صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۲۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 22 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اینجانب از اعماق دل، این حادثه‌ تلخ و مصیبت‌بار [زلزله غرب کشور] را به ملّت ایران به خصوص به مردم عزیز استان کرمانشاه و به ویژه به خانواده‌های مصیبت‌زده تسلیت عرض می‌کنم و متضرعانه از خداوند متعال می‌خواهم که این محنت و رنج را مایه‌ جلب رحمت و فضل خود قرار دهد و بر صبر و پایداری و مقاومت ملّت عزیزمان بیفزاید.(96/8/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
 نظم پساداعشی منطقه
تحولات منطقه غرب آسیا با دو ویژگی سرعت و تنوع وارد مرحله تازه‌ای شده است که به موازات این دو خصلت برای ارزیابی و تصمیم‌گیری راهبردی و تاکتیکی نیازمند سرعت در تحلیل و مهم‌تر از آن دقت و نگاه همه‌سونگر است. به طور مسلم واحد سیاسی یا تحلیلگرانی موفق خواهند بود که بتوانند با عبور از لایه‌های رویین قضایا و ظاهر مواضع اعلامی، نوری از روشنایی تحلیل صائب به کنه مسائل و مواضع اعمالی و ناپیدا در مناسبات و معادلات سیاسی بتابانند.
ظاهر به هم ریخته، پیچیده، مبهم و مشکوک تحولات منطقه راهبردی غرب آسیا با سفرهای اخیر دوره‌ای مقامات آمریکایی به خاورمیانه و سفر نخست‌وزیر عراق به ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی کلید خورد؛ چنانکه خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس درباره آن می‌نویسد: «آرزوی رکس تیلرسون از این سفرهای دوره‌ای شکل دادن اتحاد جدید بین عربستان سعودی و عراق است؛ به گونه‌ای که درهای جهان عرب را بر روی جمهوری اسلامی ایران ببندد». این تحولات با بازداشت خانگی سعد حریری در ریاض به مثابه نقطه عطفی در مناسبات و معادلات منطقه، امید بعدی جبهه سلطه به شمار می‌آید که دقت متأملانه حاکی از نگرانی آنها از آینده منطقه با مرگ نظامی و سیاسی داعش است. در واقع، این تحولات در شرایطی پی‌در‌پی به وقوع می‌پیوندند که جبهه مقاومت در کمال ناباوری جبهه سلطه‌جو، پس از کش‌و‌قوس‌های نفس‌گیر در نبردی نابرابر، پیروزمندانه از جنگ نیابتی تحمیلی وارد مرز ممنوعه «تعیین نظم آینده منطقه» شده است. موضوعی که خشم و دستپاچگی حاصل از آن را می‌توان آشکارا در رفتار و اقدامات جبهه سعودی، صهیونیستی و آمریکایی مشاهده کرد.
به زعم اتاق‌های فکر آمریکایی، جمهوری اسلامی به منزله گرانیگاه جبهه مقاومت، با تشکیل این جبهه گسترده و آوردن قدرت نظامی و دفاع هوایی روسیه پشت آن توانست شکست را پس از هفت سال به گروه‌های تروریستی‌‌ـ‌تکفیری اعزامی از سوی جبهه سلطه‌جو بقبولاند، اکنون زمان تعیین نظم پساداعشی در این منطقه است که هر کشور و بلوک قدرتی موفق به آن شود تا سال‌ها می‌تواند آینده سیاسی منطقه را تعیین کند و سیاست‌های خود را پیش برد.

▼ گزارش روز
باورکردنی نیست
«مواضع اروپا تا حدی خردمندانه به ‌نظر می‌رسد. هم می‌خواهند هیاهوی آمریکایی‌ها را ساکت کنند و هم نمی‌خواهند موضوع موشکی ایران به یک بحران غیر قابل بازگشت تبدیل شود. البته ‌ایران هم در موقعیت خوبی قرار دارد و به اهداف خودش رسیده و قادر است ‌این برنامه‌ها را در همین نقطه کنونی متوقف کند. برد بیش از دو هزار کیلومتر در برنامه‌های ایران نیست. بهتر است که ما هم با آغاز مذاکره خطر جنگ و تحریم را از سر بگذرانیم و عربستان هم از مذاکرات احتمالی در این زمینه خشنود خواهد شد. اگر مذاکره نکنیم ممکن است اروپایی‌ها مواضع تند و تیز آمریکایی‌ها را در این مورد همراهی کنند.» شاید در نگاه اول به نظر برسد این یادداشت توصیه یکی از اندیشکده‌های غربی یا رسانه‌های اروپایی به جمهوری اسلامی ایران باشد؛ اما واقعیت این است که این جملات از زبان احمد نقیب‌زاده، از فعالان جریان سیاسی اصلاحات در روزنامه «آرمان امروز» که به کارگزاران سازندگی نزدیک است به چاپ رسیده است!
باورکردنی نیست که هنوز جریان‌ها و چهره‌هایی در کشور باشند که نه تنها در صفحات تاریخ، بلکه به چشمان خود بدعهدی و عهدشکنی اروپایی‌ها در توافق سعد‌آباد و آمریکایی‌ها در برجام را دیده باشند و تجربه کرده باشند؛ اما همچنان اعتماد به جبهه استکبار را تجویز کرده(!) و سفارش کنند که بر سر توانایی‌ها و داشته‌های خود با دشمن مذاکره کنیم و همان‌طور که  دانش مراکز هسته‌ای کشور را تعطیل کردیم،  یک کشور 80 میلیونی را در برابر دشمنان ملت ایران خلع سلاح کنیم! باورپذیر نیست در حالی که هنوز منافع جمهوری اسلامی از برجام با اما و اگرهای فراوان روبه‌رو است، برخی از مذاکره بر سر مسئله تازه‌ای سخن بگویند آن هم نه برای جلب حمایت اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها، بلکه برای خشنود شدن حکومت پادشاهی در ریاض که این روزها برای مقابله با انقلاب اسلامی از هیچ اقدام و تلاشی فروگذار نمی‌کند!

▼ اخبار ویژه
1ـ تهران درخواست مذاکره تلفنی پاریس را رد کرد
خبرگزاری «رویترز» در گزارشی ادعا کرد، ایران تماس تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی خود را با این استدلال که این موشک‌ها صرفاً جنبه دفاعی داشته و به توافق هسته‌ای با کشورهای ۵+۱ موسوم به «برجام» ارتباطی ندارند، رد کرده است. رویترز ادعای خود را بر مبنای سخنان رئیس‌جمهور فرانسه در امارات متحده عربی استوار کرده است که در اظهاراتی از برنامه دفاعی موشک بالستیک ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار گفت‌وگو با تهران در این باره شده بود. گزارش ادعایی رویترز در حالی اعلام شده که تاکنون تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران از سوی تهران تأیید نشده است.

2ـ امارات حساب تجار ایرانی را مسدود می‌کند!
جمعی از تجار ایرانی می‎گویند، بانک‎ «امارات ان‌بی‌دی» در تاریخ 5 نوامبر 2017 (یک‌شنبه 14 آبان ماه 1396) با ارسال نامه‌هایی مشترک به آنها اعلام کرد، از این پس حق مراودات اقتصادی و برداشت پول را در بانک‌های این کشور ندارند. در نامه مذکور این بانک اماراتی به صراحت آمده است: به شما توصیه می‌کنیم که قادر به ادامه ارتباط با شما نبوده و با احترام از شما خواستاریم حساب خود را بسته و بانک دیگری را جایگزین کنید. این بانک تنها 30 روز از زمان ارسال نامه به تجار ایرانی مهلت داده است که پول خود را از این بانک خارج کنند.

▼ اخبار
1ـ فراخوان رهبر معظم انقلاب برای کمک به زلزله‌زدگان
در پی وقوع حادثه تلخ و مصیبت‌بار زمین لرزه در غرب کشور، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملّت ایران تأکید کردند که همه دستگاه‌های لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند. در این پیام آمده است: «وظیفه‌ مسئولان آن است که در همین اولین ساعات با همه‌ همّت و توان به یاری آسیب‌دیدگان به ویژه در زیر آوار‌ ماندگان بشتابند و با بهره‌گیری سریع از همه‌ امکانات موجود، از افزایش تلفات جلوگیری کنند. ارتش، سپاه و بسیج، با نظم و سرعت به آواربرداری و انتقال مجروحان کمک کنند و دستگاه‌های دولتی چه نظامی و چه غیر نظامی همه‌ توان خود را برای یاری آسیب‌دیده‌ها و خانواده‌های آنان به صحنه آورند.»

2ـ صدای نیویورک‌تایمز هم درآمد!
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در سرمقاله خود با انتقاد از سکوت رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ریاض، متحد قدیمی خود در خاورمیانه، اتفاقات اخیر در منطقه را مشکوک و رمزآلود توصیف کرد و نوشت: «این چالش سیاست خارجی را در نظر بگیرید: یک رهبر خاورمیانه وارد یک بازی قدرت مدهوش‌کننده می‌شود تا پایه‌های قدرت خود در داخل کشورش را محکم کند، بازداشت‌های جمعی بدون طی روال قانونی انجام دهد و وفاداران به خود را در وزارتخانه‌های کلیدی منصوب کند. وی کم‌کم انتقادها از یک رقیب منطقه‌ای را شدت می‌بخشد و این رقیب را به اعلان جنگ متهم می‌کند. یک رهبر دیگر در خاورمیانه، حین سفر به کشوری که در ابتدا از آن یاد شد، ناگهان استعفا می‌کند و به کشورش باز نمی‌گردد، اگر تمام اینها در ایران اتفاق افتاده بود، واکنش آمریکا چه بود؟ حمایت بی‌قید و شرط ترامپ از عملکرد ولی‌عهد عربستان بسیار نگران‌کننده است.»

3ـ توطئه امارات برای فروپاشی اقتصاد قطر
وبگاه تحقیقی «اینترسپت» افشا کرد: مجموعه فایل‌های به دست آمده از ارتباطات سفیر امارات در واشنگتن از سوی گروه گلوبال لیکس نشان می‌دهد، در میان برنامه‌های کاری یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در آمریکا، افزون بر ارتباطات با گروه‌های تندروی ضد ایرانی، مانند بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، تلاش و برنامه‌ریزی برای فروپاشی اقتصاد قطر نیز وجود داشته است. برنامه اماراتی‌ها شامل حمله به واحد پول ملی قطر با استفاده از دستکاری ارزش اوراق قرضه این کشور و دیگر متغیرهای مالی و پولی بوده است. اماراتی‌ها قصد داشته‌اند با تسلط بر «منحنی بازدهی» اوراق قرضه قطر، بدهی‌های این کشور را افزایش داده و اقتصاد آن را به زانو درآورند. اماراتی‌ها برای طراحی نقشه مورد نظر، یک بانک خصوصی مستقر در لوکزامبورگ به نام بانک هاویلان متعلق به دیوید رولاند، بانکدار انگلیسی را به کار گرفته‌اند که پیش از این در موضوع بحران بدهی‌های ایسلند خبرساز شده بود.

4ـ سیاست‌های ترامپ ایران را قدرتمندتر می‌کند
وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» در تحلیلی نوشت: اکنون می‌توان گفت ایران قدرتمندترین عامل منطقه است. این کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در سوریه، لبنان و عراق دارد و دامنه نفوذ آن به یمن و افغانستان می‌رسد. این کشور همکاری مستحکمی را با روسیه در امور سوریه دارد و به طور فزاینده‌ای با ترکیه درباره مسائل مربوط به استقلال کردها و تقویت حکومت مرکزی در بغداد منافعی مشترک دارد و به یک نیروی ثبات‌دهنده در خاورمیانه تبدیل شده است. بلومبرگ همچنین تأکید کرد، دولت «دونالد ترامپ» باید از سیاست‌های ستیزه‌جویانه‌ای، چون تضعیف توافق هسته‌ای و اعلام حمایت از تغییر نظام ایران که تنها به تقویت نفوذ و قدرت ایران در خاورمیانه منجر خواهد شد، دست برداشته و با ایران مانند یک رقیب رفتار کند، همان‌طور که چنین رویکردی در قبال روسیه و چین دارد.

▼ اخبار کوتاه
خبرگزاری «رویترز» به نقل از  منابع آگاه نوشت، سعد حریری معتقد است مقابله با جنبش حزب‌الله، لبنان را بی‌ثبات خواهد کرد و قصد ندارد با جنبش حزب‌الله مقابله کند؛ به همین دلیل شاهزادگان سعودی تصمیم گرفتند وی را به‌ طور کامل از صحنه سیاسی لبنان حذف کنند. رویترز همچنین افزود: ریاض قصد دارد «بهاء حریری» برادر بزرگ‌تر سعد را به نخست‌وزیری لبنان برساند و در این راستا از بهاء خواسته است به لبنان رفته و سوگند وفاداری به ریاض بخورد که البته او نیز از اجرای این سناریو سعودی‌ها امتناع کرده است.
سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعلام اینکه با همه نیرو و تجهیزات درمانی خود به کمک زلزله‌زدگان شتافته‌ایم، گفت: امروز فرماندهان ارتش و سپاه از جمله نیروی زمینی در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا می‌کنند و در صورت نیاز در همانجا برای ساماندهی نیروهای امدادی تصمیم خواهند گرفت. سخنگوی سپاه با بیان اینکه با دستگاه‌های دیگر برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان در هماهنگی کامل هستیم، افزود: بر اساس دستورالعمل مربوط به حوادث طبیعی، فرماندهان سپاه استانی و قرارگاه استانی به محض بروز حادثه خودشان برای امدادرسانی ورود کرده‌اند.
وزارت کشور عراق از بازداشت 22 نفر خبر داد که در اجتماع بزرگ اربعین سال جاری تحرکات فرقه‌گرایانه و ضد امنیتی داشتند. گزارش‌ها حاکی از آن است که دستگیرشدگان افرادی غیر عراقی هستند که با گذرنامه انگلیسی وارد این کشور شده و در جریان این همایش بی‌نظیر با سر دادن شعارهای فرقه‌گرایانه و توهین به مقدسات اهل سنت در تلاش برای اقدام علیه وحدت عراق و امت اسلامی بودند.
محمدرضا باهنر، از چهره‌های جریان اصولگرا به تازگی در مصاحبه‌ای گفته است: این اواخر نمی‌دانم چه شده بود که آقای هاشمی اختلافی با آقای روحانی پیدا کرده بود، علتش را نمی‌دانم. یک دفعه آقای هاشمی حرفی گفتند که قرار نبود در رسانه‌ها درز کند؛ اما ایشان به یک باره این مطلب را اعلام کردند که ما اگر از آقای روحانی حمایت نمی‌کردیم، چهار درصد بیشتر رأی نمی‌آورد.
سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد: نیروهای یمنی در پاسخ به حملات سعودی و بستن گذرگاه‌های مرزی این کشور، منابع مالی تولیدی و اقتصادی عربستان را هدف قرار خواهند داد. وی افزود: یگان موشکی یمن تسلیحاتی بازدارنده و راهبردی در اختیار دارد که می‌تواند به افزایش حملات نیروهای متجاوز پاسخ درخور بدهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات