رأي منفي تصويب كرد. اين طرح در صورت تصويب نهايي از سوي كنگره و امضاي ترامپ، جمهوري اسلامي را در سه موضوع تروريسم، موشكي و تسليحاتي تحت تحريم قرار خواهد داد؛ موضوعي كه ناقض بندهاي متعدد در برجام است.

دكتر علي اكبر ولايتي روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما افزود: طبعاً وقتي اروپايي‌ها اين موضوع (نقض برجام از سوي امريكا) را تصديق مي‌كنند، در روابط تجاري با كشورمان وقفه ايجاد نخواهند كرد و تعامل ما با آنان در حوزه تجاري رو به پيشرفت است. ولايتي مصوبه اخير سنا را ناقض بندهاي مختلف برجام دانست و افزود: اين در حالي است كه امريكا و ديگر اعضاي 1+5 متعهد شده‌اند از هر كاري كه مستقيم يا غيرمستقيم، برجام را دچار مشكل كند، بپرهيزند و حال آنكه كشورمان به تعهداتش عمل كرده است؛ مصوبه سنا قطعاً با روح و متن برجام مغايرت دارد و مستقيم و غيرمستقيم با بندهاي 26، 27 و 28 مغاير است.

پيامي براي خوش‌باوران و ديرباوران

وي گفت: آنچه اهميت دارد اين است كه امريكايي‌ها بار ديگر نشان دادند كه قابل اعتماد نيستند و كساني كه اهل درك و سياست جهاني هستند و امريكايي‌ها را در صحنه جهاني آزموده بودند از ابتدا اين باور را داشتند كه آنان قابل اعتماد نيستند، گرچه برخي شايد با خوش‌بيني اينگونه بيان و القا مي‌كردند كه اگر ما هم مانند برخي ديگر با امريكايي‌ها صحبت و با آنان مسالمت‌آميز رفتار كنيم آنان هم با ما مسالمت‌جويانه رفتار مي‌كنند و به قولشان وفادار خواهند بود.

ولايتي افزود: اقدام اخير امريكايي‌ها سبب شد افراد خوش‌باور‌ يا ديرباوران هم در اين باره به اتفاق نظر برسند، بنابراين يكي از بركات اين كار شيطاني امريكايي‌ها و همه دست‌اندركاران تصويب اين تحريم‌ها (دموكرات‌ها و جمهوريخواهان) اين بود كه نه فقط ايران كه همه ملت‌هاي دنيا فهميدند كه كشتي‌بان را سياست ديگر آمده است و آنچه در بطن امريكايي‌ها بود با ترامپ بروز كرد و الا اوباما هم مانند ترامپ است. وي گفت: براي اثبات اينكه تفاوت ميان دموكرات‌ها و جمهوريخواهان نيست بايد دانست كه اعضاي اين دو حزب با هم كنار آمدند، در حالي كه دموكرات‌ها متعهد بودند و در گذشته اوباما، كري و ديگران تأكيد و وانمود مي‌كردند كه به گفتار و تعهدشان پايبندند اما در قانون اين مصوبه كه نامش مقابله با ايران و در واقع مقابله با دنياست، دموكرات‌ها و جمهوريخواهان متحد شدند و به نوعي سازش و ساخت و پاخت كردند، به نحوي كه اين قانون روس‌ها را شامل مي‌شود و دموكرات‌ها نيز چشمشان را با قراردادي كه با ايران در برجام امضا كرده بودند، بستند.

تحريم به نام ايران و روسيه، عليه دنيا

عضو هيئت عالي نظارت بر برجام افزود: بر اين اساس اين مصوبه پيش از آنكه عليه ايران باشد ضد روسيه است، به نحوي كه از 142 صفحه اين قانون 21 صفحه مربوط به ايران، 95 صفحه راجع به روسيه و بقيه مربوط به امنيت ملي امريكاست.

ولايتي گفت: در اين قانون تحريم‌هاي بسيار سختي عليه روس‌ها تصويب شده، به نحوي كه صداي آلمان‌ها درآمده است؛ خانم مركل در اظهار نظري بسيار صريح اعلام كرد كه اعتمادش به روس‌ها بيش از امريكايي‌هاست و با توجه به اينكه 60 درصد انرژي آلمان از منابع نفت و گاز روسيه تأمين مي‌شود، اگر اين تحريم‌ها از صدور انرژي روسيه جلوگيري كند، قطعاً مقابل امريكايي‌ها خواهند ايستاد. وي افزود: فرانسوي‌ها نيز قطعاً با هژموني امريكايي‌ها مقابله خواهند كرد. ولايتي گفت: از وقتي كه ترامپ روي كار آمده هر كجا رفته با خودش شر برده است، به نحوي كه پس از سفر به رياض ميان اعضاي شوراي همكاري خليج فارس تفرقه انداخت و قطر و عربستان تا مرز جنگ پيش رفتند. وي همچنين با اشاره به اقدام امريكايي‌ها در انتقال مقادير قابل توجهي سلاح به شهر رقه سوريه براي تسليح تروريست‌ها و مقابله با دولت سوريه تصريح كرد: ترامپ كه قبل از رياست جمهوري‌اش قمارخانه و فعاليت‌هاي مشابه داشت، حالا تجارت شريف‌تري پيدا كرده كه همان تجارت ترور است و هر كسي به او پول بدهد با او همكاري مي‌كند.

تجربه كوبا، قابل توجه مدافعان رابطه با آمريكا

ولايتي افزود: ترامپ در تبليغات انتخاباتي‌اش گفته بود كه در آينده با چهار حوزه مشكل دارد؛ نخست اروپا كه هزينه ناتو را نمي‌پردازد و بار هزينه بر دوش امريكاست؛ دوم با روسيه كه در اوكراين و ديگر مناطق مي‌خواهد نفوذش را گسترش دهد؛ ديگر با چين كه در تجارت امريكا را به شكست كشانده است و با ايران نيز از اين منظر مشكل دارد كه مدعي دخالت منطقه‌اي ماست و حال آنكه كشورمان به درخواست دولت‌هاي قانوني عراق و سوريه در اين كشورها حضور دارد.

ولايتي تصريح كرد: نمونه بسيار جالب از عهدشكني امريكايي‌ها اين است كه اوباما با كوبا رابطه برقرار كرد و حال آنكه ترامپ همه تحريم‌ها را عليه اين كشور بازگرداند اين نكته قابل توجه براي كساني است كه مي‌گويند. اگر ما نيز با امريكايي‌ها رابطه برقرار كنيم مشكلاتمان حل و فصل مي‌شود. وي گفت: تفاوت ترامپ با قبلي‌ها اين است كه هر آنچه اعلام مي‌كند كه مي‌خواهد انجام دهد و حتي فراتر از آن را مي‌گويد قابل اعمال نيست زيرا امريكاي پس از جنگ جهاني دوم ديگر امريكاي دوره آيزنهاور يا روزولت نيست و به موجودي تبديل شده كه ديگر قدرت سابقش را ندارد و فقط نشسته يا خوابيده صدايي از آن بلند مي‌شود.

عضو هيئت عالي نظارت بر برجام همچنين در پاسخ به اينكه چرا ديگر اعضاي 1+5 در قبال نقض برجام از جانب امريكايي‌ها واكنشي نشان نمي‌دهند تأكيد كرد: از كارهايي كه در ديپلماسي بايد انجام شود و بخشي از آن انجام شده اين است كه بايد بسيار جدي و جامع‌تر براي مذاكره با ديگر اعضاي 1+5 اقدام و به آنان يادآوري كنيم كه در قبال برجام مسئوليت دارند، زيرا اين قراردادي بين‌المللي است همچنان كه خانم موگريني و برخي ديگر از سران اروپا نيز به اين موضوع اذعان كرده‌اند و اين قراردادي دوجانبه ميان امريكا و ايران نيست. ولايتي گفت: بر اين اساس بايد فعاليت‌هاي ديپلماتيك خود را به منظور تنوير افكار عمومي جهانيان افزايش دهيم. البته به يقين با كاري كه ترامپ كرده است عملاً دنيا را در مقابل خودش قرار مي‌دهد.

اروپا مجبور نيست به مصوبه سناي آمريكا عمل كند

ولايتي همچنين در پاسخ به اينكه آيا اتكا به اروپايي‌ها براي دفاع از برجام اطمينان آور است، اظهار داشت: اروپايي‌ها مجبور نيستند كه به مصوبه سناي امريكا عمل كنند. آنان در پي منافع خود هستند و نمي‌خواهند ايران را به عنوان قدرت نخست منطقه‌اي از دست بدهند، به ويژه آنكه ايران است كه مقابل تروريسم ايستاده و مي‌دانند نقش كشورمان در جلوگيري از تروريسم در درجه نخست است و اگر تروريسم به اروپا سرريز شود اين قاره را دچار ناامني مي‌كند. ولايتي با اشاره به اذعان مكرر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به متعهد بودن كشورمان به تعهداتش در چارچوب برجام افزود: اروپايي‌ها اين موضوع را مي‌دانند و دليلي ندارد كه تحريم‌هاي كشورمان را به بهانه‌هاي واهي پيگيري كنند، بنابراين تحريم‌هاي امريكا يك جانبه است در حالي كه در گذشته چند جانبه بود.

اقتصاد مقاومتي طرحي ايجابي براي مقابله با تحريم‌ها

ولايتي ادامه داد: البته ما سي و چند سال به تحريم‌هاي امريكا عادت كرده‌ايم و اقتصاد مقاومتي طرحي ايجابي در برابر اين تحريم‌هاست. عضو هيئت عالي نظارت بر برجام در پاسخ به اينكه آيا طرح مجلس براي مقابله با مصوبه اخير سناي امريكا كفايت مي‌كند تأكيد كرد: بستگي دارد به اينكه مجلس چه چيزي را تصويب كند اما بدون ترديد ملت ايران در مقابله با تهديدات خارجي يكپارچه است و اختلاف سلايق را كنار مي‌گذارد. ولايتي تأكيد كرد: دست ما براي مقابله با كاري كه امريكايي‌ها كردند باز است و مسلماً جمهوري اسلامي ايران ترديد نخواهد كرد كه موضع ابتكار را در صحنه سياسي و بين‌الملل در اين باره داشته باشد.

http://www.javanonline.ir/fa/news/858120

ش.د9603024

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات