تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۶۳۹۶
آمانو در نشست فصلی شورای حکام آژانس:

ایران به تعهدات خود در برجام عمل می‌کند

(روزنامه ايران ـ 1396/06/21 ـ شماره 6592 ـ صفحه 3)

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر اینکه ایران به تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای عمل می‌کند، گفت: «ما به اجرای نقش خود مطابق با شروط تعیین شده در برجام، براساس استانداردهای پادمانی آژانس به صورت عادلانه و بی‌طرف ادامه می‌دهیم.»

به گزارش ایسنا، «یوکیا آمانو» در سخنرانی آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین، گفت: «گزارش من درباره راستی آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت‌های مربوط به نظارت و راستی آزمایی آژانس در چندماه گذشته را پوشش می‌دهد.»

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمانو در ادامه اظهار داشت: «آژانس طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از زمان اجرایی شدن این توافق از ژانویه 2011 به نظارت و راستی آزمایی تعهدات مرتبط ایران پرداخته است. ما به اجرای نقش خود طبق شروط تعیین شده در برجام مطابق با اقدامات پادمانی استاندارد آژانس به شکل عادلانه و بی‌طرف ادامه می‌دهیم. تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران طبق برجام به طور کامل اجرا می‌شود.»

وی همچنین تصریح کرد: «آژانس کماکان بهراستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در ایران طبق توافق پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها در خصوص نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران همچنان ادامه دارد.»

آمانو افزود: «ما همچنین به اجرای پروتکل الحاقی در ایران شامل دسترسی‌های تکمیلی به سایت‌ها و دیگر اماکن همان‌طور که مطابق با پروتکل‌های الحاقی در دیگر کشورها انجام می‌دهیم ادامه خواهیم داد.»

آمانو روز گذشته همچنین در یک نشست خبری با تکرار این موضع که ایران مفاد توافق هسته‌ای با گروه 1+5 را اجرا کرده است، تصریح کرد: « در صورت نیاز، شفاف‌سازی و فراهم کردن امکان دسترسی به سایت‌ها را از ایران خواستار خواهیم شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی تفاوت قائل نیست و هر زمان که ضروری باشد، اجازه دسترسی درخواست می‌کند».

نشست فصلی شورای حکام که روز گذشته آغاز شد تا روز جمعه ادامه دارد و موضوعات مختلفی از جمله تازه‌ترین گزارش درباره اجرای برجام بررسی می‌شود.

گزارش فصلی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران عصر پنجشنبه 9 شهریور (31 اوت) منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت؛ مدیر کل آژانس در این گزارش بار دیگر تأیید کرد که ایران به تمام تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است. این هشتمین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز «اجرای برجام» (16 ژانویه 2016 برابر با 26 دی 1394) تاکنون و سومین گزارش پس از آغاز کار دولت دونالد ترامپ در امریکاست که اجرای تعهدات ایران را مطابق با شروط توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و به پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد تأیید و راستی آزمایی قرار می‌دهد.

آمانو هفته گذشته در نشست مجمع راهبردی بلد (Bled) در اسلوونی بار دیگر از برجام به‌عنوان یک دستاورد روشن برای نظام راستی آزمایی هسته‌ای دفاع کرد و گفت: «آژانس با پایبندی به دستور کار فنی و خودداری از ورود به مسائل سیاسی موفق شد در این زمینه نقشی حیاتی ایفا و اعتماد تمام طرف‌ها را حفظ کند.»

تقویت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه هسته‌ای، تشعشعات، حمل و نقل و ایمنی مواد هسته‌ای، امنیت هسته‌ای، اجرای پادمان‌ها در کره شمالی، اجرای توافق‌های پادمانی در سوریه و کاربرد پادمانهای آژانس در خاورمیانه از جمله دیگر محورهای بحث در نشست فصلی شورای حکام است.

ادعای بازدید‌های سرزده آژانس از برنامه هسته‌ای ایران

روز گذشته همزمان با آغاز به کار نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شبکه «بلومبرگ» در گزارشی از جزئیاتی درباره بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران، مدعی شد که ایران در هر ماه دو بار بازرسی سرزده داشته و شمار بازرسی‌های آژانس بین‌المللی از این کشور در مجموع در مقایسه با پنج سال پیش تقریباً دو برابر شده است که این امر ارزش توافق هسته‌ای امریکا و متحدانش با ایران را که در سال 2015 برای خلع سلاح برنامه هسته‌ای تهران حاصل شد، نشان می‌دهد.

گزارش بلومبرگ افزود: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 12 ماه ابتدایی اجرای توافق هسته‌ای که اوایل سال 2016 آغاز شد در مجموع 402 بازدید از سایت‌های ایران و 25 بازرسی ناگهانی داشته‌اند. این آمارها شاید به رفع تردیدها درباره کارآمدی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کمک کند.» این گزارش به نقل از «رابرت کلی»، مهندس تسلیحات هسته‌ای امریکایی که مدیریت بازرسی‌های آژانس بین‌المللی از عراق، لیبی و آفریقای جنوبی را برعهده داشته است، نوشت: «برجام اعمال صدایی رساتر از کلمات دارد و ایران به صراحت در حال صحبت کردن است.»

تأکید مجدد آمانو به پایبندی ایران به برجام و انتشار گزارشی که فارغ از درستی یا نادرستی، بر صحت گزارش‌های آژانس از اجرای تعهدات برجامی ایران تأکید دارد در حالی است که امریکا طی هفته‌های اخیر تلاش گسترده‌ای را برای زیر سؤال بردن نظام بازرسی‌ این نهاد بین‌المللی تخصصی هسته‌ای بر برجام آغاز کرده است، تلاشی که با انتقاد و ابراز نگرانی کشورهای دیگر عضو گروه 1+5 مواجه است.

مشاور سابق ترامپ: ترامپ قصد کناره‌گیری از برجام را دارد

مشاور استراتژیک برکنار شده دونالد ترامپ گفته است که رئیس جمهوری قصد کناره‌گیری از توافق هسته‌ای را دارد. به گزارش ایسنا، استیو بنن تأکید کرده در حالی ‌که جامعه بین‌الملل در پی آن است که ترامپ و دولت او را مجاب به انجام تعهدات در قالب برجام و تأیید پایبندی ایران به این توافق کند، اما رئیس جمهوری امریکا به هر طریق ممکن، خواهان آن است که از توافق هسته‌ای با ایران بیرون بیاید یا یک توافق جدید و بهتر از نظر خود را جایگزین آن کند یا بکلی آن را کنار بگذارد.

این در حالی است که بر اساس توافقات صورت گرفته در برجام، کاخ سفید باید هر 120 روز، گزارش تأیید پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام را روانه کنگره و سنای امریکا کند که تاکنون در دولت ترامپ این گزارش دو بار به سنای امریکا اعلام شده است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/199510

ش.د9602456

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات