تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۶۳۹۵

شهردار تهران: وضعیت نظافت پایتخت قابل قبول نیست

پایگاه بصیرت / حمیده امینی‌فرد

(روزنامه ايران ـ 1396/06/21 ـ شماره 6592 ـ صفحه 7)

پس از انتخاب چالش برانگیز 4معاون شهردار تهران، محمد علی نجفی، دیروز به سراغ دو معاون دیگر و البته شهرداران 6 منطقه تهران رفت تا بتدریج از بازار داغ شایعات عزل و نصب‌ها بکاهد! ماجرای انتصابات البته زمانی حاشیه ساز شد که 3 معاون شهردار در زمره بازنشستگان بودند و شایعه برخورداری یکی از آنها نیز در پرونده املاک نجومی، مطرح شد که البته تکذیب شد. نجفی اگرچه ترجیح داد، صحبت درباره بازنشستگان مدعو را به زمانی دیگر موکول کند، اما در چند روز اخیر با دفاع تمام قد از معاونی که نامش در فهرست املاک نجومی آمده بود، نشان داد که پشت انتخاب‌هایش می‌ماند! او درباره انتصاب این معاونش گفته بود: «گزارش‌ها و اسناد و مدارک ارائه شده، نشان می‌دهد که ایشان هیچ سوء‌استفاده‌ای از این مسأله نکرده است. ایشان کارمند شهرداری تهران و عضو تعاونی شهرداری بوده است که به‌عنوان یکی از اعضای تعاونی، آپارتمان به ایشان تعلق گرفته است، حتی چون متراژ آپارتمان بیشتر از سهم ایشان بوده مابه التفاوت ملک را با قیمت آزاد و حتی گرانتر از قیمت امروز آپارتمان به ایشان فروختند.»

سخنان جدی‌تر نجفی درباره معاونانش، البته به جلسه سوگندنامه او در شورای شهر بر می‌گردد، زمانیکه او رو به همه 21 نفر عضو شورا گفت، «هیچ کس از طرف من اجازه ندارد درباره انتخاب مدیران تصمیم‌گیری کند! «این سخن اگرچه به مذاق همه شورایی‌ها خوش نیامد و برخی را هم به واکنش واداشت. با این همه، نجفی بازهم به سیاق خلق و خوی همیشگی‌اش، با عبور از همه حاشیه‌ها، آرام و بی‌صدا به سراغ گزینه‌های منتخبش رفت!

شهردار تهران در جلسه انتصاب شهرداران مناطق ١٢، ٤، ١٣، ٩، ٢١ و ١٥ با بیان اینکه امیدوارم در این دوره از مدیریت شهری بتوانیم برادرانه با یکدیگر همکاری کنیم، گفت: باید در انتخاب افراد شایسته و صاحبنظر در پست‌های مدیریتی از سوی مدیران شهرداری دقت شود، اصل برای ما شهر و خدمت به شهروندان است و شهرداری فرع و ابزار محسوب می‌شود.

محمد علی نجفی پایبندی به ضوابط و قوانین را از نکات مهم مورد توجه این دوره از مدیریت شهری معرفی و بیان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی شهرداری تهران فرار از قانون است. گاه اقداماتی صورت گرفته که شاید ٨٠ درصد آن با نیت خیر بوده باشد، اما در دراز مدت به ضرر شهرداری و کشور است.وی افزود: روال کار مدیریت حمایت از مدیران است، اما در صورت انجام هر گونه اقدام خلاف قانون، شرعاً و قانوناً نمی‌توانم حمایت کنم و بر عمل خلاف صحه بگذارم.نجفی با اشاره به رویکردهای جدید مدیریت شهری تصریح کرد: در حال حاضر همه ما مدیران شهری باید متناسب با رویکردها و جهت گیری‌هایی که در قالب برنامه پیش از جلسه رأی‌گیری به شورا ارائه دادم، حرکت کنیم. برای آنکه بتوانیم به‌عنوان یک خانواده بزرگ عمل کنیم، باید بر اساس یکسری اصول، معیارها و ارزش‌ها قدم برداریم.شهردار تهران به برخی از مشکلات فعلی شهر پرداخت و گفت: آنچه در یک ماه اخیر کم و بیش مشهود بوده و باید حل کنیم، مسأله نظافت شهر است. در این زمینه من قبلاً هم احساس می‌کردم که وضعیت قابل قبول نیست و در حال حاضر هم افت کرده است که البته بخشی از این موضوع به دلیل بحث‌های مربوط به نقل و انتقالات طبیعی است.نجفی سد معبر را از دیگر مشکلات شهر تهران دانست و گفت: در شرایط فعلی این مشکل بسیار از هم گسیخته است؛ به طوری که باب شده تمام سوپرمارکتی‌ها و میوه فروشی‌ها پیاده رو جلوی مغازه خود را به تصرف درمی آورند که باید به آنها فرصت دهیم تا وسایل خود را از پیاده رو جمع کنند و با این موضوع برخورد کنیم. البته من می‌دانم که برخی در شهرداری از این افراد پول می‌گیرند.

مشکل دیگر مربوط به ساخت و سازهایی است که در کنار خیابان انجام می‌شود. مدت‌ها افراد پیاده رو جلوی ساختمان در حال ساخت را با حصاری می‌پوشانند و مانع تردد شهروندان می‌شوند. وی ادامه داد: البته گاهی این موضوع اجبار است که در این زمینه باید قاعده آن تعریف شود و در موارد غیر، مالک باید علی‌الحساب هزینه‌ای را پرداخت کند تا به دلیل پرداخت هزینه، کار به درازا نکشد.نجفی با اشاره به مسأله عوارض ساخت و ساز در شهر تهران گفت: در مواردی دست شهرداران مناطق باز است تا طبق مصوبه شورا تخفیف دهند که در برخی از موارد این امر راهگشا بوده است. در هر صورت باید صددرصد محاسبه عوارض را روی سیستم مکانیزه بیاوریم تا هر شهروندی که زمینی را بسازد از طریق وب، همه محاسبات برای او تعیین شود و مسأله پشت باجه که در شهرداری تهران معروف است به این شکل حل و فصل شود.شهردار تهران تکریم ارباب رجوع را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری تهران معرفی و بیان کرد: در مدتی که اینجا هستم گزارش‌های زیادی از بداخلاقی شهرداری نسبت به مردم شنیده ام. مواردی است که خلاف قاعده کار کسی را راه می‌اندازیم که حتماً در آن فساد وجود دارد. در نقطه مقابل، در مواردی برخلاف ضابطه کار کسی را راه نمی‌اندازیم، که در آن هم فساد وجود دارد که باید با هردو این موارد مقابله شود.

به گزارش شهرنوشت، وی همچنین با یادآوری ضرورت رسیدگی به مناطق جنوبی و فقیرنشین پایتخت گفت: ما براساس شاخص‌های مختلف مناطق را ارزیابی می‌کنیم و در مناطقی که زیر شاخص‌های تعریف شده هستند باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد تا فاصله‌ها از بین برود.

مراسم اربعین به مانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود

نجفی همچنین در حاشیه افتتاح پانزدهمین نمایشگاه «عطر سیب» به عملکرد شهرداری تهران برای برگزاری مراسم اربعین واکنش نشان داد و گفت: برنامه حمایت از هیأت‌ها و اربعین به مانند گذشته و براساس چارچوب بودجه مشخص شورا اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه با توان حداکثری بهره‌وری از بودجه اقدام خواهیم کرد، گفت: برهمین اساس تعدادی از افراد به صورت داوطلبانه برای ارائه خدمات به زائران امام حسین(ع) به کربلا اعزام می‌شوند و هیچ برنامه‌ای بر عدم برگزاری و عدم حمایت از مراسم اربعین نداریم و طبق سنوات گذشته این حمایت‌ها ادامه دارد.نجفی البته سؤالی درباره انتخاب سه معاون بازنشسته خود را بی‌پاسخ گذاشت و گفت که بعداً دراین باره صحبت می‌کند.مجتبی عبداللهی، معاون شهردار نیزدر حاشیه این مراسم از ارائه ۵ هزار قلم کالا اعم از مواد غذایی، لوازم صوتی، پرچم و... در پانزدهمین نمایشگاه عطر سیب خبرداد و گفت: این اقلام در ۲۵۳ غرفه به مراجعه‌کنندگان و هیأت‌ها ارائه می‌شود.وی با بیان اینکه امسال نیز کارت‌های ویژه‌ای برای توزیع اقلام در بین هیأت ها و مساجد در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: رقم این کارت‌ها متفاوت و براساس نوع هیأت‌ها(دائم، غیردائم و مسجد) پیش‌بینی و از یکصد هزار تا بالاتر از ۴۰۰ هزار تومان است.

عبداللهی همچنین از تخفیف ۲۰ الی ۴۰ درصدی اقلام مورد نیاز هیأت های مذهبی خبر داد و گفت: توزیع کارت‌ها بین هیأت های مذهبی آغاز و این کارت‌ها تا پایان شهریورماه اعتبار دارد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/199463

ش.د9602457

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات