فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۶۴۱۴

آغاز هفته کتاب در ایران و پایان کار نمایشگاه کتاب در وین

آغاز بیست و پنجمین هفته کتاب ایران و برنامه های مربوط به این هفته و همچنین پایان کار هفدهمین نمایشگاه کتاب وین از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، هفته گذشته، هفته پرخبری در حوزه اخبار مربوط به کتاب و نشر بود و حاوی ۲۱ خبر داخلی و خارجی بود. اما گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته، یک نکته جالب دارد و آن مساوی بودن تعداد خبرهای داخلی و خارجی آن است.

با توجه به این که این هفته با هفته کتاب همزمان شده، بیشتر خبرهای داخلی این گزارش مربوط به برنامه هفته کتاب هستند و تنها یک خبر غیرمرتبط با هفته کتاب در آن درج شده است.

گزارش این هفته ۱۶ خبر دارد که ۸ خبر آن داخلی و ۸ خبر دیگرش بین المللی هستند. بین خبرهای داخلی هم ۷ خبر مربوط به هفته کتاب و یک خبر دیگر درباره طرح پاییزه کتاب است.

به این ترتیب، مرور گزارش خبرهای حوزه کتاب در این هفته را آغاز می کنیم:

آغاز به کار بیست و پنجمین هفته کتاب

صبح روز یکشنبه ۲۱ آبان بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با به صدا درآمدن زنگ مطالعه توسط محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرستان فرزانگان بوشهر آغاز به کار کرد.

بازدید جوادی از دو طرح پایتخت کتاب ایران

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در حاشیه آئین افتتاح بیست و پنجمین دوره هفته کتاب از دو مدرسه و یک شرکت چاپ بازدید کرد. به این ترتیب محسن جوادی به همراه مجید غلامی‌جلیسه، دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب از «کافه کتاب مدرسه مصلحیان» بازدید کردند. جوادی همچنین با حضور در شرکت نوین چاپ آریانای شهر بوشهر از چند و چون فعالیت این شرکت با خبر شد.

انجام نخستین پرواز کتاب به تهران

نخستین «پرواز کتاب» هم یکشنبه شب با حضور استاندار بوشهر، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هفته کتاب، از بوشهر، پایتخت کتاب ایران به مقصد تهران، انجام شد.

«پرواز کتاب» ‌عنوان طرحی است که با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر، یک شرکت هواپیمایی و فرودگاه بین‌المللی بوشهر، فعالیت‌هایش را به مناسبت بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است. این طرح  با پرواز ساعت ۲۱ بوشهر به تهران یکشنبه شب، کار خود را آغاز کرد و طبق تفاهمنامه انجام شده قرار است که تمام پروازهایی که از مبدا بوشهر انجام می‌شود، مجهز به کتاب باشد.

معرفی برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه

برگزیدگان شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه که هر سال در هفته کتاب برگزار می شود، هم سه شنبه شب این هفته با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد و مدیر عامل خانه کتاب در خانه کتاب معرفی شدند.

پایان کار جشنواره مروجان کتابخوانی

مراسم چهارمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، هم صبح دیروز چهارشنبه ۲۴ آبان در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره هم همزمان با هفته کتاب معرفی شدند.

برگزاری مراسم تقدیر از کتابداران کشور

مراسم تقدیر از کتابداران کشور هم بعدازظهر دیروز چهارشنبه با حضور مسئولان وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مجموعه تالار وحدت برگزار شد.

بازدید شورای شهر از کتابفروشی های انقلاب

برنامه بازدید شهردار و اعضای شورای شهر تهران از کتابفروشی ها راسته فرهنگی خیابان انقلاب، هم ظهر دیروز چهارشنبه برگزار شد.

آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در دومین پاییزه کتاب

ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در دومین «پاییزه کتاب» از دیروز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه در سراسر کشور آغاز شد. به این ترتیب، کتابفروشان سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سایت خانه کتاب به نشانی ketab.ir در دومین «پاییزه کتاب» ثبت نام کنند.  

اعطای جایزه تصویرگری مون بیم به تصویرگر ایرانی

اولین خبر حوزه بین المللی این گزارش مربوط به یک خبر ایرانی خارجی می شود و به این ترتیب است که هدا حدادی برنده مدال طلای بهترین تصویرگر سال ۲۰۱۷ از سوی یازدهمین دوره جایزه مون بیم اوارد شد.

حدادی این جایزه را به خاطر کتاب «دختر طبل زن» برنده شد. کتاب مذکور پیش از این نیز در جایزه آکادمی ادبیات کلاسیک  آمریکا، مدال طلای بهترین تصویرگر را دریافت کرده بود.

پایان کار نمایشگاه کتاب وین

هفدهمین نمایشگاه کتاب وین هم که هفته گذشته کار خود را آغاز کرده بود، یکشنبه ۲۱ آبان به پایان رسید. غرفه ایران در هفدهمین دوره نمایشگاه کتاب وین با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به عرضه ۵۰۰ عنوان کتاب و منشورات دانشگاهی پرداخت.

با پایان فعالیت‌های غرفه ایران دراین نمایشگاه ۱۰۰ جلد کتاب به زبان آلمانی و انگلیسی با موضوعات اسلام شناسی به مرکز اسلامی امام علی(ع) در وین، اهدا شد.  

معرفی محبوب ترین نویسنده آمازون

طبق یکی از خبرهای روز دوشنبه این هفته، یک نسخه جدید که دو کتاب مشهور جرج اورول را در یک جلد گرد آورده، در راس پرفروش‌های کیندل آمازون جای گرفته و خود اورول محبوب‌ترین نویسنده آمازون شده است. به این ترتیب، دو کتاب «۱۹۸۴» و «مزرعه حیوانات» در یک جلد گرد آمده و با اقبال مخاطبان روبه روشده است.

«۱۹۸۴» پس از روی ‌کارآمدن ترامپ و در آغاز سال ۲۰۱۷ به کتابی پرفروش بدل شد و در راس فهرست فروش آمازون در آمریکا قرار گرفت و ناشر آن را واداشت تا دستور تجدید چاپ ده‌ها هزار نسخه از آن را بدهد.

معرفی برنده جایزه نوی‌اشتات

طبق یکی از خبرهای روز شنبه این هفته، ادویج دانتیکات نویسنده هاییتی- آمریکایی به عنوان برنده ۵۰ هزار دلاری جایزه معتبر نوی‌اشتات که به عنوان نوبل آمریکا شناخته می‌شود، معرفی شد. این جایزه برای تجلیل از دستاوردهای ادبی در صحنه جهانی اهدا می شود و البته خبر، مربوط به روز جمعه ۱۹ آبان بود که خبرش روز شنبه منتشر شد.

دانتیکات نویسنده داستان، مقاله، گزارش سفر، فیلمنامه، رمان کودکان ونوجوانان و چهار رمان است. وی علاوه بر دریافت این جایزه، جایزه پوشکارت را هم در کارنامه دارد و پیش از آن نیز جایزه منتقدان کتاب ملی آمریکا، جایزه بوکاس و چند جایزه دیگر  را دریافت کرده است.   وی دو درجه افتخاری گرفته و بورسیه جایزه مک‌آرتور شده است.

معرفی نویسنده آمریکایی به عنوان برنده جایزه فرانسوی

سومین دوره جایزه بزرگ ادبیات آمریکایی برای یک نویسنده آمریکایی به ریچارد روسو تعلق گرفت. این نویسنده برای رمانی با عنوان «باهوش، باهوش ونصفی» برنده این جایزه شد.

جایزه بزرگ ادبیات آمریکایی سال ۲۰۱۵ ایجاد شده و هر سال به بهترین رمان آمریکایی که به زبان فرانسوی ترجمه شده باشد، اهدا می‌شود.

معرفی برنده جایزه ژول ریمه

طبق یکی از خبرهای روز چهارشنبه این هفته، اعضای گروه داوران جایزه ژول ریمه جایزه امسال خود را به فرانسواز -گیوم لورن برای رمان جوانانه وی با عنوان «پسری که می‌دوید» از انتشارات سارابکان اهدا کردند. لورن که نویسنده و روزنامه‌نگار است برنده ششمین دوره این جایزه است.

رسیدن بحث سوء‌استفاده جنسی به صنعت نشر بریتانیا

دیگر خبر بین المللی این گزارش هم که دوشنبه منتشر شد، نتیجه گزارشی درباره سوء‌استفاده و آزار جنسی در صنعت نشر نشان می‌دهد، این بخش از جامعه بریتانیایی نیز با این مشکل روبه روشده است. این گزارش از یک نظرسنجی تولید شده و در پاسخ به سوال در این باره، ۳۸۸ پاسخ دریافت شده نشان می‌دهد صنعت نشر نیز مشکل آزار جنسی را تجربه کرده است.

۵۴ درصد از زنان و ۳۴ درصد از مردانی که به این نظرسنجی پاسخ داده‌اند گفته‌اند با آزار جنسی مواجه شده‌اند.

چاپ کتابی که ایتالو کالوینو کشف کرد

تنها رمانی که نیکولا پولیه‌زه نوشت، توسط ایتالو کالوینو کشف شد و او سال ۱۹۷۷ گفت: این کتابی با یک معنی و دارای پیامی خاص است.

ترجمه انگلیسی این کتاب که از سال ۱۹۷۷ به دست فراموشی سپرده شده بود، قرار است به زودی منتشر شود.
خبرگزاری مهر
صادق وفایی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات