سیاسی >>  دولت >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۶۲۵۷

روزهایی که به صد نمی رسند

مردم انتظار معجزه از سوی دولت در یک دوره 100 روزه را ندارند بلکه آنها می خواهند حداقل دولت برنامه مدون خود برای حل مشکلات کشور را به همراه اقدامات انجام شده در این مسیر ارائه دهد. البته مشخص نیست دولت کی و چه زمانی می خواهد به روز صدم برسد و برنامه ها و اقدامات انجام شده خود را گزارش کند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ سید فخرالدین موسوی
روزهایی که به صد نمی رسند21فروردین 1396، کنفرانس خبری رئیس دولت اعتدال، در آستانه آغاز کار و زار های انتخاباتی،  خبرنگار همشهری سؤالی را از روی کاغذ قرائت کرد و گفت که روحانی وعده داده بود ظرف 100 روز مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کند اما بعداً حرفش را تغییر داده است.روحانی در پاسخ گفت: از شما تشکر می‌کنم که این را پرسیدید، چون دروغ بزرگی در برخی روزنامه و سایت‌ها مطرح می‌شود. من کِی گفتم 100 روزه مشکلات را حل می‌کنم؟ من گفتم در پایان 100 روز گزارش کارهای انجام‌شده را ارائه می‌دهم و همین کار را کردم.روحانی ادامه داد: اونی که یک‌شبه حل می‌کرد یک شخص دیگری بود. (خنده و تشویق حضار)خبرنگار تلاش کرد تا صحبت‌های روحانی را قطع کند که روحانی گفت: شما سؤالتان را پرسیدید و مقاله‌تان را خواندید و استفاده کردیم.وقتی بعد از توضیحات روحانی درباره کارهای انجام‌شده در دولت یازدهم، خبرنگار همچنان بر اظهارات خود اصرار کرد، روحانی گفت: چهار سال است منتظرم این سؤال را بپرسند تا این دروغ را روشن کنم. ۴ سال منتظر پاسخ به این دروغ بزرگ بودم که برخی رسانه ها به نقل از من می گفتند که گفته ام 100 روزه مشکل اقتصادی ایران را حل می کنم! مگر آدم بی‌عقل باشد که چنین وعده‌ای بدهد. مگر می‌شود همه این مشکلات را حل کرد؟
این اظهارات با همه انتقادات گسترده و انتشار فیلم اظهارات رئیس جمهور در انتخابات 92  که گفته بود «راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یک ماهه و 100روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم» گذشت تا آنکه دو هفته بعد از آن نشست خبری، در حالی که رقابت های انتخاباتی آغاز شد،  حسن روحانی در هنگام ورود به سازمان صدا و سیما برای ضبط برنامه تلویزیونی، درباره برنامه عملی خود درخصوص رونق تولید، خروج از رکود و حل بیکاری گفت: الان رکود نداریم جز در یک بخش، یعنی اقتصاد ما فقط در یک بخش و آن هم مسکن رکود دارد مابقی بخش‌ها از رکود خارج شده در عین حال درباره رونق اقتصادی یک برنامه مدون دارم، ضمن اینکه من یک برنامه صد روزه هم خواهم داشت که اعلام می‌کنم.
اظهاراتی که در شرایط مطرح شد که حسن روحانی به عنوان رئیس دولت و مسئول اجرایی کشور، فارغ از نتیجه انتخابات  تا روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم بیش از صد روز فرصت داشت!! اما نه تنها این فرصت گذشت بلکه اکنون در روزهای پایان آبان ماه 1396 صد روز از دولت دوازهم به ریاست آقای روحانی  هم گذشته است  و شرایط آن است که می بینیم!
شرایط چنان است که حتی نزدیک ترین چهره های اقتصادی به دولت نیز از آن انتقاد می کنند و در باره آینده اقتصاد کشور هشدار می دهند، به عنوان نمونه فرشاد مومنی به تازگی  در مصاحبه با  روزنامه فرهیختگان گفته است؛ شخصاً از کیفیت تیم اقتصادی‌ انتخاب شده، بسیار متأسف هستم وی همچنین از عدم اصلاح ساختار های اقتصادی کشور نیز انتقاد می کند و خواستار اقدام های موثر در این زمینه می شود.
صد روز از دولت دوازدهم هم گذشته است و متاسفانه، مطابق آمارهای تجاری کشور که جدیدا توسط گمرک منتشر شده، در هفت ماهه سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار کالای چینی وارد کشورمان شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از یک میلیارد دلار (نزدیک به ۱۹ درصد) رشد داشته است. واردات ایران از ترکیه نیز در سال جاری رشد چشمگیری پیدا کرده و از یک میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار در هفت ماه اول سال گذشته به یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است؛ پر واضح است که با وجود این آمار ها اوضاع بازار کار و تولید  داخلی و سیاست های اقتصاد مقاومتی در وضعیتی بحرانی و متزلزل است و نیاز به توضیح بیشتر ندارد.
در حوزه سیاست خارجی نیز در این دوره 100 روزه شاهد کارنامه درخشانی از سوی دولت نیستیم؛ از شرایط برجام و قمار مجدد آمریکا گرفته تا وعده و قول های اروپا که بی نتیجه بودن آن را از هم اکنون و با حمایت های ویژه فرانسه از وضع تحریم های جدید علیه ایران می توان مشاهده نمود. در منطقه نیزشاهد روابط پر تنش هستیم که متاسفانه دولت و دستگاه دیپلماسی در پاسخ و خنثی کردن فعالیت ها جریان سعودی و صهیونیستی دست به عصا و منفعل عمل می کند و  معضلات و مشکلات دیگر که نا گفته هویدا است.
این سخنان به این معنی نیست که مردم انتظار معجزه از سوی دولت در یک دوره 100 روزه دارند بلکه آنها می خواهند حداقل دولت برنامه مدون خود برای حل مشکلات کشور را به همراه اقدامات انجام شده در این مسیر ارائه دهد. البته مشخص نیست دولت کی و چه زمانی می خواهد به روز صدم برسد و برنامه ها و اقدامات انجام شده خود را گزارش کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات