صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۳۷۲

حرف روز/ تجربه‌ای از تجربه تلخ!

زلزله سهمگين اين بار در غرب کشور جان تعدادی از هموطنان را گرفته و مصائب و مشکلات فراواني را براي ده‌ها هزار نفر از مردم استان کرمانشاه به وجود آورده است. اولين مسئله پس از وقوع زلزله امدادرساني است که اين امر برعهده نهادهاي ذی‌ربط و در رأس آن سازمان مديريت بحران کشور و جمعيت هلال‌احمر قرار دارد[...]
یادداشت: زلزله سهمگين اين بار در غرب کشور جان تعدادی از هموطنان را گرفته و مصائب و مشکلات فراواني را براي ده‌ها هزار نفر از مردم استان کرمانشاه به وجود آورده است. اولين مسئله پس از وقوع زلزله امدادرساني است که اين امر برعهده نهادهاي ذی‌ربط و در رأس آن سازمان مديريت بحران کشور و جمعيت هلال‌احمر قرار دارد. در همین راستا از اولین ساعات وقوع حادثه سازمان‌های امدادی برای کمک به مصدومان در صحنه حاضر شدند. نیروهای مسلح هم امکانات و تجهیزات خود را برای کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده به میدان آوردند و فرماندهان کل سپاه و ارتش با حضور در صحنه و تقسیم مناطق آسیب‌دیده به امدادرسانی مشغول شدند. اما با همه تلاش‌های صورت گرفته در روزهای اول حادثه شاهد مشکلاتی در مناطق زلزله‌زده بودیم که حکایت از برخی ناهماهنگی‌ها و ضعف‌ها در مدیریت بحران داشت که با فراخوان اولیه جلسه پیگیری مشکلات مردم کرمانشاه در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار و کار خدمات‌رسانی با عزم جدی مسئولان در بالاترین سطح دنبال شد که نتایج آن در روزهای بعد قابل مشاهده خواهد بود.
شدت زلزله و پراکندگی جغرافیایی مناطق و روستاهایی که در اثر آن دچار آسیب شده بودند، در ساعات اولیه کار امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده و سبب نارضایتی‌های تعدادی از مردم زلزله‌زده شده بود؛ اما حرکت مهربانانه و انسان‌دوستانه مردم در سراسر کشور که تجلی وحدت و یکدلی آنان بود، سبب دلگرمی و کاهش آلام مردم مصیبت‌دیده این دیار پهلوان‌پرور شد.
نکته اساسی این است که با توجه به در پیش‌ بودن فصل سرما، آنچه انجام شده و می‌شود ابتدایی‌ترین اقدامات است و مسئولان و متولیان امر پس از اسکان موقت مردم در یک حرکت جهادی باید نسبت به فراهم آوردن سرپناه برای خانواده‌های آسیب‌دیده اقدام کنند تا هر چه زودتر آرامش به منطقه بازگردد و زندگی عادی مردم در شهرها و روستاهای آسیب‌دیده از سر گرفته شود؛ اما آنچه نباید از نظر دور داشت، این است که این اتفاق اولین و آخرین حادثه از این نوع نبوده و نخواهد بود؛ بنابراین سازمان مدیریت بحران که از اختیارات قانونی و امکانات لازم برای مواقع اضطرار برخوردار است، باید با یک بازبینی جدی نسبت به وظایف و مأموریت‌های خود آمادگی لازم را برای حوادث بزرگ‌تر و در مقیاس بالاتر کسب کند تا در حوادث مشابه امداد و کمک به مردم با سرعت بالا و برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتری صورت گیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات