صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۶۳۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 24 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این حادثه تلخ [زلزله غرب کشور]، آزمایشی الهی و میدانی برای ادای وظیفه مسئولان است. امیدواریم در عرصه عمل و کمک به مردم نیز با قوت ادامه یابد و از مشکلات و درد و رنج مردم با توجه به در پیش‌بودن فصل دشوار سرما بکاهد.(1396/8/23) *فرارسیدن سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن‌مجتبی(ع) را تسلیت می‌گوییم*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تجربه‌ای از تجربه تلخ!
زلزله سهمگين اين بار در غرب کشور جان تعدادی از هموطنان را گرفته و مصائب و مشکلات فراواني را براي ده‌ها هزار نفر از مردم استان کرمانشاه به وجود آورده است. اولين مسئله پس از وقوع زلزله امدادرساني است که اين امر برعهده نهادهاي ذی‌ربط و در رأس آن سازمان مديريت بحران کشور و جمعيت هلال‌احمر قرار دارد. در همین راستا از اولین ساعات وقوع حادثه سازمان‌های امدادی برای کمک به مصدومان در صحنه حاضر شدند. نیروهای مسلح هم امکانات و تجهیزات خود را برای کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده به میدان آوردند و فرماندهان کل سپاه و ارتش با حضور در صحنه و تقسیم مناطق آسیب‌دیده به امدادرسانی مشغول شدند. اما با همه تلاش‌های صورت گرفته در روزهای اول حادثه شاهد مشکلاتی در مناطق زلزله‌زده بودیم که حکایت از برخی ناهماهنگی‌ها و ضعف‌ها در مدیریت بحران داشت که با فراخوان اولیه جلسه پیگیری مشکلات مردم کرمانشاه در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار و کار خدمات‌رسانی با عزم جدی مسئولان در بالاترین سطح دنبال شد که نتایج آن در روزهای بعد قابل مشاهده خواهد بود.
شدت زلزله و پراکندگی جغرافیایی مناطق و روستاهایی که در اثر آن دچار آسیب شده بودند، در ساعات اولیه کار امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده و سبب نارضایتی‌های تعدادی از مردم زلزله‌زده شده بود؛ اما حرکت مهربانانه و انسان‌دوستانه مردم در سراسر کشور که تجلی وحدت و یکدلی آنان بود، سبب دلگرمی و کاهش آلام مردم مصیبت‌دیده این دیار پهلوان‌پرور شد.
نکته اساسی این است که با توجه به در پیش‌ بودن فصل سرما، آنچه انجام شده و می‌شود ابتدایی‌ترین اقدامات است و مسئولان و متولیان امر پس از اسکان موقت مردم در یک حرکت جهادی باید نسبت به فراهم آوردن سرپناه برای خانواده‌های آسیب‌دیده اقدام کنند تا هر چه زودتر آرامش به منطقه بازگردد و زندگی عادی مردم در شهرها و روستاهای آسیب‌دیده از سر گرفته شود؛ اما آنچه نباید از نظر دور داشت، این است که این اتفاق اولین و آخرین حادثه از این نوع نبوده و نخواهد بود؛ بنابراین سازمان مدیریت بحران که از اختیارات قانونی و امکانات لازم برای مواقع اضطرار برخوردار است، باید با یک بازبینی جدی نسبت به وظایف و مأموریت‌های خود آمادگی لازم را برای حوادث بزرگ‌تر و در مقیاس بالاتر کسب کند تا در حوادث مشابه امداد و کمک به مردم با سرعت بالا و برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتری صورت گیرد.

▼ گزارش روز
تعریف متفاوت
همه مسئولان و همه جریان‌ها و چهره‌های سیاسی بر روی این مسئله اختلاف نظری ندارند که منافع ملی خط قرمز پررنگ برای کشور است؛ همه بر این باورند که هیچ رسانه‌ای حق ندارد تیتر، مقاله یا مطلبی به چاپ برساند که تهدید منافع و امنیت ملی باشد؛ رفتارهایی که منافع و امنیت ملی کشور را دچار مخاطره کند از سوی هرکس که باشد محکوم است و مستحق مجازات؛ اما در این میان، با وجود اتحاد در این زمینه عجیب است که می‌بینیم برخی رسانه‌ها به راحتی سخنان مقامات غربی و خواست دشمنان ملت ایران پیرامون خلع سلاح جمهوری اسلامی ایران را تکرار می‌کنند و می‌نویسند که برای خوشامد شاهزادگان مرتجع عربی باید بر سر توان دفاعی‌مان معامله کنیم و عقب بنشینیم؛ اما نه از توقیف آنها خبری است و نه حتی نهادهای مسئول به این رسانه‌های خاطی تذکری می‌دهند! پیشتر و در روزهای گذشته و در همین ستون نیز مطلبی درباره انتشار سرمقاله‌ای در روزنامه «آرمان» نوشته‌ شد که در آن احمد نقیب‌زاده با تجویز مذاکرات موشکی گفته بود: «ایران در موقعیت خوبی قرار دارد و به اهداف خودش رسیده و قادر است ‌این برنامه‌ها را در همین نقطه کنونی متوقف کند. برد بیش از دو هزار کیلومتر در برنامه‌های ایران نیست. بهتر است که ما هم با آغاز مذاکره خطر جنگ و تحریم را از سر بگذرانیم. اگر مذاکره نکنیم ممکن است که اروپایی‌ها مواضع تند و تیز آمریکایی‌ها را در این مورد همراهی کنند!» از مسئولان دولتی که در هفته‌های گذشته نشان دادند گویا روی تهدید منافع و امنیت ملی از سوی رسانه‌ها بسیار حساس هستند، انتظار می‌رفت در اینجا حداقل به این روزنامه تذکری در این باره می‌دادند! اما انگار تعریف منافع ملی برای برخی کمی تفاوت دارد و تنها زمانی که دفاع از مظلومان یمن بر صفحه نخست یک رسانه بنشیند، امنیت ملی جمهوری اسلامی دچار مخاطره و تهدید شده است!

▼ اخبار ویژه           
افشای یک سند محرمانه و مرموز سعودی!
روزنامه «الاخبار» به سند محرمانه‌ای دست ‌یافته است که در آن وزیر خارجه عربستان نامه‌ای شامل پیشنهادها و مسائل مربوط به طرح آغاز روابط با رژیم صهیونیستی را برای محمدبن‌سلمان فرستاده است. براساس این سند، همه اخبار اخیر از زمان سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان درباره تلاش واشنگتن برای امضای معاهده صلح میان عربستان و رژیم صهیونیستی و همچنین اطلاعات اخیر درباره سفرهای مقامات عربستانی به تل‌آویو و مقامات صهیونیستی به ریاض تأیید می‌شود. به گزارش الاخبار، عادل الجبیر در این نامه تأکید کرده است: «نزدیکی عربستان با اسرائیل در برابر مردم کشورهای اسلامی مخاطره‌آمیز است؛ چرا که مسئله فلسطین جایگاه معنوی و میراث تاریخی و دینی نزد آنهاست و عربستان تنها زمانی این ریسک را باید بپذیرد که مطمئن شود آمریکا اقدامات خود علیه ایران و نفوذ منطقه این کشور را تشدید خواهد کرد.»

عراق از ولی‌عهد سعودی استقبال نمی‌کند
«جاسم جعفر» نماینده پارلمان عراق گفته است: رخدادهای اخیر در عربستان و منطقه و استعفای سعد حریری سبب پیچیده شدن مسائل شده است؛ به گونه‌ای که برای عراق استقبال از کسی که به دلیل مشکل بین عربستان و ایران چه بسا در آینده عاملی برای زیان دیدن آن باشد، دشوار است. عراق نمی‌تواند از کسی که به دنبال شدت مواضع با ایران، حزب‌الله و حتی برخی طرف‌ها در عراق است، استقبال کند.

▼ اخبار
1ـ هیچ ارتباطی میان اصلاح‌طلبان و روحانی وجود ندارد!
«مرتضی مبلغ»، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه «اعتماد»، منکر هرگونه ارتباط میان اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور روحانی شده و گفته است: «از همان ابتدا هم هیچ رابطه سازمانی یا منسجم تشکیلاتی بین اصلاح‌طلبان و آقای روحانی وجود نداشت. اصلاح‌طلبان بر اساس کسب سهم از دولت از آقای روحانی حمایت نکرده بودند؛ بلکه متناسب با شرایطی که در سال ٩٢ حاکم بود و بحران‌های حاصل از سیاست‌های نادرست در دولت پیشین، اصلاح‌طلبان در بین نامزدها و راه‌های موجود تحلیل و بررسی انجام دادند. آنها مناسب‌ترین نامزد را آقای روحانی تشخیص دادند و برای برون‌رفت از چالش‌ها و بحران‌ها از او تمام‌قد حمایت و پشتیبانی کردند.»

2ـ حضور ایران و روسیه در سوریه قانونی است
خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشت: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: کشورش هرگز متعهد نشده است که نیروهای مورد حمایت ایران از سوریه خارج شوند. لاوروف تأکید کرد: توافق‌های اخیر مسکو و واشنگتن مسئله خروج نیروهای مورد حمایت ایران از سوریه را شامل نمی‌شود. وی افزود: با آمریکایی‌ها سازوکار اجرای توافق ایجاد منطقه کاهش تنش با همکاری اردن در جنوب غرب سوریه را بررسی کردیم. وزیر خارجه روسیه گفت: ایران و روسیه به طور قانونی در سوریه حضور دارند؛ اما حضور ائتلاف آمریکایی ضد داعش در سوریه غیر قانونی است؛ زیرا بدون موافقت دولت سوریه در این کشور حضور دارد.

3ـ آمریکا کنار تروریست‌ها ایستاده است
به نوشته وبگاه روزنامه «ینی شفق»، «بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه از آمریکا به دلیل قرارداد مخفیانه با داعش برای خروج صدها تروریست از شهر «رقه» در زمان محاصره به دست نیروهای کُرد، به شدت انتقاد کرد. وی در این باره تأکید کرد: ایستادن آمریکا در کنار یک گروه تروریستی کاری نیست که یک دولت انجام دهد. ایلدیریم با بیان اینکه اکنون تروریست‌های دیگری به نام یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و پ.ک.ک جای داعش در رقه را گرفته‌اند، گفت: «ما می‌خواهیم منطقه را از تروریسم خلاص کنیم؛ مردم منطقه از عواقب چنین اقداماتی رنج کشیده‌اند؛ (اما) شما به تروریست‌ها اجازه می‌دهید بروند!»

4ـ گشایش‌های بانکی پسابرجامی
بهمن عشقی، دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در نشست مشترک تجاری ایران و جمهوری اسلواکی گفت: در ماه گذشته نخستین قرارداد تأمین اعتبار بانکی پسابرجام به ارزش یک میلیارد یورو بین 14 بانک ایرانی و «اوبر بانک اتریش» به امضا رسید. همچنین افزون بر امضای یادداشت همکاری مشترک بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های «AKF» و «اگزیم بانک» دانمارک، 10 بانک ایرانی قرارداد 500 میلیون یورویی را با «دانسکه بانک» دانمارک به امضا رساندند. به علاوه، تأمین خط اعتباری 100 میلیون دلاری از سوی بانک صادرات جمهوری چک، از جمله دیگر گشایش‌های حاصل شده در مراودات بانکی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

5ـ رفتار عجیب اعضای شورای شهر تهران!
روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «صدمات ساکتین حزبی شورای شهر» نوشت: «اکنون که بیش از ۲۰ جلسه از جلسات شورای شهر می‌گذرد، برخی اعضا که اتفاقاً از دو حزب تأثیرگذار(کارگزاران و اتحاد ملت) بودند، از اظهارنظر در مورد موضوعات مختلف خودداری می‌کنند و تا این لحظه موضعی از سوی آنان در مسائل شهری و حتی غیر شهری مشاهده نشده است. جالب آنجاست که‌ این نمایندگان غیرمؤثر در شورای شهر شماره تلفن همراه خود را به دفتر انتقال داده‌اند و پاسخگوی رسانه‌ها یا همان نمایندگان افکار عمومی نیستند که با رأی خود سبب حضور آنها در شورای شهر شدند.»

▼ اخبار کوتاه
ناصر قوامی، نماینده مجلس ششم با انتقاد از عملکرد فراکسیون امید گفت: «به نظر من بهترین راه این است که آقای عارف فراکسیون امید را منحل کرده و یک فراکسیون اصلاح‌طلبان تشکیل دهند. در این صورت مشخص خواهد شد که چه کسانی به اصلاح‌طلبان وفادار هستند.» قوامی با تأکید بر اینکه فراکسیون امید در این مدت بسیار ناتوان بوده، گفت: «مشکل این فراکسیون آن است که از ابتدا راه را اشتباه رفتند.»
یکی از محورهای اصلی مذاکرات حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در سفر به کشور غنا کشت فرا سرزمینی است. با توجه به کمبود منابع آبی در کشور و وجود منابع مناسب در کشور غنا، قرار است در این طرح برخی محصولات کشاورزی مورد نیاز ایران در کشور غنا کشت شود. همچنین در این سفر چند طرح عمرانی که با صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در غنا به بهره‌برداری رسیده، افتتاح خواهد شد.
نگرانی بین سیاستمداران و بانکداران لبنانی از اتخاذ سیاست‌های مشابه قطر نسبت به لبنان از سوی عربستان رو به افزایش است. برخلاف قطر، اقتصاد لبنان به شدت به اقتصاد کشورهای حوزه خلیج‌فارس وابسته است. اگر چه هنوز عربستان صحبتی از تحریم احتمالی لبنان به میان نیاورده است، ‌اما نخست‌وزیر مستعفی این کشور هشدار داده است تحریم‌های کشورهای عربی علیه لبنان می‌تواند در هر زمانی کلید بخورد.
در حالی که تاکنون چند زن آمریکایی «جرج بوش پدر» را به آزار جنسی متهم کرده‌اند، یک زن اهل تگزاس هم اعلام کرده مورد آزار جنسی رئیس‌جمهور اسبق آمریکا قرار گرفته است. طبق گفته «روسیلین کاریگان»، در سال 2003 و وقتی که او 16 سال داشت بوش پدر در جریان گرفتن عکس یادگاری، او را آزار جنسی داده است.
مجتبی نیک‌کردار، معاون عمرانی استاندار‌ کرمانشاه گفت: برآورد اولیه ‌‌خسارات زلزله ۱۸۰۰ میلیارد تومان است. وی همچنین افزود: ‌حدود 11 هزار واحد مسکونی و روستایی در مناطق زلزله‌زده‌ صددرصد تخریب شده است.
محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اجرای ۶۵۲۷ کیلومتر از ۹۰۰۰ کیلومتر کل شبکه فاضلاب شهر تهران، تأکید کرد: تاکنون ۷۳ درصد شبکه فاضلاب تهران اجرایی شده است.
سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در صفحه توئیتر خود نوشت: حال وی خوب است و طی دو روز آینده به لبنان بر می‌گردد. حریری در عین حال گفت: خانواده‌اش در عربستان خواهند ماند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات