تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۶۴۰۹
الهه کولایی در گفتگو با «بهار»:

اصلاح‌طلبان محتاج زمان هستند

اشاره: امروز بسیاری از 24 میلیون رای روحانی در انتخابات اخیر که در کنار مطالبات اقتصادی، در حوزه هایی چون جوانان، زنان، اقوام و اقلیت‌ها مطالباتشان را فریاد زده بودند و هیچ حاصلشان شده تا به حال، یک ضلع نا امید جدید را در کنار خود دارند و آن هم دانشگاهیان‌اند که با معرفی منصور غلامی و عدول رئیس‌جمهور از وزرایی پویاتر و هم راستا‌تر با خواست و مطالبات جامعه دانشگاهی خود را دردمند یافته اند. همه اینها را بگذارید در کنار تکدر خاطرها از وعده‌ای جامانده از دولت پیشین روحانی؛ موضوع چالشی رفع حصر که هنوز به سرانجامی نرسیده و موضوع محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات نیز بدان افزوده شده است. مشخص نیست دومینوی نارضایتی اصلاح‌طلبان و بدنه رای آنان از اقدامات روحانی چه زمانی به پایان می‌رسد اما آنچه مبرهن است، چنین تصمیماتی فعالان جریان اصلاحات را برای زدن پنبه زدن ائتلاف با اعتدالیون ثابت‌قدم‌تر می‌کند. تصمیمی که اگرچه مدت زیادی تا انتخابات‌های آینده مانده است اما از حالا زمزمه‌های آن بالا گرفته است. این روزها نارضایتی‌های زیادی از سوی اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد روحانی و دولتش به گوش می‌رسید، جریان سیاسی محذوفی که از سال 92 تن به ائتلاف با اعتدالیون داده‌اند با گذشت بیش از 4سال از شروع این اتحاد بسیاری از مطالباتشان از سوی دولت مستقر پاسخ داده نشده است. اصلاح‌طلبان و بدنه رای آنها با هزاران امید و آرزو باز هم در انتخابات اخیر حمایت همه‌جانبه خود را از حسن روحانی برای ریاست جمهوری اعلام کردند و انتظار داشتند دور دوم ریاست روحانی با بی‌پروایی بیشتری برای رسیدن به مطالبات مردم نسبت به دور قبل همراه باشد اما تا به اینجای کار که اینگونه نشده است و اگر این روند ادامه یابد، باید از یاس، دلسردی و شاید بی تفاوتی بدنه رای اصلاح‌ طلبان‌ترسید. با الهه کولایی در زمینه این روند و رویدادهای اخیر، از مطالبات مردم و اصلاح‌طلبان برای تحقق اهدافشان تا خبر از ائتلافی که زمزمه‌های بی تمایلی به آن شنیده می‌شود، به گفت‌وگو نشستیم. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهداف و مقاصد و برنامه‌های اصلاح‌طلبان به شکل فوری قابل تامین نیست، معتقد است بدون‌تردید نحوه عملکرد دولت در نتایج انتخابات سال‌های آینده تاثیر زیادی خواهد گذاشت. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین می‌گوید تامین مطالبات مردم زمینه‌ را برای پیروزی‌های سال‌های بعد فراهم خواهد کرد و نمی‌توان انتظار داشت مردم بدون در نظر گرفتن نتایج رفتارهای خود و انتظارات آنها که از طرف دولت برآورده شده و یا نشده است، تصمیم‌گیری کنند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
پایگاه بصیرت / فائزه طاهری

(روزنامه بهار – 1396/07/30 – شماره 300 – صفحه 3)

* از موارد قابل توجه در اخبار داخلی، معرفی وزیر پیشنهادی علوم است. آیا روندی که آقای روحانی چه در انتخاب وزیر علوم و چه در موارد مورد انتظار دیگر پیش گرفتند، به مطالبات اصلاح‌طلبان و بدنه رای آنها پاسخ داده است؟

** با توجه به تجربه‌های سال‌های گذشته و درس‌های تلاش‌هایی که در این سال‌ها صورت گرفته است، همه به خوبی می‌دانند که اهداف و مقاصد و برنامه‌های اصلاح‌طلبان به شکل فوری قابل تامین نیست. در این زمینه می‌توان نقدهای گوناگون را مطرح کرد و پاسخ‌های مختلف را هم شنید. اما بدون‌تردید نحوه عملکرد دولت در نتایج انتخابات سال‌های آینده تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

* آیا با استمرار این روند توسط دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان، این جناح سیاسی می‌تواند به اهداف انتخاباتی خود برای مجلس آینده و ریاست جمهوری خوشبین باشد؟

** با در نظر گرفتن این واقعیت که اصلاح‌طلبان حمایت همه‌‌جانبه خود را از دولت اعلام کردند و در این زمینه هرچه که در توان داشتند به کار گرفتند بدون‌تردید تامین مطالبات مردم در همین چارچوب زمینه‌ را برای پیروزی‌های سال‌های بعد فراهم خواهد کرد. نمی‌توان انتظار داشت مردم بدون در نظر گرفتن نتایج رفتارهای خود و انتظارات آنها که از طرف دولت برآورده شده و یا نشده است فکر و تصمیم‌گیری کنند. بر همین اساس آنها درباره رفتار خود در آینده تصمیم‌گیری خواهند کرد. آنها به هر حال تجربه‌های موجود را برای رفتارهای بعدی خود مورد استفاده قرار خواهند داد.

* آیا شما خوشبین هستید که در آینده این همگرایی و پاسخگویی به نیازها و مطالبات از جانب دولت روحانی اتفاق خواهد افتاد؟

** به نظر می‌رسد برای تمامی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان بسیار ضروری است که به خواسته‌ها و مطالبات مردم در رفتارهای خود توجه جدی داشته باشند و به گونه‌ای رفتار کنند که این کار زمینه را برای حضور فعال آنها در دوره‌های بعدی انتخابات هم فراهم سازد.

* یکی از این مطالبات که هنوز آن‌طور که باید و شاید پاسخ داده نشده است، موضوع رفع حصر است. اخیرا هم متاسفانه به نظر می‌رسد حتی عقب‌گردی صورت گرفته و محدودیت‌های جدیدی برای رئیس دولت اصلاحات اعمال شده است. به نظر شما دولت در ادامه این موارد را چگونه پی خواهد گرفت؟ و اینکه در این میان تکلیف اصلاح‌طلبان چه خواهد بود؟

** همان‌طور که اشاره کردم روند تحولات داخلی به طور کاملا طبیعی با افت و خیزهایی رو به روست که تاثیر آن می‌تواند در دوره‌های آتی انتخابات مشخص شود اما اصلاح‌طلبان می‌دانند که باید با رویکرد فعال و مثبت برای برکنار کردن این موانع تلاش کنند و بر همین اساس با تقویت امید مردم راه را برای تغییر‌های رو به جلو، همان‌طور که ظرفیت آن در کشور وجود دارد هموار سازند. در این زمینه بدون شک هوشیاری و تدبیر جریان اصلاحات و نکته‌سنجی و موقع‌شناسی آنها می‌تواند در روند تحولات موجود بسیار تاثیرگذار باشد.

* در روزهای اخیر همچنین اخباری از برخی اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه می‌گویند در انتخابات‌های بعدی لازم است به جای اینکه مانند انتخابات‌های سال‌های گذشته ائتلافی با اعتدالیون صورت بگیرد، اصلاح‌طلبان به صورت یگانه وارد عرصه شوند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

** در زمینه تنظیم استراتژی برای انتخابات سال‌های آینده دیدگاه‌های متفاوت و متنوعی وجود دارد که بدون شک ارتباط مستقیم با شرایط هر مقطع پیدا می‌کند. بنابراین هر یک از راهکارها و یا راهبردها متناسب با فرض قرار دادن گونه‌های مشخصی از روابط قدرت در چارچوب آن است. به همین دلیل است که این نظریه که ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون کنار گذاشته شود مدافعان و هوادارانی دارد اما اظهار نظر قطعی برای تصمیم درباره این مساله بدون شک به ایام برگزاری انتخابات و شرایطی که در آن زمان وجود خواهد داشت، مربوط می‌شود.

* فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان این توان را داشته باشند که در انتخابات به صورت یگانه عمل کنند؟

** باید امیدوار باشیم که چنین باشد زیرا مصلحت کشور ارتباط مستقیم با این موضوع پیدا می‌کند. اما به هر حال در این زمینه راهبردهای مختلفی مطرح است که تا آن زمان درباره آن بحث و بررسی انجام خواهد گرفت تا بهترین راهبرد در جهت دفاع از حقوق مردم و پیش‌برد برنامه اصلاحات در کشور انتخاب و اجرایی شود.

ش.د9603057

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات