تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۳۹۹

«همه‌پرسی»، خطر امنیتی برای اقلیم

پایگاه بصیرت / مسعودرضا بلادری/ حقوقدان

(روزنامه ايران ـ 1396/06/23 ـ شماره 6594 ـ صفحه 3)

در دوره‌ای که به نظر می‌رسد داعش رو به افول است و می‌رود چون طالبان و الــــــقاعده در آب نمک گردانندگان خاور میانه قرار گیرد، اظهارات اخیر کسینجر در باب گسترش نفوذ ایران در منطقه و ظهور نظام سیاسی شیعی در هلال استراتژیک خاورمیانه سرآغازی شد برای استارت پروژه استقلال کردستان؛ دهه حاضر را شایسته است که عصر جنگ‌های نیابتی یا نیمه سرد بین شرق و غرب به سرکردگی روسیه و امریکا بدانیم. افکار عمومی امریکا و روسیه و اروپا آماده حضور بنیه انسانی در جنگ نیستند و دست سیاستمداران خود را فقط در به‌کارگیری سربازان سایر ملت‌های جهان سوم باز گذاشته‌اند.

بنابراین جنگ افروزان قدرت طلب راهی جز فروش سلاح و به‌کارگیری سربازان بومی منطقه جهت استقرار سیاست‌های استعماری خود ندارند. از پس وقایع اوکراین و پاسخ روسیه به غرب در سوریه و کریمه و پیروزی در جنگ‌های نیابتی سوریه و عراق، حالا نوبت غرب است تا مستفاد از برنامه صهیونیستی استقلال کردستان، در میانه عرض اندام روسیه و ‌متحدانش، دولتی شجاع دل و با انگیزه به نام اقلیم کردستان تأسیس کند.

این درحالی است که امریکا و متحدانش سال‌هاست از تشکیل یک دولت قانونی که سابقه تأسیس و تمدن دارد در فلسطین ممانعت به عمل آورده‌اند و حالا برای پوشش شکست‌های خود از پوتین و ایران، نقشه‌ای شوم برای منطقه در سر دارند. البته که طبق معمول زیر سایه دموکراسی و حقوق بشر و این بار برای خلقی قهرمان که روزگاری نه چندان دور آماج بمب‌های شیمیایی دست نشاندگان همین دایه‌های مهربان‌تر از مادر بود، نژاد شرافتمند کرد که با تحریک استعمار پیر، سالیان متمادی است که به جای استیفای حقوق خود از طریق دموکراسی و تعامل با همسایگان و کشور میزبان در قاب سکولار دموکرات، دست بر قبضه سلاح‌های انگلیسی برده، این بار میل دارد، سراب استقلال را که صاحبان تزویر و قدرت برای ملت کرد تجسم نمودند، جامه عمل بپوشاند. اینجاست که نقش یک رهبر لایق در هدایت ملتش هویدا می‌گردد. ملت کرد در حال حاضر به لحاظ سیاسی- حقوقی قابلیت تبدیل به کشور مستقل را ندارد. بارزانی باید با تقویت یک نظام مردم سالار در عراق زمینه استیفای حقوق‌ نژاد کرد که هم‌اکنون تحت نظام نیمه متمرکز و خودمختار استقلال نسبی دارند، فراهم آورد.اوضاع سوریه و عراق درس بزرگی برای سیاسیون اقلیم است. ترکیه و اردوغان بشدت از کردها احساس خطر دارند و «پ ک ک» پتک امریکا بر سر ترکیه است. این در حالی است که احزاب کرد در نظام سیاسی ترکیه فعال و پذیرفته شده بودند. امت کرد در اقلیم به لحاظ فرهنگی و سیاسی بسیار مستعد جهت جنگ داخلی و کشمکش‌های قدرت طلبانه ست و تجویز رفراندوم و استقلال اقلیم را وارد جریانات نیابتی خواهد کرد. بعید نیست سیاست‌بازان غرب قول جایزه صلح نوبل و کشوری آزاد و مرفه را به بارزانی داده باشند. چرا که شک ندارم هدف بارزانی سعادت قومش است، لکن خوشدلی وی شاید مانع اتخاذ تصمیم واقع بینانه است. رمز شب کسینجر وجاهتی بود برای پروژه‌ای چند جانبه با اهدافی چون تجزیه و حفظ نا آرامی در عراق ، قطع نفوذ ایران در جغرافیای مقاومت ،تعدیل نفوذ روس، گوشمالی اردوغان به منظور رجعت به وابستگی به غرب ، افزایش امنیت اسرائیل از طریق اتحاد با کشوری چون اقلیم با ارتش شیردل و وفادار و پای کار در اوضاع جنگی.

نهایت اینکه طرفداران مردم سالاری و حقوق بشر در اقلیم باید انگیزه‌های اقامه دموکراسی و تاوان مردم کرد را در یک جغرافیای ناآرام دقیق تحلیل کنند. تأسیس استقلال و دموکراسی در منطقه ویژه کردستان محتاج قطع کامل فتنه داعش و تکفیر و آرامش منطقه است.کردستان بدون عراق با وضعیت فعلی منطقه، طعمه بدخواهان خواهد شد. بارزانی اگر به جای تعامل با همسایگان به دول بیگانه و متخاصم امید بندد، در صورت تأسیس دولت مستقل نیز استمرار نظام حکومتش با چالش‌های جدی مواجه است. چالش‌هایی که آتش فتنه و جنگ و سلب آسایش را برای این قوم مظلوم و زجرکشیده و ملت‌های خسته منطقه بیش از پیش خواهد گسترانید و اینجا لیاقت یک رهبر هویدا می‌شود؛ بارزانی فراموش نکند که اگر مساعدت همسایگان و مودت ملت‌ها و دولت‌های منطقه نباشد همان‌طور که ظرف چند روز داعش قلب کردستان را از جایش کند این بار نیز کودتاها و جنگ‌ها و گرفتاری‌های داخلی و خارجی کردستان را آبستن فتنه‌های آخرالزمان خواهد کرد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/199821

ش.د9602452

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات